Gå til innhold

Kjærlighetens fem språk


geene

Anbefalte innlegg

Likte denne teorien eg =). Den viser jo at folk har har forskjellige måter å vise kjærlighet på. Når man blir klar over disse ser man kanskje hvor mye partneren egentlig viser sin kjærlighet gjennom sin spesielle måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en genial bok. Jeg har lest den flere ganger, og bruker kjærlighets språkene bevisst på de rundt meg både mannen min, sønnen min og øvrig familie og venner.

En ensom og deprimert person i livet mitt ble mye bedre etter at jeg bevisst brukte den personens kjærlighets språk, ikke mitt eget som jeg hadde gjort før.

Jeg kan også anbefale den til alle. :jepp:

",)Så bra! Fascinerende!:)

Har vedkommende lest boken også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjohei :goodbye:

Bra tråd,dere! :enig: Så gøy å se at det er aktivitet i denne ferske tråden!",)

Jeg er veldig glad i denne boken!:)Lest den 2 ganger, og vil lese flere bøker fra samme forfatter:)Har gitt den til mange,venner og familie:)

Kjempebra gavetips! Jeg fikk den selv i gave, og det er jeg glad for!!",)

Gi boken til familie og venner, og få de til å lese den!:)Make the world a better place :gjeiper: :)- Den finnes i flere utgaver, bla til foreldre til yngre barn, foreldre til tenåringer,en for single og faktisk også en til egen utgave for menn visstnok:) Ps: Flere av de utg er utgitt på engelsk, ikke alle er oversatt til norsk- foreløbig.

Jeg fikk dette testresultatet:

11 Physical Touch :rødme:

8 Quality Time

7 Words of Affirmation

2 Acts of Service

2 Receiving Gifts

Men ka har min kjære? Det må jeg finne ut! Har en ide,tror han hadde fått et annerledes testresultat enn meg..Må tenke litt på den:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra tråd!

Fikk meg til å tenke litt. Jeg har veldig behov for nærhet, berøring, kos, klemmer, kyss osv... Da føler jeg meg elsket.

Jeg gir også veldig av meg selv til andre i form av berøring, kunne ligge å kose og stryke på kjæresten min i timesvis. Min kjæreste (nå X) hadde definitivt ikke samme språk som meg. Hun likte å gi gaver, gjøre tjenester, ville pusse opp og gjøre det fint for oss.

Skulle ønske jeg visste om dette før.. Ofte lurte jeg på om hun ikke var like glad i meg som jeg var i henne, selv om jeg visste at hun elsket meg.

Syns alle skal lese denne boken for å unngå konflikter og missforståelser i forhold :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler ikke at jeg er så veldig god på noen av delene for tida, egentlig. Jeg har virkelig noe å ta tak i når eksamen er over, og jobbhverdagen er tilbake til normalen. :sjenert:

Mine viktigste kjærlighetsspråk må nok likevel være tid og fysisk nærhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest No_glitter

Du kan lese boken her:

http://www.nb.no/utlevering/nb/a60eb84c5225c616a85d6b4b6225dd3d

Må bare kommentere til dere som mener at det ikke har noen betydning om man har samme kjærlighetsspråk som sin kjære. Jeg har vært i forhold der vi har hatt forskjellige behov, jeg har behov for fysisk nærhet og kvalitetstid foran alt annet. Tjenester kommer deretter, så anerkjennende ord og gaver til sist. Hvis jeg er sammen med noen som ønsker omvendt av meg, vil det føre til at jeg føler at det mangler noe i forholdet. Rett og slett fordi det jeg trengte aller mest, var noe mannen jeg var sammen med ikke hadde noe særlig behov for. Min samboer er like kosete som meg, vi er veldig samkjørte på akkurat disse tingene og det er noe som gjør at forholdet vårt gir oss begge det vi ønsker av et forhold.

Selvsagt er det mulig å justere for å gjøre det beste ut av forholdet, det er jo noe alle burde gjøre. Men hvis jeg skulle gitt mannen gaver for å få en klem, det ville føles helt feil. Det beste i hele verden er for meg at han ikke "klarer å la være" å klemme meg, ønsker å være med meg. Så kan all verdens gaver være for resten av verden. Tror akkurat dette temaet har vært en stor kilde til mine tidligere krasjlandinger i kjærlighetslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, og hvis jeg skal gjette da, uten å ha lest boken, vil jeg tro at mine språk er rangert slik:

- Fysisk nærhet

- Tid for hverandre

- Annerkjennende ord

- Tjenester

- Gaver

Men det er vanskelig, for de fire øverste betyr veldig mye for meg, alle fire. Selv om tjenester er nest nederst på listen, synes jeg det er veldig, veldig viktig i forholdet. Gaver derimot, er et språk jeg ikke benytter.

