Gå til innhold

Drømmer om en ferie i Nord-Norge. Hvor bør jeg dra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har aldri vært lenger nord enn Bodø. Skulle virkelig ønsket meg en skikkelig fin ferie i Nordnorge. Hvor bør jeg dra? Til hvilken årstid? Rute?

Det er så mange fine steder, men jeg har ingen peiling på avstander mm.

Tips??



Anonymous poster hash: 51527...cc5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke dra. Det er ingenting å gjøre der oppe, ingenting å oppleve. Det eneste de har er en fin solnedgang, men nå er det snart vinter så da har de ikke det heller. Kjedelig plass, kjedelige folk.



Anonymous poster hash: 1df4a...c28
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer foresten på hva anonym mener med kjedelige folk? :-S

Anonymous poster hash: d8a70...a13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dra. Det er ingenting å gjøre der oppe, ingenting å oppleve. Det eneste de har er en fin solnedgang, men nå er det snart vinter så da har de ikke det heller. Kjedelig plass, kjedelige folk.

Anonymous poster hash: 1df4a...c28

For en dum ting å si. Det du sier stemmer ikke i det hele tatt.

Er kjempegreie folk her og masse å gjøre. Det har med interesser å gjøre. Er du ute etter storbyer, er ikke Nord-Norge plassen å dra til, men vi kan tilby rafting, muséer, helt fantastisk natur, flotte restauranter, nydelige rorbuer, vakre fjellturer, midnattssol med mye mer. Spørs selvfølgelig hva man er ute etter. Nå nevnte jeg noe av det som er attraktivt for turister, men selvfølgelig har vi et liv her oppe, også. Lofoten er den vakreste plass på jord, så anbefaler på det sterkeste å besøke Lofoten! Du vil ikke angre! Vest-Lofoten er finest. :) Er der Reine ligger (kåret til Norges vakreste plass flere ganger).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Hei!

Jeg har aldri vært lenger nord enn Bodø. Skulle virkelig ønsket meg en skikkelig fin ferie i Nordnorge. Hvor bør jeg dra? Til hvilken årstid? Rute?

Det er så mange fine steder, men jeg har ingen peiling på avstander mm.

Tips??

Anonymous poster hash: 51527...cc5

sommern er best helt klart. Hører folk skryter av lofoten blant annet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dra. Det er ingenting å gjøre der oppe, ingenting å oppleve. Det eneste de har er en fin solnedgang, men nå er det snart vinter så da har de ikke det heller. Kjedelig plass, kjedelige folk. Anonymous poster hash: 1df4a...c28

Lurer på hvor denne moromannen kommer fra.

Ingenting å gjøre sier du? Lurer på hvem som er den kjedelige her. :)

Hva ønsker du med turen, TS?

Vi har et ganske dramatisk landskap her hvor jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til Tromsø. Kjempehyggelige folk, vakkert, nydelig sjømat og masse turistattraksjoner. Sommeren er best, da er det festivaltid og herlig!

Også har jeg en drøm om å oppleve riddu riddu festivalen. Den er lengre nord, husker kke helt hvor den er. Men det er vertfall en urfolkfestival der man leier en lavvo man kan sove i. Urfolk fra hele verden reiser dit og spiller musikk med mer.

Endret av Doroline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal kjøre oppover, anbefaler jeg deg å stikke innom øya Leka på veien. Det er den nordligste kommunen i Nord-Trøndelag. Vakkert sted!
Jeg har veldig lyst til å kjøre langs Helgelandskysten en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senja er Norge i miniatyr. Mye fin natur året rundt. Om du vil helt nord så er det fint å dra til Nordkapp. Like i nærheten er Skarsvåg med julehuset. Kjempe trivelig dame som jobber der. Nede i Kamøyvær er det kjempefint. Der er det ett lite galleri med bilder laget av en tysk dame. Vakre og ikke spesielt dyre.

I Kautokeino ligger juls en sølvsmie og eventyrhule.

Det er av en grunn Tromsø blir kalt nordens Paris. Nattelivet er supert og variert. Folk er åpne og glad i fremmede. Tromsø er også ett godt utgangspunkt for diverse turer i området rundt. Hvalsafari på kvaløya og en fin kjøretur til Sommarøy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøre Kystriksveien fra Steinkjer til Bodø. Ta ferge over til Moskenes, og se Lofoten og Vesterålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale Honningsvåg og Magerøya. Nordkapp, Skarsvåg og Kamøyvær er allerede nevnt av Jenna. I tillegg kan jeg anbefale å dra på fuglesafari i Gjesvær samt å stikke innom Olaibua og spise kongekrabbe mens du er der.

