Gå til innhold

Anbefale fantasy


Persephone

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge vært helt hekta på fantasy og føler jeg er litt over nivået på typiske tenåringsbøker og vil gjerne ha noe med et out høyere nivå. Det siste jeg har lest er A Song of Ice and Fire, og faren min leste Ringenes herre for meg da jeg var liten. Har du noen bøker å anbefale? Jeg vil gjerne ha forslag til både serier og enkeltbøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen spesiell type fantasy bøker du er ute etter? Her er tre ganske forskjellige serier. Jeg leser stortsett bare serier. Kan nevne flere andre også om ønskelig

Jim Butcher: The Dreden Files: En serie som følger Harry Dresden som er trollmann i Chicago. Første bok i serien er Strom Front: Det er sålangt kommet ut 15 bøker og serien er ikke ferdig enda.

Harry Dresden is the best at what he does. Well, technically, he’s the only at what he does. So when the Chicago P.D. has a case that transcends mortal creativity or capability, they come to him for answers. For the “everyday” world is actually full of strange and magical things — and most of them don’t play well with humans. That’s where Harry comes in. Takes a wizard to catch a — well, whatever.

There’s just one problem. Business, to put it mildly, stinks. So when the police bring him in to consult on a grisly double murder committed with black magic, Harry’s seeing dollar signs. But where there’s black magic, there’s a black mage behind it. And now that mage knows Harry’s name. And that’s when things start to get… interesting.

Magic. It can get a guy killed.

Anne Bishop: the Black Jewels trilogy (er flere bøker som kommer etter trilogien, og hun har også andre bra serier) Første bok i serien er "Daughter of the blood"

Seven hundred years ago, a Black Widow witch saw an ancient prophecy come to life in her dazzling web of dreams and visions.

Now the Dark Kingdom readies itself for the arrival of its Queen, a Witch who will wield more power than even the High Lord of Hell himself. But she is still young, still open to influence--and corruption.

Whoever controls the Queen controls the Darkness. Three men, sworn enemies, know this. And they know the power that hides behind the blue eyes of an innocent young girl. And so begins a ruthless game of politics and intrigue, magic and betrayal, where the weapons are hate and love--and the prize could be terrible beyond imagining.

Yasmine Galenorn: The Otherworld series: Handler om 3 søstre som er halvt menneske halvt fae. Eldste søsteren Camille er ei heks. Delilah, den mellomste søsteren er ei varcat og Menolly, den yngste er vampyr.

Første bok i serien heter "Witchling" og det er sålangt kommet ut 15 bøker

We're the D'Artigo Sisters: Half-human, half-Faerie, we're savvy--and sexy--operatives for the Otherworld Intelligence Agency. But our mixed-blood heritage short-circuits our talents at all the wrong times. My sister Delilah shapeshifts into a tabby cat whenever she's stressed. Menolly's a vampire who's still trying to get the hang of being undead. And me? I'm Camille--a wicked-good witch. Except my magic is as unpredictable as the weather, which my enemies are about to find out the hard way...

Camille:

"At the Wayfarer Inn, a portal to Otherworld and the local hangout for humans and beasties alike, our fellow operative Jocko's been murdered. Every clue points to Shadow Wing, the soul-munching, bad-ass leader of the Subterranean Realms. He's made it clear that he aims to raze humankind to the ground, turning both Earth and Otherworld into his private playground. Our assignment: keep Shadow Wing and his minions from creeping into Earth via the Wayfarer. The demons figure they're in like Flynn. After all, with only my 'bumbling' sisters and me standing in the way, how can they miss? But we've got a secret for them: faulty wiring or not, nobody kicks ass like the D'Artigo girls."

Endret av Poledra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wheel of time-serien. Jeg synes kanskje den var litt...upersonlig?..i starten, men etter at man har blitt kjent med karakterene er det en super serie. Maaaange timers lese- (eller lytte-)stoff.

Litt på siden vil jeg anbefale The Time Traveler's Wife. Nydelig bok! Kanskje mer sci-fi enn fantasy, men bør nok appellere til fantasyelskere også.

Stephen Kings store epos om The Dark Tower er også fantastisk.

Ellers er Dune-serien en klassiker.

Anonymous poster hash: c4829...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Narnia-bøkene! :rodmer:

Jeg synes de har en helt annen dimensjon når jeg nå leser dem igjen som voksen.

Christophoer Paolinis bøker om Eragon er jo også veldig populære, og jeg synes du merker stor forskjell på den første boka og de senere, med tanke på hvor ung han var da han skrev Eragon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suzanne Collins - Hunger Games-bøkene av

Susanna Clarke - Jonathan Strange & Mr Norrell

Elin Brodin - Askefolket

Ja også selvsagt bøkene som jeg har tatt mitt brukernavn fra! Space Trilogy av C.S. Lewis

Bøkene heter Out of the Silent Planet, Perelandra og That Hideous Strength

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

The Kingkiller trilogy! Førsteboka heter The name of the wind, og er genial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...