Gå til innhold

Barn og røyking inne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter her litt frustrert etter en opprivende diskusjon med mamma.

Vi er hos foreldra mine på påskeferie nå, med barna på 1 og 4. eldste ligger nå å hoster til hun spyr, og vekker lillebror, og jeg er helt sikker på at dette kommer av all røykinga inne. Hun blir slik hver eneste gang hun er her, og jeg blir også fryktelig tett og sliter med røyken.

Prøvde på en pen måte å ta dette opp med mamma i dag, da jeg synes det er grusomt at vi skal bli syke de få gangene vi drar på besøk til dem.

De vil heller ikke sitte barnevakt lenger, nettop fordi hun blir syk og hoster til hun spyr hver gang hun er her...

Men mamma nekter plent å gå ut å røyke når vi er her, og sier hun vil ha seg frabedt å bli kastet ut av eget hjem...

Det er jo på en måte riktig, men på den annen side er vi her 2 hver jul/påske og 2-3 helger i året, så det er liksom ikke sååå ofte.

De er verdens beste besteforeldre, og ungene forguder dem! Ikke har vi noen annen familie heller, så har liksom ikke lyst til å slutte å dra hit heller, men føler snart at jeg må...

Det er en liten leilighet, og mesteparten av røyken siger inn på soverommet... Og gubben min, som til vanlig røyker ute, gidder ikke det, når han får lov av mamma å røyke inne, så da blir det enda verre...

Hvet ikke helt hva jeg vill med dette inlegget, men lurer litt på andres erfaringen på området. Går besteforeldre ut å røyker når barnebarna er på besøk?



Anonymous poster hash: dddb8...8c9
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da hadde jeg kuttet ut å dra på besøk. Ungenes helse går først! Hvis de ikke forstår hvor farlig røyk er for barn, så har de virkelig et problem



Anonymous poster hash: 4aae6...a2d
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle i familien går ut blandt unger. Og det har jeg også gjort da jeg røkte. Ville heller ikke sitte "oppå" ungene ute når jeg røyka heller. Og gubben burde gå ut og sette et eksempel. Tenk å gjøre ungene syke. Dit hadde jeg bare slutta å reise. Ferdig med det. Ungenes helse først. Tenk om de skulle ende opp med kroniske plager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt sjokkert over at du tar med deg barna dit og at du har gjort det mange ganger...Dette er rett og slett barnemishandling. Stakkars barn. For meg er det vanskelig å forstå at enkelte røykere er så uopplyste i 2014 at de røyker INNE med barn. Ja, at de overhode røyker inne.

Gi klar beskjed om at de må ta hensyn til barnebarna - ellers kommer dere ikke på besøk. Normalt oppegående mennesker vil forstå og ta hensyn.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chloe87

Helt utrolig. Jeg som er voksen sliter med pusten etter å ha bodd med en røykende eks i ett år...tenk da hvor skadelig røyken er for to små barn! Hadde nektet å besøke dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyker selv men røyker aldri inne og røyker ALDRI i nærheten av barn! Dersom jeg er på besøk plasser hvor det blir røyket inne blir tilogmed jeg fysisk dårlig! Jeg hadde sluttet å komme på besøk om ikke moren din ville røyket ute, i det minste ut av et vindu......



Anonymous poster hash: b18f4...7cd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magdalene

Finnes det oppegående folk som røyker inne lenger?

Det er ditt ansvar å passe på barna dine. Ta de med deg hjem i morgen.

Du sier jo selv at barna er tydelig plaget.

Det minste de kan gjøre er å røyke ute den korte tiden dere er der. Det er ikke å bli kastet ut av eget hjem, men å ta hensyn til barnebarna.

Endret av Magdalene
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke at du fortsatt tar med deg ungene dit?? Jeg hadde sagt til mine foreldre at det ikke var aktuelt å komme på besøk før de røyker ute den korte tiden vi er på besøk. Så får de bli så furtne de bare vil. Mine barns helse kommer før egoistiske voksne!



Anonymous poster hash: 3b546...278
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at de føler seg sviktet fordi dere er der så sjelden ? Og at dette nærmest er en form for protest, Hvis jeg hadde sett barn og barnebarn så sjelden, så tror jeg på mange måter jeg hadde tenkt at "da kan det være det samme". Særlig hvis dere er mer hos foreldrene til mannen din og ikke bor evigheter unna

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Jeg har jo prøvd å forklare dette for mamma. og også at jeg vurderer å slutte å besøke dem, da sa hun bare "jaja"

Har liksom "sett gjennom fingrene" med det, nettop fordi det utenom røykinga er utrolig flott å være her.

