Gå til innhold

Katten er borte igjen!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Den ene katten min (hankatt, kastrert, ca 1,5år gammel) forsvant tidlig i sommer. Etter 8 dager var mange sikker på at han var borte for godt, men jeg holdt på håpet. Etter 3 uker kom han hjem!

Han virket litt på vakt og beskjeden, men ble raskt som han pleier å være.

I august forsvant han igjen.. Tilbake etter 3 uker.

Nå er det 7 dager siden han på nytt forsvant, så vi håper han kommer tilbake om 2 uker.

Vi har en hunkatt og, like gammel. Hun har vært borte i ca en uke èn gang.

Ellers har begge kattene vanligvis vært borte i maks 3-4 dager. Men stort sett hjemme en stund hver dag.

Hva kan være grunnen til at hankatten forsvinner slik? Synes ikke han har vært noe annerledes i sommer enn i fjor høst og vinter... Og de skal da være mer hjemmekjære når de er kastrerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Driver, du burde skjerpe deg!

Du vet tydeligvis ikke mye om katter!

Til TS - det er vanlig at katter, da spesiellt hannkatter, tar seg noen gode og lange turer. Det kan også väre at noen ett annet sted "forbarmer" seg over han og gir han mat og oppmerksomhet, noe som förer til at det tar lang tid för han vender snuta hjemover igjen.

Om dere har flyttet, med kattene, så kan det også hende at katten tar seg en tur hjem til det gamle stedet - mange katteeiere som har värt nödt for å dra tilbake å hente katten sin igjen.

Nå er jo din katt kastrert, så han burde väre litt mer hjemmekjär, men ikke alle katter blir slik.

Katter vandrer jo ofte over större områder, det er noe som ligger i deres natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at katter er mye ute, spesielt på sommeren. De liker det, og må få lov til det. En katt vil garantert ikke like å bli stengt inne mot sin vilje...

Når høsten og vinteren er her, vil den være mer hjemmekjær kosekatt tenker jeg! :)

Går kattene overens? Er de som regel inne samtidig? Mulig han prøver å unngå henne...

Hvordan er tilstanden når han kommer tilbake? Litt raggete i pelsen, sulten og tynnere enn før, eller fin i pelsen og har sannsynligvist spist mens han var vekk?

Kan være han er hos en gammel nabodame som skjemmer han bort med kattemelk, gourmetmat, fisk osv?

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt katter, men aldri opplevd at de har vært borte så lenge. Mitt inntrykk er at jo mer katter må være ute, jo lettere tar de seg en langtur.

Her er mine tips;

- Gi de muligheten til å komme hjemmom oftere. Gjerne ved å installere en kattedør. Mitt inntrykk er at de da holder seg nærmere huset. Særlig om det vet at det er noen hjemme.

- Ha kattene inne om natten. Lokk dem gjerne inn med litt våtfor om kvelden, da kommer de løpende av seg selv til slutt.

- Ikke dra fra kattene. Det vil si at skal du være borte mer enn 10-15 timers tid, så la dem være inne.

Men absolutt ikke nødvendige tiltak for å ha et "tilfredsstillende" kattehold. Jeg trur katter elsker å være ute om natten, men personlig holder jeg dem inne på grunn av trafikk og andre farer i tettbygd strøk. Jeg opplever da at de blir mer hjemmekjære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur katter elsker å være ute om natten, men personlig holder jeg dem inne på grunn av trafikk og andre farer i tettbygd strøk. Jeg opplever da at de blir mer hjemmekjære.

Er det mer trafikk om natten enn om dagen der du bor? ;)

Og hvilke andre farer er det flere av om natten enn om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mer trafikk om natten enn om dagen der du bor? ;)

Og hvilke andre farer er det flere av om natten enn om dagen?

Mørkere veier og vanskeligere å se en katt. I tillegg er katter mer aktive om natten. De fleste katter blir påkjørt om natten.

Andre farer er primært mennesker på vei til byen. Er en del av de her, og det er ofte litt for gøy å plage katter når man har tatt noen øl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørkere veier og vanskeligere å se en katt. I tillegg er katter mer aktive om natten. De fleste katter blir påkjørt om natten.

Andre farer er primært mennesker på vei til byen. Er en del av de her, og det er ofte litt for gøy å plage katter når man har tatt noen øl.

Ja.. jeg er like bekymret for min katt om natten. Ikke da jeg bodde hjemme hos foreldrene mine for noen år siden (har tatt med meg katten min etter at jeg flyttet,hehe), for da var det i et trygt nabolag med få biler. Men her jeg bor nå er det folk som går beruset forbi og biler som kjører fort på natten. Har reflekshalsbånd på han, men jeg er redd for han. Spes i helger.

