Gå til innhold

Hvorfor oppfører skilsmissebarn seg så mye dårligere enn andre barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er tante til en gutt på 8 som har skilte foreldre. Han er ganske merkelig og oppfører seg tidvis veldig dårlig. Han lar ofte være å svare når man snakker med han, slik at man må gjenta spørsmålet sikkert fem ganger før han svarer. Han smatter når han spiser og nekter å skjære opp maten selv, så det blir ofte styr rundt det under måltidene. Ettersom vi ofte møtes i familiemiddager er det problemene rundt middagsbordet som blir tydelig for meg. Men jeg vet også at han oppfører seg dårlig på skolen og er i klammeri med læreren titt som det er. Dessuten er han ekstremt klengete på min søster, altså mammaen hans, og skal helst være rundt henne hele tiden, noe som er utrolig slitsomt når man prøver å føre en samtale med henne. Samtidig har han en tendens til å være veslevoksen og retter på folk når han tror de sier noe feil. Min søster og hennes mann sliter også med å få han til å sove hele natten gjennom. Han våkner nær sagt hver natt og roper på mor som må legge seg hos han for at han skal slutte å rope.

Gutten har et godt forhold til stefar og virker glad i sin nye lillesøster, så det er ingen åpenbare problemer der. Det er også 7 år siden min søster og hennes eks skilte lag, så han husker ikke at det var sammen, men han er jo klar over at de har vært sammen. Han har et godt og nært forhold til sin far, og er vel der ca. 40 prosent av tiden.

Når jeg leser det jeg har skrevet ser det ut som jeg ikke er glad i nevøen min, men det er jeg. Han er fin på mange måter, men en del av oppførselen hans begynner å skli ut, og det påvirker også mine barn når vi er sammen med dem. Det som forundrer meg er at jeg har endel skilte venner med barn, og de som skilte seg da barna var små har ofte barn med like trekk som min nevø. Jeg lurer på om dette kun er tilfeldig? På skolen til mine barn ser det også ut til at utagerende oppførsel henger sammen med skilte foreldre og/eller foreldre med sosiale problemer (narkomani/alkoholisme etc.).



Anonymous poster hash: c9c4b...678
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du beskriver jo bare ett barn her. Som tilfeldigvis eller ikke tilfeldigvis har skilte foreldre. Det er mange barn som har adferdsvansker.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som forundrer meg er at jeg har endel skilte venner med barn, og de som skilte seg da barna var små har ofte barn med like trekk som min nevø. Jeg lurer på om dette kun er tilfeldig? På skolen til mine barn ser det også ut til at utagerende oppførsel henger sammen med skilte foreldre og/eller foreldre med sosiale problemer (narkomani/alkoholisme etc.).

Anonymous poster hash: c9c4b...678

Mener du at dette er to sider av samme sak? Å ha skilte foreldre og å ha narkomane eller psykisk syke foreldre?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellevill, nei, det var dårlig formulert. Jeg mente at jeg ser en tendens til at de barna som anses som "problembarn" i våre barns klasser enten har foreldre som ikke er sammen, eller foreldre som sliter med sosiale problemer. Jeg mente ikke at det var en sammenheng mellom de to. Vi kommer forøvrig fra et sted hvor de aller fleste vet hvem i lokalsamfunnet er, og da blir det tydelig hva slags forhold barna vokser opp under.



Anonymous poster hash: c9c4b...678
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At barn av foreldre som har sosiale problemer har mer atferdsvansker enn barn av foreldre uten sosiale problemer bør vel neppe komme som noen overrakselse på noen. Nå snakker jeg altså på et generelt grunnlag - det finnes naturligvis ulikheter her også.

Når det kommer til at "resten" har skilte foreldre, så kan det vel være mer eller mindre tilfeldig. Noen barn sliter veldig med skilsmissen og konflikter knyttet til dette. For disse kan det vel utløse ulike problemer.

Jeg kjenner en rekke skilsmissebarn som fungerer supert. Min erfaring er at det ikke er slik at det automatisk er noen sammenheng med atferdsproblemer og skilsmisse. Tittelen i denne tråden er hvertfall en grov generalisering basert på noen få barn du kjenner, og det tar seg kanskje ikke så bra ut.



Anonymous poster hash: 5325c...838
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener, uten å si det for sikkert, å ha lest at skilte foreldre er en risikofaktor for å utvikle atferdsvansker. At det er en risikofaktor betyr jo selvsagt ikke at skilsmisse= automatisk atferdsvansker ;)



Anonymous poster hash: 4ec7a...02a
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På skolen til mine barn ser det også ut til at utagerende oppførsel henger sammen med skilte foreldre og/eller foreldre med sosiale problemer (narkomani/alkoholisme etc.).

Anonymous poster hash: c9c4b...678

Dette er uten tvil en risikofaktor for å utvikle atferdsvansker. Fra sitatet under, kan også skilsmisse tolkes å være en risikofaktor selv om det ikke står eksplistt (inkonsekvent oppdragelse som årsak av to ulike hjem osb).

Blant de familierelaterte risikofaktorene inngår manglende samhold og involvering, svak sosial og emosjonell tilknytning mellom foreldre og barn, inkonsekvent eller aggressiv (altfor streng) oppdragelse, dårlig oppfølging og tilsyn med barnet, foreldres rusmisbruk, kriminalitet, avvikende verdigrunnlag, psykiske vansker, dårlig økonomi, svakt sosialt nettverk, høyt konfliktnivå i familien og negativ kontakt mellom foreldrene og skolen, hjelpetjenestene, eventuelt politiet og rettssapparatet (Patterson og Forgatch 2000; Sørlie 2000).

