Gå til innhold

Melk eller vann til kattungen?


Gjest Gjest_Line_*

Anbefalte innlegg

Hvis man vil gjøre et stort poeng ut av å ikke skifte vann til katten hver dag, så gjerne for meg.... Katten tar ikke skade av det. Men, når man først har katt og likevel må gi den mat, så kan man vel ta seg bryet med å bytte vann for den hver dag også.

Man behøver jo ikke å gjøre et poeng ut av alt som katten ikke blir syk av, hva er vitsen med det?

Og, det beste for kattungen er å få vann. Den har ikke noe behov for melk når den er 9 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi jeg mener det er tull å lage så mye unødvendig styr rundt kattehold. Det er min mening, og den deles ikke av deg.

Det vet du vel ingenting om? Jeg har ikke gitt uttrykk for min mening om kattehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fatter jeg hvordan villkatter kan overleve heller, stakkars krek som ikke en gang får tørrfor fra dyrebutikk (men det er en annen diskusjon ;) )

Nå finnes det jo ikke katter villt i Norge (bortsett fra Gaupa), så det blir jo en helt søkt sammenlikning.

I vill tilstand blir jo ikke katter mer enn 2-3 år (gamle nok til å formere seg). Når vi mennesker tar oss av dem kan de bli så gamle som 20-30 år.

kumelk kattene fikk rett av kue på gården før i tida er noe helt annet enn den industriproduserte melka. Hvis man hadde hatt så ren melk i byene idag kunne jeg nok heller vurdert å gi det til katten.

Og det er ikke mye hysteri rundt katter. Tver imot. Hadde folk bar vært mer omtenksomme og "hysteriske" med kattene sine, så! Hvis folk bare hadde tatt bedre vare på kattene sine hadde vi ikke hatt løskatter som er det største dyrevernproblemet i Norge idag! Holdninger om at man ikke skal gjøre særlig mye for kattene sine (feks kastrere, vaksinere, ordne med kattepass for ferien, kjøpe ordentlig for osv) og la dem "gå i ett med naturen" er helt misforståette og gjør kattens status enda lavere enn den nå er.

jeg skjønner altså fortsatt ikke helt hvor du vil hen med innleggene dine? Du vil at folk skal bry seg mindre om kattene sine generelt sett? Eller irriterer du deg så grenseløst over at folk velger å betale penger til whiskas i stedet for til Tine for den lille melka de gir til kattene sine? Hvis noen katter foretrekker friskt vann, hvorfor er det hysteri å skifte vannet så katten drikker nok vann? En katt jeg vet om måtte avlives pga tilstoppet urinrør. Det er fryktelig smertefullt. For meg er den enkleste måten å unngå det å få kattene til å drikke mye vann, samt at de får mat med lavt magnesium innhold. Da gjør jeg heller det som en enkel forsikring.

Hvis det verste du kan si om noens kattehold er at de skifter ut vannet for ofte eller kjøper små flasker med melk i stedet for store har du jammen meg ikke mye å sette fingeren på.

Så hva ønsker du med innleggene dine i denne diskusjonen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg bare minne dere på dyrevernsloven:

§ 5a. Tilsyn og stell

Den som eig eller har i si varetekt husdyr, selskapsdyr eller dyr som er haldne i fangenskap på annan måte, herunder tamrein, eller som har tilsyn med slike dyr for eigar eller innehavar, skal syta for at:

1. dyret får nok og godt nok fôr og vatn, alt etter trongen hjå det einskilde dyret,

2. dyret får forsvarleg tilsyn og stell, m.a. får stelt klør, hovar eller klauver,

3. bindegreie eller stengsel ikkje skader dyret eller er til ulempe for det i utrengsmål,

4. sjuke eller skadde dyr får høveleg behandling og vert avliva om det trengst,

5. dyr på beite vert henta heim før frost og snøfall er ventande om hausten

Så, man kan slett ikke argumentere med at kattene klarte seg selv før i tiden, man har som ansvarlig for et dyr plikt til å sørge for dens ve og vel, uavhengig av hva som ble gjort i "de gode, gamle dager".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg har aldri kalt dine holdninger for "styr". Og, jeg har aldri uttalt meg om mitt kattehold, eller mine holdninger til kattehold.

