Gå til innhold

Blinkhinnefremfall hos katt


la Flaca

Anbefalte innlegg

Nå er jeg bekymret for pusen min, for i dag har han veldig veldig tydelige blinkhinner. Tidvis ligger de over halve øyet. Mannen min sier han la merke til det i går også.

Har prøvd å lese litt om det, og ser at det ihvertfall er et tegn på at noe er galt. Hjerneskade, virusinfeksjon, nedsatt syn, orm etc. Får jo helt hetta her. :tristbla: Han har ihvertfall fått ormekur nå da, fikk sist for en måned siden. (Han er utekatt og spiser mye mus, så muligheten for orm er stor.)

Ja, i morra tidlig ringer jeg dyrlegen og hører om de kan ta en titt på han så fort som mulig. Men kan noen berolige meg litt? Er det et sjeldent symptom for katter, eller trenger det ikke være så alvorlig? Huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blinkhinner, er det sånn svak lilla aktiv hinne som kommer frem i øyekroken? Det er alvorlig ja, og den katten vi hadde fikk det etterhvert og den ble avlivet p.g.a medfødt nyresvikt. Jeg ville abslolutt ringe veterinær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett det flere ganger hos katter. Det trenger slett ikke være noe alvorlig. Det er et symptom på at katten ikke er frisk, men det trenger ikke være noe "verre" enn at den har en betennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ja det er vel som jeg tenker da, at dette både kan være alvorlig og mindre alvorlig. Noe galt er det uansett. :grine:

Og selvfølgelig skal jeg til vetrinær, i morgen tidlig. Men ville vel bare høre om det er noen her som har hatt katter med et sånt symptom, uten at det var livstruende liksom.

Takk forresten Tabris, for at du roer meg ned noen hakk. Vet ikke hva jeg gjør hvis pusen min er orntlig syk.

(Ja, blinkhinnen er den som ligger ute i øyekroken, som legger seg over øyet når katten blunker.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ville vel bare høre om det er noen her som har hatt katter med et sånt symptom, uten at det var livstruende liksom.

Det har jeg hatt, ja - flere ganger. :)

Kattens generelle allmennstilstand vil si mer om hvor syk den er, som regel. Bortsett fra blinkhinnen så er tap av matlyst og det å gjemme seg bort to rimelig sikre tegn på at katten er syk.

Lykke til med dyrlegen - og la oss få høre hvordan det gikk. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jeg hatt, ja - flere ganger. :)

Kattens generelle allmennstilstand vil si mer om hvor syk den er, som regel. Bortsett fra blinkhinnen så er tap av matlyst og det å gjemme seg bort to rimelig sikre tegn på at katten er syk.

Lykke til med dyrlegen - og la oss få høre hvordan det gikk. :klemmer:

Han spiser ok syns jeg, jakter også. Men har nyst litt de siste dagene, og hadde muligens diaré i går. (litt som satt igjen i pelsen da han kom inn.) Var også ute i slosskamp for første gang, uten at jeg tror det har noe med dette å gjøre. Var molefonken og gjemte seg på soverommet etterpå, men uten synlige skader utover bittelitt løs pels på rompa.

Håper inderlig dette ikke er noe han har hatt over lang tid, som jeg har gått glipp av å oppdage tidligere. Lett å få dårlig samvittighet.

Skal fortelle hvordan det gikk i morgen. Krysser fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går bra med kattepusen din la flaca :klem:

Hvis den virker frisk ellers så er det sikkert ikke noe alvorlig.

Takk! Det håper jeg óg. Men det som er så fælt er at man vet jo aldri. Huff, barn og kjæledyr burde man egentlig ikke ha. Forferdelig trasig når ikke alt er som det skal.

Jaja, får se i morgen. Sannsynligheten for at det ikke er noe alvorlig er tross alt større enn det motsatte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror han har slåss så er det fort gjort at han har blitt klort på øyet, det var ihvertfall det som var problemet sist min pus hadde hornhinnefremfall. Måtte til dyrlegen å få øyedråper, men ikke noe porblemer utover det. Det går sikkert bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror han har slåss så er det fort gjort at han har blitt klort på øyet, det var ihvertfall det som var problemet sist min pus hadde hornhinnefremfall. Måtte til dyrlegen å få øyedråper, men ikke noe porblemer utover det. Det går sikkert bra. :)

Men dette gjelder begge øynene, og blinkhinna, ikke hornhinna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette gjelder begge øynene, og blinkhinna, ikke hornhinna.

Sorry, mente blinkhinnefremfall. Skulle skrive at han ble klort på hornhinna, så ble det bare rot. :) Hornhinnefremfall tror jeg hadde vært skikkelig ille. Men hvis det er begge øynene, er det gjerne noe annet. Like greit å få det sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos dyrlegen fikk jeg bekreftet det jeg trodde på forhånd. Orm eller nyresvikt. Vi har fått behandling for orm, og håper det er det som skal til. Er jo ikke mye å gjøre hvis det er alternativ to. :gråte:

Han er ihvertfall temmelig preget av hva det nå er som plager han. Har oppunder feber i dag, og sover mye mer enn vanlig. Har fått beskjed om at han må holdes inne i et par uker til han har kommet til hektene, for med de mengdene mus han spiser holder han ihvertfall tilførselen av orm ved like.

