Gå til innhold

Hvilken bok leser du nå?


anetted

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hakawati - historiefortelleren av Rabih Alameddine. Er ikke kommet så veldig langt ennå, men liker godt oppsettet og skrivestilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leser ingen bok akkurat nå, men gleder meg til "Englepappa" kommer ut av Magne Helander. Får dog ikke lest den før jeg er ferdig med alle eksamener. Men i og med at jeg hadde en del felles bekjente med han så må jeg bare lese boka og! Tror tårene kommer til å trykke godt på.



Anonymous poster hash: d4ede...fb9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starship Troopers, og den er riktig bra. Selv om Heinlein visstnok var fascist, og samfunnet som skildres i boken lener seg ganske langt i den retningen, det også.

Anyway, filmene gjør ikke boken noen som helst rettferdighet.

For det første så er det veldig lite combat i boken. Den er skrevet som memoarene til en soldat i Mobilt Infanteri, og den første halvparten av boken er en beskrivelse av rekruttskolen og samfunnsordningen. Jeg er kommet så langt at han har valgt å bli karriere-offiser, og er i ferd med å utplasseres på sitt første feltoppdrag som tredje løytnant, men vi har ikke sett noen "bugs" enda.

Alle som har sett filmene, vet at de er vegg-til-vegg bugs, bugs og mere bugs. Enorme mengder med bugs. Som Starship Troopers bekjemper med fullstendig ineffektive prosjektilvåpen. Kledd i noe som ligner på lett riot gear, et totalt ineffektivt body armor som bugsa skjærer rett igjennom med kjevene sine.

Bokens Mobile Infantery går i strid kledd i en rustning som er servo-og jet-drevet, veier ett metrisk tonn, og på våpensiden utstyrt med alt fra håndgranater, via prosjektilvåpen og flammekastere, til nervegass og taktiske nukes. Som en blanding av en tank og dressen til Ironman.

Men det er samfunnsordningen som ofres mest oppmerksomhet i boken. Selv om det sikkert er en mulighet for at det dukker opp noen bugs nå som Johnny Rico er på vei mot stjernene.

Anyway, fascist eller ikke, jeg gir den terningkast fem. Med muligheter for oppgradering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat ferdig med The Secret History av Donna Tartt, jeg har lest den før, men må være 15-20 år siden, så jeg husket minimalt! En knallbra bok! Nå skal jeg lese The Goldfinch :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, hva skjedde med The Night Circus...?? :klo::ler:

Hmmm. Jeg ombestemte meg? :sjenert::fnise: Neida, den ligger ganske høyt opp på listen altså, den gjør det. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...