Gå til innhold

Kattunge


Gjest faren

Anbefalte innlegg

hei

jeg har tenkt å gi min datter en kattunge i bursdagspresang. hun har ønsket seg en katt siden hun var 9 år gammel, og blir nå 13 år. hun er veldig annsvarlig og dette er ikke noe hun komemr til å gå lei av etter en uke eller når katten ikke er liten lenger. jeg vil gjerne ha den rundt 10 oktober. men det er noen krav for kattungen, den må: være minst 12 uker med mindre den er blitt dumpet og trenger oppfostring og slikt

den må ha fått vaksine og ormekur.

moren må ha fått ormekur før hun fødet og mens hun diet ungene.

ungen må ikke være så alt for mørk i pelsen.

det spiller ingen rolle om den er langhåret eller korthåret.

farger jeg gjerne vil ha, men det spilelr egentlig ike så stor rolle: helt hvit( samme hvilken øyenfarge). skillpaddesmoke m/ eller uten hvitt. blå, lydeblå smoke. helst langhåret, men det spiller ingen rolle. og en ting til! kattungen må IKKE være født ute! og heller ikke ha vært serlig mye ute i sitt liv;)

vh Faren til en katteelsker-jente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man gir aldri barna sine kjæledyr i gave - man skaffer et husdyr til hele familien, og dere som voksne må regne med å ta største støyten ift oppdragelse, rengjøring av kattesand, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gir aldri barna sine kjæledyr i gave - man skaffer et husdyr til hele familien, og dere som voksne må regne med å ta største støyten ift oppdragelse, rengjøring av kattesand, etc.

Og ikke minst i forhold til veterinærutgifter!En 13-åring kanikkeb etaleen regning på mange titallstusen (jadet kan bli dyrt), så det må være de voksne som tar ansvar for katten.

Og katter kan jo bli 20 år, så det kan godt hendedatteren din flytter ut før katten dør.Da må derevoksne ta vare på katten videre hvis hun flytter til et sted man ikke kan ha katt osv.

Å få seg katt må være en beslutning initiert av de voksne, og at den anskaffes som et familiemedlem, ikke en ting man gir i gave. Altfor mange katter som får en usikker framtid når de starter livet som en gave... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den må: være minst 12 uker med mindre den er blitt dumpet og trenger oppfostring og slikt

den må ha fått vaksine og ormekur.

moren må ha fått ormekur før hun fødet og mens hun diet ungene.

ungen må ikke være så alt for mørk i pelsen.

Hvis den har blitt "dumpet" så vet man vel lite om moren har fått ormkur før hun fødte og mens hun diet?

Alle kattunger skal ha vaksine og ormkur. De som driver med oppdrett av katter får utført dette før kattungene selges- men er kattunger dumpet eller det er kattunger som gis bort, da må man ofte gjøre det selv. Man kan ikke forvente at det er påkostet ormkur og vaksiner på kattunger som det ikke tas betalt for. Ellers er det jo en smal sak å ordne dette selv da. Ormkur kjøper du på apoteket og gir katten - og et lite besøk hos veterinær for vaksine og sjekk er vel ikke noe problem. Hvis du ikke er opptatt av å ha en rasekatt men heller velger å ta til deg en vanlig norsk huskatt (som gis bort) så er kostnadene til ormkur/veterinær ihvertfall ingenting å snakke om kontra å kjøpe en rasekatt til 5.000,-.

Forøvrig er jeg helt enig i at en katt anskaffer man som familie ikke som gave til et barn. Greit nok at den på sett og vis kan være din datters og at hun skal ha ansvaret. Men jeg har hatt såpass mye katter i familien i min oppvekst og som voksen at jeg vet at dette alltid blir et familianliggende. De voksne i familien må være enig i og forberedt på at det blir deres katt til syvende og sist. Er dere komfortable med (og at dette er et dyr dere kanskje kommer til å ha i 15 år +) da er det ok å skaffe katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du annonserer etter kattunge bør du kanskje skrive hvor i landet du bor? Og hva er lyseblå smoke for noe? :fnise: Rekner med det er en katt med sølv du er ute etter da. De er lekre de. Men har du tenkt noe på kjønn? Vil si det er atskillig viktigere enn mye annet du har nevnt.

