Gå til innhold

15 språkfeil du bør kutte ut umiddelbart


Gjest Evans

Anbefalte innlegg

Uttrykk endrer seg gjerne med tiden, på samme måte som språk generelt.

Yndlingsargumentet til alle som ikke klarer å snakke skikkelig norsk :filer:

Anonymous poster hash: c0000...d26

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener du at man aldri kan bruke ordet i forbindelse med noe negativt, selv når det ikke direkte beskriver det negative? Det får jeg ikke til å stemme :klo:

Å forlange høyere lønn betyr noe helt annet enn å forvente det, så det er ingen god erstatning.

Her har både du og den du siterte misforstått litt. Sånn du har brukt ordet forvente her, er det i forbindelse med noe positivt, ikke negativt.

Anonymous poster hash: caf1a...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yndlingsargumentet til alle som ikke klarer å snakke skikkelig norsk :filer:

Anonymous poster hash: c0000...d26

Snakker du på samme måte som besteforeldrene dine? Hva med tipptippene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har både du og den du siterte misforstått litt. Sånn du har brukt ordet forvente her, er det i forbindelse med noe positivt, ikke negativt.

Anonymous poster hash: caf1a...c0d

Det var det jeg også trodde, etter Marie90s forklaring på side to, men det er egentlig ikke den setningen som er problematisk.

Jeg lurer på om det blir feil å bruke ordet forvente i sammenheng med kjefting eller klaging, hvor man gjerne bruker en krass tone, f.eks: "Du ødela hele teaterforestillingen sånn som du skrek og bar deg. Jeg hadde virkelig forventet bedre oppførsel av en så stor gutt".

Jeg forstår at det er positivt å forvente noe bedre, selv om ordet her blir brukt for å uttrykke skuffelse, i forbindelse med en negativ hendelse (uten å direkte beskrive selve hendelsen), men jeg lurer fortsatt på om "venter" erstatte "forventer" i dette og/eller de tre andre eksemplene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du på samme måte som besteforeldrene dine? Hva med tipptippene?

Nei, men forskjellene i mitt språk og språket til besteforeldrene mine kommer ikke av at jeg har tatt eksisterende ord og endret betydningen av dem.

Anonymous poster hash: c0000...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg også trodde, etter Marie90s forklaring på side to, men det er egentlig ikke den setningen som er problematisk.

Jeg lurer på om det blir feil å bruke ordet forvente i sammenheng med kjefting eller klaging, hvor man gjerne bruker en krass tone, f.eks: "Du ødela hele teaterforestillingen sånn som du skrek og bar deg. Jeg hadde virkelig forventet bedre oppførsel av en så stor gutt".

Jeg forstår at det er positivt å forvente noe bedre, selv om ordet her blir brukt for å uttrykke skuffelse, i forbindelse med en negativ hendelse (uten å direkte beskrive selve hendelsen), men jeg lurer fortsatt på om "venter" erstatte "forventer" i dette og/eller de tre andre eksemplene.

Nei. Om du derimot sier om naboens uoppdragne unger som befinner seg på den samme teaterforestillingen at du forventer at de oppfører seg bra, da er du ute å kjøre.

Du hadde forventet bedre oppførsel av ham - positiv setting. Du forventet noe bra, og fikk det ikke.

Anonymous poster hash: caf1a...c0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Om du derimot sier om naboens uoppdragne unger som befinner seg på den samme teaterforestillingen at du forventer at de oppfører seg bra, da er du ute å kjøre.

Du hadde forventet bedre oppførsel av ham - positiv setting. Du forventet noe bra, og fikk det ikke.

Anonymous poster hash: caf1a...c0d

:fnise:

Det var det jeg trodde, men så ble jeg forvirret av ABs retting i innlegg nummer 37.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

Det var det jeg trodde, men så ble jeg forvirret av ABs retting i innlegg nummer 37.

Så nettopp et oppslag om norskkurs på kveldstid, kanskje vi kunne sende nevnte AB dit? :fnise:

Anonymous poster hash: caf1a...c0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nettopp et oppslag om norskkurs på kveldstid, kanskje vi kunne sende nevnte AB dit? :fnise:

Anonymous poster hash: caf1a...c0d

Ja, det hadde vært noe ;) Jeg kunne sikkert trengt et oppfriskningskurs selv, men jeg forsøker i alle fall ikke å presentere personlige meninger som fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er "forventer" mer negativt ladet, siden jeg først og fremst forbinder det med å kreve noe, dernest at det brukes for å uttrykke skuffelse og misnøye.

- Så hardt som jeg har jobbet i år, forventer jeg høyere lønn.

- Nå har du blitt syv år gammel, så jeg forventer at du klarer å oppføre deg som folk, altså.

- Han skrev ut resept på medisin som forverret sykdommen min. Jeg hadde virkelig forventet mer av en spesialist.

- Ja, det er grusomt, men hva annet kan man forvente av ungdommen nå til dags?

Hvordan man formulerer setningen, og ikke minst hvilken tone man bruker, er avgjørende for om jeg oppfatter det som positivt eller negativt. "Tenk at dere ordnet med bursdagsselskap for meg, det hadde jeg virkelig ikke forventet *snufs*" er ydmykt og positivt, men sier man "Jøss, hadde virkelig ikke forventet at dere skulle klare å stelle i stand noe slikt (jævla slabbedasker)", er man over i det negative.

Jeg ville aldri sagt "Jeg forventer å få influensa", siden det skurrer i ørene mine - ikke fordi ordet er positivt ladet, men fordi det høres ut som en som krever at influensaen skal ramme nettopp ham. Her ville jeg heller brukt "Jeg regner med at jeg kommer til å få influensa", og kunne til nød slengt på et "det er vel ikke annet å forvente". :fnise:

Siden jeg i hovedsak hører ordet brukt i negativ forbindelse, ser jeg altså på det som et negativt ord, men "forventningsfull" er derimot utelukkende positivt.

I alle eksemplene du nevner med ordet "forventer", så er selve setningene negativt rettet, men ordet "forventet" er likevel i sammenheng med forhåpning om noe positivt. Dermed blir det jo likevel brukt riktig i mine ører. Høyere lønn, god atferd osv, er jo alle positive ting man forventer, selv om de blir brukt i en setning av negativ art.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men forskjellene i mitt språk og språket til besteforeldrene mine kommer ikke av at jeg har tatt eksisterende ord og endret betydningen av dem.

Anonymous poster hash: c0000...d26

Ikke deg personlig, men svært mange ord og uttrykk har en helt annen betydning, eller i det minste helt andre konnotasjoner, i dag enn de hadde for femti, hundre eller to hundre år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle eksemplene du nevner med ordet "forventer", så er selve setningene negativt rettet, men ordet "forventet" er likevel i sammenheng med forhåpning om noe positivt. Dermed blir det jo likevel brukt riktig i mine ører. Høyere lønn, god atferd osv, er jo alle positive ting man forventer, selv om de blir brukt i en setning av negativ art.

Ja, det høres riktig ut i mine ører også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...