Gå til innhold

Yes, har klart å spare 60000


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Aldri spart en krone før. Tjener dårlig (under 300000) har barn, bil og hus så ikke lett å spare så mye. MEN ENDELIG:) har solgt unna en del, spart ferie og skatte penger. Fått litt blod på tann å har er nytt mål om 100000. Noen som har sparetips/ råd å komme med?

Anonymous poster hash: 58518...5c9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sett opp et matbudsjett

Så har du som mål å finne best mulige tilbud slik at du ikke får brukt opp budsjettet, og setter resterende inn på sparekontoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, så flink :)

 

Min måte å spare på, som faktisk har fått meg til å spare er slik mikrosparing hvor det trekkes et visst antall kroner fra kortet når jeg bruker det, og fra kontoen når jeg betaler regninger. Så avrunder jeg selv oppover hver gang jeg er inne i nettbanken. Når jeg kom oppi en slik sum som det du har nå ble det enda artigere å spare, så da droppet jeg ferien i år slik at jeg kunne komme meg over 100 000.



Anonymous poster hash: c4d41...df9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Sett opp matbudsjett, og bruk opp det du har i skap og skuffer før du kjøper nytt

- Bytt ut dyre merkevarer med billigere, som kjedenes egne produkter

- Avslutt abonnement på blader og aviser

- Kutt ut medlemskap du ikke trenger (hvis du aldri går i fjellet, hvorfor være medlem i dnt f.eks?)

- Ikke tren på treningsstudio, men bruk naturen rundt deg eller treningsvideoer fra internett. Evt bytt til et billigere treningssenter. 

- Bytt mobilabonnement og internettleverandør hvis du kan få noe billigere. Selv sparte jeg neste 500 kr på å bytte fra Telenor til OneCall.

- Ikke kjøp nye klær før du har vært gjennom klesskapet og sett om noe kan sys opp/inn, farges eller om det ligger ett plagg bakerst som du har glemt

- ønsk deg en billig symaskin til jul om du ikke har det, gjør det mye enklere å fikse klær med hull, slitte knær eller sliten linning så de kan brukes litt til

- kjør bare vaskemaskin/oppvaskemaskin når de er fulle

- Bruk tørketrommel minimalt om du har det, det sluker strøm

- Sku ned innetemperaturen et par grader så sparer du strøm

- Bruk mindre varmtvann (hårvask annenhver dag i steden for hver dag)

- sjekk forsikringene dine, kan du få bedre priser ett annet sted?

- du sier du har bil, kan du klare deg uten? Bil sluuuuker penger, selv om det er kjekt å ha

- rydd bod/loft/kjeller og selg det du ikke trenger. Mange steder i landet har de bruktmarked der privatpersoner kan booke plass, så får du ryddet og tjent penger i samme slengen.

 

 



Anonymous poster hash: c9cb9...8c8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Sett opp matbudsjett, og bruk opp det du har i skap og skuffer før du kjøper nytt

- Bytt ut dyre merkevarer med billigere, som kjedenes egne produkter

- Avslutt abonnement på blader og aviser

- Kutt ut medlemskap du ikke trenger (hvis du aldri går i fjellet, hvorfor være medlem i dnt f.eks?)

- Ikke tren på treningsstudio, men bruk naturen rundt deg eller treningsvideoer fra internett. Evt bytt til et billigere treningssenter.

- Bytt mobilabonnement og internettleverandør hvis du kan få noe billigere. Selv sparte jeg neste 500 kr på å bytte fra Telenor til OneCall.

- Ikke kjøp nye klær før du har vært gjennom klesskapet og sett om noe kan sys opp/inn, farges eller om det ligger ett plagg bakerst som du har glemt

- ønsk deg en billig symaskin til jul om du ikke har det, gjør det mye enklere å fikse klær med hull, slitte knær eller sliten linning så de kan brukes litt til

- kjør bare vaskemaskin/oppvaskemaskin når de er fulle

- Bruk tørketrommel minimalt om du har det, det sluker strøm

- Sku ned innetemperaturen et par grader så sparer du strøm

- Bruk mindre varmtvann (hårvask annenhver dag i steden for hver dag)

- sjekk forsikringene dine, kan du få bedre priser ett annet sted?

- du sier du har bil, kan du klare deg uten? Bil sluuuuker penger, selv om det er kjekt å ha

- rydd bod/loft/kjeller og selg det du ikke trenger. Mange steder i landet har de bruktmarked der privatpersoner kan booke plass, så får du ryddet og tjent penger i samme slengen.

Anonymous poster hash: c9cb9...8c8

Så mange fine tips :) tusen takk. Nå skal jeg gå igjennom å se hva jeg kan gjøre med en gang.

Anonymous poster hash: 58518...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du har vært!

Bare å fortsette!

 

I tillegg til alt som er sagt over, så kan jeg legge til:

 

1) Budsjett - og hold deg til det!