Men han får ellers gå ut så mye han vil, bare han ikke blir borte i dagevis (som ikke er normalt for han)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. jeg er like bekymret for min katt om natten. Ikke da jeg bodde hjemme hos foreldrene mine for noen år siden (har tatt med meg katten min etter at jeg flyttet,hehe), for da var det i et trygt nabolag med få biler. Men her jeg bor nå er det folk som går beruset forbi og biler som kjører fort på natten. Har reflekshalsbånd på han, men jeg er redd for han. Spes i helger.

Men han får ellers gå ut så mye han vil, bare han ikke blir borte i dagevis (som ikke er normalt for han)

Det er jo en individuell vurdering man må gjøre, og hva katten er vant med er et viktig argument. Personlig har jeg opplevd et par hendelser om natten som gjør at jeg velger å ha semi-utekatter. Men det er noe jeg lærer dem fra de er små.

Jeg trur ikke en katt som er vant til å være ute om natten lett venner seg til å måtte være inne, så disse vil sannsynligvis trives best med å være ute når de vil. Men sannsynligheten for at det skal skje noe er jo størst det første 1,5 året. Mitt inntrykk er at katter raskt lærer seg hva og hvem de bør holde seg unna. Så sannsynligvis klarer katten din seg helt fint når den er vant med å gå ute blant biler og mennesker=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en individuell vurdering man må gjøre, og hva katten er vant med er et viktig argument. Personlig har jeg opplevd et par hendelser om natten som gjør at jeg velger å ha semi-utekatter. Men det er noe jeg lærer dem fra de er små.

Jeg trur ikke en katt som er vant til å være ute om natten lett venner seg til å måtte være inne, så disse vil sannsynligvis trives best med å være ute når de vil. Men sannsynligheten for at det skal skje noe er jo størst det første 1,5 året. Mitt inntrykk er at katter raskt lærer seg hva og hvem de bør holde seg unna. Så sannsynligvis klarer katten din seg helt fint når den er vant med å gå ute blant biler og mennesker=)

Pusen vår er "semi-utekatt" (artig ord, har jeg aldri hørt før!) og det går kjempefint. Han var kun innekatt til han var 10 måneder gammel og ble kastrert. Da slapp vi han ut, men fordi han etter så mange måneder med innetilværelse var blitt vant til at på natten, da ligger man og sover i sengen sin, så er det aldri noe problem å få han inn om kvelden. Han kommer tuslende sånn mellom ti og elleve på kvelden, da er det å spise masse mat, kose og purre litt, og så går han og legger seg på sin faste plass ved fotenden av sengen vår. Om vi er seint oppe om kvelden så går han først og legger seg alene når klokka er "vanlig" leggetid.

Som flere her sier - jeg ønsker ikke at min katt skal være ute om natten, det er mørkt, mao vanskeligere å oppdage katten særlig for biler, og det er potensielt flere mennesker ute som kanskje ikke er verdens største dyrevenner...(vi bor midt i Oslo). De kattene som har blitt overkjørt i vårt nabolag har stort sett blitt det på natterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Vi har en kastrert hannkatt som oppfører seg på samme måte som katten i det øverste innlegget. I sommerhalvåret er han borte på lange turer. Vi har funnet ut at hensikten med turene er jakt. Men en sommer kom han hjem med skabb. Vi oppdaget at han hadde vært i et gammelt revehi. Noen ganger når vi leter finner vi han i ferd med å jakte. Han er henrykt over å bli funnet igjen, og følger med hjem. Etter en hjemmeperiode er det ut på tur igjen. Han er heldigvis flink til å passe seg for biler og går inn i skogen hvis han hører en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et godt tips å venne katten til å være inne om natten. Jeg har alltid hatt katter, og alle har vært vant til å være inne om natten, selv de gangene jeg har hatt katteluke. Jeg har aldri opplevd at de har tatt seg "langturer". Det lengste en var borte, var 1 døgn.

Nå bor jeg i blokk, og er avhengig av å få låst ytterdøren om kvelden, så nå MÅ hun inn. Jeg er ute og rister med matboksen hver kveld, og kommer hun ikke med det samme, tar jeg meg en runde i nabolaget og lokker. Hun har vært flink så langt.

Ellers porsonerer jeg maten i løpet av dagen, slik at hun blir sulten i løpet av noen timer, så da stikker hun innom. :) Hun er mye ute nå, og det er godt å se at hun koser seg i vårvarmen, men det er trygt å ha litt kontroll på "rekingen" hennes og. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver, du burde skjerpe deg!

Du vet tydeligvis ikke mye om katter!

Teit av deg å være så krass.. jeg har hatt katt i mange år... og har alltid hørt at en del av grunnen til å kastrere den er fordi at da stikker den ikke av.. min katt som nå er 12 år var borte litt før den ble kastrert når den var liten, men etter at vi kastrerte den har den ikke vært borte noenting.. har hatt flere katter og aldri opplevd at dem har vært borte etter at vi kastrerte dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...