Gå til innhold

Barnehagen sendte sint mail til foreldre som ikke kom på foreldremøte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk en "sint" mail fra barnehagen, hvor den barnehageansatte kritiserte de av foreldrene som ikke møtte opp uten å melde avbud på forhånd.

Skjønner at dette kan være irriterende, men litt drøyt å sende en slik e-mail?

Selv hadde jeg rett og slett ikke tid til å komme, men tenkte ikke å melde avbud. Barnehagen har heller aldri sendt ut brev med svarslipp, så sånn sett føler jeg at jeg har mitt på det tørre.

Men, jeg skal i foreldresamtale der i morgen, og gruer meg. Føler at kjemien mellom meg og de ansatte i barnehagen er blitt dårligere.Vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til dem lenger.



Anonymous poster hash: 31271...de9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke klart å la vær å kommentere at det er usaklig av de å sende ut en sinna mail. Hvis de vil vite hvem som kommer så får de sende brev med svarslipp, uansett gi skikkelig beskjed.



Anonymous poster hash: 9e4a4...685
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ligger i sint og kritiserende? Kan det bare være ulike måter å formulere ting på. Stod det noe om at man skulle gi beskjed dersom man ikke kom?

Jeg hadde tatt det for gitt at dersom jeg ikke hadde mulighet til å komme gir jeg beskjed, men vi er forskjellige, så du skal ikke få kjeft for at du ikke tenkte på det (med mindre det stod på innkallingen).

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik mail burde vært holdt i et saklig tonefall, noe annet virker ganske uprofesjonelt. Spesielt dersom dere på forhånd ikke be bedt om å gi beskjed dersom dere ikke kom.

Men etter å ha vært på en del foreldremøter med sparsomt oppmøte, kan jeg på sett og vis skjønne frustrasjonen som ligger i bunn. Det er kjipt å organisere møte, ta opp ting som er viktige for barna og de ansatte, gjerne prøve å samle henvendelser som kommer fra foreldre både titt og ofte... og så møter det 5 stykker av 25, liksom. Og det skjer nok litt for ofte.

Da kan jeg forstå behovet for å sende ut en mail. Men kritikken må ha en saklig form, og enten bli sendt som en felleshenvendelse til alle eller som blindkopi (mao ikke noe uthenging av enkeltforeldre).



Anonymous poster hash: 23c6f...5c6
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en selvfølge å møte opp til foreldremøte? Det er vel neppe for kosens skyld de blir arrangert. Jeg kan godt skjønne at de ikke legger ved noen svarslipp (seriøst, får du svarslipp på møteinnkallelsen på jobben?) siden det da kan virke som om det er et frivillig arrangement (a la kosekveld...), men barnehagene bruker faktisk tid og ressurser på å ha møtene, informere og ta imot innspill fra foreldrene. Gidder man ikke møte frasier man seg også retten til å klage på avgjørelser som blir tatt.

Skjønner godt de blir lei foreldre som ikke gidder...

Anonymous poster hash: cf4a2...22e

Jeg skulle selvsagt gitt beskjed om at jeg ikke kom, men glemte det rett og slett. Slikt kan skje, og jeg er dessverre en distre person.

Bakgrunnen for at jeg ikke kom var at jeg hadde veldig mye jobbrelatert som måtte gjøres på kveldstid, samt at forrige foreldremøte ble brukt delvis til å skryte hemningsløst av noen få, navngitte barn. Dette syntes jeg var uprofesjonellt, kleint og en sløsing av min tid. Var derfor ikke noe ivrig på å komme på møtet i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: 31271...de9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, har selv tenkt å skulke neste foreldremøte... Kjipt å måtte bruke barnevakt for å gå på et slikt møte, og når man i tillegg ikke er så bekvem i sosiale situasjoner med fremmede... angsten er jo at lederen plukker meg ut til styret, eller som dugnadssjef eller noe... Det er selvfølgelig ingen som melder seg, og hun pleier å plukke ut ganske mange. Vår barnehage har MANGE dugnader og arrangementer, møter, foreldrekvelder, etc etc og en styrer som elsker å dele ut oppgaver og verv. De har ingen vaktmester, så foreldrene må ta vaktmesteroppgavene på omgang. Synes det blir ALT for mye å forholde seg til!



Anonymous poster hash: d826a...c42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er drøyt å sende en slik epost. Selvfølgelig sier man ifra og beklager på forhånd hvis man ikke kan komme, samt man avtaler med en av de andre å videreformidle det som blir sagt/beskjeder som blir gitt.

Edit: Og man ber om å få vite hva som står på agendaen, og gir beskjed om det er aktuelt/helt uaktuelt å bli med i diverse arrangementkomiteer ol.

Endret av Lou Salome
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt, er litt delt, men jeg synes ikke barnehagen kan regne med at alle foreldre stiller. Samtidig synes jeg selvsagt det er greit å gi beskjed når man ikke kan, men av og til glipper det bare, og da synes jeg det er en uting om barnehagen sender sinna-mail. Hva med å forklare i en hyggelig tone at det er forventet at man melder avbud? Blir litt lettere å kommunisere begge veier om utgangspunktet er sånn...

