Gå til innhold

Reservedeler av mennesker


slemgutt81

Anbefalte innlegg

Inspirert av Downs-abort diskusjonen, så vil jeg trekke fram diskusjonen om hvordan det vil påvirke oss, dersom samfunnet åpner for å klone barn, og bruke et barn som reservedeler for det ønskede barnet. Dette vil dele samfunnet inn i klare A-barn og B-barn.

Utfordringen er hvordan vi skal komme rundt angrepet på selvbildet vårt. Vi alle har et behov for å se på oss selv som grunnleggende gode, at vi fortjener kjærlighet, at verden er god, og at ikke alt er kynisk og meningsløst. Vi har et høyt vern mot kognitiv dissonans, og alle ser daglig, både på forumet her og i virkeligheten at folk kommer med enorme mengder elendige bortforklaringer for å rettferdiggjøre seg selv.

Hvis man behandler levende barn som reservedele-leverandører, så gjør man Mengele-handlinger som mange vil forbinde med det å være psykopatiske monstere. Men dersom man kan overse følelsene sine, så er det ikke tvil om at det hadde vært bra for alle barna våre, å ha et sett med reservedeler ved sykdom.

Vi vet at mennesker har hatt en enestående evne til å akseptere ganske så brutal adferd, ved dårligere rettferdiggjørelse enn å redde livene til det vi har kjærest. Vi har apartheid, holocaust, soweto, kriger startet pga olje og handelsforbindelser, Vi har ofret mennesker levende til guder. Vi har brent dem pga frykt for svart magi og frykt for å bli brent selv.

Jeg tror at det bare er et spm om tid før vi har oppdrettsanlegg med barn. Når teknologien tillater det, så vil det komme. Og kanskje er det like greit. Jeg vet i hvert fall at jeg fikk det bedre med meg selv når jeg sluttet å tro at det var noe som helst godt eller ondt med meg. Alt bare er, vi kan ikke noe for noe som helst, vi er alle bare atomer, og som atomhaug drevet av evolusjonær, pur egoistisk strategi. Kanskje bare gi slipp på illusjonene først som sist? Og ha et nytt hjerte - bokstavelig talt tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke kloning en relativt klønete måte å skaffe seg reservedeler på ?

Begge barna vil jo ha de samme defektene.

Er du i mot bioteknologi ?

Da er det ganske ironisk at god gammeldags sex er alt som trengs for å skaffe seg reservedeler. Dessuten er også denne metoden den eneste som har vært benyttet for akkurat dette formålet. (Var det ikke mehmet saken ?)

Hvorfor denne negativiteten til bioteknologi du burde sette fokus helt andre plasser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke kloning en relativt klønete måte å skaffe seg reservedeler på ?

Begge barna vil jo ha de samme defektene.

Er du i mot bioteknologi ?

Da er det ganske ironisk at god gammeldags sex er alt som trengs for å skaffe seg reservedeler. Dessuten er også denne metoden den eneste som har vært benyttet for akkurat dette formålet. (Var det ikke mehmet saken ?)

Hvorfor denne negativiteten til bioteknologi du burde sette fokus helt andre plasser.

Nei, bioteknologi er supert! Men du kan f.eks bruke unge nr 2 til å plukke organer fra ved ulykker og transplantasjonsbehov f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bioteknologi er supert! Men du kan f.eks bruke unge nr 2 til å plukke organer fra ved ulykker og transplantasjonsbehov f.eks.

Tror du bør lese deg opp på hva stamcelleterapi egentlig går ut på. Man har ikke akkurat tenkt å plukke kroppsdeler fra fostre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dyrker jo organene da. Trenger ikke en tvilling når en kan få spesialtillpassede deler dyrket på glass.

Anonymous poster hash: 1b4fb...88f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du bør lese deg opp på hva stamcelleterapi egentlig går ut på. Man har ikke akkurat tenkt å plukke kroppsdeler fra fostre.

Hæh, hva?

Jeg snakket om å klone barn. Jeg snakket ikke om stamcelleterapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæh, hva?

Jeg snakket om å klone barn. Jeg snakket ikke om stamcelleterapi.

Nettopp derfor trenger du å lese om stamcelleterapi. De to tingene overlapper (ihvertfall delvis). Finn deg en wiki artikkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæh, hva?

Jeg snakket om å klone barn. Jeg snakket ikke om stamcelleterapi.

Hva er vitsen med å klone et helt barn, når man er så nære ved å kunne lage individuelle organer mye raskere? Og enklere. Og billigere. Og uten de etiske problemene knyttet til å kannibalisere et selvstendig individ.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slemgutt, jeg tror du har misforstått en del vesentlige ting rundt bioteknologi.

Kloning er tungvindt og unødvendig i forhold til det formålet du skisserer. For ikke å snakke om uetisk.

Resten av det du skriver er bare babbel.

Anonymous poster hash: 1056b...b9f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å klone et helt barn, når man er så nære ved å kunne lage individuelle organer mye raskere? Og enklere. Og billigere. Og uten de etiske problemene knyttet til å kannibalisere et selvstendig individ.

Kloning kan vi jo idag allerede. Er vi så nære å kunne lage individuelle organer, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om uetisk.

Anonymous poster hash: 1056b...b9f

Det må du gjerne diskutere, men da må du nok komme med mer enn en løs påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kloning kan vi jo idag allerede. Er vi så nære å kunne lage individuelle organer, da?

Jeg tror ikke det er så lenge til det kan gjøres ganske effektivt.

