Gå til innhold

Gule stinkende klumper fra mandlene


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har nå slitt en tid med betennelse i mandlene. Jeg har også opplevd at det danner seg små gule klumper som av og til løsner når jeg hoster og harker. Disse er veldig ekle og jeg går med dårlig ånde pga av dette. Er det slik at mandlene vil slutte å produsere sånne klumper når betenneslen forsvinner, eller hva er årsaken til at jeg får dem? Legen vil ikke gi meg antibiotika fordi jeg er ikke sånn skikkelig syk av mandelbetennelsen. Har ikke feber eller noe... Men jeg kjenner at de er betente og hovne... Er det noe annen medisin legen kan gi meg som gjør at jeg blir kvitt problemet med betente mandler og stinkende klumper??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke så mye om dette, det er meget mulig at betennelsen har bidratt til problemet, og jeg tror også formen (?) på mandlene kan ha noe å si for hva som blir liggende der. Når mandlene er betente hovner de jo opp og forandrer seg. Men noen mennesker kan ha problemer med slike klumper jevnlig, også uten betennelse. Et tips jeg har hørt er å kutte ut melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke årsak nok til å fjerne mandlene?

Hvis det er et kronisk problem, kanskje? vet ikke hvor lett leger tar på mandelfjerning - det er greit å huske på at mandlene faktisk er en del av immunforsvaret vårt, de er jo lymfeknuter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal visst ganskemye til for at legen skal fjerne mandlene i disse dager.. Har også slike klumper til tider. Grusomt! Men så går det over, og blir borte igjen.. Rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har tonsilitt (mandelbetennelse), og da kan det danne seg pussbyller på madlene. Høres ut som det er det du har. Man gir ikke lenger antibiotika for dette, det har vist seg å ha liten effekt og forkorter ikke sykdomslengden. Det eneste er at bakteriene etterhvert blir resistente. Det går nok over etterhvert, men jeg forstår at det er ubehagelig mens det står på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(Jeg er den "gjesten" som skrev det første innlegget...)

Takk for svar dere... Jeg også har hørt i lang tid med ulike leger at det skal mye til før de fjerner mandlene nå for tiden. Det er jo egentlig det jeg ønsker mest av alt...men hvis jeg ikke kan få fjernet dem, er det noe jeg kan gjøre eller noen medisin jeg kan ta for å få bort denne dritten? Kan prøve å slutte med melk, men jeg er jo såååå glad i melka mi...jaja...hva gjør man ikke for å bli kvitt den dårlige lukta og betennelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hemmelig_*

Jeg vet akkurat hva du mener, sånne klumper har jeg også slitt med. Det sto vel på ca halvt års tid, og jeg drev og pirket på mandlene med q-tips dynket i vademecum for å fjerne de, da holdt det seg borte i noen dager. Men plutselig hadde jeg ikke problemet lenger, det forsvant like fort som det kom uten at jeg vet hvorfor. Det var akkurat som om klumpene satte seg fast i små hudlommer bak i halsen, og hvis jeg hostet el.l. så hendte det at jeg fikk de på tunga og det var skikkelig ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hemmelig_*

Det var meg som skrev over, jeg mente at jeg pirket med q-tips for å bli kvitt klumpene, ikke for å prøve å bli kvitt mandlene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har mye problemer med mandlene tror jeg det er lurt å si fra/gå til legen hver gang det er ille - så får denne registrert og påvist hvor mye du er plaget. Kjenner folk som er operert i voksen alder, så det HENDER de fjerner mandler fortsatt, men da skal de være til mye besvær også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet mandlene for 2 år siden. Verken fastlegen min eller øre/nese/hals var spesielt vanskelige å overtale til det. Jeg sa jeg var mye plaget av hovne og vonde mandler, og det holdt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan prøve å slutte med melk, men jeg er jo såååå glad i melka mi...jaja...hva gjør man ikke for å bli kvitt den dårlige lukta og betennelsen...

