Gå til innhold

Vi som søker oss inn på høyere utdanning høsten -14.


^me^

Anbefalte innlegg

Det kommer jo helt an på poenggrensene. Noen utdanninger er jo bankers uansett når man ser på poeng. Trenger ikke akkurat vente til juli for en del. ;)

Åh. Dere er så heldig dere som vet at dere kommer inn... :frown:

Anonymous poster hash: c35c9...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke noe problem å få jobb. Men man får per i dag ikke fast undervisningsstilling, og man blir lønnet som "ufaglært". Det til tross for at man er kvalifisert.

Jeg skulle ønske jeg visste dette for 6 år siden, da hadde jeg nok lagt opp løpet litt annerledes :)

Så du sier at om jeg vil jobbe som spesiallærer i en fast stilling burde jeg ta minst et undervisningsfag? Det er urettferdig at man blir lønnet som ufaglært. :vetikke: Takk for tipsene dine, skal uten tvil ta dette i betraktning når jeg begynner å studere :) Et annet spørsmål jeg har; hvis jeg tar noen engelsk/norsk emner som enkeltemnestudent som tilsammen utgjør 60 p vil det være nok? Eller må det være et årsstudium. Dette er nemlig planen om jeg ikke kommer inn i år.

Anonymous poster hash: b7b55...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på poenggrensene. Noen utdanninger er jo bankers uansett når man ser på poeng. Trenger ikke akkurat vente til juli for en del. ;)

:fnise: Det er sant, men jeg er en pessimist og forventer alltid det verste. Så selv om jeg har to poeng mer enn kravet OG snittet har faktisk gått litt tilbake (med sånn 0.3 poeng), holder jeg fortsatt pusten.

Anonymous poster hash: b7b55...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Det er sant, men jeg er en pessimist og forventer alltid det verste. Så selv om jeg har to poeng mer enn kravet OG snittet har faktisk gått litt tilbake (med sånn 0.3 poeng), holder jeg fortsatt pusten.

Anonymous poster hash: b7b55...966

Jeg skjønner den. Det KAN jo være at alle geniene i landet bestemmer seg for å søke akkurat DIN utdanning i år. Ellers er det nesten så jeg har lyst å søke et fag der jeg kan komme inn, eller ikke, alt etter hvordan vippen går. Jeg har 56.2 og jeg tror det var 55.9 i fjor, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner den. Det KAN jo være at alle geniene i landet bestemmer seg for å søke akkurat DIN utdanning i år. Ellers er det nesten så jeg har lyst å søke et fag der jeg kan komme inn, eller ikke, alt etter hvordan vippen går. Jeg har 56.2 og jeg tror det var 55.9 i fjor, hehe.

Hva søkte du på? Har selvt søkt Spesialpedagogikk.

Anonymous poster hash: b7b55...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor byttet du? Det kryr ikke akkurat av jobber for utdannede bibliotekarer...

Anonymous poster hash: 04180...429

Fordi jeg etter godt over et års tenketid har funnet ut at det passer bedre for meg. Jeg er veldig fleksibel når det gjelder jobbsted, og kan godt tenke meg videreutdanninger og lignende som gjør det lettere å finne jobb. Tro du meg, det er ikke er valg tatt over natta.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva søkte du på? Har selvt søkt Spesialpedagogikk.

Anonymous poster hash: b7b55...966

Jeg har foreløpig sosialt arbeid, fysioterapi, sykepleie og diverse årsenheter, om jeg husker korrekt. Har fra før av en bachelor i samfunn og utvikling. Jeg heller mot sykepleien, men etter påsken skal jeg ta en telefon til utdanningsstedene og høre om noe av mine tidligere praksiser og sånt gjelder. Jada, jeg har droppet ut en gang for lenge siden. Dummeste jeg har gjort og omtrent det eneste i livet jeg kan si jeg angrer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foreløpig sosialt arbeid, fysioterapi, sykepleie og diverse årsenheter, om jeg husker korrekt. Har fra før av en bachelor i samfunn og utvikling. Jeg heller mot sykepleien, men etter påsken skal jeg ta en telefon til utdanningsstedene og høre om noe av mine tidligere praksiser og sånt gjelder. Jada, jeg har droppet ut en gang for lenge siden. Dummeste jeg har gjort og omtrent det eneste i livet jeg kan si jeg angrer på.

