Gå til innhold

15 språkfeil du bør kutte ut umiddelbart


Gjest Evans

Anbefalte innlegg

Plastikk er barnespråk. Er du voksen, sier du plast. Anonymous poster hash: caf1a...c0d

Et "barneord" for noe tøv, det finnes ikke noe som heter "barneord", med mindre man snakker om sjøtt , sjino og sjylling som kommer av talefeil, som er vanligere hos barn enn hos voksne..

Anonymous poster hash: 9c4d0...1e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm. Jeg ble overrasket over at det heter "en kompliment". Men jeg tror ikke jeg kommer til å begynne å si det, alle kommer til å rette på meg og tro jeg ikke har fullført barneskolen.

Anonymous poster hash: a0771...d2d

Alle retter på meg når jeg sier en kompliment. Samme når jeg sier "stikke noe under stol" eller "klar som en egg." Alle tre er hundre prosent korrekt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et "barneord" for noe tøv, det finnes ikke noe som heter "barneord", med mindre man snakker om sjøtt , sjino og sjylling som kommer av talefeil, som er vanligere hos barn enn hos voksne..

Anonymous poster hash: 9c4d0...1e8

Det er vel ikke noe mer feil en lyden det erstatter. Dersom du hadde levd den gangen man snakket mellomnorsk hadde du vel reagert på den endringen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle retter på meg når jeg sier en kompliment. Samme når jeg sier "stikke noe under stol" eller "klar som en egg." Alle tre er hundre prosent korrekt.

Folk ser rart på meg når jeg oversetter Edge of Tomorrow med Egg av Imorra og Mirror's Edge med Speilegg. :\

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg ble overrasket over at det heter "en kompliment". Men jeg tror ikke jeg kommer til å begynne å si det, alle kommer til å rette på meg og tro jeg ikke har fullført barneskolen.

Anonymous poster hash: a0771...d2d

Jeg sier "en kompliment", og retter på de som retter på meg.

Anonymous poster hash: caf1a...c0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle retter på meg når jeg sier en kompliment. Samme når jeg sier "stikke noe under stol" eller "klar som en egg." Alle tre er hundre prosent korrekt.

Hva mener de du skulle sagt istedenfor "stikke noe under en stol"?

Anonymous poster hash: c43a3...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener de du skulle sagt istedenfor "stikke noe under en stol"?

Anonymous poster hash: c43a3...d53

Glemte komma, mener du at de andre sier "stikke noe under en stol"?

Anonymous poster hash: c43a3...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener de du skulle sagt istedenfor "stikke noe under en stol"?

Anonymous poster hash: c43a3...d53

"Stikke noe under stol" betyr å legge skjul på noe.

"Stikke noe under en stol" betyr å fysisk legge noe under en stol. (Noe som selvsagt også går an).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier "en kompliment", og retter på de som retter på meg.

Anonymous poster hash: caf1a...c0d

Hmm? Dette står jo ikke i ordboka?

Anonymous poster hash: 93262...54b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer over denne artikkelen her om dagen.

Jeg er ikke noe språklig geni, og lurer på to ord:

Det står i artikkelen at man ikke kan bruke ordet forvente om en negativ hendelse, fordi forvente er et positivt ord. Man kan derfor ikke si at man forventer å bli forkjølet.

Jeg syns dette virker veldig merkelig, og mener man må kunne si at ”jeg forventer å få influensa”, hvis du for eksempel har vært sammen med mange syke folk. Her står det at det ikke er direkte feil å bruke forvente i stede for ”vente”. Selv ser jeg ikke noe feil i det.

Videre ble det nevnt at vi ikke kan si plastikk, fordi det ikke er et norsk ord, men at vi må bruke ordet plast.

Jeg får opp ordet plastikk i ordboka, men da som en kunstform og modelering, hvor det også står se plast. Så det tyder jo på at det ikke er materialet plast man tenker på, men allikevel tenker jeg at det ikke er feil å bruke ordet?

Dere som er gode på språk/har sterke meninger om spåk, hva mener dere om dette og resten av artikkelen?

Det er som artikkelen sier, du bør si at du venter å få influensa. Jeg ville nok heller brukt "regner med", men i alle fall ikke "forventer".