Problemet har lenge vært at det er vanskelig å skape den tredimensjonale strukturen i organene. Det blir klart hvis man ser på en nyre eller en lever i detalj. Oppbyggingen er ganske kompleks i tre dimensjoner. Men sist jeg leste noe om dette, så hadde man begynt å eksperimentere med en teknikk som minnet en del om 3D-printing med celler. Så vidt jeg husker, gikk det ut på å bygge oppe en tredimensjonal struktur lag for lag med et medium som cellene kunne feste seg til, og selve cellene. Det er helt sikkert langt igjen, men når planetens beste hjerner kaster seg over et problem, så vil det etter hvert løses. Jeg er optimist. Det er mangel på donor-organer, og det kommer til å bli verre. Allerede er det langt fra uvanlig at organer stjeles eller kjøpes fra fattige og fra fanger, og det er temmelig betent etisk. Vi trenger en bedre kilde.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er så lenge til det kan gjøres ganske effektivt.

Problemet har lenge vært at det er vanskelig å skape den tredimensjonale strukturen i organene. Det blir klart hvis man ser på en nyre eller en lever i detalj. Oppbyggingen er ganske kompleks i tre dimensjoner. Men sist jeg leste noe om dette, så hadde man begynt å eksperimentere med en teknikk som minnet en del om 3D-printing med celler. Så vidt jeg husker, gikk det ut på å bygge oppe en tredimensjonal struktur lag for lag med et medium som cellene kunne feste seg til, og selve cellene. Det er helt sikkert langt igjen, men når planetens beste hjerner kaster seg over et problem, så vil det etter hvert løses. Jeg er optimist. Det er mangel på donor-organer, og det kommer til å bli verre. Allerede er det langt fra uvanlig at organer stjeles eller kjøpes fra fattige og fra fanger, og det er temmelig betent etisk. Vi trenger en bedre kilde.

Du kan fint syntetisere proteinene som utgjør et egg, men det trengs en høne for å få tertiærstrukturene.

Syns kritikken mot det jeg skriver virker som "pipe dreams."

Vi må bruke det vi har her og nå. Dvs Viggo Kristiansen og likemenn, og deretter kloner, da det ligger mye nærere, enn organproduksjon - som er utrolig spennende, seff, men litt på siden av hva jeg lurte på.

Vil vi klare å beholde synet på oss selv som gode mennesker om vi begynner å drepe Viggoer for å høste organer? Det er kanskje lettere å bevare dette synet om man dreper barnevoldtektsdrapsmenn, enn din identiske tvilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint syntetisere proteinene som utgjør et egg, men det trengs en høne for å få tertiærstrukturene.

Syns kritikken mot det jeg skriver virker som "pipe dreams."

Vi må bruke det vi har her og nå. Dvs Viggo Kristiansen og likemenn, og deretter kloner, da det ligger mye nærere, enn organproduksjon - som er utrolig spennende, seff, men litt på siden av hva jeg lurte på.

Vil vi klare å beholde synet på oss selv som gode mennesker om vi begynner å drepe Viggoer for å høste organer? Det er kanskje lettere å bevare dette synet om man dreper barnevoldtektsdrapsmenn, enn din identiske tvilling?

Du mener vi skal produsere individer som så skal fratas sin mennesklighet og drepe dem for organene deres? Faktisk slakte mennesker? Det er en ting å ta et organ fra et menneske som har sagt seg villig til å gi sine organer til transplantasjon, men noe ganske annet å skape et menneske kun for å drepe vedkommende og stjele organene hans. Det er faktisk verre enn mord, i min bok. Og jeg vil heller dø av kreft enn å leve videre på frukten av et så råttent tre som du ser for deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du mener vi skal produsere individer som så skal fratas sin mennesklighet og drepe dem for organene deres? Faktisk slakte mennesker? Det er en ting å ta et organ fra et menneske som har sagt seg villig til å gi sine organer til transplantasjon, men noe ganske annet å skape et menneske kun for å drepe vedkommende og stjele organene hans. Det er faktisk verre enn mord, i min bok. Og jeg vil heller dø av kreft enn å leve videre på frukten av et så råttent tre som du ser for deg.

Ville ikke du drept et annet menneske for å redde din egen unge, dersom det måtte til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke du drept et annet menneske for å redde din egen unge, dersom det måtte til?

Jeg ville drept hvem det skulle være i selvforsvar, eller for å forsvare noen som stod meg nær, men nei, jeg ville ikke drept et annet menneske som et middel til å bedre min egen eller mitt barns helse.

Når man dreper i selvforsvar, så begår man det drapet i respons på en handling som motparten begår, og det er hans ansvar at situasjonen har oppstått. Det er derfor nødverge oftest innebærer straffrihet.

Men det du skisserer, er ikke selvforsvar, og man dreper et uskyldig menneske. Det kan ikke forsvares, og jeg håper virkelig at de fleste ikke engang ville vurdere det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

For et jævla sykt samfunn det ville vært.

En ting er og måtte gjøre ubehagelig ting fordi det er elementer i samfunnet som berettiger det, men og forme samfunnet etter de ubehagelig tingene. Yuck. Det er som tatt rett ut av en sosiopats våte drøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke drept et annet menneske som et middel til å bedre min egen eller mitt barns helse.

(...) man dreper et uskyldig menneske. Det kan ikke forsvares, og jeg håper virkelig at de fleste ikke engang ville vurdere det.

Det er da ikke noe vanskelig å finne et forsvar. En tilfeldig unge et sted på kloden er verdt mindre for deg enn din egen unge.

Det er vanskeligere å finne et skikkelig argument for hvorfor du ikke skal prioritere ungen din. Men den fysiske likheten med reservedel-ungen er kanskje for stor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...