Gå til innhold

Barnevernet tapte saken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Etter en uke i "Helvete" fikk til slutt barnet vårt hjem igjen.

barnevernet fikk ikke medhold i noe som helst. Vi fikk beskjed om å hente barnet like fort som det ble "Kidnappet" for det var faktisk det som skjedde her uten noe som helst forvarsel.

Vi fikk en telefon om at vi skulle møte hos barnevernet, sa ikke hvorfor bare at vi skulle møte opp. Da møtet hadde vart i 45 minutter fikk vi beskjeden om at barnet skulle hentes. (Noe som har vist seg i ettertid skjedde mens møte var i gang)

Det tok to dager før vi fikk vite hvor vårt barn var... Helt forjævlig for foreldre som elsker sitt barn mer enn noe annet på jord.

Kunne godt ha skrevet en hel masse om dette

Men som sagt, tapte de saken og advokaten sa vi skulle hente barnet da dommer hadde avvist anklagen fra Barnevernet.

Men det store problemet nå er at Barnevernet fremdeles vil ha møter med oss osv, for vi fremdeles har en sak gående med dem...

Er dette korrekt? Noen som har noe erfaring synspunkter på dette?

Tusen takk på forhånd

Hilsen to som er overlykkelig for at barnet er trygt hjemme igjen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville samarbeidet med barnevernet og tatt imot all den hjelp jeg kunne få til det beste for barnet. Barnevernet har mange gode tiltak som er vel verd å forsøke.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville samarbeidet med barnevernet og tatt imot all den hjelp jeg kunne få til det beste for barnet. Barnevernet har mange gode tiltak som er vel verd å forsøke.

Signerer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville samarbeidet med barnevernet og tatt imot all den hjelp jeg kunne få til det beste for barnet. Barnevernet har mange gode tiltak som er vel verd å forsøke.

Jepp. At de fortsatt vil ha møter med dere tyder på at saken ikke er fullt og helt avklart og at de vil hjelpe dere videre med å ta vare på barnet deres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal MYE til før barnevernet foretår omsorgsovertakelse. Er du sikker på at du klarer å se på deg selv og partneren din med nøytrale øyne? Man kan elske sine barn over alt på jord, selv om man ikke alltid klarer å ta vare på barna sånn som man burde.

:klemmer:

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal MYE til før barnevernet foretår omsorgsovertakelse. Er du sikker på at du klarer å se på deg selv og partneren din med nøytrale øyne? Man kan elske sine barn over alt på jord, selv om man ikke alltid klarer å ta vare på barna sånn som man burde.

:klemmer:

Hmmm... Joda vi klarer å se på oss selv med nøytrale øyne.

Man ser jo ting i etterkant at man kunne sagt ting anderledes og gjort ting anderledes, men at man skal bli fratatt barnet fordi barnet har en livlig fantasi er jo helt absurd.

Som sagt kunne jeg fortalt en hel masse om denne historien.

Men da dette tar under en uke hvor det var to dager helg og en planleggingsdag sier jo dette at her har de tatt fullstendig feil.

Det kan høres raskt ut, men å sitte en kveld og se film og kose seg med god mat og gjøre felles aktiviteter til å stå som et spørsmålstegn og ikke vite hvor barnet er, er rimelig groteskt for en mor og far!

Barnevernet skal Verne barnet! Gjøre det beste for barnet.

Barnet har sagt fra dag en at "Jeg vil hjem"!

Dommeren virket helt rystet selv.

Barnet har en familie som bryr seg, stiller opp på alt, barnet har mat, rene klær, gjort lekser osv hver eneste dag.

Men jeg leser fra innleggene her at det å snakke med Barnevernet kan være til hjelp, da det er skolen som barnet ikke trives i.

Kanskje vi får hjelp av dem til dette?

Takk for svar

Men det er mange beskyldninger osv som er feil, rett og slett ondskap, løgn og misstillit

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn er lojale mot foreldrene. At det sier at det vil hjem betyr ikke at hjem er bra for de.

Det er ikke uten grunn at barnevernet har gått til sak. Dere vil være best tjent med å samarbeide med barnevernet framover. Se på de som noen som vil det samme som dere. At barnet har det bra.

Har selv fått utrolig god hjelp av de og har nesten bare godord å si.

