Gå til innhold

krav på hellidagstillegg ved sykemelding?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som vet om man har krav på helligdagstillegg ved sykemelding? Jobber 100% stilling og jobber skjærtorsdag og lang fredag (fast turnus). Har forstuet foten i dag og har fått sykemelding. Men føler ikke jeg har råd til å være hjemme fra jobb, da vakten er såpass godt betalt.. så lurer på å dra på jobb med krykker i stede. Jobber i Uloba, om det har noe å si.

Takk på forhånd :)

Anonymous poster hash: 227bc...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, normalt sett har man ikke det. Og må ærlig innrømme at jeg blir litt provosert av at det er de ekstra pengene som avgjør om du drar på jobb eller ikke. Enten så kan du jobbe, eller så kan du ikke. Hellidagstillegg bør ikke være det som avgjør det.

Anonymous poster hash: 1ef74...838

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, normalt sett har man ikke det. Og må ærlig innrømme at jeg blir litt provosert av at det er de ekstra pengene som avgjør om du drar på jobb eller ikke. Enten så kan du jobbe, eller så kan du ikke. Hellidagstillegg bør ikke være det som avgjør det.Anonymous poster hash: 1ef74...838

Sorry, så ikke at du jobbet fast. Da skal du ha tillegg ved sm.

Anonymous poster hash: 1ef74...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ikke meningen å provosere deg. Men et jo klart det er vanskeligere å gå på jobb med krykker for å være en annen persons armer og ben. Det blir nok til at jeg drar på jobb, men ville høre ihvertfall. Vet du om det er sånn alle steder? Samme om det er privat eller offentlig? Har spørt organisasjonen jeg jobber for, de sa jeg ikke hadde krav på det. Men har aldri fått riktig svar fra de når jeg har spørt om andre ting tidligere.

Vil også føye til at jeg jobber over 100% stilling, stiller alltid opp ellers og er flink i jobben min. Prøver ikke utnytte noen. Men er avhengig av disse pengene som er medregnet med tanke på tillegget disse dagene.

Anonymous poster hash: 227bc...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du skal ha tilleggene ved sykemelding.



Anonymous poster hash: 4c8bf...d8e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) står det noe sted? I en lov eller lignende? Stedet jeg jobber har tariffavtale ihvertfall, vet ikke om det har noe å si? Bare så ekkelt når organisasjonen sier jeg ikke har krav på det.. men som sagt så sier de alltid det som er til dems fordel og endrer ikke mening før man slår i bordet med bevis..

Jo, du skal ha tilleggene ved sykemelding.

Anonymous poster hash: 4c8bf...d8e

Anonymous poster hash: 227bc...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du skal ikke ha tilleggene ved sykemelding. Du skal selvfølgelig få vanlig lønn, men tilleggene er forbeholdt de som jobber.

Anonymous poster hash: cbec8...e5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Jeg har fikk tilleggene da jeg var sm.

Fast ansatt, og skulle i følge turnusen jobbe en del røde dager, men var langtidssykemeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fikk tilleggene da jeg var sm.

Fast ansatt, og skulle i følge turnusen jobbe en del røde dager, men var langtidssykemeldt.

Jobbet du offentlig eller privat da? Vet ikke om det har noe å si.

Anonymous poster hash: 227bc...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Jobbet du offentlig eller privat da? Vet ikke om det har noe å si.

Anonymous poster hash: 227bc...892

offentlig, på et av landets største sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobbet var det ihvertfall slik at man ikke fikk tillegg om man ikke var på jobb. Man fikk lønn, men ikke tillegget. Det er jo for å godtgjøre at man faktisk må jobbe en rød dag

Men har du tenkt å gå på jobb de andre dagene du er sykemeldt? Eller kun de røde dagene? Dersom du har tenkt å være sykemeldt resten av tiden, men ikke på de røde dagene så vil jeg si det er misbruk av sykemeldingen

Og er du sikker på at du faktisk kan gjøre nytte for deg? Og at du ikke bare blir en belastning for de andre? Det er dårlig gjort å gå på jobb om det ender opp med at de andre må gjøre dobbelt med oppgaver fordi du ikke klarer det.