Anonymous poster hash: 4ec7a...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest innlegget ditt ts, men det er jo helt tullete konklusjon du har trukket. Jeg er skilsmissebarn, men var et rolig og "lydig" barn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellevill, nei, det var dårlig formulert. Jeg mente at jeg ser en tendens til at de barna som anses som "problembarn" i våre barns klasser enten har foreldre som ikke er sammen, eller foreldre som sliter med sosiale problemer. Jeg mente ikke at det var en sammenheng mellom de to. Vi kommer forøvrig fra et sted hvor de aller fleste vet hvem i lokalsamfunnet er, og da blir det tydelig hva slags forhold barna vokser opp under.

Anonymous poster hash: c9c4b...678

Gjør noe med det da i stedet for å klage på ungene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en helt idiotisk konklusjon. Sammenheng mellom atferdsvansker og skilsmisser kan være aktuelt om barnet et eldre når foreldre skilles, men å påstå at en gutt som var 1 år når foreldrene skiltes og nå er i en stabil familiesituasjon med stefar og søsken ble påvirket av dette, syns jeg var teit. Har nok heller en sammenheng med at søsteren din(moren hans) ikke klarer å sette grenser for guttungen.

Anonymous poster hash: 550d0...8b6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg vokste opp med som var skilsmissebarn, var da snille greie barn, og gjorde det like bra på skolen som oss andre. Men en av de som var skilsmissebarn, bodde hos far, fordi mor stakk av, og far var alkoholiker. Ja, det barnet slet, men der var vel grunnen alkoholismen og ikke skilsmissen.

Mine 2 barn er skilsmisse barn, men de får ikke noe annet enn skryt for sin gode oppførsel på skolen. Og de gjør det bra faglig. Harmoniske snille barn.



Anonymous poster hash: 914fc...b97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg synes ikke dette hørtes ut som noe som har direkte sammenheng med å være skilsmissebarn, men snarere som han er overbeskyttet. Men så på den annen side kan det hende at han er overbeskyttet/skånet, nettop fordi foreldrene er skilte, så det blir kanskje indirekte årsak.. Plus at han har vært enebarn ganske lenge (hvis jeg forstod deg riktig?).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror absolutt det er noe i dette. Det er faktisk ikke så lenge siden jeg snakket med min far om dette. Han har vært rektor på en barne- og ungdomsskole i en årrekke, og har sier at han ser en tydelig tendens til at det er større sannsynlighet for at barn med skilte foreldre har ulike former av adferdsvansker. Det betyr selvsagt ikke at alle med skilte foreldre får problemer, men at denne gruppen barn er overrepresentert blandt "problembarna".

Årsaken til at vi snakket om dette temaet hjemme er at han nylig var på et møte med endel andre rektorer, hvor dette ble tatt opp og flere hadde de samme erfaringene.

Anonymous poster hash: 8653a...cd5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at folk som skiller seg ofte har dårlig moral og er svake, da er det naturlig at de heller ikke er så flink på oppdragelse.



Anonymous poster hash: 4c269...7ea
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at folk som skiller seg ofte har dårlig moral og er svake, da er det naturlig at de heller ikke er så flink på oppdragelse.

Anonymous poster hash: 4c269...7ea

*facepalm*

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dessverre er det slik at mange skilsmissebarn lever i en krigssone mellom mor og far på årsvis, og dette kan selvfølgelig gi adferdsvansker. Det burde nok mange foreldre tenkt på før de sverter sin tidligere partner foran ungene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bitch Pudding

Myndighetene programmerer oss til å tro at det finnes bare en versjon av livet som er perfekt og med en gang noe skjer som gjør at vi plutselig ikke har den versjonen lengre, så blir vi føkka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror absolutt det er noe i dette. Det er faktisk ikke så lenge siden jeg snakket med min far om dette. Han har vært rektor på en barne- og ungdomsskole i en årrekke, og har sier at han ser en tydelig tendens til at det er større sannsynlighet for at barn med skilte foreldre har ulike former av adferdsvansker. Det betyr selvsagt ikke at alle med skilte foreldre får problemer, men at denne gruppen barn er overrepresentert blandt "problembarna".

Årsaken til at vi snakket om dette temaet hjemme er at han nylig var på et møte med endel andre rektorer, hvor dette ble tatt opp og flere hadde de samme erfaringene.

Anonymous poster hash: 8653a...cd5

Jeg synes dette er et eksempel på at man drar forhastede slutninger og oppfatninger som får feste seg i befolkningen uten at de nødvendigvis stemmer. Han vet at barna har skilte foreldre, men han vet ikke nødvendigvis om de andre faktorene som er inne i bildet. Hvis det for eksempel har vært mye krangling og dårlig oppførsel i de tilfellene som endte i skilsmisse, så kan det være det som er årsak, ikke skilsmissen i seg selv. Men dette vet han ingenting om.

Jeg synes folk, spesielt folk med innflytelse - som din far- skal være forsiktige med å gå rundt og mene slikt offentlig. Hvis folk tror at det er skilsmisse som er årsaken til barns senere problemer, kan det føre til at dårlige forhold opprettholdes i større grad.

Selv betviler jeg sterkt at skilsmisse i seg selv er den utløsende faktoren for barns dårlige oppførsel, men jeg kan komme på ganske mange andre faktorer (som gjerne er relatert til skilsmisse) som jeg kan tro har betydning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver jo bare ett barn her. Som tilfeldigvis eller ikke tilfeldigvis har skilte foreldre. Det er mange barn som har adferdsvansker.

Forskning har vist at skilsmissebarn har langt høyere sjanse for problemer senere i livet enn barn av foreldre som bor sammen over lang tid.

Anonymous poster hash: 0dd5a...a28

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...