Nå tok jeg testen, med følgende resultat:

10 Physical Touch

8 Quality Time

7 Words of Affirmation

5 Acts of Service

0 Receiving Gifts

Så mine gjetninger var ikke helt på villspor... Artig å se! Gleder meg til å lese boken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig behov for nærhet, berøring, kos, klemmer, kyss osv... Da føler jeg meg elsket.

Jeg gir også veldig av meg selv til andre i form av berøring, kunne ligge å kose og stryke på kjæresten min i timesvis. Min kjæreste (nå X) hadde definitivt ikke samme språk som meg. Hun likte å gi gaver, gjøre tjenester, ville pusse opp og gjøre det fint for oss.

Skulle ønske jeg visste om dette før.. Ofte lurte jeg på om hun ikke var like glad i meg som jeg var i henne, selv om jeg visste at hun elsket meg.

:gjeiper:

Det er akkuratt dette som er årsaken til at boken er så bra! Det er kjempeviktig å vite hva partneren sitt kjærlighetsspråk er :)

Og som du sier, så tror jeg nok at boken, eller iallefall den kunnskapen boken innehar, kan redde mange forhold og ekteskap.

Når en først er bevisst på dette med forskjellige språk, og er villige til å jobbe for kjærligheten, så er det en god kombinasjon som kan forsterke og forlenge (forhåpentligvis livet ut) et forhold! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne lest denne boka med kjæresten min, men han er ikke norsk. Ikke forstår han engelsk så godt at det hadde vært greit å lese engelsk versjon heller...

Hvilke andre språk finnes den i tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å leser boka nå :) Leser den online...har bestilt den i pocket-format, tenkte det var en lur investering :) Kommet halveis i boka og må si at jeg har fått en del "aha-opplevelser" og litt sånn "hm, så utrolig logisk egentlig". Foreløpig er jeg litt usikker på hva som er mitt kjærlighetsspråk, men regner med at jeg har skjønt det hele når jeg er ferdig med boka! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

",)Så bra! Fascinerende!:)

Har vedkommende lest boken også?

Nei, hun er ikke glad i bøker.

Det er så genialt med kjærlighet, den bare virker.

Bruker den bevisst på tenåringen også. Det hjelper godt på stemningen her hjemme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lese boken her:

http://www.nb.no/utlevering/nb/a60eb84c5225c616a85d6b4b6225dd3d

Må bare kommentere til dere som mener at det ikke har noen betydning om man har samme kjærlighetsspråk som sin kjære. Jeg har vært i forhold der vi har hatt forskjellige behov, jeg har behov for fysisk nærhet og kvalitetstid foran alt annet. Tjenester kommer deretter, så anerkjennende ord og gaver til sist. Hvis jeg er sammen med noen som ønsker omvendt av meg, vil det føre til at jeg føler at det mangler noe i forholdet. Rett og slett fordi det jeg trengte aller mest, var noe mannen jeg var sammen med ikke hadde noe særlig behov for. Min samboer er like kosete som meg, vi er veldig samkjørte på akkurat disse tingene og det er noe som gjør at forholdet vårt gir oss begge det vi ønsker av et forhold.

Selvsagt er det mulig å justere for å gjøre det beste ut av forholdet, det er jo noe alle burde gjøre. Men hvis jeg skulle gitt mannen gaver for å få en klem, det ville føles helt feil. Det beste i hele verden er for meg at han ikke "klarer å la være" å klemme meg, ønsker å være med meg. Så kan all verdens gaver være for resten av verden. Tror akkurat dette temaet har vært en stor kilde til mine tidligere krasjlandinger i kjærlighetslivet.

Jeg ville aldri byttet eller kjøpt meg kjærlighet på den måten du skriver her, uansett kjærlighetspråk.

Når jeg gjør noe for mannen min er det for å glede ham, ikke for at han skal elske meg tilbake.

For det gjør han uansett. Og siden vi ønsker den andre alt det beste gjør vi mer enn gjerne det den andre ønsker mest.

Om jeg får en klem fordi han også har lyst til å klemme meg, eller fordi han ønsker å glede meg er uinteressant.

Han gir meg klemmen av kjærlighet, det er det jeg bryr meg om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fargeglad82

Som en annen var inne på over.. er det enkelte kj.språk som går igjen blant menn, og noen som igjen blant kvinner? Eller er ikke det helt sånn?

En annen interessant tanke er: Er ens primære kj. språk medfødt,eller er det noe som kan forandre seg underveis i løpet av livet?

Ka tror dere som har lest boken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest brutal_mann

Hva med oss som har et utelukkende fysisk kjærlighetsspråk? Vi som puler for å uttrykke følelser. Vi er jo bare svin på jakt eter én ting. Hvordan skal vi noen som helst gang få levd ut våre følelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Hva med oss som har et utelukkende fysisk kjærlighetsspråk? Vi som puler for å uttrykke følelser. Vi er jo bare svin på jakt eter én ting. Hvordan skal vi noen som helst gang få levd ut våre følelser?