I Honningsvåg burde du dra innom Perleporten Kulturhus, det er verdens triveligste mennesker som eier huset, og sannsynligheten for at du treffer på de er stor. Er du der i løpet av sommersesongen kan du få med deg forestillingen Our Northenmost Life. Varer 40 minutter, spilles av lokale, ekstremt talentfulle ungdommer og forteller om hvordan det er å bo på toppen av jordkloden. Er du heldig er det f.eks. onsdagsjam eller en annen type konsert, stand-up eller forestilling der på kvelden.

Etter Perleporten er turen kort til Once Upon a Dream-galleriet i kjelleren. Erica fra Amerika lager kunst med et miljøpreg. Blant annet engler av glass hun samler i fjæra og lysestaker av gamle isolatorkopper. Veldig kult.

Er du sugen på noe action, så er Destinasjon 71 grader nord stedet å stikke innom. De tilbyr kongekrabbesafari, deep sea-rafting, ATV-safari og mye annet kult.

Hvis du ikke spiser kongekrabbe på Olaibua kan jeg anbefale King Crab House i Sjøgata. Nyåpnet i sommer. God mat og fin utsikt til indre havn.

Er du glad i å gå turer, har Magerøya mange fine gåturer. Kjelivk, øyas gamle kommunesenter; Knivskjellodden, det faktiske nordligste punktet; Hornvika, hvor gamle dagers turister gikk i land med båt og vandret til Nordkapp (ofte i enorme, viktorianske kjoler); Gullgammen, Skipsfjordutsikten, Helnes - korte eller lange turer. Turistinformasjonen (Visit Nordkapp) hjelper med planlegging. Du kan også få guidete turer fra Arctic Guide Service.

Kirka i Honningsvåg, bygd i 1885, var det eneste som stod igjen da tyskerne brant byen i 1944.

Om du vil dra vinter eller sommer er opp til deg. Det er et helt annet folkeliv om sommeren, både unge og voksne fraflyttede kommer hjem til Nordkappfestivalen i juni. I tillegg er det en jevn strøm av turister som kommer med buss, campingbiler, haiker og selvfølgelig cruiseskip. Det skjer mye i kulturlivet både om sommeren og om vinteren. Sommeren har en klart yngre profil, da ungdommen kommer hjem for å arbeide og spesielt Rica Hotels tiltrekker seg unge fra hele verden til sommerjobbene på øya. I september kan du delta på Nordkapp Filmfestival, årets utgave er nummer elleve i rekken. Om vinteren kan du jakte på nordlyset, mens du kan se reinsdyr og midnattssola om sommeren.

Uansett er du hjertelig velkommen til Honningsvåg, Norges sommerby :)



Anonymous poster hash: 7ea24...b56
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lyst til å reise nordover og gå på turer. I Norge har jeg bare vært nord til Stjørdal. Får se om noen år når ungene er blitt store og ikke vil være med mamma og pappa på tur.



Anonymous poster hash: 50b2d...ff4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg liker Finnmark, er dessverre dårlig på stedsnavn. Synes de har så spesiell og fin natur der oppe, også er det jo kjempestas med "ville" reinsdyr! :laugh: Og dialekten deres er veldig sjarmerende, synes jeg :rodmer:

Men, altså, som nevnt over, det blir ingen storbyferie, dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten! :D Unstad er ein koseleg plass, og der er det mange folk ifrå heile verda som kjem for å surfe, faktisk :)http://tv.nrk.no/serie/utkant/MYNT13000612/sesong-1/episode-6

Svolvær er jo "Lofoten sin hovudstad", og heilt ut på Å er det nesten ein selvfølge å reise til når ein først er der :) Men det er ein bra lang kjøretur ut der altså..

Har ikkje vore i Tromsø, men har høyrd det ikkje er så fint, men er vel kvar sin smak. Harstad, her eg er for augneblinken, er det jo veldig fint :)

No er det ikkje midnattssol lenger, så då ville eg anbefalt deg å reise i vinter, for å sjå nordlyset, heilt magisk <3 og nei, det er ikkje noko særleg kaldt her om vinteren, det er stabilt vær, dvs. er det snø, så er det snø. Lite slaps, lite nedbør.

