Gå til innhold

Barnehagen sendte sint mail til foreldre som ikke kom på foreldremøte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Riskjeks

Jeg synes det kommer helt an på hva som faktisk stod i den e-posten. "Sint mail" kan jo være så mangt - det kan være TS som tolker den som mer sint enn hva meningen egentlig var. Men var e-posten faktisk skrevet på en uhøflig/sint måte, er det selvsagt ikke greit.

Man bør selvsagt prøve å komme på foreldremøter. Men for å være helt ærlig synes jeg ikke akkurat de tar opp noe revolusjonerende på slike møter... Så neppe verdens undergang om noen ikke kommer, akkurat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har holdt foreldremøte med TO foreldre til stede, og ikke bare bare da ekstern "foreleser" og tolker var med på møtet...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for saklig og bra innlegg! :)

Jeg synes det er underlig å ikke se verdien i å stille opp på et foreldremøte.

1) Man får informasjon

2) Man har mulighet til å komme med innspill til barnehagen

3) Man har muligheten til å snakke med andre foreldre

4) Man får være med på diskusjoner

5) Man gir et signal til barnehagen om at man er engasjert i jobben de gjør

Ja, mye av dette kan man få gjort i andre fora. Men - og dette har jeg ikke belegg for å si, riktignok - jeg tror ikke det er slik at alle som skipper foreldremøte gjør det fordi de har så mange gode og jevnlige samtaler med barnehageansatte og de andre foreldrene fra før.

Og ja, det kan absolutt føles som et ork. Man er sliten etter jobb, har en milliard andre ting å gjøre, man skulle gjerne brukt barnevaktene til anledning hvor man skulle noe hyggeligere.

Men jeg står ved at det er ens plikt som forelder å stille opp.

Kjernespørsmålet her blir jo egentlig: Hvorfor arrangerer barnehagen foreldremøter?

Er det fordi de gjerne vil jobbe litt ekstra på kvelden?

De vil egentlig ikke, men det står i planen at man skal, så de gjennomfører for å kunne sette et "check" ved oppgaven?

Opplever barnehageansatte stort sett at alle foreldre er så velinformerte at foreldremøter er unødvendige?

Jeg tror ikke det. Jeg tror det er fordi de ønsker å informere og samarbeide med foreldre. Og da er det trist at foreldrene, som møtene er ment for, ikke prioriterer å stille opp.

Mange nevner at foreldremøtene er uinteressante, og jeg har også vært på foreldremøter som har vært ganske kjedelige. Barnehagen vår endret på foreldremøtene for en stund siden:

1) Først og fremst arrangerer de nå forskjellige møter for småbarn- og storbarnsavdelinger. Det hjalp enormt, for ellers ble det mye irrelevant innhold for alle sammen.

2) Foreldremøtet brukes i stor grad til å se på bilder fra barnas hverdag. De tar bilder i helt vanlige situasjoner som gjerne ikke kommer med i månedsbrevene, som påkledning og måltider. Bildene brukes gjerne som utgangspunkt for diskusjon, eller de ansatte stiller spørsmål.

3) Barnehagen tar opp konkrete problemstillinger man sammen tenker over i form av case (finnes det et sted man slipper unna case nå om dagen? ;)). For eksempel tok de opp hvordan beskjeder mellom foreldre og ansatte skulle foregå, hva er greit å ta mens barna hører i hentesituasjonen, hva bør tas opp på annen måte? Føler foreldre at de kan ringe og ta opp problemer? Eller at det er greit å be om møter?

Jeg kan varmt anbefale å foreslå noe av dette hvis foreldremøtene er veldig kjedelige eller fortoner seg som oppramsing av regelverk man allerede kan.

(Mye av dette er ment som generelle betraktninger og ikke som et innspill til AB som er sitert)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Fikk en "sint" mail fra barnehagen, hvor den barnehageansatte kritiserte de av foreldrene som ikke møtte opp uten å melde avbud på forhånd.

Skjønner at dette kan være irriterende, men litt drøyt å sende en slik e-mail?

Selv hadde jeg rett og slett ikke tid til å komme, men tenkte ikke å melde avbud. Barnehagen har heller aldri sendt ut brev med svarslipp, så sånn sett føler jeg at jeg har mitt på det tørre.

