Gå til innhold

Studere mange år uten studielån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil så gjerne ta profesjonsstudiet i psykologi dersom jeg kommer inn, men jeg har allerede en utdannelse fra før pluss diverse fag og har nesten brukt opp studielånet. Det går vel an å bli deltidsstudent og jobbe 50 % ved siden av, men det vil jo ta en evighet... Og om jeg skulle få lån fra banken, må jeg jo samtidig betale på studielånet fra Lånekassen. Er det noen som har noen råd eller tips til hvordan jeg kan løse dette?



Anonymous poster hash: ceb4a...c23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, i samme situasjon som deg.

Jeg hadde studert økonomi i noen år, før jeg endelig fikk tilbud om drømmeplass på medisinstudiet.

I praksis vil dette si at jeg må gå 2 år uten lån og stipend fra lånekassen.

Jeg har løst det ved å få hjelp av (snille) foreldre. De er "Lånekassen" disse to årene, og så betaler jeg de tilbake senere, eller får det som forskudd på arv. Dette fordi de heldigvis er veldig godt stilt selv, og føler at det også vil tjene dem at jeg endelig får fullført en utdannelse jeg kan leve a resten av livet :)

Andre i klassen i samme situasjon som ikke hadde foreldre som kunne hjelpe jobbet 10 uker i sommerferien i en sommerjobb, og skapte med dette en buffer på 30-40.000, deretter jobbet de på et pleiehjem eller i en matbutikk hver helg, eller annenhvert helg resten av året. Jobbet også ekstra i påsketider og juletider. Alt går, om du vil det :)



Anonymous poster hash: 377ce...223
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke være deltidsstudent på det studiet så vidt jeg vet, jeg tror det er sånn at du henger over 22 studiepoeng bak, så blir du flyttet ned. Skal ikke si dette 100%, men tror det er noen regler ute og går, og at profesjon er et fulltidsstudie.

Men jobb ved siden, og jobb i ferier så klarer du deg fint :) Spør også familie om de kan hjelpe deg, så kan du få en avbetalingsplan av de når du er ferdig.



Anonymous poster hash: 377ce...223
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også bare påpeke at jeg synes det er trist at vi bare får studielån i 8 år, i tilfeller med profesjon og medisin som er 6-årige utdannelser. I praksis vil dette si at dersom du har gjort noe i over 2 år før du begynner på dette studiet, så vil du slite.

Noe som da vil skje mange !!



Anonymous poster hash: 377ce...223
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme båt. Har tatt utdanning fra før, og surret litt. Nå har jeg endelig funnet det jeg vil studere, men får ikke studielån mer enn 1 år. Må da gå uten i 2+ år.

Har ikke foreldre jeg kan/vil spørre, så regner med at det blir tøft. Vet at det er min feil, men er så utrolig kjipt når man endelig har funnet ut hva man vil. Jaja, hvis man vil så får man vel det til.

Anonymous poster hash: f5036...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også bare påpeke at jeg synes det er trist at vi bare får studielån i 8 år, i tilfeller med profesjon og medisin som er 6-årige utdannelser. I praksis vil dette si at dersom du har gjort noe i over 2 år før du begynner på dette studiet, så vil du slite.

Noe som da vil skje mange !!

Anonymous poster hash: 377ce...223

Tja, 8 år med studielån bør rekke for de fleste.

Anonymous poster hash: 15a79...d4c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går selv psykologi profesjon, men ved et annet universitet. Hos oss varierer arbeidsmengden en del fra semester til semester, men det er generelt svært mye å gjøre. Det vil nok være en fordel å ta opp det du har igjen av lån i de mest hektiske periodene. En fordel er at det som psykologstudent er lett å få deltidsjobber innenfor helsevesenet, og at disse er godt betalt. Man kan lett få 10.000 utbetalt ved arbeid et par kvelder per uke, og røde dager er spesielt lønnsomme. Hvis du er motivert for studiet, vil jeg tro det skal gå fint :)



Anonymous poster hash: 0c511...862
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, 8 år med studielån bør rekke for de fleste.

Anonymous poster hash: 15a79...d4c

Jada, er selvfølgelig enig i det :) Men nå blir det jo mer og mer av mastere (5-årig), og noen utdanninger som sagt 6-årige, så hvis man da bruker litt tid på å finne ut hva man vil, så blir det fort ganske stress!

Hadde bare alle utdanninger vært 3-årige så er det jo ikke noe problem.

"Dessverre" ville jeg selv gå et 6-årig et :P

Anonymous poster hash: 377ce...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går selv psykologi profesjon, men ved et annet universitet.

Anonymous poster hash: 0c511...862

Hvilket universitet?

Anonymous poster hash: 377ce...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...