Gå til innhold

Islam, Spørsmål angående nikah


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så du støtter personer som utnytter det norske systemet?

Er ikke det imot islamske verdier, at du skal være ærlig og lojal mot din stat. Den staten som gir deg husly, og som gir deg frihet til å praktisere din religion og få leve dine kulturelle verdier. I tillegg den staten som gir dine barn fri skolegang og helsetjenester.

Er det riktig av TS å bare gjøre Nikah, og fortsatt være singel i det norske registeret. Jeg mener at sånne folk bør bli fengslet.

Jeg drar ingen under en kam, jeg henviser til statistikken og der er irakere overrepresentert for sosialtygging og snylting av velferdssystemet.

Anonymous poster hash: 54817...f28

Vet du hva, nå synes du går for langt. Du drar alle under en kam. Verken jeg eller min familie har hatt noe med NAV å gjøre, er ikke ute etter en krone. Jeg er født og oppvokst her. Har en ordentlig utdanning og en veldig god inntekt. Så JO, du drar alle under en kam. Skjerp deg..

Anonymous poster hash: d87f6...bbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du hva, nå synes du går for langt. Du drar alle under en kam. Verken jeg eller min familie har hatt noe med NAV å gjøre, er ikke ute etter en krone. Jeg er født og oppvokst her. Har en ordentlig utdanning og en veldig god inntekt. Så JO, du drar alle under en kam. Skjerp deg..

Anonymous poster hash: d87f6...bbf

TS.

Anonymous poster hash: d87f6...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du støtter personer som utnytter det norske systemet? Er ikke det imot islamske verdier, at du skal være ærlig og lojal mot din stat. Den staten som gir deg husly, og som gir deg frihet til å praktisere din religion og få leve dine kulturelle verdier. I tillegg den staten som gir dine barn fri skolegang og helsetjenester. Er det riktig av TS å bare gjøre Nikah, og fortsatt være singel i det norske registeret. Jeg mener at sånne folk bør bli fengslet. Jeg drar ingen under en kam, jeg henviser til statistikken og der er irakere overrepresentert for sosialtygging og snylting av velferdssystemet. Anonymous poster hash: 54817...f28

Så klart jeg ikke støtter mennesker som utnytter andre. Men Nikah er ikke å utnytte, vi har ikke noe behov for å registrere det enda, og det vil vi ikke gjøre før vi får barn. Da det er greit å gjøre det tilfelle noe skulle skje. Vi har ikke noe som helst med Nav å gjøre. Min mann har kjempe høy inntekt og jeg er student. Det er ikke fint det du skriver, mennesker blir såret av det. Det finnes alltid mennesker som utnytter andre fra alle verdensdeler men det er ikke alle og det er viktig å huske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar meg for det svadaet ditt. Dere kommer til vårt land, og utnytter systemet ved å gi villedende informasjon til myndigheter. Dette skaper dårlig inntrykk for de som er født og oppvokst her med minoritetsbakgrunn. Mye av søppel i dette landet er skapt av dere muslimer som kommer som asylsøkere, og jeg har aldri skjønt hvorfor vi skal gi opphold til folk som lyver til våre myndigheter og snylter systemet.

Jeg har ingen tro på at mannen din har noe høyt inntekt, for hvis han hadde det ville han ha hatt høyt utdanning, og de fleste med høyt utdanning er oppegående mennesker som følger loven. De skjuler ikke sitt Nikah fra myndigheter, noe jeg føler er uforskammet. Dere vet ikke hva islam er og pga dere har muslimer fått så dårlig rykte.

La oss si at du har gjort nikah og ikke registerer deg i det norske systemet, og venter til dere får unge. Når den ungen blir født så vil dere stå som samboere og ikke ektefeller for det barnet, med andre ord er barnet harami. Skam over deg som gir stempelet til barnet ditt som harami, at du kan synke så lavt.

Så klart jeg ikke støtter mennesker som utnytter andre. Men Nikah er ikke å utnytte, vi har ikke noe behov for å registrere det enda, og det vil vi ikke gjøre før vi får barn. Da det er greit å gjøre det tilfelle noe skulle skje. Vi har ikke noe som helst med Nav å gjøre. Min mann har kjempe høy inntekt og jeg er student. Det er ikke fint det du skriver, mennesker blir såret av det. Det finnes alltid mennesker som utnytter andre fra alle verdensdeler men det er ikke alle og det er viktig å huske.