Mona

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nr 8765

Jeg synes dere skal snakke med advokaten deres om dette, jeg. Selv om barnevernet i de fleste tilfeller mener godt og gjør en god jobb er det vel heller ikke til å stikke under en stol at det har skjedd at de har føkket opp ting ganske kraftig for enkelte barn og familier.

Advokaten deres kjenner saken og kan nok gi noen gode råd om hvordan dere bør forholde dere til barnevernet fremover.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med gjest over her at dere bør høre med deres advokat. Og jeg har selv sett hvor inkompetente barnevernet kan være, så jeg forstår godt frustrasjonen hvis denne saken er sann. Ingenting overrasker meg lenger ift barnevernet, og når de har tapt i retten så sier det faktisk veldig mye.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan flere råde ts til å samarbeide med barnevernet, når barnevernet tydligvis har gjort en dårlig jobb? Eller er det ikke er dårlig jobb, når de henter et barn ut fra sitt hjem, plasserer barnet hos fremmede mennesker, gir ikke opplsyinger til familien hvor barnet er, og taper saken i retten? Hvor i dette er den gode jobben, som gjør at man ønsker å samarbeide med slike menensker? Hadde ikke vært meg, og om jeg måtte ville jeg krevd en ny saksbehandler.

Og hvem sier at de må samarbeide med barnevernet? Står det i dommen, at de er pålagt til det, kan jeg være enig i det. Ut over det, så høres det rett og slett ut som disse menneskene har missbrukt makten de har, for det er faktisk sjelden barnevernet taper i retten når de først har hentet ut et barn. Det vil si at retten må ha sett noe som barnevernet tydleigvis ikke ønsker å se, men at de har lagt seg opp en mening om familien. Og slike mennesker hadde ikke jeg samarbeidet med.

Trives ikke barnet på skolen, ville jeg sterkt vurdert å flytte til en annen bydel eller til en annen kommune. Da kan familie starte på nytt, og barnet kan kanskje få det bedre på skolen, om det bare er skolen som er problemet. Samtidig vet man emd 100 % sikkerhet at man slipper å samarbeide med akkurat de menneskene, og får nye saksbehandlere som man kanskje kan klare å samarbeide med.

Men først og fremst ville jeg skaffet en advokat, om dere ikke allerede har en. Og gått via advokaten for å finne ut hva dere må og ikke må gjøre.

Barenvernet har mange gode tiltak, men tydligvis ønsker ikke dette kontoret å bruke de. Og da hadde ikke jeg samarbeidet med de heller. Og jeg syns det blir veldig enkelt å si at de skal samarbeide med de, for det høres nesten ut som dere mener at de gjør en dårlig jobb og at de ikke vil klare det på egenhånd. Eller så har dere så stor frykt for hva de kan finne på å gjøre, at dere bare må samarbeide med de for å vise de at dere er gode foreldre. Men jeg tenker at det burde stått noe i papirene fra retten om hva familien bør og skal gjøre videre, fori denne saken har jo barnevernet tapt saken. Det vil jo da si at retten mener at de er skikket til å ta seg av barnet, selv om barnevernet mener noe helt annet. Og må det alltid være barnevernet som har rett?

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser over at retten skal ha rukket å uttale seg på så kort varsel. Er det Fylkesnemnda for Sosiale saker du tenker på? Og har dette vært en akutt omsorgsovertakelse?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wild bird

Merkelig sak. Jeg har en jobb hvor det er mye samarbeid med barnevernet, og har aldri hørt om at de fjerner barn fra familien på dagen. Som regel går det vinter og vår før noe slik eventuelt skjer, og da etter grundige undersøkelser, masse rapportering, oppfølging, veiledning i hjemmet osv.

Kan ikke fri meg fra tanken om at det må være en del TS ikke forteller her.

Min erfaring er (dessverre) at barnevernet ofte fungerer mer som foreldrevern enn å tenke på hva som er best for barna.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si noe om denne saken, fordi vi vet så få detaljer (noe jeg berømmer TS for, da det i slike saker er lite lurt å legge ut alt for mye detaljer. Det kan slå tilbake på dere selv senere).