Vel, du har et veldig høyt snitt og jeg tror du kommer nok inn på det meste du søker. :danse:

Anonymous poster hash: b7b55...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du har et veldig høyt snitt og jeg tror du kommer nok inn på det meste du søker. :danse:

Anonymous poster hash: b7b55...966

Så lenge det ikke er realfagsfag og en god del annet, så, hehe. Her i Bergen var det ikke så mange med svært høyt snitt utenfor de som krever realfag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har sett på emnene det første året og ser ikke så frem til akkurat det, men alle studier har kjedelige opplegg det første året. Jeg skal holde ut, tro meg. Gleder meg som et lite barn å få endelig begynt å studere. Krysser fingrene på å komme inn da :)

Jeg trodde egentlig at det var mulig å få seg jobb som spesialpedagog uten å ha undervisningskompetanse? Mitt inntrykk var at det var ''lett'' å finne seg en jobb.. :vetikke:

Jeg har ingen umiddelbare ønsker om å bli lærer. Målet mitt er å få meg en Bachelor og jobbe i 1-3 år i en relevant stilling. Etter dette er planen en mastergrad, men ikke en master i Spes.pedagogikk. Ønsker en master som vil gi meg mer spesialisert kunnskap.

Anonymous poster hash: b7b55...966

Hva anser du som "relevant stilling" da? Du kan lett få assistentstillinger, og jeg vet også om folk som har fått ped.leder i barnehage på disp. Du kan også få jobb i boliger, og der er det mulig det er forskjellig fra sted til sted, men jeg får i alle fall betalt for bacheloren min der, så det er en mulighet. Flere spes.ped. mastere gir spesialisert kunnskap da. Logopedi må jo i aller høyeste grad ansees som spesialisert kunnskap. Jeg vil i grunnen si det samme om audiopedagogikk. Men bachelor i spes.ped. kan du også søke deg til ped.masteren "pedagogisk psykologisk rådgivning" og bli rådgiver i PP-tjenesten.

Anonymous poster hash: 66ad4...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du sier at om jeg vil jobbe som spesiallærer i en fast stilling burde jeg ta minst et undervisningsfag? Det er urettferdig at man blir lønnet som ufaglært. :vetikke: Takk for tipsene dine, skal uten tvil ta dette i betraktning når jeg begynner å studere :) Et annet spørsmål jeg har; hvis jeg tar noen engelsk/norsk emner som enkeltemnestudent som tilsammen utgjør 60 p vil det være nok? Eller må det være et årsstudium. Dette er nemlig planen om jeg ikke kommer inn i år.

Anonymous poster hash: b7b55...966

De prøver hardt å endre det slik at man får undervisningskompetanse med bachelor i spes.ped., så jeg anbefaler deg å melde deg inn i fagutvalget når du begynner å studere, slik at du kan bli med på kampen. Det er mange som har vært frustrert over akkurat det der.

Anonymous poster hash: 66ad4...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du sier at om jeg vil jobbe som spesiallærer i en fast stilling burde jeg ta minst et undervisningsfag? Det er urettferdig at man blir lønnet som ufaglært. :vetikke: Takk for tipsene dine, skal uten tvil ta dette i betraktning når jeg begynner å studere :) Et annet spørsmål jeg har; hvis jeg tar noen engelsk/norsk emner som enkeltemnestudent som tilsammen utgjør 60 p vil det være nok? Eller må det være et årsstudium. Dette er nemlig planen om jeg ikke kommer inn i år.

