Gå til innhold

Barnehagelærer eller ingeniør?


Anastacias

Anbefalte innlegg

Det er rett før jeg bestemmer meg, studie etter studie er krysset av på lista og jeg sitter igjen med TO ulike studier: ingeniør og barnehagelærer! Såå forskjellige yrker, men likevel så vanskelig å velge!

Jeg har alltid elsket å være sammen med og rundt barn. De gir meg mye glede og minner meg stadig på at de små tingene i livet er de viktigste.

Da jeg var 15 år fant jeg det ut: barnehagelærer var min drømmejobb! Jeg gikk helse- og sosialfaglinjen og barne- og ungdomsarbeiderlinjen på vgs BARE for at da fikk jeg praksis i barnehage. Jeg gledet meg sånn til å jobbe!! Praksisen ga mersmak og jeg har nå jobbet i barnehage som assistent i fire år. Jeg angrer ikke! Det har vært noen fantastiske år, men også noen ikke fullt så fantastiske år de siste par årene pga konflikter på arbeidsplassen, jeg føler mye har falt på meg pga demotiverte medarbeidere, har kjent på at jeg ikke strekker til, og på utmattelse av alle oppgaver som henger over meg.

Nå er jeg klar for å studere. Av og til har jeg kjent på at jeg savner å sitte litt alene og konsentrere meg. Å kunne tenke litt hardt, hvis du skjønner. Ikke bare bruke den emosjonelle hjernedelen, men også den intellektuelle :P Jeg har tenkt på hvor deilig det hadde vært å komme hjem fra jobb og være REN! Og jeg merker at energinivået jeg har til å møte andre mennesker på fritiden er laber etter å ha vært sosial hele dagen.

Jeg er høysensitiv. Sansene mine fungerer litt for godt ;) jeg skulle gjerne vært mindre god på å høre, lukte, føle.. Jeg kan fort få hodepine og migrene, spesielt når mange emosjonelle tanker surrer rundt jobb. Jeg kan kanskje lett bli kvalm av enkelte lukter og syn. Likevel har jeg klart det greit frem til nå.

Jeg bare lurer på om jeg kommer til å holde ut i yrket som barnehagelærer. Jeg er en samvittighetsfull person og får fort en knekk i selvtilliten. Tenker på alle andre før meg selv osv. Og det har til tider vært så befriende å tenke: nei! Nå blir jeg ingeniør!

Samtidig, som idag. Jeg har påskeferie, men hadde glemt noe på jobb. Barnehagen stengte tidlig, men det var barn der da jeg kom. "Sofie" på fire år ser meg først. Smiler, går mot meg, strekker hendene mot meg. Jeg bøyer meg ned og tar imot en stor omfavnelse. Hun bare holder seg fast inntil meg og vil ikke slippe. Så kommer "Lars" løpende og kaster seg i armene mine og bak han lille "Helene" på ett år, som ler mens hun sier navnet mitt, gir meg en kos, løper rundt i ring, ler, sier navnet mitt før hun gir meg enda en god kos. Da blir jeg i tvil igjen. Om jeg virkelig skal gi avkall på alle disse lykkelige øyeblikkene av ren glede og kjærlighet...!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingeniør. Det er en fantastisk spennende utdanning å ta som åpner mange dører for fremtiden din. Om jeg var flink i realfag ville jeg valgt dette også. Du kan jo alltid få deg jobb i barnehage om du blir lei av ingeniøryrket.

Endret av ALTGR
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde helt klart valgt ingeniør! :) Har veldig lyst til å bli det selv.



Anonymous poster hash: c49d9...226
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagelærer vil det være et mye større behov for enn ingeniører om 5 år. Valget er enkelt.



Anonymous poster hash: 22403...d98
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elle82

Jeg ville valgt ut i fra interessen og lidenskapen min, som for deg virker å være barnehagelærer. Skulle du bli lei av å jobbe som pedagogisk leder, så finnes det flere interessante mastergrader du kan begynne på hvor du får brynet deg faglig sett, f eks spesialpedagogikk og logopedi. Ellers kan du få flere kontor-stillinger som barnehagelærer, og andre type jobber også utenfor barnehagen.