Også føler jeg det er litt trist å ta fra ungene den eneste familien de har...

Men nei, jeg fatter ikke hvorfor mamma som på alle andre områder er meget oppegående og forståelsesfull ikke fatter dette... Tror rett og slett hun bare fortrenger det..

TS



Anonymous poster hash: dddb8...8c9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Også føler jeg det er litt trist å ta fra ungene den eneste familien de har...

Anonymous poster hash: dddb8...8c9

Det er ikke du som gjør det, men moren din.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at de føler seg sviktet fordi dere er der så sjelden ? Og at dette nærmest er en form for protest, Hvis jeg hadde sett barn og barnebarn så sjelden, så tror jeg på mange måter jeg hadde tenkt at "da kan det være det samme". Særlig hvis dere er mer hos foreldrene til mannen din og ikke bor evigheter unna

Nei så absolutt ikke, vi ser dem oftere, men fordi vi ikke har bil kommer de oftere til oss.

Men mamma sitter nå mest på verandaen da....

Svigerfamilen har vi ikke noe kontakt med, så vi har liksom bare dem...

Anonymous poster hash: dddb8...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke du som gjør det, men moren din.

Nettopp. Og hvis røykingen er viktigere enn barnebarna, så sier det alt for min del.

Anonymous poster hash: 3b546...278

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei så absolutt ikke, vi ser dem oftere, men fordi vi ikke har bil kommer de oftere til oss.

Men mamma sitter nå mest på verandaen da....

Svigerfamilen har vi ikke noe kontakt med, så vi har liksom bare dem...

Anonymous poster hash: dddb8...8c9

Ok, da er det iallefall ikke det som er årsaken. Da er det fryktelig dårlig gjort av moren din. Høres ut som om du har gjort alt for å få henne til å forstå også. Det sies at man ikke kan lære gamle hunder nye triks, men fortsatt er dette ekstremt sært, og særlig så lenge hun hører hvordan ungen din hoster.

Hva om du tar en liten hvit løgn og sier at du har vært til legen med ungen og fått beskjed om at hun er sterkt allergisk og må holdes unna dyrehår, sigarettrøyk, bål, nøtter og sesamfrø for ikke å utvikle astma? Tror du det kunne ha fått henne til å se det på en annen måte?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dattera di blir syk hver gang, ville jeg nok ha bodd et annet sted enn hos dem, dersom de ikke kan ta hensyn. Kanskje det også blir en vekker for dem?

Og gubben din får rett og slett ta seg sammen. Hjelper ikke akkurat på at han røyker inne også, det undergraver jo hele tematikken. Hvorfor skal foreldrene dine gå ut, når det er greit for barnas far å røyke inne?

Anonymous poster hash: 4259d...ab5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri i verden tatt med ungene inn et sted hvor det røykes inne - uansett! Sett hardt mot hardt, og ikke gi deg, ungene skal ikke utsettes fr røyk. Har samme situasjon med min svigermor, og jeg kommer aldri til å gi meg, ungene skal ikke inn i hennes hus så lenge hun røyker inne.

Synd, vanskelig og problematisk, men likevel.



Anonymous poster hash: 6894a...481
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forstår ikke helt hvorfor du reiser å treffer de gjentatte ganger når de faktisk ikke tar hensyn til barna dine... Herlighet, kan jo ikke utsette barna dine for slikt, er jo helt unødvendig.

Hvis foreldrene dine ikke har evne til å gå ut å røyke så lar du være å reise opp til dem, og han mannen din kunne godt ha støttet deg med å gå ut å røyke... Eksempelets makt og alt det der...

Forstår ikke hvorfor det skal være så vanskelig å gå ut å røyke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det verste her er at mannen din også røyker inne rundt barna sine "fordi han får lov" av moren din. Han burde faen meg ta seg sammen!

Jeg røyker selv, jeg, men jeg røyker aldri innendørs - i alle fall ikke om det er barn tilstede. Makan!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine svigerforeldre sa til meg at ungen måtte bli vant til å være i røyken.... Slik gjorde de med min svigerbrors barn, og han har flere ganger hatt problemer med hoste og slike ting. Jeg sa i fra at jeg ikke kom til å komme på besøk om det var røyk der. Og da røyker de ikke inne.



Anonymous poster hash: 6d6b2...a74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt fra at hvis det røykes inne, så kommer vi ikke. Om hun ikke hører på det og fyrer opp inne, så pakker jeg sammen, ingene inn i bilen og kjører 4 timer hjem igjen. Den beskjeden er så tydelig at den har blitt forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...