Gå til innhold

Er du en musical-nerd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg elsker musikaler!!

I New York så jeg Hairspray - kjempebra!!

I London har jeg sett flere musikaler. Liker Les Miserables og Phantom of the opera best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elsker musikalmusikk, men har foreløpig dessverre ikke sett noen av "de store" musikalene annet enn på Tv. Har vært flere ganger i London og to ganger i New York uten å ha fått med meg mer enn "Mamma mia", "Grease" og "Fame". Kan de fleste sanger fra de største musikalene og skal endelig se Les Miserables på Broadway i høst. Gleder meg en hel haug og mistenker jeg blir litt hekta på å se mer. Drømmer om å oppleve "Miss Saigon" en eller annen gang, enten i London eller New York. Vet ikke helt hvorfor, men det er noe med musikken og hele historien som fascinerer meg veldig. Er nesten litt misunnelig på dere her inne som har sett flere av musikalene i ulike versjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooh ja! Jeg glemte å nevne Funny Girl! Filmen fra 1968 altså. Jeg så den for ett par år siden og fy flate, jeg fikk en helt ny respekt for Barbra Streisand. Hun bar jo filmen! Drømmen hadde vel vært å gå tilbake i tid og se henne live på Broadway :fnise:

Endret av netpuppy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også musikal-nerd :) Favorittene mine er nok Chess, Les Mis, Jesus Christ Superstar, Hair og Miss Saigon. Har sett utallige musikaler, og spilt i noen selv (bla Hair). Noen av musikalene kan jeg synge fra start til slutt utenat. Er også veldig glad i opera...

Jeg har forresten heller ikke fått sett Miss Saigon, det håper jeg å få gjort om ikke så lenge... :)

Endret av FruLuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også musicaler, men er mer på den typen som mest går på tv, særlig fra "gullæraen", som "Singing in the Rain", "High Society", "Sound of Music" og det meste med Bing Crosby, Frank Sinatra og Gene Kelly.

Har enda ikke fått sett noen musicaler live (utenom "Reisen til Julestjernen" som jeg var med i), men håper jeg kan få sett "The Lion King" f.eks. live enten i London eller New York en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har sett Joseph? :)

Little shop of horrors var også fin.

Jeg skammer meg ikke over å like musikaler. Det er ingenting å skamme seg for! :)

Endret av Solstrålemamma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen som har sett Joseph? :)

Little shop of horrors var også fin.

Jeg skammer meg ikke over å like musikaler. Det er ingenting å skamme seg for! :)

Mener du Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat? Har sett tv-versjonen og ble lite imponert. Jeg kan originalhistorien så godt at jeg fant for mange feil, men den var ikke god ellers heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat? Har sett tv-versjonen og ble lite imponert. Jeg kan originalhistorien så godt at jeg fant for mange feil, men den var ikke god ellers heller.

Hei!

Ja mener denne. Den har fått gode kritikker i London og jeg vet at Romerike Folkehøyskole satte den opp en gang. Var på besøk der og syntes forestillingen var flott. Fikk desverre bare sett halve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at musukaler og teater er brst på en scene. TV-produksjoner er klippet og litt av sjarmen forsvinner. :)

Ble inspirert til å gå på musikal av denne tråden .:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker musicals. Favoritten er Next to Normal, men Les Mis er også høyt på favorittskalaen... Har veldig lyst på musical-helg i London. Vil se Mamma Mia på originalspråk, og gjerne Les Mis og Lion King.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker musikaler!

Mine favoritter er Jesus Christ Superstar og Mamma Mia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm, satt på fjerde rad og så spyttet fly ut av kjeften hans, det var fantastisk :D Haha!

Også sett Ramin Karimloo som fantomet, og Gina Beck som G(a)linda. Er forresten enig i det noen sa over om at Sierra Boggess er den ultimate Christine, men synes og Gina Beck gjorde en fantastisk jobb. Sarah Brightman er helt fryktelig, synes det er rart hun er så elsket i musikalverden, hun minner meg om karakteren Carlotta, med tanke på at hun er en fryktelig skuespiller, null følelse og bare masse fjas for å dekke over dette.

Hvem er deres favorittskuespillere?

Ramin Karimloo er fantastisk! Hans tolkning av Enjolras var noe helt utenom det vanlige. Jeg ser at han nå har spilt storre roller i Les Miserables etterhvert, så jeg skal ta en titt på de på Youtube nå.