Vil også si at det er litt risikabelt å utdanne seg til ingeniør bare pga gode arbeidsbetingelser, lett å få jobb osv. Det er en vanskelig utdannelse (hvis ikke du har naturlig anlegg innen realfag), og det er etterhvert mange med den utdannelsen. Her hvor jeg bor (en av de største byene), har de begynt å permittere ingeniører i flere store bedrifter.

Er det noe jeg selv angrer på så er det at jeg ikke utdannet meg ut i fra interessene mine, men heller tok en typisk "trygg" utdannelse som jeg egentlig ikke var så interessert i, og som jeg ikke kommer til å bruke mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingeniør! Alle jeg kjenner som har jobbet i barnehage sier det er gøy i et par år, og så går de lei. VIRKELIG lei. Både av dårlig lønn, dårlig arbeidsmiljø, manglende voksenkontakt og følelsen av å ikke få brukt hjernen sin. De eldre barneghageansatte jeg snakker med i min nåværende jobb virker bare sure og bitre.

Barn kan du vel "jobbe med" på fritiden? Være med å arrangere aktiviteter, sommerleire osv?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!! Jeg skjønner vel egentlig at jeg kommer til å gå for ingeniør.

Favorittfagene på skolen har hele veien vært matte og naturfag, og fikk også toppkarakterer i disse fagene og ekstraoppgaver.

Min far er ingeniør og sier jeg har anlegg for det, så da stoler jeg på at han mener det..

TS

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusset litt over disse to vidt forskjellige yrkesvalgene, men det viser kanskje at du kan passe til mye rart, noe jeg anser som positivt. Det kan tenkes at valget du står ovenfor ikke utgjør et problem, men at du bare er heldig og har flere positive sider og interesser :)

Husk samtidig at man fort kan gå på en smell hvis man ikke får brukt sentrale sider av seg selv i en jobb. Tror du at å jobbe i barnehage vil gi deg nok utfordringer rent kognitivt? Og tror du ingeniørstudiet vil være sosialt nok? Kan du komme på andre yrker hvor de ulike sidene dine i større grad kan kombineres? Det går an å jobbe med barn uten å jobbe i skole eller barnehage, for eksempel innenfor helsevesenet.

Lykke til med valget! :)



Anonymous poster hash: d517e...60b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går 2.året elektronikkingeniør og det er ikke så vanskelig som folk skal ha det til. Jeg har hatt toer i matte hele ungdomskolen og vgs men klarte meg fint gjennom matte 1 og 2 på høyskolen, eneste var at fysikken slet jeg med.

Er man motivert og villig til å jobbe klarer alle det. Og jeg sjonglerer skolen med både to jobber og barn, så alt er mulig ;) Skal tilogmed velge elektro-automasjons fag som valgfag 3.året.

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er rett før jeg bestemmer meg, studie etter studie er krysset av på lista og jeg sitter igjen med TO ulike studier: ingeniør og barnehagelærer! Såå forskjellige yrker, men likevel så vanskelig å velge!

Jeg har alltid elsket å være sammen med og rundt barn. De gir meg mye glede og minner meg stadig på at de små tingene i livet er de viktigste.

Da jeg var 15 år fant jeg det ut: barnehagelærer var min drømmejobb! Jeg gikk helse- og sosialfaglinjen og barne- og ungdomsarbeiderlinjen på vgs BARE for at da fikk jeg praksis i barnehage. Jeg gledet meg sånn til å jobbe!! Praksisen ga mersmak og jeg har nå jobbet i barnehage som assistent i fire år. Jeg angrer ikke! Det har vært noen fantastiske år, men også noen ikke fullt så fantastiske år de siste par årene pga konflikter på arbeidsplassen, jeg føler mye har falt på meg pga demotiverte medarbeidere, har kjent på at jeg ikke strekker til, og på utmattelse av alle oppgaver som henger over meg.