Men det som er så rart er at jeg har gitt han ormekur jevnlig, kjøpt hos vetrinær. Sist fikk han Milbemax. Virker nesten som det er noe som ikke tar alle typer innvollsorm siden han er så syk nå. :tristbla: Hvis det er orm som er problemet da. Håper jo det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ormekuren virker dårlig så kan det jo være at han får for liten dose (overdosering er ikke farlig) og at ormen har blitt resistent. Håper ihvertfall at det ikke er nyresvikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I know, håper dette er noe som kan behandles. Blir noen lange uker før vi evt. ser bedring ja. Leste nå om ormekuren jeg gav i går at den ikke skal gis ved nyresvikt, så det er liksom enten eller føler jeg. Håper ihvertall jeg ikke har gjort han verre. :tristbla:

Jaja. Kommer vel innom med en liten oppdatering etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok dyrlegen blodprøver? Jeg ville trodd at katten kunne få blinkhinneframfall ved infeksjoner også - og noen infeksjoner er ikke lette å se, f eks abcesser, men en blodprøve vil vel avsløre den (og evt nyresvikt). Ellers tar jo ikke alle ormekurer alle typer orm, men hvis dere har gitt litt ulike kurer og kjøpt hos dyrlege skulle man jo tro det var i orden :forvirret:

Håper ikke det er noe alvorlig med pusen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tok dyrlegen blodprøver? Jeg ville trodd at katten kunne få blinkhinneframfall ved infeksjoner også - og noen infeksjoner er ikke lette å se, f eks abcesser, men en blodprøve vil vel avsløre den (og evt nyresvikt). Ellers tar jo ikke alle ormekurer alle typer orm, men hvis dere har gitt litt ulike kurer og kjøpt hos dyrlege skulle man jo tro det var i orden :forvirret:

Håper ikke det er noe alvorlig med pusen!

Nei, dyrlegen tok ikke blodprøve. Han sa at det som fremkaller blinkhinnefremfall er dehydrering, som i sin tur kommer av en infeksjon, orm eller sist med ikke minst nyresvikt. Og han ville ikke ta blodprøve før vi har stabilisert magen i to dager og gitt en ormekur som skal ta alt. Jeg fortalte at katten har fått ormekurer, men mente muligheten var stor for at pus hadde bløt mage pga. ormen og at kuren ville gå for fort gjennom systemet da. Nei, ikke vet jeg. Syns ikke han har hatt unormal avføring heller.

Hvorfor man skal utsette en blodprøve aner jeg ikke egentlig, må da være greit å vite så fort som mulig? Samtidig syns jeg ikke det høres usannsynlig ut at han har greid å bli såpass dårlig siden sist han fikk kur. For han spiser mange mus om dagen som sikkert er proppfull meg orm. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette var ikke greit :(

Hvis det likevel viser seg å være nyresvikt så har du jo oppdaget det tidlig og dermed kan han reddes. Den andre katten vi hadde (broren til den som ble avlivet) begynte også å bli syk og de plasserte den hos veterinæren på en diett som skulle holde den i sjakk eller noe. Har ikke hørt noe særlig mer og vet ikke så mye, men jeg forsto det på som at hvis man oppdager det tidlig kan man holde katten frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dyrlegen tok ikke blodprøve. Han sa at det som fremkaller blinkhinnefremfall er dehydrering, som i sin tur kommer av en infeksjon, orm eller sist med ikke minst nyresvikt. Og han ville ikke ta blodprøve før vi har stabilisert magen i to dager og gitt en ormekur som skal ta alt. Jeg fortalte at katten har fått ormekurer, men mente muligheten var stor for at pus hadde bløt mage pga. ormen og at kuren ville gå for fort gjennom systemet da. Nei, ikke vet jeg. Syns ikke han har hatt unormal avføring heller.

Hvorfor man skal utsette en blodprøve aner jeg ikke egentlig, må da være greit å vite så fort som mulig? Samtidig syns jeg ikke det høres usannsynlig ut at han har greid å bli såpass dårlig siden sist han fikk kur. For han spiser mange mus om dagen som sikkert er proppfull meg orm. :roll:

Jeg vet ikke, men hvis han har en mageinfeksjon så kan kanskje den slå ut på blodprøven og "maskere" resultatet, selv om han i tillegg kanskje feiler noe annet. Uansett er det bra dere oppdaget det tidlig og følger opp med dyrlege :) Håper det går bra med pusekatten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppatering: oppdaget en ganske stor kul foran skulderen på pus i morges, så nå kjører jeg til dyrlegen igjen. Kan jo være en betent flått eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...