Anonymous poster hash: 54817...f28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar meg for det svadaet ditt. Dere kommer til vårt land, og utnytter systemet ved å gi villedende informasjon til myndigheter. Dette skaper dårlig inntrykk for de som er født og oppvokst her med minoritetsbakgrunn. Mye av søppel i dette landet er skapt av dere muslimer som kommer som asylsøkere, og jeg har aldri skjønt hvorfor vi skal gi opphold til folk som lyver til våre myndigheter og snylter systemet. Jeg har ingen tro på at mannen din har noe høyt inntekt, for hvis han hadde det ville han ha hatt høyt utdanning, og de fleste med høyt utdanning er oppegående mennesker som følger loven. De skjuler ikke sitt Nikah fra myndigheter, noe jeg føler er uforskammet. Dere vet ikke hva islam er og pga dere har muslimer fått så dårlig rykte. La oss si at du har gjort nikah og ikke registerer deg i det norske systemet, og venter til dere får unge. Når den ungen blir født så vil dere stå som samboere og ikke ektefeller for det barnet, med andre ord er barnet harami. Skam over deg som gir stempelet til barnet ditt som harami, at du kan synke så lavt. Anonymous poster hash: 54817...f28

Som jeg sa vi registrerer det når vi får barn. da blir vi ektefelle istedenfor samboere. Min mann eier faktisk egen bedrift + studere olje ingeniør og vi er veldig oppegående mennesker. Du kan gjerne få komme på besøk til oss å bli bedre kjent med oss. Det finnes nok noen som ønsker å utnytte, men vi er ikke en av dem, og det gjør meg veldig lei meg når du skriver til meg på den måten. Verken meg eller min mann har gjort noe som helst mot verken enkelt mennesker eller staten. Ordet haram betyr forbudt. Og det er ikke haram å få et barn utenfor registrert ekteskap. For at noe skal være haram så må gud ha forbudt det. Å få barn utenfor ekteskap er derimot haram, men vi er jo gift under gud ved å gjøre Nikah. Mennesker som feks ikke ønsker å registrere seg for å utnytte støtter jeg ikke. Men vi er ikke en av dem. Jeg leser At du har veldig mye sinne og kanskje en liten smule fordommer. Men du burde vite at vi er alle mennesker, og alle er forskjellige. Så jeg håper at du vil ikke skrive til meg på den måten siden jeg ikke har gjort noe galt. Og som jeg sa, hvis vi bor i samme by så inviterer jeg deg gjerne på besøk :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen spørsmål om nikah, håper noen kan hjelpe meg med dette.

Jeg er en ung kvinne, som jobber og har klart meg ganske bra både økonomisk og materialistisk.

Han jeg har tenkt å gifte meg med er også muslim men fra en annet land enn meg.

Men spørsmålet mitt er blir alt det jeg eier hans? Hvis noe skulle skje? Er utrolig redd for det, har jobbet for dette selv og har ikke lyst til å tape noe av dette.

Problemet mitt er at jeg ikke stoler på noen menn, (føler alle vil lure/bruke meg) men hva sies det i islam angående dette? Er det eventuelt mulig å ikke miste noe av det jeg eier hvis det blir noe skilsmisse?

Takker for svar

Anonymous poster hash: d87f6...bbf

Norsk lov gjelder i norge . Uansett hva en utdatert bok og noen mørkemenn måtte mene.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fy søren.... begge de to som skriver her og er muslimer virker som oppegående folk. Likevel henger hodet deres igjen i en religion som setter sitt eget lovverk over det norske....pføy

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren.... begge de to som skriver her og er muslimer virker som oppegående folk. Likevel henger hodet deres igjen i en religion som setter sitt eget lovverk over det norske....pføy

Det er kanskje litt vanskelig å forstå. Men det er fordi jeg tror gud, å han er mye høyere enn alle mennesker til sammen. Det er han som har skapt denne jorden, verdensrommet og oss. Det er viktigere for meg å følge skaperen enn skapelsen. For de som ikke har gud i livet sitt vil jo selvfølgelig ikke forstå dette :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje litt vanskelig å forstå. Men det er fordi jeg tror gud, å han er mye høyere enn alle mennesker til sammen. Det er han som har skapt denne jorden, verdensrommet og oss. Det er viktigere for meg å følge skaperen enn skapelsen. For de som ikke har gud i livet sitt vil jo selvfølgelig ikke forstå dette :)

