Gå til innhold

Ting du har vært litt treig med å skjønne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest fotballflue

Det gjør jeg også, er noe jeg ikke har tenkt over engang før jeg leste dette nå. Men egentlig er det mer praktisk å faktisk bare holde for nesen og puste gjennom munnen, for når jeg lukker klaffene går det jo ikke an å puste.

Anonymous poster hash: 57089...b96

Da tror jeg ikke du har samme greia, for når jeg lukker "klaffene" så puster jeg helt fint med munnen, lukker jo bare nesa :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klarer ikke å trekke sammen neseborene, men jeg antar du klarer å ha munnen åpen og bare puste gjennom nesen? Det er liksom akkurat samme mekanisme, bare at det føles som om en "klaff" flytter seg fra munnen til nesen. Umulig å forklare for jeg har jo ikke tenkt på hvordan jeg gjør det før.

Da må jeg være unormal, for det klarer jeg ikke. Ikke klarer jeg å "lukke" nesa heller. Klarer å holde for nesa og blåse ut dotter i ørene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd! Jeg er tidenes vims så her har jeg litt å bidra med :-)

Jeg var ganske gammel da jeg skjønte at navnet 7/11 kommer av at den opprinnelige åpningstiden var 7-11.

Jeg trodde også dyrebutikken Tropehagen Zoo het Ropehagen i mange år, fordi T´en i logoen er en grein (som jeg ikke forstod at var en t), og det sitter en papegøye på greina som jeg tenkte var den som ropte.. hehe.

Jeg var nesten ferdig på videregående da jeg forstod at ordet kanskje kommer av at noe kan skje..

Jeg er faktisk ikke så veldig dum selv om jeg ser at det absolutt virker sånn ut i fra denne posten :P



Anonymous poster hash: 584ed...e5d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Å ikke vite hvor øst, nord, sør og vest(eller ha sånn nogenlunde peiling) er ingen kortslutning, men ganske alvorlig mangel på retningssans og jeg lurer på hvordan man forholder seg til verden på den måten.

Dette synes jeg var skrekkelig dramatisk skrevet :fnise:

Jeg er elendig på himmelretningene. Altså, står jeg med et kart i hendene, så vet jeg jo at opp er nord og sør er ned på kartet, men for å finne ut hvor på kartet jeg fysisk befinner meg, så bruker jeg eksempelvis gatenavn for å orientere meg. Høyre og venstre er derimot ikke noe problem. Har til og med lært meg styrbord og babord! Det tok vel å merke litt tid.

Jeg var i begynnelsen av tenårene før jeg skjønte at romaner ikke nødvendigvis trenger å handle om romantikk. Enda jeg elsket å lese, og alltid har vært bokinteressert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, disse nese- og øregreiene var spennende! jeg puster bare med nesa, med mindre jeg er forkjøla eller andpusten/ trener da. Men sånn til vanlig gjør jeg det. Og når noe lukter vondt må jeg holde for nesa. Tror det er det som er vanligst! Det hørtes veldig smart ut å ha den evnen, da!!

Og å lukke ørene så det kan bli stille når man feks sitter i åpent landskap. Jeg har motsatt greie, jeg kan ikke tune ut. Så jeg hører alle samtaler rundt meg selv om jeg sitter med noe annet, eller alt de sier på radio og tv om den står på i et rom.

Jeg vil lære meg deres fancy greier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det heter "stressless" for EN grunn.... 😂

&

Jeg har i alle år sagt overforsvømmelse (vist det er høy vannstand)

Da aa... herregud! 😥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsom tråd! Jeg er tidenes vims så her har jeg litt å bidra med :-)

Jeg var ganske gammel da jeg skjønte at navnet 7/11 kommer av at den opprinnelige åpningstiden var 7-11.

Jeg trodde også dyrebutikken Tropehagen Zoo het Ropehagen i mange år, fordi T´en i logoen er en grein (som jeg ikke forstod at var en t), og det sitter en papegøye på greina som jeg tenkte var den som ropte.. hehe.

Jeg var nesten ferdig på videregående da jeg forstod at ordet kanskje kommer av at noe kan skje..

Jeg er faktisk ikke så veldig dum selv om jeg ser at det absolutt virker sånn ut i fra denne posten :P

Anonymous poster hash: 584ed...e5d

Ler så jeg griner 😂 ropehagen, den var god du 😂 hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller det Henning Olsen uansett jeg:p Hvem heter Hennig liksom? Aldri hørt før:p

Skriver under på den, det gikk først opp for meg når jeg leste dette NÅ! 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange år siden nå, men jeg var likevel ganske stor da jeg skjønte at folk drev med idrett fordi de faktisk likte det. Jeg trodde trening var noe herk man måtte gjøre for å være i form og ikke bli tykk.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten så var det relativt ofte at vi spiste rødbeter som tilbehør til middag. Så for meg har det helt til for et par uker siden vært naturlig å koke en rødbeter. Helt til jeg oppdaget at ordet ikke sto i norsk-fransk ordbok.