Nå er jeg klar for å studere. Av og til har jeg kjent på at jeg savner å sitte litt alene og konsentrere meg. Å kunne tenke litt hardt, hvis du skjønner. Ikke bare bruke den emosjonelle hjernedelen, men også den intellektuelle :P Jeg har tenkt på hvor deilig det hadde vært å komme hjem fra jobb og være REN! Og jeg merker at energinivået jeg har til å møte andre mennesker på fritiden er laber etter å ha vært sosial hele dagen.

Jeg er høysensitiv. Sansene mine fungerer litt for godt ;) jeg skulle gjerne vært mindre god på å høre, lukte, føle.. Jeg kan fort få hodepine og migrene, spesielt når mange emosjonelle tanker surrer rundt jobb. Jeg kan kanskje lett bli kvalm av enkelte lukter og syn. Likevel har jeg klart det greit frem til nå.

Jeg bare lurer på om jeg kommer til å holde ut i yrket som barnehagelærer. Jeg er en samvittighetsfull person og får fort en knekk i selvtilliten. Tenker på alle andre før meg selv osv. Og det har til tider vært så befriende å tenke: nei! Nå blir jeg ingeniør!

Samtidig, som idag. Jeg har påskeferie, men hadde glemt noe på jobb. Barnehagen stengte tidlig, men det var barn der da jeg kom. "Sofie" på fire år ser meg først. Smiler, går mot meg, strekker hendene mot meg. Jeg bøyer meg ned og tar imot en stor omfavnelse. Hun bare holder seg fast inntil meg og vil ikke slippe. Så kommer "Lars" løpende og kaster seg i armene mine og bak han lille "Helene" på ett år, som ler mens hun sier navnet mitt, gir meg en kos, løper rundt i ring, ler, sier navnet mitt før hun gir meg enda en god kos. Da blir jeg i tvil igjen. Om jeg virkelig skal gi avkall på alle disse lykkelige øyeblikkene av ren glede og kjærlighet...!??

For all del! IKKE bli barnehagelærer! Det sliter deg ut. Det er ikke verdt det. Barna kanskje, men barn kan du alltids møte på fritida osv. Kjære vene. Det er så dårlige forhold i barnehager og ofte dårlig arbeidsmiljø/dårlige medarbeidere. Som gjør at om man er engasjert, så føler man at man ikke strekker til. For det er vanskelig å få med seg de andre på lasset. Og det er KAOS. Samme hvor hardt man prøver. NEI NEI NEI

Mvh. barnehagelærer som har jobbet som det i 2 år

Anonymous poster hash: 8ed70...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spørsmål. Hvorfor tror du et yrke som ingeniør er mye mer A4, med mindre konflikter, stress osv?

Du skriver ingenting om dine forutsetninger for ingeniørstudiet. Hvordan har du tenkt å kvalifiser deg for så å klare pensum? Har du jobbet med vgs fysikk og mattematikk på fritiden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare merker at i barnehage jobber man så tett på hverandre. Man er aldri alene. Når jeg sitter på do står det fire barn utenfor og banker og roper på meg og jeg får beskjed om å være rask siden jeg trengs på avdelingen. Man må være sosial hele dagen. Har hatt behov for å trekke meg tilbake av og til i pausen, men det finnes ikke rom for det så jeg har av og til sittet i et kott bare for "roens skyld". Så synes jeg det er litt skummelt å ha ansvar for mennesker.

Jeg er forberedt på at jeg vil bli utslitt i begynnelsen av ingeniørstudiet. Jeg er absolutt ikke forberedt, og vet ikke hva jeg går til. Men motivasjonen min er å komme videre, så jeg skal gjøre mitt beste med å holde på den. Jeg har søkt forkurs, så får vi se om det blir en match. Faren min er ingeniør og har tro på at jeg skal klare det. Det er også en motivasjon.

Endret av Anastacias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er langt mer teamwork, møter, konferanser, prosjekter, overtid og tidspress innen bransjen enn endel kanskje tror. Det er få ingeniører som sitter alene på et eget kontor og jobber 8 timer hver dag i fred og ro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er langt mer teamwork, møter, konferanser, prosjekter, overtid og tidspress innen bransjen enn endel kanskje tror. Det er få ingeniører som sitter alene på et eget kontor og jobber 8 timer hver dag i fred og ro.