Nei. Jeg forstår ikke dette. Og jeg godtar ikke at religiøs lov settes over verdslig lov. Det har dere ingen rett til.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du forfekter er bruk av sharia. Islamsk lov i samfunnet. Per definisjon politisk islam, eller islamisme om du vil....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om noe islamsk lov i samfunnet. Jeg kan fint følge lovene til gud uten at det overskrider de norske lover. Visste du at Norge ligger på toppen av de landene i verden som har grunnverdiene i islam. Og at muslimske land er helt på bunnen. Sjekk det opp, det var en artikkel i nrk.no for ikke så lenge siden. Da hadde noen forskere studert koranen og så studert landene i verden som hadde de samme verdiene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg forstår ikke dette. Og jeg godtar ikke at religiøs lov settes over verdslig lov. Det har dere ingen rett til.

Hvor i norsk lov står det at muslimer som har gjort Nikah også må registerer seg som gifte på norsk vis?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare tilføre at jeg som muslimsk kvinne er helt imot sharia som styreform. De landene som har slik ordning går imot sin egen religion. I koranen står det at det er ikke lov med tvang. Gud sier i koranen at det er noen som vil tro, og noen som ikke vil tro. Og hvis man har slike lover så presser man på religion på dem som ikke tror. (som fører til all undertrykkelse man hører om). Det som skjer i nord-irak nå gjør meg rasende! Helt umenneskelig!! Jeg håper gud vil gi dem tålmodighet og styrke i denne tiden.

Å tilbe gud, og følge hans lover er noe man kan gjøre i sine egne hjerter.

Det du forfekter er bruk av sharia. Islamsk lov i samfunnet. Per definisjon politisk islam, eller islamisme om du vil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye regler og tull med dere muslimer. Kjenner jeg begynner irritere meg mere og mer. Islam er en undertrykkende, kvinnediskriminerende religion, med så mye regler og ting man må gjøre, at jeg syns oppriktig synd på de som er fanget i det helvete. Glad jeg er fri fra religion. Skal dere praktisere religionen deres så ikke kom hit!

Anonymous poster hash: 0422d...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye regler og tull med dere muslimer. Kjenner jeg begynner irritere meg mere og mer. Islam er en undertrykkende, kvinnediskriminerende religion, med så mye regler og ting man må gjøre, at jeg syns oppriktig synd på de som er fanget i det helvete. Glad jeg er fri fra religion. Skal dere praktisere religionen deres så ikke kom hit! Anonymous poster hash: 0422d...4e8

Nå mener jeg ikke at alle er sånn, men en god del av de! Jeg fikk barn med en iraker. Han gikk fra meg. Nå maser familien hans på når han skal omskjæres. De forventer nemlig det. Jeg har sagt at det ikke kommer på tale (heldigvis har jeg fullt foreldreansvar) de mener da at JEG bringer skam. Ikke sønnen som ble sammen med en norsk og stakk, men jeg?! Det er ikke deres rett i å bestemme, men det er jo så grusomt, for tenk hva andre iraker tenker om de da?

Anonymous poster hash: 0422d...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye regler og tull med dere muslimer. Kjenner jeg begynner irritere meg mere og mer. Islam er en undertrykkende, kvinnediskriminerende religion, med så mye regler og ting man må gjøre, at jeg syns oppriktig synd på de som er fanget i det helvete. Glad jeg er fri fra religion. Skal dere praktisere religionen deres så ikke kom hit!

Anonymous poster hash: 0422d...4e8

For folk som ikke vet så mye om islam så kan det virke ganske mye, men man må tenke over disse reglene, hvorfor de er der og hva de forebygger.

Ikke tenk at alle muslimer representerer islam. Det er mange som blander inn kultur og annet. Islam er ikke kvinnediskriminerende, tenk deg tilbake i tid. 1400 år siden. Hvilken status hadde kvinner? De ble arvet bort som slaver sammen med hus og innbo om ektemannen døde og om de hadde baby ble de drept. Jentebarn ble begravd levende da det ble ansett som skam å få jentebarn. Kvinner var lavere enn dyr. Rett og slett en brutal levetid.

Dette var før islam kom. Men når Islam kom, så ble kvinners status hevet betraktelig! De fikk rettigheter kvinner i vesten kunne drømme om og ikke fikk før maaaange år etter.

Mohammed fikk revelasjonene fra gud. Kvinner kunne arbeide, Kvinner kunne arve, Kvinner kunne velge hvem de ville gifte seg med, Kvinner hadde rett på å eie eiendom, Kvinner fikk rett til å søke kunnskap (skole), det ble forbudt å begrave jentebarn og mye mer.