Når det er sagt: Vi har gått glipp av en del foreldremøter i barnehagen, ganske enkelt fordi jeg kun jobber kvelder, og en av oss selvfølgelig må være hjemme med barna. Jeg synes også at altfor mye av det som foregår på foreldremøtene er totalt uinteressant, og sløsing med folks tid, så det har i grunnen ikke føltes som et direkte tap de gangene vi har måttet melde avbud. Greit med referat i etterkant, så får man det med seg likevel..



Anonymous poster hash: 1d728...519
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt, er litt delt, men jeg synes ikke barnehagen kan regne med at alle foreldre stiller. Samtidig synes jeg selvsagt det er greit å gi beskjed når man ikke kan, men av og til glipper det bare, og da synes jeg det er en uting om barnehagen sender sinna-mail. Hva med å forklare i en hyggelig tone at det er forventet at man melder avbud? Blir litt lettere å kommunisere begge veier om utgangspunktet er sånn...

Når det er sagt: Vi har gått glipp av en del foreldremøter i barnehagen, ganske enkelt fordi jeg kun jobber kvelder, og en av oss selvfølgelig må være hjemme med barna. Jeg synes også at altfor mye av det som foregår på foreldremøtene er totalt uinteressant, og sløsing med folks tid, så det har i grunnen ikke føltes som et direkte tap de gangene vi har måttet melde avbud. Greit med referat i etterkant, så får man det med seg likevel..

Anonymous poster hash: 1d728...519

Jeg vil tro at det er mange som ikke kom på dette foreldremøtet siden mailen ble sendt. Og der må jeg si jeg har full forståelse for at barnehagen reagerer - hvis de har regnet med at en vesentlig andel foreldre møter opp, og så kommer halvparten av dette, for eksempel. Da kan de også ha handlet inn for mye snacks, satt opp for mange stoler og i det hele tatt anstrengt seg mer enn de behøvde, både økonomisk og på andre måter. Og med så knappe ressurser som mange barnehager har, forstår jeg at de blir provoserte.

I utgangspunktet mener jeg som sagt at alle foreldre burde være interesserte i å få med seg foreldremøtene. Mye informasjon får man kanskje på andre måter, men det er en måte å vise engasjement i barnas hverdag på. Kanskje man som forelder også kunne kommet med verdifulle innspill til barnehagen? Eller gitt dem en hyggelig tilbakemelding hvis man synes alt går på skinner?

Barnehagene gjør en så enormt viktig jobb for våre barn at jeg synes det er vår plikt til å bidra det lille som kreves.

...men selvfølgelig, en gang i blant kan man ikke, blant annet av grunnene du nevner, og da må man selvfølgelig bli hjemme. Men da er det greit å gi beskjed om det.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler egentlig ikke at jeg kan kommentere mailen uten at jeg faktisk vet hva som stod der. Selv om du føler at den var "sint" så kan det hende at det ikke virker sånn for andre.



Anonymous poster hash: c6333...159
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg lurt hadde barnehagen sagt noe sånt.

Vi har for øvrig alltid svarslipp på slike innkallinger, og jeg så på referatet at læreren hadde nevnt at flere foreldre burde stille til foreldremøte og samtale. Noen har for vane og aldri si fra og dette skjønner jeg er irriterende men jeg hadde nok fått sjokk hadde jeg fått mail om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten å ha lest innholdet, så må jeg innrømme at jeg stiller meg spørsmålet om mailen egentlig var sint som du skriver, eller om du er forutinntatt og tolker den dithen fordi du ikke stilte på møtet...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ga ikke beskjed, fordi "du er dessverre en distré person"?

For en utrolig provoserende innstilling.

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner velidg godt at de ansatte blir lei. Det er dessverre mange som gir faen i å møte på foreldremøter og så i tillegg har ufattelige høye krav til de ansatte hvor barna er.

Ikke gru deg til møtet, bare si at du beklager at du ikke kunne møte på foreldremøtet og at det kanskje er lurt å ta med svarslipp i fremtiden slik at man kan gi et svar..?

De er nok ikke sure spesifikt på deg, er nok mere hele greia rundt det og hvis de har planlagt større ting og det kun møter opp 3 foreldre av 15?



Anonymous poster hash: 0ceca...f5d
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Edvarda, on 09 Apr 2014 - 16:12, said:

Du ga ikke beskjed, fordi "du er dessverre en distré person"?

For en utrolig provoserende innstilling.

Du blir provosert over at en vilt fremmed person er distre? Frynsete psyke du har? Ikke normalt å være så aggressiv som du er vel? Anonymous poster hash: 31271...de9
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes barnehagen burde presisere i innkallingen at man må gi beskjed om man ikke kan komme. Folk tolker tekst på forskjellige måter, og uten å avklare hva de forventer kan de ikke bli sure for at folk misforstår.

Ellers skjønner jeg godt at de blir frustrerte hvis få foreldre gidder å komme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forstå at barnehagen reagerer dersom få dukket opp, men måten de gjør det på blir helt feil. Kanskje barnehagen burde ta en runde på hvorfor så få dukker opp, lage svarslipper, ha mer interessante tema etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har liste hengende som foreldre skriver på at de kommer. Hender ofte at de ikke kommer. Kjedelig når under halvparten av foreldrene er til stede.

Vi prøver å gå på foreldremøte dersom vi ikke er på noe annet den kvelden.



Anonymous poster hash: 30fc9...aa3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...