Anonymous poster hash: ac00a...43f
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobbet var det ihvertfall slik at man ikke fikk tillegg om man ikke var på jobb. Man fikk lønn, men ikke tillegget. Det er jo for å godtgjøre at man faktisk må jobbe en rød dag

Men har du tenkt å gå på jobb de andre dagene du er sykemeldt? Eller kun de røde dagene? Dersom du har tenkt å være sykemeldt resten av tiden, men ikke på de røde dagene så vil jeg si det er misbruk av sykemeldingen

Og er du sikker på at du faktisk kan gjøre nytte for deg? Og at du ikke bare blir en belastning for de andre? Det er dårlig gjort å gå på jobb om det ender opp med at de andre må gjøre dobbelt med oppgaver fordi du ikke klarer det.

Anonymous poster hash: ac00a...43f

Jobber i morgen og fredag, de dagene har jeg fått sykemelding for. Så er det ikke jobb føramdag igjen og det regner jeg med skal gå bra uansett. Prøver ikke utnytte noe sykemelding, har sagt i øvrige innlegg at det blir nok til at jeg går på jobb. Jeg jobber forøvrig alene for en person, så ikke noen ekstra oppgaver for andre på jobb. Mest ville jeg sjekke hvordan det var med regelverket. Var så mye forskjellige svar på nettet.

Takk for bidraget :)

Anonymous poster hash: 227bc...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får tilleggene, me dersom du har mulighet såklart går du på jobb...... Blir provesert av at folk er friske nok til å velge...... Velferds Norge

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man får ikke helligdagstillegg når man er sykmeldt selv om man skulle ha jobbet. Man får grunnlønn.



Anonymous poster hash: 9da7b...db0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du får mye kvasi-svar her..

I det offentlige fpr man hellidagstillegget når man er sykemeldt. (man får det også hvis man er i permisjon med lønn). Dette er din rettighet. Dette fordi røde dager/ugunstig arbeidstid fordeles gjennom året, og beregnes inn i lønn - og hvis man blir syk har man allikevel krav på tilleggene sine (som man får kveld-natt og helgetillegget også når man er syk.) Jeg måtte opereres rett før jul og ble sykemeldt i julen, og fikk tilleggene på lønn selv om jeg var sykemeldt. At noen mener det er urettferdig får meg til å bli irritert - når man jobber såpass mye ugunstig arbeidstid og ofte må på jobb når andre har fri - så skulle det bare mangle at man ikke mister sine rettigheter selv om man blir syk..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du får mye kvasi-svar her..

I det offentlige fpr man hellidagstillegget når man er sykemeldt. (man får det også hvis man er i permisjon med lønn). Dette er din rettighet. Dette fordi røde dager/ugunstig arbeidstid fordeles gjennom året, og beregnes inn i lønn - og hvis man blir syk har man allikevel krav på tilleggene sine (som man får kveld-natt og helgetillegget også når man er syk.) Jeg måtte opereres rett før jul og ble sykemeldt i julen, og fikk tilleggene på lønn selv om jeg var sykemeldt. At noen mener det er urettferdig får meg til å bli irritert - når man jobber såpass mye ugunstig arbeidstid og ofte må på jobb når andre har fri - så skulle det bare mangle at man ikke mister sine rettigheter selv om man blir syk..

Takk for godt svar. Og må si meg enig i at jeg ikke skjønner irritasjonen til noen her. Jeg jobber virkelig ræva av meg åå jobben med både 18 timers vakter og fort 24 timers vakter. Er ingen unnasluntrer. Syntes bare man ikke skal tape på at man ble syk, er jo ikke planlagt akkurat..

Men nå er jeg på jobb, så får jeg håpe det går bra :) god påske alle!

Anonymous poster hash: 227bc...892

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror nok heller grunnen til at folk blir provosert er at TS rett og slett ikke er syk nok.

Kan man jobbe om lønna er dobbel, kan man også jobbe om lønna er normal.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok heller grunnen til at folk blir provosert er at TS rett og slett ikke er syk nok.

Kan man jobbe om lønna er dobbel, kan man også jobbe om lønna er normal.

Ts har aldri sagt det. Hun sa at det er kjipt fordi vakten er såppas godt betalt. Skjønner henne godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts har aldri sagt det. Hun sa at det er kjipt fordi vakten er såppas godt betalt. Skjønner henne godt.

... og hun sier også at hun kommer til å gå på jobb om hun får tilleggene. Ergo er hun ikke syk NOK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er regelverket for å gå på jobb når legen faktisk har tatt en vurdering på at du er så syk at du ikke kan jobbe? Mener å ha hørt at det ikke er helt uproblematisk, uten at jeg husker hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...