Gå til innhold

Hva er godkjente navn på barn om dagen? (Ikke "white trash"?)


Cata

Anbefalte innlegg

Inspirert av denne tråden så fikk jeg lyst til å opprette en ny. Hva er "godkjente" navn på barn nå om dagen? :ler:

Har ikke barn selv, så slik sett har ingen tråkket meg på tærne, men etter å ha skumlest tråden så oppdager jeg til min egen forbløffelse at jeg må være "white trash". Eller rettere sagt, flesteparten av mine venner må være det. En god del navn som var helt alminnelige i min oppvekst tilbake i yngre steinalder er nemlig nevnt i tråden. Jeg kjenner både en "Johnny" og en "Ronny", og jammen kjenner jeg ikke en "Stine" og en "Marit" også. :sjokkert:

Jeg skal for så vidt være enig i at en del av de nye navnene (for eksempel den berømmelige Chrisander) høres ganske merkelig ut i mine ører, men hva er det som kvalifiserer et navn for å betegnes som "white trash" og et annet for ikke å være det? :klo:

Endret av Cata
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badabing

Jeg måtte inn i den tråden for å se, og det er mange navn jeg tenker på som streite (André, Sara, Emil, Tony, Helene, Celine, Julie) som er nevnt der. Jeg vokste opp i Bærum, og hadde alle disse som bekjente (bortsett fra Emil og Guro), og har aldri tenkt på noen av disse som white trash. (Nei, mitt eget navn er ikke nevnt hittil i tråden, men det blir sikkert nevnt)

Enig i at det er spesielt å kalle ungen sin for Chanell, Carosander eller Chris-Mario (heter noen egentlig dette?) og å "finne opp" navn, men i følge den tråden er det ikke greit å hete noe som helst, for alle kategorier er nevnt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er spesielt å kalle ungen sin for Chanell, Carosander eller Chris-Mario (heter noen egentlig dette?) og å "finne opp" navn, men i følge den tråden er det ikke greit å hete noe som helst, for alle kategorier er nevnt.

Nemlig, det var nettopp derfor jeg følte for å opprette denne tråden :ler: . Jeg lurer oppriktig på hva som er lov å kalle barna sine nå om dagen. (Lurer forresten også på om det faktisk finnes en "Chrisander" noe sted eller om det er et navn som er oppkonstruert for å statuere et eksempel i ymse fora?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så ofte jeg tenker white trash om navn. Men da skal det være hjemmesnekrede navn som skal høres fancy ut - gjerne med en ekstra h, c, z eller andre bokstaver som forvansker det (noen synes det er fint, og det synes ikke jeg).

Navn som Marit er veldig lite white trash i min verden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte sjekke Chrisander...

Navn
Resultat

Det er 127 menn som har Chrisander som første fornavn

Det er 110 menn som har Chrisander som eneste fornavn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så ofte jeg tenker white trash om navn. Men da skal det være hjemmesnekrede navn som skal høres fancy ut - gjerne med en ekstra h, c, z eller andre bokstaver som forvansker det (noen synes det er fint, og det synes ikke jeg).

Navn som Marit er veldig lite white trash i min verden.

Enig. Nå måtte jeg sjekke hva barna til noen jeg kjenner med lav sosioøkonomisk status heter, og jammen var det ikke en Chrisander der. Fant også en Sophie og en Nick Antonio.

Anonymous poster hash: a2ee2...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heter ikke sønnen til hun derre rannveig for Chrisander?

Dessuten lurer jeg på Oleander. Heter noen det?

Anonymous poster hash: f872c...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alle navn er godkjente så lenge de ikke er til belastning for barnet. Belastning kan være unormal staving (At foreldrene staver Silje som Zilyhe eller noe sånt), et navn som krasjer totalt med etternavnet (Abigail Vanessa Ødegård og Jean-Michel Andersen) uten tilhøring til nasjonen hvor navnet er vanlig eller stammer fra...

Synes også at for lange og mange navn kan være belastende.

Sebastian Alexander Johannessen Mykledahl,

Lykke til med å få det navnet til å passe inn i offentlige skjemaer og fremtidig pass.

