Gå til innhold

Brukte sprøyter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen har kastet en søppelsekk med boss utenfor her jeg bor, og så har noen andre tømt den utover. Blant alt bosset var det flere brukte sprøyter. Sånt bør jo ikke ligge å slenge ute så klart, så jeg lurer nå på hva jeg kan gjøre? Jeg har jo ikke så lyst å plukke de opp selv, og jeg vet uansett ikke hva jeg så skulle gjort med de. Er det noen som kan kontaktes, som kan rydde opp sånt? Bor i Trondheim forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ringe ditt lokale legekontor og spørre.. Og nei, slikt skal IKKE i normalsøpla, det skal levers inn til apoteket eller helsesenter som hiver det i sitt spesialavfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på om avfallsselskapene kan kontaktes for det her. I enkelte kommuner veit jeg de har kursing i hvordan håndtere smittefarlig avfall som feks brukte kanyler fordi de ofte tømmer søppel hos bla. sprøytenarkomane. Ring dem og hør da vel? De vil sikkert vite om at det er en viss risiko for at de finner flere slike i fremtiden også=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har egentlig større tro på kommunen. Ser ikke helt for meg at legekontoret kan komme å plukke de opp. Så jeg prøver kommunen i morgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gjort jobben min og ringt til kommunen. De skulle få noen til å komme og rydde opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ringe ditt lokale legekontor og spørre.. Og nei, slikt skal IKKE i normalsøpla, det skal levers inn til apoteket eller helsesenter som hiver det i sitt spesialavfall

Det er sånn det burde vært, men siden privatpersoner ikke får levert inn sprøytespissene sine noe sted, må de nødvendigvis i den normale søpla... Men de skal naturligvis pakkes godt inn i tette bokser/flasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sånn det burde vært, men siden privatpersoner ikke får levert inn sprøytespissene sine noe sted, må de nødvendigvis i den normale søpla... Men de skal naturligvis pakkes godt inn i tette bokser/flasker.

Privatpersoner kan putte sprøytespissene i en flaske eller melkekartong og levere dem på apoteket. Apotekene selger sprøytespisser, og er dermed påkrevd og ta inn igjen brukte sprøytespisser som er forvart riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privatpersoner kan putte sprøytespissene i en flaske eller melkekartong og levere dem på apoteket. Apotekene selger sprøytespisser, og er dermed påkrevd og ta inn igjen brukte sprøytespisser som er forvart riktig.

Vel, jeg har prøvd minst 20 ulike apotek, og alle har nektet å ta imot, så det der er nok en temmelig hvilende regel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

ÆSJ!

Skulle ønske folk tok mer hensyn, det er EKKELT med sprøyter. Skjønner ikke at narkomane tør å bruke det, eller DELE de :kvalm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som bruker sprøyter regelmessig for å sette medisin kan få en liten "sprøytespissklipper" som er veldig effektiv. Du stikker spissen inn i et lite hull og kniper sammen så er spissen borte og ligger inni klipperen. Resten kan du kaste i restavfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som bruker sprøyter regelmessig for å sette medisin kan få en liten "sprøytespissklipper" som er veldig effektiv. Du stikker spissen inn i et lite hull og kniper sammen så er spissen borte og ligger inni klipperen. Resten kan du kaste i restavfallet.

Hvor får man tak i dette? Og hva gjør man med de spissene man har "klippet" av?

Jeg setter 17 sprøyter ukentlig og har aldri hørt om dette... Ikke har jeg funnet noe sted å levere avfallet mitt heller, så jeg har pappeske på pappeske med brukte spisser på boden som jeg gjerne skulle vært kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man tak i dette? Og hva gjør man med de spissene man har "klippet" av?

Jeg setter 17 sprøyter ukentlig og har aldri hørt om dette... Ikke har jeg funnet noe sted å levere avfallet mitt heller, så jeg har pappeske på pappeske med brukte spisser på boden som jeg gjerne skulle vært kvitt.

Den får du på sykehuset, og spissene blir liggende inni dingsen. Jeg søkte litt og fant denne som jeg mener ligner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man tak i dette? Og hva gjør man med de spissene man har "klippet" av?

Jeg setter 17 sprøyter ukentlig og har aldri hørt om dette... Ikke har jeg funnet noe sted å levere avfallet mitt heller, så jeg har pappeske på pappeske med brukte spisser på boden som jeg gjerne skulle vært kvitt.

Den får du på sykehuset, og spissene blir liggende inni dingsen. Jeg søkte litt og fant denne som jeg mener ligner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den får du på sykehuset, og spissene blir liggende inni dingsen. Jeg søkte litt og fant denne som jeg mener ligner.

