Gå til innhold

Katt med epilepsi?


Ambivalent

Anbefalte innlegg

Katten vår på to år har hatt noe som ligner på epilepsianfall to ganger nå, senest i går kveld (vi skal til dyrlegen på mandag).

Den første gangen var i juni, da vi skulle ut å reise. Vi lot henne gå inn i reiseburet (som så mange ganger før), men da jeg gikk ut med henne mot bilen ble hun helt spinnvill inni der. Freste, bykset rundt. Jeg løp inni bilen og tok henne ut, da hadde hun siklet som besatt og var helt stiv og "tom" i blikket. Vi tok henne selvfølgelig med inn i huset igjen, og hun var forvirret, desorientert og "jumpy" i et par timer. Vi reiste selvfølgelig ikke med henne den dagen.

Det var ganske varmt den dagen, rundt 26 grader ute, så etter å ha snakket med noen trodde vi det var en reaksjon på varmen.

Det var ikke før etter anfallet i går vi skjønte at hun kanskje hadde hatt et epilepsianfall (kramper) inne i buret.

Vi skulle vaske henne litt i dusjen (noe vi gjør en gang i blant siden hun er helt hvit, langhåret og fort blir grå/svart i pelsen), hun liker det ikke men det går alltid greit). Plutselig hopper hun i været, freser, og blir liggende på gulvet i krampetrekninger i rundt et halvt minutt. Det var så utrolig grusomt å se på at jeg får tårer i øynene når jeg tenker på det. :gråte: Når det hele roet seg var hun full av sikkel (litt skummende), hadde stooore pupiller og skjønte ikke helt hvor hun var. Hun var desorientert i et par timer, skeptisk til alt (også oss), og vinglet litt når hun gikk rundt.

Etter å ha lest litt på nettet ser det ut som om katten vår har hatt to epilepsianfall. :( Vi tar henne som sagt med til dyrlegen på mandag (har ikke bil i helga), men jeg lurer på om det er noen der ute som har erfaring med katter med epilepsi? Eventuelt hva annet det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan høres ut som epilepsi ja... Jeg har ikke erfaring med katt og sykdommen, men jeg hadde et marsvin en gang som trolig hadde epilepsi. Han snurra rundt (rullet) vrengte øynene bakover, frådet rundt munnen og ristet når han hadde anfall. Det var heldigvis ikke ofte, og dyrlegen mente han hadde det helt fint når han ikke hadde anfall. Han ble ganske så gammel også, over 7 år, og det var noe helt annet som gjorde at han måtte avlives.

Håper du finner ut av hva som feiler pusen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt har epilepsi. Men trolig en veldig mild variant, fordi jeg kjenner bare til tre tilfeller hvor hun har fått anfall, og bare ett av de har jeg observert selv. De to første var da ei venninne av meg skulle bade pus som kattunge, og den jeg selv observerte var da hun var led av anemi. Da lå hun og ristet, rykket med fjerne øyne mens hun både siklet, kastet opp og gjorde på seg. Det var helt forferdelig grusomt å se på.

Ellers har hun aldri - så vidt jeg vet - hatt anfall. Hun er en veldig sky og redd katt, så vi passer alltid på å ikke presse henne, siden det antagelig var det som utløste anfallene da hun var kattunge. Hun er nå ti år gammel og fortsatt frisk og fin.

Lykke til med din pus. Som trøst kan jeg si at dyrlegen vår sa at de aldri har hørt om et tilfelle hvor en katt har dødd av epilepsianfall. :)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Det første jeg tenkte var at dette var slutten for pusen vår, spesielt det anfallet i går så nesten dødelig ut. Men har lest at katter (og andre dyr for den del) fint kan leve et langt liv med epilepsi. Også det dere sier høres beroligende ut.

Men vi får se hvordan dyrlegebesøket går. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten til mamma og pappa hadde slike anfall en periode. De tok henne til veterinær nå i sommer og måtte avlive. Veterinæren sa det ikke var epilepsi, men nerveskade. Akkurat slike anfall som du beskriver hadde hun. Men, det ligner veldig på epilepsi, så det kan hende din pus har det. Leste litt om epilepsimedisinene til katt og det viste seg at katten bør bli innekatt pga sløvheten som følger med medisinene. Uansett lykke til! ikke gøy når dyrene våre blir syke :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du forteller at katten i tillegg er hvit er det liten tvil om at dette er epilepsi. Lykke til hos dyrlegen! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...