Men, jeg skal i foreldresamtale der i morgen, og gruer meg. Føler at kjemien mellom meg og de ansatte i barnehagen er blitt dårligere.Vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til dem lenger.

Anonymous poster hash: 31271...de9

Har aldri hørt om tilsvarende. Etter to barn som begge har gått i barnehage og skole så har vi alltid fått svarslipp. Jeg regner med at du snakker om foreldremøte, altså møtte for alle foreldrene sammen med de ansatte?

Når det gjelder de foreldresamtaler'/utviklingsamtaler som er individuelle så blir man bare satt opp og må bytte innbyrdes med andre foreldre dersom det ikke passer. Der har det aldri vært svarslipp.

Lurer på hva som stod ordrett i den e-posten? Vanskelig å ha en mening om det når vi ikke vet hva som stod der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde barn i barnehage så var det aldri med svarslipp eller "send svar på mail om du kan eller ikke kan komme", hadde de gjort det så hadde de også visst hvor mange som kom og sluppet og blir overrasket.

Jeg har stort sett vært på foreldremøtene, men fy søren så lite interessant det er. Det er ikke så mye om hverdagen til barna, hadde det enda vært det! Nei, det er mer kursopplegg, som ikke alltid er så veldig interessant. Noen temaer er selvfølgelig interessante, men langt fra alle.

Nå har jeg barn på skolen, og der er det alltid med svarslipp og det er om barnas dager på skolen, ikke kursing. Og de foreldremøtene synes jeg er helt greit å gå på.



Anonymous poster hash: 0d846...b8c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle selvsagt gitt beskjed om at jeg ikke kom, men glemte det rett og slett. Slikt kan skje, og jeg er dessverre en distre person.

Bakgrunnen for at jeg ikke kom var at jeg hadde veldig mye jobbrelatert som måtte gjøres på kveldstid, samt at forrige foreldremøte ble brukt delvis til å skryte hemningsløst av noen få, navngitte barn. Dette syntes jeg var uprofesjonellt, kleint og en sløsing av min tid. Var derfor ikke noe ivrig på å komme på møtet i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: 31271...de9

Da hadde jeg sendt et anonymt brev til daglig leder og informert om at langvarig, uhemmet skryt av noen få barn på forrige møte var grunnen til at du ikke valgte å komme på dette møtet.

Anonymous poster hash: e4ffb...ad4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde aldri ramlet meg inn å sende mail på en innkallelse om at jeg ikke kom, hvis det ikke var en svarslipp eller et sted man kunne krysse av. Sammenlikningen med en møteinnkallelse på jobben synes jeg er merkelig, da i allfall i jobbene jeg har hatt så er det alltid "godta" og "avslå" på møteinnkallelsene.

Vi har prioritert foreldresamtalene (hvor det handler om egne barn), og noen av foreldremøtene. Når man har flere barn som går i samme barnehagen, og agendaen for møtene er tilsynelatende helt lik fra gang til gang, så oppleves det som repetitativt og uinteressant. Det oppleves faktisk nettopp som om de ansatte er pålagt å arrangere disse møtene, men egentlig ikke har noe særskilt de ønsker å ta opp.

Mye annet barnehagen har arrangert har vi også droppet, som de månedlige "foreldrefrokostene". Vi har ikke anledning til å ta oss fri i arbeidstiden for å sitte og spise frokost i barnehagen - det er i så fall arbeidstid som må tas igjen senere. Ettermiddagstiden er "hellig", den og helgene er de tidspunktene vi får tilbragt med barna, og da ønsker vi å prioritere det (heller enn å jobbe inn det vi har vært borte, eller gå i foreldremøter ingen får noe ut av).

I forhold til mailen barnehagen sente til ts er det vanskelig å gjøre en vurdering når man ikke har sett innholdet, men det må da være også i barnehagens interesse å ha et godt samarbeid med hjemmet. Det oppnår man ikke med å kjefte på voksne mennesker på e-post - og barnehagen må også være klar over at det er mange, for eksempel aleneforeldre, som ikke har mulighet til å være med på alt.

Vi har heldigvis hatt et svært godt samarbeid med barnehagen, og har gode samtaler ved levering- og henting, hvor det løpende har blitt tatt opp små og store ting. Barnehagen er fantastisk, men forventer de at jeg skal bruke av min verdifulle fritid på å komme i et møte, så forventer jeg at man faktisk har gjort en innsats rundt opplegget, og at det har en hensikt. Innkaller jeg til møter på jobben så er det selvsagt at vi ikke skal sitte og spise rundstykker og gå igjennom de samme tingene vi har gjort på alle de andre møtene - det er å kaste bort alles tid.