Men, noen ord har jeg til deg. jeg har årevis med erfaring med barnevernet, både fordi vi har vært besøkshjem, og fordi vi selv har bedt om hjelp ang. et bonusbarn. Stort sett er barnevernet flinke, fornuftige folk, men de er bare mennesker og kan begå feil.

Vil også si at jeg har opplevd en nesten-overtagelse på nært hold (ikke eget barn, men i nær familie). Jeg mente helt og fullt at barnet burde bli tatt, og barnevernet var også av den oppfatning. Det var mye rus inne i bildet, og barnet ble ikke ivaretatt slik det bør. Men barnevernet tapte i retten, og foreldrene fikk datteren sin tilbake. Og det selv om vi og øvrig familie faktisk var enig med barnevernet, og hadde mange søvnløse netter av bekymring for hvordan den lille jenta hadde det.

Så man kan egentlig ikke ta et tap i retten som noe 100% bevis. Det skal (heldigvis) veldig mye til for å kunne ta barnet fra foreldrene, uten at jeg sier at dere fortjener å miste barnet altså! På ingen måte mener jeg det.

Men, med min kjennskap til barnevernet, anbefaler jeg dere å samarbeide og være åpne og høflige i videre samtaler med barnevernet. Er skolen problemet, vær ærlig om det, og be om hjelp og støtte. Å nære oppunder den mistilliten og det sinnet dere naturligvis føler akkurat nå, kan gjøre at det vil ta dere mye lengre tid å få avsluttet saken, enn om dere samarbeider.

Tenk også på at barnevernet ikke er hjemme hos dere og ser det daglige livet. De har antageligvis fått bekymringsmelding(er), og barnet kan ha sagt ting det egentlig ikke mener. Barnevernet må ta tak i det de vet, og avhengig av hvor akutt de trodde det var, kan det få slike utslag som i deres sak - nemlig at barnet blir tatt raskt og uten forvarsel.

Tragisk og traumatisk i de tilfellene hvor de har fått feilinformasjon, bra i de tilfellene hvor informasjonen var korrekt, og barnet var i fare.

Det er ikke lett å se slikt når man står midt oppe i noe så traumatisk, og VET at alt er feil og at barnet har det bra hjemme, men dere vil tjene på å sortere tankene deres, og møte barnevernet med et åpent sinn :)

:klem: og lykke til videre! Håper dere løser skole-situasjonen til beste for barnet også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig sak. Jeg har en jobb hvor det er mye samarbeid med barnevernet, og har aldri hørt om at de fjerner barn fra familien på dagen. Som regel går det vinter og vår før noe slik eventuelt skjer, og da etter grundige undersøkelser, masse rapportering, oppfølging, veiledning i hjemmet osv.

Kan ikke fri meg fra tanken om at det må være en del TS ikke forteller her.

Min erfaring er (dessverre) at barnevernet ofte fungerer mer som foreldrevern enn å tenke på hva som er best for barna.

Jeg er enig i denne. Det er hverken hjemmel eller praksis for slik behandling. Ofte ser man imidlertid at foreldrene har et litt forvrengt virkelighetsbilde. Samtidig med at det ikke er omsorgsviljen det er noe i veien med, men omsorgsevnen.

Jeg ville uansett ikke latt være å ha kontakt med barnevernet dersom de ønsker å følge dere opp. En sak om omsorgsovertakelse kan når som helst fremmes for Fylkesnemnda igjen. Særlig dersom de mener at situasjonen er endret.

Har det vært sakkyndige inne i bildet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som har svart så langt! Forstår at vi kanskje har vært litt vel tåkete her. Desverre må man jo være det, kanskje en ikke uvesentlig årsak til at vi som samfunn har tillatt noe som skulle være så bra å utvikle seg til noe som fort blir maktmisbruk? Vi orker ikke søke og lese stort nå, fordi det blir så mange fryktelige treff...