Plastikk overrasket meg og, men så tenkte jeg over det og slo det opp, og jammen stemmer det ikke. Nå som jeg har hatt noen dager til å fordøye det, gir det mening for meg også. Plast er det norske ordet :)
Ellers klarte den artikkelen å få med seg et par av mine kjepphester, blant annet "i forhold til" (grøss) og at det heter forholdsregel.

Hmm. Jeg ble overrasket over at det heter "en kompliment". Men jeg tror ikke jeg kommer til å begynne å si det, alle kommer til å rette på meg og tro jeg ikke har fullført barneskolen.

Anonymous poster hash: a0771...d2d

En del språkbevisste mennesker vil synes det er positivt at du sier det riktig. De aller fleste sier "et kompliment", så jeg blir alltid positivt overrasket når noen sier "en". De får nok noen mentale plusspoeng av meg for det :)

Alle retter på meg når jeg sier en kompliment. Samme når jeg sier "stikke noe under stol" eller "klar som en egg." Alle tre er hundre prosent korrekt.

Du er min type språkbruker :hjerte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte også ha et par dager på meg for å fordøye ordet "forvente" - men nå skal det ikke lenger brukes om negative hendelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Stikke noe under stol" betyr å legge skjul på noe.

"Stikke noe under en stol" betyr å fysisk legge noe under en stol. (Noe som selvsagt også går an).

Det her er interessant. Mener du generelt at noe som fysisk er mulig, ikke samtidig kan brukes abstrakt? Eller bare at akkurat dette uttrykket er slik du skriver først?

Jeg har nemlig aldri hørt uttrykket uten "en", men det er godt mulig det er der det startet.

Anonymous poster hash: 480e5...8d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er interessant. Mener du generelt at noe som fysisk er mulig, ikke samtidig kan brukes abstrakt? Eller bare at akkurat dette uttrykket er slik du skriver først?

Jeg har nemlig aldri hørt uttrykket uten "en", men det er godt mulig det er der det startet.

Anonymous poster hash: 480e5...8d4

Uttrykket er særdeles ofte brukt feil, nettopp fordi folk synes det høres rart ut at noe skal stikkes under stol, ikke en stol, men uttrykket er faktisk "stikke under stol".

Anonymous poster hash: c0000...d26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

- Så hardt som jeg har jobbet i år, forlanger jeg høyere lønn.

- Nå har du blitt syv år gammel, så jeg venter at du klarer å oppføre deg som folk, altså.

- Han skrev ut resept på medisin som forverret sykdommen min. Jeg hadde virkelig ventet mer av en spesialist.

- Ja, det er grusomt, men hva annet kan man vente av ungdommen nå til dags?

Andre nyttige ord er: håpe, ønske, forhåpning, regne med og gå ut i fra.

Anonymous poster hash: 63c7a...399

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en må skille veldig mellom hva som blir sagt og hva som skrives. Dialekt og lokale variasjoner/bruk av ord og uttrykk er noe helt annet enn bokmål og nynorsk som igjen er rene skriftsspråk.

Jeg er oppvokst i en av kommunene i Norge som hadde den største plastfabrikken i landet da jeg var liten. Denne gikk da på folkemunne som "plastikken", og jeg tror politikere, lærere, store og små benyttet i dagligtale "plastikk". Ser ikke noe galt i dette. Når jeg skriver benytter jeg bokmål og har da en helt annen måte å formulere meg enn muntlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre nyttige ord er: håpe, ønske, forhåpning, regne med og gå ut i fra.

Anonymous poster hash: 63c7a...399

Mener du at man aldri kan bruke ordet i forbindelse med noe negativt, selv når det ikke direkte beskriver det negative? Det får jeg ikke til å stemme :klo:

Å forlange høyere lønn betyr noe helt annet enn å forvente det, så det er ingen god erstatning. Om "vente" kan erstatte "forvente" i de tre neste setningene, vet jeg ikke. Jeg har aldri sett eller hørt noen bruke "vente" i eksemplene jeg nevnte, men det kan godt hende det er noe "alle" sier feil.

Jeg er ikke ute etter erstatningsord, jeg bare lurer på om det faktisk regnes som språkfeil å bruke forvente slik som jeg gjorde i mine eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...