Jeg har på et vis vokst opp med rødbeter - familien spiste nedlagte på glass som tilbehør til det meste, men jeg turte aldri; smakte det for første gang i høst. Jeg oppdaget at jeg ikke engang visste hva de het i entall, da jeg skulle slå opp i matvaretabellen - det heter visst ikke en "rødbet", men en "rødbete". Fremdeles høres det merkelig ut, men jeg aksepterer det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget her om dagen at den kjente julesalmen heter "Mitt hjerte alltid vanker" og ikke "mitt hjerte alltid banker", som jeg har alltid har sunget..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Jeg var totalt overbevist om at pepperkakegrisen egentlig var silhuetten til Snusmumrikken. Da jeg bakte pepperkaker som barn ba jeg alltid om "Snusmumrikken" for å få griseformen. Det gikk ikke opp for meg at det faktisk var en gris før en gang på ungdomsskolen.

Slenger selvfølgelig med et bilde av en pepperkakegris: http://i.blogg.no/400x300/http://veera.blogg.no/images/dsc00375_1229992320.jpg

Snur man grisen slik at snuten står opp har man Snusmumrikken. Litt av en åpenbaring jeg fikk da "Snusmumrikken" falt på hodet. :ler:

Og deeer har du utsatt meg for "what has been seen can not be unseen". Nå vil jeg se snurmumrikken i hele jula :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Var godt voksen da jeg forsto at mennesker ikke trenger å drikke melk. Har jo vokst opp med at Tine forteller hvor bra melk er for kroppen, og slo meg liksom aldri at dette bare er reklame for et meieri og ikke folkeopplysning...

Anonymous poster hash: 2570f...a0e

Jeg hater ren kumelk, har aldri drukket et helt glass med melk i hele mitt liv, bortsett fra sjokolademelk noen ganger i året. Det klarer jeg helt fint, men synes fremdeles at melkesmaken er så markant at jeg kun tar det til saltpålegg hvor det er godt med noe søtt. Aner ikke hvorfor, men helt siden jeg var barn har melkesmaken gjort at jeg brekker meg. Har forsøkt meg på noen sipper som voksen, men nei, fremdeles like vondt :P Og allikevel har jeg aldri hatt hull i tennene - beinbrudd eller andre ting man blir fortalt kan skje om man ikke drikker melk. Spiser gjerne ost og yoghurt da, så er ikke helt laktosefri i kosten min. Det der med at man MÅ drikke melk for å kunne leve lenge og være frisk må Tine lenger ut på landet med :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hater ren kumelk, har aldri drukket et helt glass med melk i hele mitt liv, bortsett fra sjokolademelk noen ganger i året. Det klarer jeg helt fint, men synes fremdeles at melkesmaken er så markant at jeg kun tar det til saltpålegg hvor det er godt med noe søtt. Aner ikke hvorfor, men helt siden jeg var barn har melkesmaken gjort at jeg brekker meg. Har forsøkt meg på noen sipper som voksen, men nei, fremdeles like vondt :P Og allikevel har jeg aldri hatt hull i tennene - beinbrudd eller andre ting man blir fortalt kan skje om man ikke drikker melk. Spiser gjerne ost og yoghurt da, så er ikke helt laktosefri i kosten min. Det der med at man MÅ drikke melk for å kunne leve lenge og være frisk må Tine lenger ut på landet med :laugh:

Jeg liker heller ikke ren melk, aldri gjort heller. Fysjom :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg trodde lenge at Mari Maurstad var datter til Toralv Maurstad, og ikke halvsøster. De har samme far men forskjellige mødre. Aldersmessig kunne de godt vært far og datter for han er født i 1926 og hun i 1957.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner ikke uttrykket "tatt på senga"..

Uttrykket brukes hvis noen blir overrasket eller avslørt brått. Dette kan sammenlignes med å bli vekket brått mens man sover i senga, og aner fred og ingen fare. Da blir man bokstavelig talt tatt på senga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner ikke uttrykket "tatt på senga"..

Det kan ha to ulike opphav.

Det første fra Bibelen. I evangeliet etter Lukas 17,34 som beskriver når Guds rike kommer: "Den natten skal det ligge to i samme seng. Den ene blir tatt med, den andre blir igjen." Dette skal skje uten forvarsel, og totalt overrumplende.

Det andre er fra vikingtid og middelalder. Skal du beseire en fiende, er det best å gjøre det mens han sover i sin seng. Du kommer bevæpnet, i rustning og vel forberedt, mens han er søvndrukken og må fomle etter våpen å forsvare seg med. Dette gir deg helt klart en fordel framfor å møte ham på slagmarken. Dette er også grunnen til at politi pleier å aksjonere skamtidlig på morgenen, delvis fordi det er færre uskyldige ute og ferdes da, men primært fordi den de jakter på kan tas på senga, så får de som regel mindre motstand da.

Endret av Kamikatze
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...