Gå til innhold

"Født og oppvokst"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom man er oppvokst i en bygd eller et sted man bor i, men født på sykehuset man "sogner til", kan man si at man er "født og oppvokst der"? Selvom sykehuset er langt unna (f.eks 30min-60min)? Eller gjelder det kun dersom man er født like i nærheten, og bor der?

Anonymous poster hash: 29c00...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I forbindelse med dagligtale så mener jeg at man er "født i" den byen eller det stedet hvor foreldrene bodde på det tidspunktet da man ble født, uavhengig av om sykehuset ligger i f.eks. samme kommune.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på det samme som TS. Utrykket stammer muligens fra den tida da barna ble født hjemme og ikke på sykehus? Begge foreldene ble født hjemme.

Hva sier man hvis selve fødselen skjedde på et annet sted enn der man tilbrakte hele barndommen? For eksempel hvis en gravid kvinne fra Bergen er på tur til Oslo, og plutselig må føde. Straks etter fødselen drar hun hjem til Bergen igjen, og der vokser barnet opp. Det korrekte er vel da at barnet er født i Oslo men vokst opp i Bergen?

Mange har mye lenge reisevei til sykehuset enn 30-60 minutter. Selv har bodd på et sted hvor nærmeste sykehus lå ca. to og en halv times reise unna. Der skjedde det også av og til at barn ble født underveis til sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt off topic, men synes du virkelig at 30-60 min til sykehuset er langt? (!!!)

Slik er det når man kommer fra småplasser, ja. Jeg kommer fra en bygd, og nærmeste tettsted er 35-40 minutters kjøretur unna. Når det er få hus mellom, blir det en lang kjøretur, altså langt.

Anonymous poster hash: 74a32...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter det også som det første huset man har hatt som permanent bopæl, ikke akkurat postnummeret til sykehuset.

I Oslo har det vært en litt pussig praksis med hvilket sykehus man hører til: En del folk har rett og slett krysset hverandre på Ring 3 på vei til sine respektive sykehus, så en god del vestkantbarn er født i øst og østkantbarn i vest selv om det hadde vært langt kortere for alle parter å gjøre det omvendt. De må jo likevel kunne si at de er "født og oppvokst på Oslo øst/vest".

Uttrykket er ment å signalisere en tilhørighet som går så langt tilbake det er praktisk å regne, det er ikke ment som en forklaring av hvilket sykehus man ble født på.



Anonymous poster hash: 92302...a81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig mange Oslofolk som ikke blir født i Oslo lenger... Hvis jeg var født på ahus ville jeg kanskje sagt født på Lørenskog og oppvokst i Oslo. Men ville vel for enkelhets skyld bare sagt at jeg kommer fra Oslo.



Anonymous poster hash: 096a6...32a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter det også som det første huset man har hatt som permanent bopæl, ikke akkurat postnummeret til sykehuset.

Anonymous poster hash: 92302...a81

Mente naturligvis "bopel". Jeg er ikke dansk.

Anonymous poster hash: 92302...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...