Høres ut som du vil bli mest fornøyd med en rasekatt/rasekattblanding syns jeg, siden du er såpass bevisst hva du er ute etter.

Og jeg rekner med at du selvfølgelig ikke har tenkt å legge ansvaret for kattens ve og vel på din 13-årings skuldre, men følge den opp 100% selv. :)

Lykke til! Heldig, jenta di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som forelder kan man godt gi barna sine dyr i "gave" så lenge man er forberedt på å ta ansvaret for dem selv, hvis ikke ungen gjør det. Det er da ikke uvanlig at ett dyr hører mest til ett familiemedlem, selv om alle tar ansvar for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hør her! jeg har hatt katter hele livet. jeg og min kone drev med oppdrett av somali før, men vi sluttet for 2 år siden. jeg er veldig motstander av å gi dyr i gave. men når alle parter er forbredt på det, datteren min har ønsket deg en katt i mange år. hun er kjempeannsvarlig og gjør alt hun blir bedt om. hun har også jobbet frivilig for dyrebeskyttelsen i helger og den siste tiden har vi opptrådt som fosterhjem for mange av kattene de har fått inn. jeg vil selvfølgerlig ikke la detteren min ta alt annsvaret. men hun skal få katten, det er henes katt, hun m rense kassen, finne utstyr, rett mat osv. men jeg skal ikke si at hun må betale for dyrlege hvis ikke kommer ikke katten seg dit. og forresten så er det mulig du la flaca eller hva det er du kaller deg ikke vet hva lyseblå smoke er, men da får du finne det ut selv. jeg gidder ikke bruke tid på det nå.

og ja, hvis det er en kattneg som er født ute og etterlatt til seg selv ellermoren har dødd og slikt så e r jeg vili til å ta katten fordi da redder jeg et liv! den har kanskje ikke fått vaksine og slikt, men da vil den få det. jeg vil bare ha en katt som kan ha et bra liv, og som hvis den har hatt mulighet, har fått vaksine.

vh Lars S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom datteren din jobber som frivillig hos Dyrebeskyttelsen vil jeg tro at hun har blitt kjent med en tass der hun kunne tenke seg å ta med hjem.

Det er ikke sikkert hun bryr seg noe om hvor vidt katten er blå eller stripete, men heller har lyst til å hjelpe en venn hun har blitt kjent med på DB. La henne velge katt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og forresten så er det mulig du la flaca eller hva det er du kaller deg ikke vet hva lyseblå smoke er, men da får du finne det ut selv. jeg gidder ikke bruke tid på det nå.

Er det mulig. Det er ingenting som heter lyseblå smoke! Kan du fortelle meg fargekoden på en lyseblå smoke i motsetning til blå smoke? Litt av en oppdretter du er. :fnise: Om katten fremstår som lyseblå smoke er det fordi den er solid blå med mye sølv i motsetning til moderat med sølv. Har du i det hele tatt peiling på hva du snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor ts skriver dette innlegget på KG hvis han selv har drevet med oppdrett av Somali, og datteren jobber som frivillig hos DB. Da burde vel denne personen har såpass gode kontakter i kattemiljøet, samt at det flyter vel over av katter hos DB at å finne en kattunge til denne datteren må være en enkel sak....

Lite troverdig innlegg, spør du meg.. Men, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor ts skriver dette innlegget på KG hvis han selv har drevet med oppdrett av Somali, og datteren jobber som frivillig hos DB. Da burde vel denne personen har såpass gode kontakter i kattemiljøet, samt at det flyter vel over av katter hos DB at å finne en kattunge til denne datteren må være en enkel sak....

Lite troverdig innlegg, spør du meg.. Men, men..

Jeg har ihvertfall problemer med å se pointet med innlegget. Er det et spørsmål om en 13-åring er egnet til å ha ansvaret for en katt? Er ts ute etter å kjøpe katt av oss her inne, i såfall burde vi kanskje få vite hvor i landet mannen bor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...