I koranen står det at kvinner og menn er like i guds øyne og at vi har felles ansvar å styre på denne jorden.

I mange steder der kvinner undertrykkes er det gjerne fordi mennene ikke representerer prinsippene islam har, blander inn kultur eller at kvinnene ikke er religiøse og da blir det undertrykkende for dem om noen presser dem til å leve slik dem ikke vil.

Ikke tenk på muslimene i dag og ikke la dem (spesielt ekstremister) representerer Islam. For vi er kun mennesker, og vi synder og vi gjør feil. Les heller om profeten Mohammed, alt han gjorde for kvinnene i en tid de ikke hadde noe, alt han gjorde for dyrene, han skapte likeverd blant kvinner, menn, hvite, og mørke. Han skapte rettferd og fikk de rike til å bry seg om de fattige. Han skapte et samfunn i en tid de kun levde i klaner.

I samfunnet levde muslimer, kristne, jøder side om side. Kvinnene ba ikke til gud bak i et annet rom enn menn.

Menn og kvinner ba sammen, mennene forran og kvinnene bak. I samme rom. (Først var menn og kvinner blandet, men mennene ble så ufokusert når kvinnene bøyde seg forran dem, så da var den beste løsningen at kvinnene sto bak, men de var i samme rom. Ikke som i dag da kvinner blir gjemt bort bak en skillevegg eller i et annet rom!)

Studer hva profeten Mohammed gjorde i en tid som nærmest var helt umenneskelig å leve i.

I Koranen står det at Mohammed er det beste eksempelet for oss, i væremåte. så studer hva han gjorde og hva hans egenskaper var og hva de fleste muslimer gjør i dag. Så vil du se at det ikke samspiller.

Norge er på toppen i verden av landene som har grunnverdiene i Islam. Mens muslimske land er på bunn.

Det er altfor mange som ikke har åpnet koranen, men likevel så snakker dem som om de vet alt. Det beste er om folk hadde lest hele koranen, og studert og lest om livet til Mohammed, så kan de kommentere hva de måtte ville etterpå.

Jeg kunne ikke tenke meg ett liv uten gud, jeg ville rett og slett blitt deprimert, jeg hadde mistet alt og meg selv. Alle mennesker har et tomrom inni seg, som de prøver å fylle med all slags materialistiske og verdslige ting. Alle glemmer at man skal dø en dag og mennesker vet nesten ingenting men likevel så arrogante.

Om det er noen spesifikke regler du lurer på eller tenkte på så kan du gjerne spørre meg, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan :-)

Legger ved noen korte lærerike klipp, anbefaler alle så se dem :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Så klart jeg ikke støtter mennesker som utnytter andre. Men Nikah er ikke å utnytte, vi har ikke noe behov for å registrere det enda, og det vil vi ikke gjøre før vi får barn. Da det er greit å gjøre det tilfelle noe skulle skje. Vi har ikke noe som helst med Nav å gjøre. Min mann har kjempe høy inntekt og jeg er student. Det er ikke fint det du skriver, mennesker blir såret av det. Det finnes alltid mennesker som utnytter andre fra alle verdensdeler men det er ikke alle og det er viktig å huske.

Jeg har ikke lest hele tråden så beklager om dette er avklart tidligere.

Er man pliktet til å registrere seg når man gjør Nikah? Og hva slags "fordeler" er det man eventuelt får av å ikke registrere seg? Her er det sikkert forskjell på om man mottar støtte som for eks aleneforsørger eller om man ikke har noe med nav å gjøre(som i ditt tilfelle)

Lurer på dette fordi det virker i tråden som om det er veldig veldig galt å ikke registrere dette..

Anonymous poster hash: 1f78b...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden så beklager om dette er avklart tidligere.

Er man pliktet til å registrere seg når man gjør Nikah? Og hva slags "fordeler" er det man eventuelt får av å ikke registrere seg? Her er det sikkert forskjell på om man mottar støtte som for eks aleneforsørger eller om man ikke har noe med nav å gjøre(som i ditt tilfelle)

Lurer på dette fordi det virker i tråden som om det er veldig veldig galt å ikke registrere dette..

Anonymous poster hash: 1f78b...7bc

Du trenger absolutt ikke å beklage for noe som helst :) Skal besvare deg så godt jeg kan.

Nikah er man ikke forpliktet å registrere.

Under Nikah har man to vitner til stedet, som skal bekrefte at man er gift om ting skulle oppstå.