Ellers så er jo Sortland, den blå byen fin :) Og Andøya, der dei må ha avrunda asfaltkantar ^^, Der har dei blant anna kvalsafari. Og Andøya Space Center.

Kom deg opp her!

Eg elskar denne plassen! Imøtekommande folkeslag, og ikkje høg på pæra, om eg kan sei det sånn :)

Endret av Kjibba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Honningsvåg og Magerøya. Nordkapp, Skarsvåg og Kamøyvær er allerede nevnt av Jenna. I tillegg kan jeg anbefale å dra på fuglesafari i Gjesvær samt å stikke innom Olaibua og spise kongekrabbe mens du er der.

I Honningsvåg burde du dra innom Perleporten Kulturhus, det er verdens triveligste mennesker som eier huset, og sannsynligheten for at du treffer på de er stor. Er du der i løpet av sommersesongen kan du få med deg forestillingen Our Northenmost Life. Varer 40 minutter, spilles av lokale, ekstremt talentfulle ungdommer og forteller om hvordan det er å bo på toppen av jordkloden. Er du heldig er det f.eks. onsdagsjam eller en annen type konsert, stand-up eller forestilling der på kvelden.

Etter Perleporten er turen kort til Once Upon a Dream-galleriet i kjelleren. Erica fra Amerika lager kunst med et miljøpreg. Blant annet engler av glass hun samler i fjæra og lysestaker av gamle isolatorkopper. Veldig kult.

Er du sugen på noe action, så er Destinasjon 71 grader nord stedet å stikke innom. De tilbyr kongekrabbesafari, deep sea-rafting, ATV-safari og mye annet kult.

Hvis du ikke spiser kongekrabbe på Olaibua kan jeg anbefale King Crab House i Sjøgata. Nyåpnet i sommer. God mat og fin utsikt til indre havn.

Er du glad i å gå turer, har Magerøya mange fine gåturer. Kjelivk, øyas gamle kommunesenter; Knivskjellodden, det faktiske nordligste punktet; Hornvika, hvor gamle dagers turister gikk i land med båt og vandret til Nordkapp (ofte i enorme, viktorianske kjoler); Gullgammen, Skipsfjordutsikten, Helnes - korte eller lange turer. Turistinformasjonen (Visit Nordkapp) hjelper med planlegging. Du kan også få guidete turer fra Arctic Guide Service.

Kirka i Honningsvåg, bygd i 1885, var det eneste som stod igjen da tyskerne brant byen i 1944.

Om du vil dra vinter eller sommer er opp til deg. Det er et helt annet folkeliv om sommeren, både unge og voksne fraflyttede kommer hjem til Nordkappfestivalen i juni. I tillegg er det en jevn strøm av turister som kommer med buss, campingbiler, haiker og selvfølgelig cruiseskip. Det skjer mye i kulturlivet både om sommeren og om vinteren. Sommeren har en klart yngre profil, da ungdommen kommer hjem for å arbeide og spesielt Rica Hotels tiltrekker seg unge fra hele verden til sommerjobbene på øya. I september kan du delta på Nordkapp Filmfestival, årets utgave er nummer elleve i rekken. Om vinteren kan du jakte på nordlyset, mens du kan se reinsdyr og midnattssola om sommeren.

Uansett er du hjertelig velkommen til Honningsvåg, Norges sommerby :)

Anonymous poster hash: 7ea24...b56

Vi er nyinnflyttere i Honningsvåg så her var det mange gode tips :)

Skal gå til kirkeporten i dag, tenkte jeg. Vet du forresten hvor langt det er ca. å gå ut til fyret? Kan man gå den traktorstien fra innerst i Nordvågen?

Kan skrive under på at Magerøya er ubeskrivelig vakkert. Jeg blir helt fasinert over naturen her oppe. Karrig, bratt og med bratte skrenter rett ned i havet. Helt fantastisk!

Vi har kjørt rundt øya og vært i Kamøyvær, Gjesvær, Skarsvåg, Skarnes og uti Nordvågen. Gikk til Kjelvik. Møtte på "tusenvis" av rein. Vi har til og med rein i dagen, haha! Det er utrolig å bo som man gjør her :)

Anonymous poster hash: ba1a5...aff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...