Å si at det er få mener jeg er å overdrive, man finner jobber hvor man jobber mye alene. Uansett, de fleste har det langt roligere enn hva man har i en barnehage.

Velg ingeniør:

  1. Større utviklingspotensiale, enten oppover i systemet eller til å begynne med noe annet.
  2. Mer variert arbeidsoppgaver
  3. Bedre lønn
  4. Friere arbeidstider

Barn får du være med når du får barn selv :-)

Grunner til at jeg ville valgt barnehage er:

  • Barna
  • Mulighet til å tilbringe deler av dagen ute
  • Man tar ikke jobben med seg hjem på samme måte, man begynner stort sett på nytt hver dag.

Men uansett, velg ingeniør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jeg klar over :) men takk for svar! Skjønner at det blir mange utfordringer, men andre type utfordringer enn i barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at det er få mener jeg er å overdrive, man finner jobber hvor man jobber mye alene. Uansett, de fleste har det langt roligere enn hva man har i en barnehage.

Velg ingeniør:

  • Større utviklingspotensiale, enten oppover i systemet eller til å begynne med noe annet.
  • Mer variert arbeidsoppgaver
  • Bedre lønn
  • Friere arbeidstider

Barn får du være med når du får barn selv :-)

Grunner til at jeg ville valgt barnehage er:

  • Barna
  • Mulighet til å tilbringe deler av dagen ute
  • Man tar ikke jobben med seg hjem på samme måte, man begynner stort sett på nytt hver dag.
Men uansett, velg ingeniør.

Jeg antar at du også har ingeniørbakgrunn? Jeg kjenner ingen som har det slik jeg skriver er uvanlig, og de stillingene bedrifter ønsker å bosette da jeg deltok i bedriftsrekruttering ved en ingeniørhøgskole var heller ikke det.

Friere arbeidstider? Kanskje det at du ikke alltid jobber ca 8-16 man til fredag. Men det er langt mer overtid og forventninger om å måtte delta på aktiviteter i helger etc.

Du ser også ut til å glemme forventningspresset, deadlines, mye større ansvar osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at du også har ingeniørbakgrunn? Jeg kjenner ingen som har det slik jeg skriver er uvanlig, og de stillingene bedrifter ønsker å bosette da jeg deltok i bedriftsrekruttering ved en ingeniørhøgskole var heller ikke det.

Friere arbeidstider? Kanskje det at du ikke alltid jobber ca 8-16 man til fredag. Men det er langt mer overtid og forventninger om å måtte delta på aktiviteter i helger etc.

Du ser også ut til å glemme forventningspresset, deadlines, mye større ansvar osv.

Jeg jobber i et ingeniørfirma og her jeg jobber sitter de fleste på egne kontor mesteparten av dagen, ofte hele dagen.

Jeg jobber også mot et større firma med overvekt ingeniører, her sitter de fleste i åpent landskap, men møteaktiviteten er ikke høyere enn noen møter i uken.

Friere arbeidstider betyr at jeg ikke trenger å være på kontoret hele dagen hver dag. Om jeg vil/må gå tidligere en dag kan jeg gjøre det, så sant jeg legger inn tiden jeg var borte dagen etter og det ikke konflikterer med avtaler/møter. Det kan man ikke i en barnehage.

Man har deadlines og forventninger, det stemmer, og dette har sine fordeler og ulemper.

Fordelene er at om man ønsker å jobbe mye og tjene mer har man muligheter til det.

Ulempene er at man noen ganger må stille opp og reise/jobbe lange dager.

Jeg har og jobbet mine helger, men jeg får betalt for det og mener det er verdt lønnen og de andre godene og friheten man har.

Når det gjelder forventningspress, deadlines, etc så var det det jeg mente med at på slutten av dagen i en barnehage kan man gå hjem og la jobb være jobb og begynne på nytt neste dag. Slik er det ikke alltid som ingeniør.

Endret av ekkoet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i et større ingeniørfirma og kan anbefale det.

Har også jobbet som barnehageassistent i en periode. Helt ok, men ikke noe for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...