Det er mange barn som ikke har det bra, og alle barn har en rett til å bli hørt. Ungen har nok slitt med noe den ikke har klart å kommunisere med oss, nettopp fordi barn er så lojale, men å rote seg rundt all åpenbar overdrivelse, blank løgn og kommentarer til foreldres påkledning, for å komme fram til hva som er barnets fantasi, hva vi gjør feil, og hva som er ondsinnet tull fra en kommuneansatt med støtte fra skolen er en av de tingene vi trenger noen øyeblikks ro til å finne ut av og ordne opp i. Også fordi i alle fall vårt barn er lojal mot alle voksne i livet sitt, og tillitsfull, god og omtenksom, alle sak- og usakkyndige som har snakket med ham i forbindelse med denne saken har bekreftet det. Barnevernet påstår at vårt barn har tatt dette bedre enn de fleste. Det spiller ingen rolle for oss,som må bruke tid på reparere tillit til voksne, uten å ha stor tillit til voksne akkurat nå, og forklare at det slett ikke var barnetyver som var inne i bildet, når alt vi vil er å frata barnet all skyld og finne ut av problemet, for dette er et voksent problem som voksne skal ordne opp i. Voksne har jo ikke ordnet opp slik det var blitt lovet ham, de har fjernet et barn fra foreldrene sine! Hele familien har lov til å være forvirret og skremt.

Vår store fortvilelse kommer av at vi har svevd i den villfarelsen at vi hadde god kommunikasjon med skolen. At vi var foreldre som samarbeidet tett (Hvilket de fortsatt er enige i!), og som de ikke var i tvil om at ville ta fatt i hva det nå er som plager barnet vårt og hente hjelp hvis det er det vi trenger. Siste samtale med skolen var en konstruktiv telefonsamtale tidlig i høst, med småting vi skulle jobbe med i felleskap. Siden har vi ikke hørt noe, og ettersom vi som sagt alltid har kommunisert tett, regnet vi med at dette var et resultat av nok et lærerskifte og litt nye rutiner, og at ting var back on track.

Og så blir tilværelsen bare kaos. Barnet var allerede hentet ved aller første kontakt med barnevernet. Vi sa, som sant var, at hadde denne meldingen havnet på vår pult, hadde vi måttet gjøre det samme, ikke det lureste vi har sagt viste det seg, men hvem går rundt og tenker strategi i en slik situasjon da? Og bedre ble det ikke. Vi fikk ikke beskjed om hvor ungen var før det hadde gått flere døgn. Og til tross for at vedtaket ble opphevet forbeholdelsesløst morgenen etter vårt møte, fordi det gudskjelov kom edruelige og oppegående folk på banen fra fylkesnemda, nevnte ikke barnevernet dette selv om vi snakket sammen flere ganger i løpet av dagen. De ville også, etter at vi hadde fått meldig fra advokat, utsette henting i flere dager. Vår advokat bannet faktisk i telefonen, og ga oss klar beskjed om å få ungen hjem øyeblikkelig, og ta oss tid til å få litt søvn før vi snakket med dem igjen om en stund. Det er jo bare ikke mulig å få trukket pusten! "For de har fortsatt en barnevernsak på oss". Det føles som en trussel, som om vi har fått utlånt et barnevernsbarn på deres nåde, fortsatt helt uten rettigheter. Redselsfull behandling!

Nå trenger vi plutselig hjelp, og har plutselig ikke noe sted vi kan henvende oss som vi føler vi kan stole på. Skolen er helt sikkert ikke noe bra sted å være for vårt barn, ihvertfall ikke nå ettersom de har valgt å kommunisere via rettsapparatet uten en gang å ta seg bryet med å kalle inn til en samtale. Barnevernet hadde sikkert kunnet bidra, men hvordan kan vi kommunisere med noen som virker både umenneskelige og uredelige?

Vi er fryktelig, fryktelig slitne nå, trodde en liten stund vi skulle få ro til å stable tilværelsen såpass på bena at vi fikk lest oss opp på hvilke rettigheter vi faktisk sitter igjen med, snakket med en travel advokat vi er uendelig takknemlige for at vi fikk sneket oss inn i timeplanen til, og aller viktigst og ironisk nok enklest, tid til å jobbe med hva det nå enn er som har gått i ball for oss i vår lille familie. Akkurat den jobben har barnevernet tydelig fryktelig lyst på. Vi vil ikke utsette ungen for mer rot og samtaler akkurat nå.