Men i dette landet har man registrering, det er også noe veldig bra og noe som gud ikke forbyr.

Det som kan være dumt er at enkelte kan utnytte systemet på grunn av dette. At de står som skilt på et papir men er gift enda, for å få mer penger. Og andre div situasjoner.

Dette er veldig galt, og jeg tror ikke gud blir fornøyd av dette.

Men alle har ulike situasjoner og intensjoner når de gjør dette.

Feks: Hvis en familie har ok inntekt og lever godt og utnytter systemet for å få ekstra er dette haram i mine øyne (forbudt).

Men hvis noen har familie i hjemlandet som er preget av krig, sult og fattigdom, og velger å utnytte systemet for å sende disse pengene til dem så de kan overleve (Altså at de ikke har noe igjen fra egen inntekt å sende til dem og det er helt nødvendig), er ikke dette haram i mine øyne. Men gud vet best.

Jeg vet ihvertfall at jeg ville gjort alt for min familie om jeg var i en slik situasjon, og det vet jeg alle andre ville gjort også :)

Bare til å spørre mer om noe ble uklart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger absolutt ikke å beklage for noe som helst :) Skal besvare deg så godt jeg kan.

Nikah er man ikke forpliktet å registrere.

Under Nikah har man to vitner til stedet, som skal bekrefte at man er gift om ting skulle oppstå.

Men i dette landet har man registrering, det er også noe veldig bra og noe som gud ikke forbyr.

Det som kan være dumt er at enkelte kan utnytte systemet på grunn av dette. At de står som skilt på et papir men er gift enda, for å få mer penger. Og andre div situasjoner.

Dette er veldig galt, og jeg tror ikke gud blir fornøyd av dette.

Men alle har ulike situasjoner og intensjoner når de gjør dette.

Feks: Hvis en familie har ok inntekt og lever godt og utnytter systemet for å få ekstra er dette haram i mine øyne (forbudt).

Men hvis noen har familie i hjemlandet som er preget av krig, sult og fattigdom, og velger å utnytte systemet for å sende disse pengene til dem så de kan overleve (Altså at de ikke har noe igjen fra egen inntekt å sende til dem og det er helt nødvendig), er ikke dette haram i mine øyne. Men gud vet best.

Jeg vet ihvertfall at jeg ville gjort alt for min familie om jeg var i en slik situasjon, og det vet jeg alle andre ville gjort også :)

Bare til å spørre mer om noe ble uklart :)

tusen takk for svar :) men da skjønner jeg ikke at folk blir så sinte på de som ikke registrerer men som har jobb og ikke utnytte systemet. kanskje det bare er for å ha noe å "ta" dem på.

er jo ganske 'vanlig' å lyve om at man er samboere for å få høyere støtte eller oppi at man bor et annet sted for å få borteboer stipend (kjenner et par stykker som egentlig er samboere men oppgir at de ikke er det pga penger) og de som er selvstendig næringdrivende som unnlater og ta med en god del der osv osv. dette har jeg inntrykk av at er "akseptert" spesielt hvis man ikke har super godt utbetalt men fortsatt så man klarer seg. men det er kanskje bare 'ok' når vi som er født her gjør det

Anonymous poster hash: 1f78b...7bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar :) men da skjønner jeg ikke at folk blir så sinte på de som ikke registrerer men som har jobb og ikke utnytte systemet. kanskje det bare er for å ha noe å "ta" dem på.

er jo ganske 'vanlig' å lyve om at man er samboere for å få høyere støtte eller oppi at man bor et annet sted for å få borteboer stipend (kjenner et par stykker som egentlig er samboere men oppgir at de ikke er det pga penger) og de som er selvstendig næringdrivende som unnlater og ta med en god del der osv osv. dette har jeg inntrykk av at er "akseptert" spesielt hvis man ikke har super godt utbetalt men fortsatt så man klarer seg. men det er kanskje bare 'ok' når vi som er født her gjør det

Anonymous poster hash: 1f78b...7bc

Du har helt rett i det du skriver, å utnytte er noe som mange gjør uansett nasjon og kultur. Har faktisk ikke tenkt over det :) Det nok fordommer som er grunnen til at Nikah er så forferdelig tror jeg :P

Vår Imam (prest) som viet oss anbefalte oss å registrere for det er en fordel når man bor her. Og det er en anbefaling vi tenker å ta seriøs, men med tiden :) Det er ikke noe vi trenger nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...