Gå til innhold

Muntlig historie eksamen, HJELP!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har muntlig privatist eksamen i historie, den 29. april, og lurte på om noen her vet hvilke emner det er ekstra lurt å lese på? Jeg har aldri hatt en eksamen før, og er veldig redd for å stryke..



Anonymous poster hash: 7be51...256
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjør safe. Vær sikker på at du i hvertfall kan noe under hver overskrift/emnet. Såvidt jeg husker, så er det ikke veldig mye lesestoff. Rundt 500 sider? Burde være overkommelig å kunne det meste, synes jeg.



Anonymous poster hash: 34010...2a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på læreplanen og hva det står at du skal kunne godt. Lær deg de emnene best. Det du skal ha kjennskap til er det ikke meningen at du skal fordype deg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også eksamen i historie, nå på onsdag. Gruer meg skikkelig, føler at det er sykt mye detaljer som navn og årstall, og er usikker på hvor mye detaljer man burde pugge. Jeg tar eksamen i historie påbygging som privatist. Tok faget for 7 år siden eller noe og har 5 fra før, så føles litt unødvendig å bruke så mye tid på faget dersom jeg ender opp med samme karakter, eller i værste fall dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du bare har 30 min forberedelsestid. Du rekker ikke bla så mye i bøkene da, da er det greit å ha skrevet gode notater for hvert læreplanmål. Som regel vil relevante læreplanmål til din eksamen stå på selve oppgavearket, og da er det veldig greit å bare bla opp notatene for akkurat disse læreplanmålene.

Du vil antagelig også få en uforberedt del hvor de spør deg om alt mulig, så er ikke en dårlig idé å pugge hovedtrekkene under de ulike temaene slik at du kan dem godt. Fokuser på årsaker og konsekvenser av hendelser.



Anonymous poster hash: f9160...f73
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For eksempel den franske borgerkrigen; den er i seg selv delt i tre faser, og hver av fasene har mange forskjellige datoer/årstall. Er det meningen at man skal pugge alt?



Anonymous poster hash: fc415...831
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid lært at datoer og årstall ikke er det viktigste i historie, men det å trekke årsak og linjer til hverandre.

Feks hva romerrikets oppløsning førte til og ca nå, selvfølgelig.

Så lenge du vet hva de forskjellige fasene heter, hva som hendte der så tror jeg du er safe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er mye enklere å få toppkarakter på en muntlig eksamen enn en skriftlig prøve. Fikk lett en sekser i historie muntlig uten forberedelsestid. Det verste med muntlig eksamen er hvis man får nerver, men ellers må man bevise mye mindre.



Anonymous poster hash: 650a4...677
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigheten av datoer og årstall tror jeg varierer med læreren/sensoren, men jeg er av en oppfatning av at de fleste lærerene ikke er så opptatt av eksakte årstall, men at det er greit å tidfeste det litt grovt, eks hendelsen startet på 40-tallet, eller det var like før 2. verdenskrig osv.

Min lærer var nok i overkant interessert i eksakte årstall, men vi fikk ikke trekk for å komme med ca tidspunkt, det var heller et pluss om man kunne eksakt tidspunkt.

Men noen årstall og evt datoer må man bare kunne, eks starten på 2. verdenskrig i Norge osv, men dette er jo ofte allmennkunnskap



Anonymous poster hash: f9160...f73
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eksempel den franske borgerkrigen; den er i seg selv delt i tre faser, og hver av fasene har mange forskjellige datoer/årstall. Er det meningen at man skal pugge alt?

Anonymous poster hash: fc415...831

Er det den franske revolusjon du meiner? I så fall er det pluss i margen om du hugsar Robespierre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå som vi er inne på Robespierre.
Jeg har alltid lært at det var fire faser, tredjestanden tar makten, radikalisering, krig og terror, direktoriet og napoelon Bonaparte. Så fra 1789 til 1813. :vetikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eksempel den franske borgerkrigen; den er i seg selv delt i tre faser, og hver av fasene har mange forskjellige datoer/årstall. Er det meningen at man skal pugge alt?