Vi har, som veldig mange andre foreldre, gjort massevis av rare foreldretabber. I kjærlighet og beste mening. Vi har, som veldig mange andre foreldre, sikkert sovet litt i timen og hatt det fryktelig travelt i perioder, men alltid fulgt opp lekser, arrangementer, samtaler, frokost, skolemat, fem om dagen, ikke sjokoladepålegg, tran hver kveld, les og kos, fluortablett, lek og moro, rent tøy i hvertfall om morgenen. Vi har helt sikkert ikke overholdt vår egen regel om en time spilling daglig. Hvis barnevernet skulle hente alle barn som har det sånn uten i alle fall å gjøre et lite forsøk på forarbeid, er det kanskje best at alle hjem uten barn i skolepliktig alder ser å få ryddet gjesterommet. Og hvem har tid til å hjelpe de små som virkelig trenger å være vernede barn da?

Nok en gang, takk for alle svar, disse grå og slitne foreldrene tusler i seng og håper å fange nok søvn til en ny dag i et hus som nok en gang er fylt med lykkelig barnelatter :natti:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som om dere har hatt mange tiltak inne i bildet, og da vil jeg tro at det ikke er uten grunn at de plutselig hentet barnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Merkelig sak. Jeg har en jobb hvor det er mye samarbeid med barnevernet, og har aldri hørt om at de fjerner barn fra familien på dagen. Som regel går det vinter og vår før noe slik eventuelt skjer, og da etter grundige undersøkelser, masse rapportering, oppfølging, veiledning i hjemmet osv.

Kan ikke fri meg fra tanken om at det må være en del TS ikke forteller her.

Min erfaring er (dessverre) at barnevernet ofte fungerer mer som foreldrevern enn å tenke på hva som er best for barna.

Var selv oppe i en sak hvor vi meldte ifra til barnevernet grunnet det vi mente var omsorgssvikt. Barnevernet hadde allerede en sak gående, og det at vi meldte fra var toppen av isfjellet. Det ble ansett som en akutt situasjon, og barnet ble fjernet på dagen. Foreldrene fikk beskjed umiddelbart hvor barnet var.

Nå skal det nevnes at barnevernet tapte saken i retten, men det er slik det blir når ingen har sett noe, bare blitt fortalt av den andre foreldren. (ja, de er gift, men VELDIG skjev maktfordeling for å si det mildt.)

Så kort oppsumert er sitasjonen ganske ille når barnet blir fjernet momentant. Men barnevernet kan også gjøre feil, men her var det en stor feil som ble begått av de som har makt over barnevernet, altså fylkesnemnda for sosiale saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kort oppsumert er sitasjonen ganske ille når barnet blir fjernet momentant. Men barnevernet kan også gjøre feil, men her var det en stor feil som ble begått av de som har makt over barnevernet, altså fylkesnemnda for sosiale saker.

I tilfellene hvor barnet blir hentet ut momentant er det stort sett mistanke om grov omsorgssvikt/mishandling eller seksuelt misbruk. Og da er det også forståelig at de noen ganger "tar feil". Vanskelig å vite når man ikke vet foranledningen for hvorfor de hentet ut barnet. I de tilfellene jeg har hørt dette har skjedd har det vært mistanke om seksuelt misbruk. Uten at jeg påstår at det er saken i dette tilfellet.

Og jeg vil også råde ts sterkt til å samarbeide videre med barnevernet i stedet for å lage en "kamp" mot de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg ble selv utsatt for en bm fra skolen, uten grunn. Ble så og si mistenkt for misbruk, var så fjernt fra meg at jeg fikk sjokk rett og slett.

Grunnen var at ansatte ved skolen ikke var kompetente nok, de la meg av en aller annen merkelig grunn for hat og behandlet meg dårlig.

Har aldri opplevd slik behandling tidligere i livet, har ellers ett godt rykte, er høyt utdannet og ressurssterk.

Det endte med at saken ble hanlagt, og skolen fikk ett ennå mer dårlig rykte enn det den allerede har, jeg måtte gå videre alene-med det sjokk, ødelagt år av livet mitt og sorg.

En STOR sorg, bare å tenke tanken på slike ting er så uvirkelig at jeg ikke en gang kan forestille meg det- dere som sier at vi må godta at de tar feil, - hva med oss?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wild bird

Det er brutalt å si det, men heller en feil fra BV som løses av seg selv, enn 100 saker med barn som lider hver dag uten å få hjelp.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...