Anonymous poster hash: b7b55...966

Du må i så fall ta 60 p i ett fag (jeg tror ikke det trenger å være årsstudium) og PPU. Og ja, det føles urettferdig at jeg "bare" har 5 års spesped-utdannelse, men mangler et svada-år for å få lønn for utdannelse, og mulighet til fast jobb. Jeg elsker jobben jeg har nå, og håper jeg en dag får fast jobb på samme sted. :)

Så inntil videre kjører jeg litt trygt på utdanningsfrontrn, og søker både fag og PPU.

Anonymous poster hash: 1c3ab...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De prøver hardt å endre det slik at man får undervisningskompetanse med bachelor i spes.ped., så jeg anbefaler deg å melde deg inn i fagutvalget når du begynner å studere, slik at du kan bli med på kampen. Det er mange som har vært frustrert over akkurat det der.

Anonymous poster hash: 66ad4...e22

Så flott! Jeg håper man får det gjennom, for det er frustrerende å være kvalifisert for jobber uten å være kvalifisert likevel!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva anser du som "relevant stilling" da? Du kan lett få assistentstillinger, og jeg vet også om folk som har fått ped.leder i barnehage på disp. Du kan også få jobb i boliger, og der er det mulig det er forskjellig fra sted til sted, men jeg får i alle fall betalt for bacheloren min der, så det er en mulighet. Flere spes.ped. mastere gir spesialisert kunnskap da. Logopedi må jo i aller høyeste grad ansees som spesialisert kunnskap. Jeg vil i grunnen si det samme om audiopedagogikk. Men bachelor i spes.ped. kan du også søke deg til ped.masteren "pedagogisk psykologisk rådgivning" og bli rådgiver i PP-tjenesten.

Anonymous poster hash: 66ad4...e22

De jobbene du ramset opp er også det jeg har tenkt på. Hvor jobber du siden du nevnte noe om boliger? Jeg er ikke kresen på hvor jeg jobber de første årene, for min del handler det om å få erfaring slik at så lenge jeg får brukt min kompetanse er det nok et pluss.

Det er mye spennende man kan gjøre med en spes.ped utdanning så når det gjelder master er jeg ikke ennå sikker på hva jeg vil gå for. Jeg syntes det er svært interessant med en master i Pedagogisk-psykologisk rådgivning, men vi får se hva hvilken vei jeg velger å ta.

Anonymous poster hash: b7b55...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De prøver hardt å endre det slik at man får undervisningskompetanse med bachelor i spes.ped., så jeg anbefaler deg å melde deg inn i fagutvalget når du begynner å studere, slik at du kan bli med på kampen. Det er mange som har vært frustrert over akkurat det der.

Anonymous poster hash: 66ad4...e22

Men for å være helt ærlig så syntes jeg ikke at en spes.ped bachelor burde gi undervisningskompetanse. Hvis vi ikke har noen fag integrert i utdanningen, hvordan skal man være lærer da?

Anonymous poster hash: b7b55...966

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jobbene du ramset opp er også det jeg har tenkt på. Hvor jobber du siden du nevnte noe om boliger? Jeg er ikke kresen på hvor jeg jobber de første årene, for min del handler det om å få erfaring slik at så lenge jeg får brukt min kompetanse er det nok et pluss.

Det er mye spennende man kan gjøre med en spes.ped utdanning så når det gjelder master er jeg ikke ennå sikker på hva jeg vil gå for. Jeg syntes det er svært interessant med en master i Pedagogisk-psykologisk rådgivning, men vi får se hva hvilken vei jeg velger å ta.

Anonymous poster hash: b7b55...966

Jeg vil helst ikke si akkurat hvilken bolig det er, men det er en bolig for folk med diverse diagnoser. Bacheloren min er relevant der, så jeg får betalt for den :) Det er mange forskjellige boliger rundt om i Oslo-området man kan jobbe på. Jeg har mange venner som jobber eller har jobbet i slike boliger, på forskjellige steder, uten at jeg husker nøyaktig hvor.

Men for å være helt ærlig så syntes jeg ikke at en spes.ped bachelor burde gi undervisningskompetanse. Hvis vi ikke har noen fag integrert i utdanningen, hvordan skal man være lærer da?

