Gå til innhold

Lei religion?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Merker eg er blitt lei rligionen min,dt er ikke noe vits med alle regler osv. Dt er ikke galt å bare tro på gud eller noe større en deg selv uten å måtte sette et navn rundt dt. Jeg er ikke muslim,kristen ,jøde eller en av de andre. Jeg er bare meg som tror på gud, men til tider tviler på hennes/hans eksistens.

Noen som føler dt samme?

Anonymous poster hash: ecce9...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, men jeg tror ikke på guder eller noe annet. Bare påskeharen og nissen ;-)

Anonymous poster hash: 7ee9d...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener religion handler om å følge regler, forstår jeg at du er lei.

Poenget med å bekjenne seg til en religiøs retning er å ha et felleskap å tilhøre, med andre som tror på det samme som deg. Det man tror på er ikke regler, eller en regelbok.

Man tror somregel på det man mener er den beste måten å leve på og den beste måten å behandle andre mennesker på.

Så formulerer man seg gjerne i noen hovedpunkter, som utgjør kjernen i "religionen". Sånn at andre også kan forholde seg til den og for å unngå misforståelser blant de troende. Det forekommer jo mange sånne innen alle religioner. Ikke alle er jo enige om alt.Så da er det greit med noen faste punkter, i det minste. Så kan de som oppdager at de er helt uenige melde seg ut eller ta avstand fra akkurat den religiøse retningen.

Regelrytteri er skjelden positivt.

Men å si at man tror på noe større enn seg selv, men av og til tviler på at det er sant at det finnes noe slikt, har ikke noe med regler å gjøre. Det er tro, og ikke religion.

Sånn sett kan man fint være lei religion, selv om man ikke er lei av å ha tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å si at man tror på noe større enn seg selv, men av og til tviler på at det er sant at det finnes noe slikt, har ikke noe med regler å gjøre. Det er tro, og ikke religion.

Sånn sett kan man fint være lei religion, selv om man ikke er lei av å ha tro.

nettopp!

jeg er ikke religiøs, men jeg tror på det gode i livet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...