2) Betal deg selv først. Ut i fra det du MÅ ut med i faste utgifter, så tar du det du ønsker å spare hver måned og betaler til deg selv (gjerne på en sparekonto i annen bank, ute av syne ute av sinn) med en gang du får lønn. Ikke vent og se hva som evt er igjen på slutten av mnd. Å betale seg selv først er genialt! Har du evt noe igjen på slutten i tillegg kan du spare det også. Sitter du stadig igjen med mye på slutten av mnd selv etter å ha betalt deg selv først så bør du justere budsjettet og øke sparingen innledningsvis. Det samme om du stadig mangler penger og det ikke er mulig å redusere utgiftene ytterligere.

3) Ukeshandle - lag middagsplaner for hele uka, skriv handleliste og handle inn en gang per uke.

 

Og siden du har barn: tenk over om det også er utgifter til barna som kan kuttes og heller bli til sparepenger. Ungene må selvsagt ha det de trenger, men i dag har mange mye mer enn de trenger og litt til. Kanskje gjør pengene seg bedre på sparekono eller i fond for fremtiden, slik at du/dere f.eks kan ha noe å bidra med da de skal inn på boligmarkedet en dag. Og til lappen osv. Dette er egentlig mye lurere og viktigere enn masse leketøy, dilldall, ferieturer bare for ungenes skyld, merkeklær eller for mange eller for dyre fritidsaktiviteter. Vær voksen og ta de gode avgjørelsene for barnas fremtid også økonomisk. Er de gamle nok må de gjerne få innsikt i nettopp sparingen, hvorfor du endrer på endel ting, se hvordan pengene vokser over tid og at man må prioritere og tenke langsiktig. Slikt er bare fint for unger å se. De lærer av deg, og trenger å se hva du gjør for å få det til. Og ikke minst en forklaring på hvorfor du gjør som du gjør. Forklar dem fordelen av å ha sparepenger :)

Endret av Pengebingen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri spart en krone før. Tjener dårlig (under 300000) har barn, bil og hus så ikke lett å spare så mye. MEN ENDELIG:) har solgt unna en del, spart ferie og skatte penger. Fått litt blod på tann å har er nytt mål om 100000. Noen som har sparetips/ råd å komme med?

Anonymous poster hash: 58518...5c9

Bra! Hvor lang tid brukte du på å spare opp de 60.000? :)

Anonymous poster hash: 85340...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å spare, bruk alt på nakne brannmenn og fyllefanteri :)

 

Eller se an visse aksjer, men ikke sett alt der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microspar. Får inn 5-6000 på sparekonto hver gang.

Jeg samler tomgods i sekker. Leverer 3 g pr år. Rett på sparekonto.

Matbudsjetter. Det er på 5500.

Alt jeg ikke bruker går på sparekonto.

Når jeg ikke bruker buss,men sykler går,så putter jeg de kr på grisen. Pluss andre småpenger. Tømmes to g i året.

Overtidspenger blir overført sparekonto.

Skattepenger og 10 prosent av feriepenger går på sparekonto.

Mnd med skattefri og halv skatt,så tar jeg opprinnelig skattetrekk på sparekonto.

Anonymous poster hash: 693d5...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra! Hvor lang tid brukte du på å spare opp de 60.000? :)

Anonymous poster hash: 85340...e85

Fra januar :)

Anonymous poster hash: 58518...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du har vært!

Bare å fortsette!

I tillegg til alt som er sagt over, så kan jeg legge til:

1) Budsjett - og hold deg til det!

2) Betal deg selv først. Ut i fra det du MÅ ut med i faste utgifter, så tar du det du ønsker å spare hver måned og betaler til deg selv (gjerne på en sparekonto i annen bank, ute av syne ute av sinn) med en gang du får lønn. Ikke vent og se hva som evt er igjen på slutten av mnd. Å betale seg selv først er genialt! Har du evt noe igjen på slutten i tillegg kan du spare det også. Sitter du stadig igjen med mye på slutten av mnd selv etter å ha betalt deg selv først så bør du justere budsjettet og øke sparingen innledningsvis. Det samme om du stadig mangler penger og det ikke er mulig å redusere utgiftene ytterligere.

3) Ukeshandle - lag middagsplaner for hele uka, skriv handleliste og handle inn en gang per uke.