Melk og andre meieriprodukter er ofte hovedårsaken til dårlig ånde, så kutter du ut det så er du nok på god vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet dere hva som er årsakene til at mandlene får slike pussklumper? Finnes det ingen annen medisin å ta bortsett fra å gurgle og skylle meg klorheksodin?

Har fått inntrykk av at mange sliter med dette..Rart at legene ikke kan gi noen effektiv behandling av noe slag...for dette er jo skikkelig slitsomt både personlig og sosialt hemmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det du mener er retensjonspropper. Det trenger ikke å ha noe med betennelse å gjøre. Det er rett og slett mat som samler seg i små lommer bak mandlene. Jeg får det til tider. Får det mer hvis jeg spiser visse typer mat, som f.eks. nøtter. Tror ikke det henger sammen med meieriprodukter - jeg har hvertfall ikke merket noe til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har skrevet at du skyller med klorhexidin? Mener du corsodyl? For du bruker vel ikke klorhexidin i munnen?

Når jeg har hatt slike klumper i mandlene har jeg lyst med en lykt i munnen, og trykt ut klumpene med en finger for å fjerne dem, klumpene må jo bort for å få bukt med den dårlige ånden. Jeg brukte å kjenne klumpene i svelget også, så de plaget meg mye da. Men nå har jeg ikke hatt slike klumper på lenge da.

Hentet fra lommelegen: Halsbetennelse, betente mandler, halskatarr kan alle gi dårlig ånde. I disse tilfellene vil problemet gå over når du er kvitt sykdommen.

Mye av lymfevevet i de øvre luftveiene er litt ujevnt og buklet. Hos noen av oss er mandlene ekstra velutviklet, og det kan danne seg større søkk som kalles krypter. I slike lommer og krypter i mandlene kan det samle seg matrester. Sammen med bakterier kan dette bli liggende og lukte og smake vondt.

Sitat forkortet ihht regler om kopirett. Mie (mod).

Endret av Mie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til du siste gjest...

Tror du er inne på akkurat det jeg plages med! Retensjonspropper høres akkurat ut som det jeg sliter med. Kanskje det er proppene som er skyld i betennelsen og ikke motsatt, nei...Interessant!

Jeg skyller med Corsodyl,ja... Litt sterkt med konsentrert klorheksidin rett i munnen,ja;) Hehe... Nå i det siste har jeg også tatt en bomullspad dynket i Corsodyl og "vasket" grundig på mandlene. På den måten har jeg klart å vaske bort noen propper også...Har prøvd å presse dem ut med fingrene, men jeg ser ikke hvor de sitter, så det er litt vanskelig...Tror kanksje det er noen lengre ned i halsen også, men de får jeg ikke tak i...brekker meg bare da.

Skal til legen neste uke igjen. Hun snakket om å sende meg over til en spesialist, så jeg håper jeg får fjernet mandlene. Tror det er mange groperi dem, som det blir lett matrester og betennelse i. Har tidligere hatt mange skikkelige mandelbetennelser også med feber og ordentlig sjukdom som har vart lenge. Men som sagt så er betennelsen litt annerledes nå. Har jo ikke feber..

Takk igjen for svar! Retensjonspropper...det må jeg skrive ned;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Heloise
Er det ikke årsak nok til å fjerne mandlene?

Min far har fjernet mandlene for mange herrens år siden, og får fortsatt slike klumper... :)

(skumper bare innom denne gamle tråden siden jeg har dette samme problemet nå...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hjelpe å kjøpe sitron på flaske og sprute litt inn i munnen. Sangere gjør dette for å rense mandlene og jeg for min del har brukt dette med hell både mot begynnende halsbetennelse (da bruker jeg mest fersk sitron)), slike propper (de løser seg opp) og dersom jeg kjenner antydning til hovne mandler. Det funker.. har f.eks ikke hatt ordentlig halsbetennelse på 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...