Anonymous poster hash: 72e6e...715
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at de sender ut en Mail hvis det er slik at det nok en gang har vært veldig dårlig oppmøte uten at noen gir tilbakemelding at de ikke kan komme. Det er en selvfølge å gi beskjed om at man ikke kan komme og det er en selvfølge at man gjør en innsats for å få til å komme!

Det er jo alltid noen som tror deres tid er så mye viktigere enn andres. Noen har aldri tid til å komme på foreldremøter, dugnader, stille som lagleder eller foreldrekontakt, kjøre til trening osv. Men har de så mye dårligere tid enn andre? Tror nok ikke det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det vært et problem med dårlig oppmøte i lengre tid, synes jeg ikke det er noe merkelig at dette blir påpekt i e-post til foreldrene. Jeg har riktignok ikke barn i barnehage, men har bodd i utallige sameier hvor det har vært dårlig oppmøte til årsmøtene. Dette er blitt påpekt i møtereferatene og jeg synes det er på sin plass. Det kan kanskje bli oppfattet som sint av de det gjelder, men det er jo i tilfelle fordi man føler seg truffet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forventer ikke at foreldre gir beskjed om de kommer eller ikke. Hvis barnehagen forventer det må de informere foreldrene om det. Barnet mitt går i en annen barnehage og de har heller aldri gitt uttrykk for at de forventer info om fravær.

Si at du stusser litt på måten eposten var skrevet på, og at du lurer på om det forventes at man melder avbud eller ikke.

Anonymous poster hash: b04cf...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, har selv tenkt å skulke neste foreldremøte... Kjipt å måtte bruke barnevakt for å gå på et slikt møte, og når man i tillegg ikke er så bekvem i sosiale situasjoner med fremmede... angsten er jo at lederen plukker meg ut til styret, eller som dugnadssjef eller noe... Det er selvfølgelig ingen som melder seg, og hun pleier å plukke ut ganske mange. Vår barnehage har MANGE dugnader og arrangementer, møter, foreldrekvelder, etc etc og en styrer som elsker å dele ut oppgaver og verv. De har ingen vaktmester, så foreldrene må ta vaktmesteroppgavene på omgang. Synes det blir ALT for mye å forholde seg til!

Anonymous poster hash: d826a...c42

Å æsj jeg hater sånne som bare deler ut oppgaver, helst til de som ikke ''tør'' å si nei. Da tar de det så veldig tungt :jolie:

Men de kan ikke tvinge foreldrene til å ta noen som helst oppgaver. Vi betaler jo flere tusen for at barna skal bli passet på mens vi selv er på jobb/skole. Hvorfor forventer de så mye mer :bond:

Anonymous poster hash: ae40a...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er på sin plass med krasse brev til foreldre. Så vidt jeg fikk med meg så var dette et fellesbrev til alle, hvor det blandt annet ble kommentert hvor dårlig oppmøte det var? Jeg synes det er skremmende hvor lite ansvar mange foreldre tar for sine barns hverdag. Det er ikke uvanlig at under halvparten av barna er representert på foreldremøter i barnehage og skole, og det er som regel de samme som kommer hver gang.

Samme med disse oppgavene som er så grusomme. Det er de samme som stiller opp hver gang det må bakes, ta en ringerunde, stille opp som nattevakt på overnattingskveld, osv. Og de som slipper unna føler tydeligvis at det er helt greit.

Det må være utrolig irriterende å holde informasjonsmøte når under halvparten av foreldrene møter opp. Hele poenget er jo at alle skal få denne informasjonen, og noen ganger har foreldrene som møter opp ting de gjerne skulle ha snakket om i gruppen, f.eks. om sånne bursdagshistorier som vi har sett litt for mye til i det siste. Selvfølgelig er ikke alle sakene like relevante for alle, men det er viktig for fellesskapet at man stiller opp, og jeg skjønner ikke at så mange lar være å gjøre sin del for at barna skal ha et bra miljø og få fine minner fra barnehage/skoletiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Guuud hvor glad jeg er for at jeg har voksne barn og er ferdig med de foreldremøtene!



Anonymous poster hash: 01342...865
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...