Og siden du har barn: tenk over om det også er utgifter til barna som kan kuttes og heller bli til sparepenger. Ungene må selvsagt ha det de trenger, men i dag har mange mye mer enn de trenger og litt til. Kanskje gjør pengene seg bedre på sparekono eller i fond for fremtiden, slik at du/dere f.eks kan ha noe å bidra med da de skal inn på boligmarkedet en dag. Og til lappen osv. Dette er egentlig mye lurere og viktigere enn masse leketøy, dilldall, ferieturer bare for ungenes skyld, merkeklær eller for mange eller for dyre fritidsaktiviteter. Vær voksen og ta de gode avgjørelsene for barnas fremtid også økonomisk. Er de gamle nok må de gjerne få innsikt i nettopp sparingen, hvorfor du endrer på endel ting, se hvordan pengene vokser over tid og at man må prioritere og tenke langsiktig. Slikt er bare fint for unger å se. De lærer av deg, og trenger å se hva du gjør for å få det til. Og ikke minst en forklaring på hvorfor du gjør som du gjør. Forklar dem fordelen av å ha sparepenger :)

Det går mye til ungene, mye unødvendig også. Sløser mye med mat og handler ofte. Skal bli flinkere der. Noen som har tips til julegaver? 15 søskenbarn som skal ha gaver og mye familie, har ca 40 julegaver. Her tror jeg at jeg kan spare litt

Anonymous poster hash: 58518...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!! :-) det kan du virkelig være stolt over!!

Anonymous poster hash: 09d68...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går mye til ungene, mye unødvendig også. Sløser mye med mat og handler ofte. Skal bli flinkere der. Noen som har tips til julegaver? 15 søskenbarn som skal ha gaver og mye familie, har ca 40 julegaver. Her tror jeg at jeg kan spare litt

Anonymous poster hash: 58518...5c9

 

Julegavestyret i Norge er voldsomt... Jeg synes det er unødvendig å gi gaver såpass langt ute i slekta, of 15 søskenbarn er jo en del. I noen familier gjør de det sånn at man bare gir til en kusine eller fetter, for eksempel ved at en person organiserer slik at alle får et navn hver og bare gir gave til den ene personen. Kanskje det kan fungere for dere? Jeg var veldig glad da vi sluttet med gaver til søskenbarn, selv om vi ikke er så mange. Jeg ser dem ytterst sjelden og det ble etterhvert bare rart og unødvendig at vi skulle utveksle gaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jula er en tid jeg vil vinne 1 bilett til utlandet, som må brukes i desember perioden! Utgifter og utgifter, jesus.

Bil sluker penger AMEN! Har sjølv en 2010 mod tysk shit. Betaler rundt 3800,- i mnd inkl forsikring. Ærlig? Nei, 3800,- er ikk inkl drivstoff og feil.

F*U*C*K bil

 

Vannskelig og selge tyske shitbiler



Anonymous poster hash: 8c62d...34d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jula er en tid jeg vil vinne 1 bilett til utlandet, som må brukes i desember perioden! Utgifter og utgifter, jesus.

Bil sluker penger AMEN! Har sjølv en 2010 mod tysk shit. Betaler rundt 3800,- i mnd inkl forsikring. Ærlig? Nei, 3800,- er ikk inkl drivstoff og feil.

F*U*C*K bil

Vannskelig og selge tyske shitbiler

Anonymous poster hash: 8c62d...34d

Dyre biler med stor motor er selvfølgelig dyre å forsikre.

Anonymous poster hash: 347cb...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jula er en tid jeg vil vinne 1 bilett til utlandet, som må brukes i desember perioden! Utgifter og utgifter, jesus.

Bil sluker penger AMEN! Har sjølv en 2010 mod tysk shit. Betaler rundt 3800,- i mnd inkl forsikring. Ærlig? Nei, 3800,- er ikk inkl drivstoff og feil.

F*U*C*K bil

 

Vannskelig og selge tyske shitbiler

Anonymous poster hash: 8c62d...34d

 

 

Hva inkl de 3800 da? Lån? I såfall får du skylde deg selv ;) Billån er tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva inkl de 3800 da? Lån? I såfall får du skylde deg selv ;) Billån er tull.

 

Jada. For alle har jo liggende penger til bilkjøp :klaske: .

Anonymous poster hash: b9bd0...09b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går mye til ungene, mye unødvendig også. Sløser mye med mat og handler ofte. Skal bli flinkere der. Noen som har tips til julegaver? 15 søskenbarn som skal ha gaver og mye familie, har ca 40 julegaver. Her tror jeg at jeg kan spare litt

Anonymous poster hash: 58518...5c9

 

Har du så mange gaver å handle, så lønner det seg stort å begynne tidlig. 15 søskenbarn kan fort få dilldall kjøpt på salg, i stedet for dilldall kjøpt til full pris. Men, det mest økonomiske er å kutte i listen av dilldall-mottakere! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du så mange gaver å handle, så lønner det seg stort å begynne tidlig. 15 søskenbarn kan fort få dilldall kjøpt på salg, i stedet for dilldall kjøpt til full pris. Men, det mest økonomiske er å kutte i listen av dilldall-mottakere! 

 

Dill dall holom, sa reven.

Anonymous poster hash: b9bd0...09b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye å spare på bilforsikring, ved en tilfeldighet sjekket jeg på nettet og fant helt samme forsikring til under halv pris, akkurat det samme inkludert! Byttet fra Gjensidige (6 800) til If (2 800) hvis noen er interessert! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...