Både jeg og kjæresten er nok mest på sex og fysisk kos om vi skal inn i en av disse kjærlighetsspråk-kategoriene. Vi får jo begge levd ut følelsene til det fulle siden vi er like der :)

Problemet er jo at mange (meg inkludert) kan kose og pule uten at det er kjærlighet. At en person ikke klarer å holde hendene fra deg er ikke nødvendigvis et tegn på annet enn seksuell tiltrekning og kåthet, og om det kommer av kjærlighet så kan det fort bli lost in translation om det ikke støttes opp med ord og andre handlinger.

Jeg er vel en av de få som har gaver på en god andreplass!

Det handler ikke om pris eller materialisme, men om omtanken. Jeg tar det jo som et tegn på kjærlighet, og blir rørt av å få en boks c-vitaminer når jeg er syk.

Elsker også å gi til andre, men det skal alltid være "perfekte" og meningsfulle gaver. Sliter derfor nå til jul og andre tvangskjøping-dager, siden jeg ikke er "jaja, kjøper siste bestselger-boka så er jeg ferdig med den gaven"-typen. Kanskje det henger sammen med at det er kjærlighetspråket mitt, derfor legger jeg så enormt mye i det og får litt angst hvis jeg ikke føler gaven er bra nok til å virkelig formidle mine følelser for mottakeren? Føler det gikk et lite lys opp for meg nå..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en annen var inne på over.. er det enkelte kj.språk som går igjen blant menn, og noen som igjen blant kvinner? Eller er ikke det helt sånn?

En annen interessant tanke er: Er ens primære kj. språk medfødt,eller er det noe som kan forandre seg underveis i løpet av livet?

Ka tror dere som har lest boken?

Jeg tror egentlig ikke det er "mannespråk og damespråk".

Hvis det er fysisk nårhet du tenker på, så er et jo veldig mange tråder her inne hvor damer klager over at mannen deres ikke vil ta på dem, og motsatt.

Også tid sammen, som vanligvis blir sett på som litt kvinnelig, er et vanlig kjærlighetspråk hos menn.

Små barn har alle fem kjærlighetspråkene. Etterhvert som de vokser opp blir de mere "spesialisert", og får et hovedspråk, og vanligvis et sekundærspråk.

Utover dette endrer ikke språkene seg.

Det er en veldig grei måte å finne et kjærlighetspråk på å se hva som gleder en person mest. Hva som er viktig for personen, som når Anjelika beskriver hvordan hun strever med å finne den perfekte julegaven, og hvor glad hun blir for en boks c vitaminer når hun er syk.

Brutal mann: det er mange lykkelige ektepar hvor en eller begge har fysisk på første plass. Forfatteren av boken har det. Kona har tjenester.

Så han støvsuger huset hver uke , noe kona vet han avskyr, bare for å glede henne. Og hun vet hvor viktig sex er for ham, så hun nekter ikke mannen sin ofte. (Om hun gjør det i det hele tatt.) Hun vet vel også at sex avler lyst, tenker jeg.

Han har skrevet om dette i boken.

Poenget er at han stiller opp på ting som han ikke synes er helt fantastisk for å vise henne kjærlighet også. Da får hun også lyst til å gi tilbake.

F.eks. var mannen min villig til å kjøre i åtte timer hver vei for å se en ballettforestilling med meg. Han synes ballett er like spennende som jeg synes fotball er. :yvonne:

Han hadde en veldig kjærlighetsfull kone lenge etterpå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

F.eks. var mannen min villig til å kjøre i åtte timer hver vei for å se en ballettforestilling med meg. Han synes ballett er like spennende som jeg synes fotball er. :yvonne:

Han hadde en veldig kjærlighetsfull kone lenge etterpå.

Her har vi en kime til konflikt jeg ikke tror boken har tatt høyde for.

Verden fra mine sko er nemlig veldig annerledes her. Om jeg skulle gå på en fotballkamp, i operaen, en Sepultura-konsert, i teater, sett en fransk film eller andre ting jeg liker å gjøre, og hun "offrer" seg, slik din mann gjorde, da hadde hele opplevelsen vert ødelagt for min del. Skal jeg ha noen med på noe så MÅ det være fordi vedkommende vil oppleve det samme som meg. Hvis ikke vil jeg bruke hele opplevelsen på å tenke på hvor fælt den andre kjeder seg nå, eller irritert meg over at hun ikke ante en dritt om offside og lurte på om vi skulle juble når det gule eller det rønne laget skåret.

Med andre ord, jeg kan IKKE ta imot noe fra ei som "offrer" seg. Og der du ble kjærlighetsfull hadde jeg blitt sur, irritert og grinete på grunn av en ødelagt opplevelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...