Jeg antar man ikke bare kan gå innom sykehuset og hente en sånn, så da får jeg klare meg uten. Uansett er det vel ikke plass til tusenvis med spisser der inne, så problemet med å bli kvitt dem vil jo fortsatt være til stede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at du ønsker å se problemer heller enn løsninger?

Hvis du setter sprøyter så vil jeg tro at du får medisin på resept fordi du har en eller annen kronisk lidelse? Da kan du få en sånn liten klipper av helsepersonell. Det er faktisk plass til ganske mange spisser i denne.

Ellers kan du levere de brukte sprøytene på avfallssortering som spesialavfall, men ut fra svaret ditt i forrige innlegg så er det kanskje for mye arbeid? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at du ønsker å se problemer heller enn løsninger?

Hvis du setter sprøyter så vil jeg tro at du får medisin på resept fordi du har en eller annen kronisk lidelse? Da kan du få en sånn liten klipper av helsepersonell. Det er faktisk plass til ganske mange spisser i denne.

Ellers kan du levere de brukte sprøytene på avfallssortering som spesialavfall, men ut fra svaret ditt i forrige innlegg så er det kanskje for mye arbeid? ;)

Ja, jeg får alle medisinene mine på resept. Hvit, ikke blå.

Jeg har ingen kontakt med noen sykehusavdeling, da jeg ikke anses å være alvorlig nok syk av dem til at de kan prioritere meg til tross for et titalls henvisninger fra fastlege og privat spesialist. Jeg har tatt opp dette med spissene med fastleger (tre ulike, da jeg har skiftet lege) og med spesialisten min. Ingen av dem har hatt noe forslag. Jeg har kontaktet hjemmesykepleien og bedt på mine knær om at de skal ta dem imot, men de sier nei. Jeg har prøvd alle apotekene i min egen by, alle bygdene rundt og nabobyen, og dessuten i byen hvor spesialisten min holder til, men de tar ikke imot. Jeg har også prøvd kommunens stasjon for avfallssortering, men de tar ikke imot medisinsk avfall fra privatpersoner.

Jeg kunne valgt å bare kaste det i vanlig avfall, men jeg lagrer det heller på boden i tilfelle jeg en eller annen gang skulle få muligheten til å levere det forsvarlig.

Hvis du mener at dette er å se problemer heller enn å forsøke å finne løsninger, så deg om det. Det er ikke billig å reise milevis med taxi rundt til avfallsstasjoner og apotek (tro det eller ei, men det er faktisk enkelte kronisk syke som ikke kommer seg så enkelt rundt. ;-)), så jeg føler vel jeg har lagt ned såpass innsats i dette at jeg ikke fortjener å bli ansett som en som ikke gidder.

Forøvrig er det jo ikke bare spissene som regnes som medisinsk avfall, siden sprøytene også er potensielt smittsomme etter aspirering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan finne nåleklipper på Amazon.com, se her.

Jeg leste at en har plass til ca 1000 nåler, så om du kjøper et par stykker er du vel godt på vei til å bli kvitt problemet?

Resten av sprøyten kaster du enkelt og greit i restavfallet. Liten sjans for at noen skal stikke seg på en sprøyte uten nål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privatpersoner kan putte sprøytespissene i en flaske eller melkekartong og levere dem på apoteket. Apotekene selger sprøytespisser, og er dermed påkrevd og ta inn igjen brukte sprøytespisser som er forvart riktig.

Det er her er tull. Det er dessverre også en av de største utfordringene vi har når det gjelder sprøytespisser og narkomane, hva skal egentlig gjøres med dem.

Legekontor og helseinstitusjoner som har mye av dette er forpliktet til å levere dette inn til forsvarlig behandling/forbrenning. Dette gjøres på egne innsamlingsordninger.

Privatpersoner som kommer borti en og annen sprøyte kan hive denne i et glass eller en kartong som nevnt før i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkende avfall som er godt pakket inn kan leveres i vanlig søppel som går til forbrenning. Det viktigste her er at man forhindrer at andre kan stikke seg på det og at en ikke driver helseforetak/næring.

Det er egentlig apotekenes jobb å ta i mot, men de nekter, så kast det i vanlig restavfall med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste sprøyter, og nåler kommer med hylse. Man putter hylsen tilbake over nålen når man har brukt den, for så å kaste den i søpla. Så lenge hylsen er festet riktig så vil den ikke kunne falle av i avfallsdunken, og ingen vil uheldgvis komme til å stikke seg på den.

Hvis man opplever at hylsen ikke sitter fast etter man har satt den tilbake over nålen, så skal man gi melding om det til ansvarlig leverandør. Som vil gå igjennom sine produkter og rette opp i problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...