Ellers synes jeg at både Ronny, Therese, Michelle, Vanessa, Jeanette, Roger, Kim og Leah kan være nydelige og svært så passende.... selv om jeg ikke liker noen av de godt nok til å vurdere dem som navn til mine egne barn.



Anonymous poster hash: d6a9d...121
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter ikke sønnen til hun derre rannveig for Chrisander?

Dessuten lurer jeg på Oleander. Heter noen det?

Anonymous poster hash: f872c...0cc

Oleanna, Leander og Oleander o.l er gamle navn. Blar litt i kirkebøker og slektsforskning, så kan man bli overrasket.

Elida/Alide og Alette blir også nevnt som nymotens trashnavn, men det er faktisk oldeforeldre/tippoldeforeldre-generasjonsnavn....

Anonymous poster hash: d6a9d...121

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thake it easy. De fleste av de som sitter og skriver sånn i disse trådene er noen bitre, feite slugger som går hjemme på trygd. Ønsker man at slike mennesker skal like navnene våre eller våre barns?

Ehh, i hvert fall ikke jeg.



Anonymous poster hash: 721fd...d46
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener navn som ikke folk reagerer på er vanlige navn. Om noen presenterer seg som Silje, så vet du at det skrives Silje liksom. Nå må du jo spørre "hvordan staver du Silje da?".

Forøvrig synes jeg at alle navn som har Maria som mellomnavn eller som andre del av fornavnet er så utrolig fantasiløst. Lisa-Marie er værstingen. "Fant ikke på noe bedre, så vi kaller opp dattra etter dattra til Elvis". Dog Lisa-Marie er et helt vanlig navn, som er enkelt for alle å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nynorske navn, feks Eirik, Stein, osv.



Anonymous poster hash: f571e...b77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine heter Trygve og Ingrid. Om noen synes det er "white trash", har de misforstått hele uttrykket.

Skjønner forøvrig heller ikke dette med Guro, Helene osv. Hva er "trash" med slike vanlige pene navn?

Anonymous poster hash: d0e85...d3b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes Lisa-Marie er fint jeg :rodmer: har aldri tenkt tanken at det skulle være et "hvis man ikke fant noe bedre" navn.



Anonymous poster hash: 49a15...864
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alle navn er greie. Det eneste jeg kanskje får en rynke på nesa av er norske Destiny og søsteren Sunshine. Da blir det litt sånn... What?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrepet "White trash" blir brukt så ukritisk at det mister alt eventuelt innhold. Selv om navnesmak kan gjenspeile tilhørighet til ulike sosiale lag, så betyr jo ikke det at for eksempel navnet Marit er et såkalt white trash-navn selv om noen kjente en Marit som var sånn og slik en gang i tiden.

Det virker også som noen har en tendens til å si white trash eller harry om et navn bare fordi de personlig ikke liker det.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes Lisa-Marie er fint jeg :rodmer: har aldri tenkt tanken at det skulle være et "hvis man ikke fant noe bedre" navn.

Anonymous poster hash: 49a15...864

Og heldigvis er vi så forskjellige at vi kan mene forskjellige ting!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det handler mest om personlige erfaringer. F.eks. at de fleste man har møtt med et bestemt navn er skikkelig harry, noe som det virker som er synonymt med white trash for mange. Er enig i at folk bruker dette uttrykket litt for mye, og jeg er nok en av synderne. :sjenert: Men jeg er kjæreste med en Tommy, så er ikke slik at jeg dømmer folk bare fordi de har et visst navn :P

Endret av Apocalypse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine heter Trygve og Ingrid. Om noen synes det er "white trash", har de misforstått hele uttrykket.

Skjønner forøvrig heller ikke dette med Guro, Helene osv. Hva er "trash" med slike vanlige pene navn?

Anonymous poster hash: d0e85...d3b

Hvor gamle er disse? Fine, solide navn. :)

Anonymous poster hash: bfc44...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Det er stor forskjell på White Trash og Harry. White trash er folk med lav inntekt, lav utdanning og lav kulturell kapital. Folk som like gjerne kan la en død hund ligge og råtne på gårdsplassen. Det er lite White trash i Norge.

Harry folk kan gjerne ha høy inntekt og høy utdanning, de har bare (etter min mening) dårlig smak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...