Anonymous poster hash: fc415...831

What? Den franske borgerkrigen? Det har jeg aldri hørt om.. Jeg har historie i VG3 nå. Hmm..

Anonymous poster hash: 72348...293

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

What? Den franske borgerkrigen? Det har jeg aldri hørt om.. Jeg har historie i VG3 nå. Hmm..

Anonymous poster hash: 72348...293

Tror TS mente franske revolusjonen, men det var borgerkrig under den franske revolusjonen. :)

Edit: var ikke ts, men annen anonym bruker ser jeg nå.

Endret av Pepperbiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel snakk om et såpass lite pensum at det er bare å lære alt?

Husker jeg tok eksamen i amerikansk historie en gang, på universitetet. Det var et par tusen sider å lese, og vi fikk enkelt og greit beskjed om at det var 30 aktuelle temaer, og på eksamen ville det bli en langsvarsoppgave hvor man fikk velge mellom to oppgaver. Så det var nå bare å lære seg alt sammen, noe jeg gjorde gjennom å sprenglese en ukes tid i forkant.

Så dette fikser du, er bare å ta tema for tema, lese, pugge, gå gjennom inni hodet det vesentlige innenfor hvert tema, osv, osv, helt til dagen er der.



Anonymous poster hash: fdb45...fc4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det den franske revolusjon du meiner? I så fall er det pluss i margen om du hugsar Robespierre.

Det viktigste her er å huske at han ble henrettet i giljotinen med ansiktet vendt oppover.

Anonymous poster hash: fdb45...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er det vel snakk om et såpass lite pensum at det er bare å lære alt?

Husker jeg tok eksamen i amerikansk historie en gang, på universitetet. Det var et par tusen sider å lese, og vi fikk enkelt og greit beskjed om at det var 30 aktuelle temaer, og på eksamen ville det bli en langsvarsoppgave hvor man fikk velge mellom to oppgaver. Så det var nå bare å lære seg alt sammen, noe jeg gjorde gjennom å sprenglese en ukes tid i forkant.

Så dette fikser du, er bare å ta tema for tema, lese, pugge, gå gjennom inni hodet det vesentlige innenfor hvert tema, osv, osv, helt til dagen er der.

Anonymous poster hash: fdb45...fc4

Historie på vgs har faktisk ganske omfattende pensum, i forhold til det timeantallet det er beregnet på. I tillegg er historie vg2 og vg3 pensum på eksamen i vg3.

Både på vg2 og vg3 bestemte læreren at vi måtte kutte ut noen av kapitlene fordi vi ikke ble å rekke over alle, og disse ble da selvstudium til eksamen.

Anonymous poster hash: f9160...f73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historie på vgs har faktisk ganske omfattende pensum, i forhold til det timeantallet det er beregnet på. I tillegg er historie vg2 og vg3 pensum på eksamen i vg3.

Både på vg2 og vg3 bestemte læreren at vi måtte kutte ut noen av kapitlene fordi vi ikke ble å rekke over alle, og disse ble da selvstudium til eksamen.

Anonymous poster hash: f9160...f73

Like fullt er det vel bare snakk om noen hundre sider.

Anonymous poster hash: fdb45...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Les, les, les og skriv litt notater fra hvert kapittel! Jeg hadde omtrent ikke lest noe, men tenkte at jeg hadde greie historiekunnskaper og enkelt kom meg gjennom. Fikk om de økonomiske nedgangstidene i USA og Roosevelt, og jeg hadde ikke snøring. Forberedelsestiden hjalp meg ingenting siden jeg nesten ikke hadde lest.

I noen fag må man rett og slett bare lese og pugge litt. Ikke tenk så mye på årstall siden du ikke har så mye tid å lese på, men lag deg gjerne en tidslinje hvor du skriver inn de store tingene som har skjedd så du får en viss oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...