HELT enig når det gjelder Sarah Brightman, skjonner ikke hvorfor hun har blitt så stor og tanken på et helt album med henne gjor meg nesten kvalm. Men hun var vel gift med Andrew Lloyd Webber for lenge siden så det hjalp sikkert.

Jeg digger Lea Salonga, Ramin Karimloo, Patti LuPone, Tina Arena (fra Whistle Down the Wind) og mange andre, husker ikke så godt navn på de nyere. Og jeg synes norske Lisa Stokke var veldig bra i Mamma Mia! Og som en annen nevnte, Barbara Streisand er jo super.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er lite kjent med musikalsjangeren, men synes de få jeg har vært på har vært veldig bra. Første store opplevelse for meg var Cats, så må vel si at den er foreløbig favoritt. Liker musikken veldig godt også. Følger med i tråden for å snappe opp litt gode tips. :)

Jeg har som sagt egentlig ikke peiling, men er det forskjell på "klassiske" og mer moderne musikaler? Cats likte jeg som nevnt veldig godt, og synes også West side story var bra. Mamma mia er en jeg ikke kunne ha tenkt meg å se, ettersom jeg forbinder den med filmen. Som er langt i fra noe jeg interesserer meg for. Eller blir musikalopplevelsen noe helt annet enn de filmatiserte versjonene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så Ramin i aksjon nå på tirsdag. Fantastisk bra!!

Ahhh saa fantastisk!! Fortell mer!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest hulderjenta

Jeg sitter og knoter på mobil her så det tar tid å skrive... Kopierer like godt FB-statusen min fra dagen etter. :-)

Les Mis! <3 Åååh, dette har jeg drømt om i mange år, helt siden jeg så oppsetningen på Trøndelag Teater i 2006! I går bød Broadway på en helt fantastisk Jean Valjean, en Fantine med englestemme, en yndig mini-Cosette, en sjarmerende lespende Gavroche, en godkjent voksen-Cosette, en herlig forelska Marius (litt Michael Ball-takter!), to Thénardiers med glimt i øyet og som var født til rollene, og en kraftfull Enjolras. Minusene var en variabel Javert, som var tålelig når han ikke bjeffet og i stedet for rabies-fanatisk var kontrollert fanatisk (men ingen når Philip Quast høyere enn knehasene uansett i mine ører!), og en tam Eponine med skrikestemme. Jaja, man kan ikke få alt her i verden. Det var hyppig gåsehud og rusk i øyet i 2,5 timer likevel. Magisk! Og vel verd pengene (halv pris og femte rad, prima!).

Tipset om å se Ramin fikk jeg inne på Tripadvisor, på en anmeldelse der av Les Miserables. En bruker skrøt av ham og sa at man måtte passe på så man fikk billetter til en av kveldene han sang. Vi skulle egentlig dra i går, men endret dag da vi fant ut at at han har fri på torsdager. Angrer ikke, nei!

Alt i alt er jeg veldig fornøyd, lever lenge på den kvelden. :-)

Endret av hulderjenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og knoter på mobil her så det tar tid å skrive... Kopierer like godt FB-statusen min fra dagen etter. :-) ....

Alt i alt er jeg veldig fornøyd, lever lenge på den kvelden. :-)

Tusen takk for flott referat!! Saa utrolig bra. Enig med det du sa om Eponine fra det lille klippet jeg hadde sett. Og heldigvis at dere ikke dro naar Ramin hadde fri, det ville jo vaert litt nedtur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som sagt egentlig ikke peiling, men er det forskjell på "klassiske" og mer moderne musikaler? Cats likte jeg som nevnt veldig godt, og synes også West side story var bra. Mamma mia er en jeg ikke kunne ha tenkt meg å se, ettersom jeg forbinder den med filmen. Som er langt i fra noe jeg interesserer meg for. Eller blir musikalopplevelsen noe helt annet enn de filmatiserte versjonene?

Jeg tror egentlig ikke det er så stor forskjell, annet enn at musikkstilen jo forandrer seg gjennom tiden og dermed også musicalene. Mye er jo også likt, for eksempel blandingen av snakking og synging osv.

Forskjellen mellom live musical og film er vel samme som mellom teater og film - begge deler kan vaere kjempebra men det er jo noe spesielt å se skuespillerne så naerme, nesten kunne ta på dem hvis man er naerme nok. Begge deler er bra men live er jo noe spesielt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett veldig mange musikaler, men jeg koser meg voldsomt når jeg ser musikaler live. I London har jeg sett The Lion King og håper å få sett flere i framtiden. I New York har jeg sett War horse og In the heights. Her i Norge har jeg sett Mamma Mia og Little shop of horrors.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...