Anonymous poster hash: b7b55...966

Nei, det er jo grunnen til at man per i dag ikke får undervisningskompetanse av bachelor i spes.ped. Problemet er at lærerene har ikke (nok) spes.ped., og spesialpedagogene har ikke lærerutdanning. Det går helt fint for alle spesialpedagogene som ikke har tenkt seg inn i skolen (jeg, for eksempel, har ingen interesse av å jobbe som spesiallærer, så jeg trenger ikke undervisningskompetanse), men for de som ønsker å være spesiallærere, hvilket sårt trengs i skolen, er det ingen annen vei å gå enn gjennom bachelor i spes.ped. - og da kommer de ut uten undervisningskompetanse.

Anonymous poster hash: 66ad4...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men for å være helt ærlig så syntes jeg ikke at en spes.ped bachelor burde gi undervisningskompetanse. Hvis vi ikke har noen fag integrert i utdanningen, hvordan skal man være lærer da?

Anonymous poster hash: b7b55...966

Jeg er forsåvidt enig. Slik bachelor i spesped er bygd opp i dag, syns jeg heller ikke at den bør gi undervisningskompetanse. Men, som nevnt, har vanlige lærere for lite spesped.

Lærere med spesped er kjempeflott i et klasserom hvor noen kanskje trenger litt ekstra tilrettelegging. Men for å jobbe med de skikkelig tunge tilfellene, trenger man en helt annen type ballast. Problemet oppstår fordi disse elevene også har krav og rett på skolegang med lærere som kan legge tilrette for dem, men disse lærerne går helt andre veier enn GLU eller lignende. Og hva jeg, som jobber med barn med Utviklingshemning i moderat og alvorlig grad, skal få ut av PPU, aner jeg ikke. Men det er altså det som står i veien mellom meg og den "formelle" lærer-tittelen.

Dersom man hadde kunnet endret på utdanningen, og kanskje endret på kravene i lønnsstystemene, så ville man sikret seg en høyt utdannet og stabil (om man ser bort fra KS-truslene...) lærermasse for en elevgruppe som i aller høyeste grad trenger stabilitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst ikke si akkurat hvilken bolig det er, men det er en bolig for folk med diverse diagnoser. Bacheloren min er relevant der, så jeg får betalt for den :) Det er mange forskjellige boliger rundt om i Oslo-området man kan jobbe på. Jeg har mange venner som jobber eller har jobbet i slike boliger, på forskjellige steder, uten at jeg husker nøyaktig hvor.

Nei, det er jo grunnen til at man per i dag ikke får undervisningskompetanse av bachelor i spes.ped. Problemet er at lærerene har ikke (nok) spes.ped., og spesialpedagogene har ikke lærerutdanning. Det går helt fint for alle spesialpedagogene som ikke har tenkt seg inn i skolen (jeg, for eksempel, har ingen interesse av å jobbe som spesiallærer, så jeg trenger ikke undervisningskompetanse), men for de som ønsker å være spesiallærere, hvilket sårt trengs i skolen, er det ingen annen vei å gå enn gjennom bachelor i spes.ped. - og da kommer de ut uten undervisningskompetanse.

Anonymous poster hash: 66ad4...e22

Forventer ikke at du skal røpe hvor du jobber, bare lurer på hva jobben din går ut på :)

Anonymous poster hash: b7b55...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventer ikke at du skal røpe hvor du jobber, bare lurer på hva jobben din går ut på :)

Anonymous poster hash: b7b55...966

Ah, jeg jobber i en bolig for folk med diverse diagnoser. De bor altså i boligene, og vi jobber der, hjelper dem med det de trenger hjelp til, og er med dem ut på diverse.

Anonymous poster hash: 66ad4...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man søker på studier på flere universiteter i forskjellige byer, skal da bare ett av universitetene behandle søknaden?

Jeg har bare fått følgeskjema fra ett av universitetene jeg har søkt på.

Så lurer jeg på noe angående den nordnorske kvoten. Skal bostedsattesten sendes sammen med følgeskjema?



Anonymous poster hash: cef64...4d6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...