Jeg spurte bare hva vitsen med å gjøre et stort nummer ut av at katten ikke trenger friskt vann hver dag er. Og, det lurer jeg sannerlig på enda.

Til opplysning, så har vi en katt som bor ute i låven, og som sørger for å finne sitt eget vann.

Grunnen til at jeg siterer dyrevernsloven, er at det finnes saker der folk nettopp har argumentert med at "ja, men de klarte seg jo fint ute før, og det er naturlig for dyret å leve på denne måten", og blitt dømt for brudd på dyrevernsloven. Jeg har aldri sagt at det er dyreplageri å ikke gi katten friskt vann hver dag! Men, det kan være dyreplageri å holde dyr på en misforstått naturlig måte.

Til din opplysning, så går det faktisk ikke så godt med katter som blir overlatt til seg selv og sin egen sjebne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg mener det er tull å lage så mye unødvendig styr rundt kattehold. Det er min mening, og den deles ikke av deg.

Jeg ser ikke helt at å fraråde folk å gi katter kumelk går som unødvendig styr, når det unektelig er mange katter som blir syke av det.

Det er heller ingen i tråden som har anbefalt kattemelk, det ble vel heller bare nevnt som ett alternativ, for de som på død og liv skal gi katten noe annet enn vann.

Endret av Eir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enda en oppdretter
Vi har nettopp fått oss kattunge, og lurer på om den skal ha vann eller melk eller begge deler? Den er bare 9 uker, men fikk ikke mye melk av kattemoren sin de siste dagene fordi hun var så sår på puppene, så det har stått fram vann der den kom fra. Prøvde med litt melk i går og hun foretrakk det klart framfor vann. Synes jeg har hørt at katter ikke skal ha mye melk fordi de blir dårlige i magen, men kan hun få det litt i starten siden hun er såpass liten? Så gå gradvis over til bare vann?

En 9 uker gammel kattunge er i ferd med å bli avvent fra moren.

Det er greit å ha en skål med rent friskt vann tilgjengelig. Tilleggsmelk er ikke nødvendig for kattunger på denne alderen, så sant ikke kattungen er undervektig.

regner også med at du i flere uker allerede har tilbudt kattungen kattungemat, slik at den spiser selv?

(Kattungemat settes frem til de små ved 3-4 ukers alder)

Kattemelk kjøpt på butikk kan gis som kos en gang i blant.

Vanlig kaffefløte kan også gis, men ikke vanlig melk fra butikken.

(Den er pasteurisert og inneholder laktose)

Til deg som lar katten din drikke av sølevann som har stått i flere dager: Tror det er på tide å gi katten din ormekur snart...den har garantert makk i magen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest enda en oppdretter
Hva er vits med å være så usakelig? Og hva er vits med å tillegge andre uansvarlig dyrehold fordi de forholder seg til at katter faktisk er dyr. Vet du noe om når jeg ga katten ormekur sist?

Hvis det gjør deg roligere, så kan jeg fortelle deg at vår katt får regelmessige ormekurer, den får regelmessige vaksiner og den er kastrert.

For meg er det tilnærmet dyremishandling å kun ha katter inne. Takke seg til katter som får løpe ute i naturen, fange egen mat hvis de gidder og drikke det vannet de selv ønsker, om det så er fra en liten dam som har stått med vann i "all evighet" eller fra sølepytter. Når sånne katter i tillegg har tilgang på mat og drikke innendørs i tillegg til et sted å sove og gå på do - kan de vanskelig ha det bedre.

Katter er dyr med instinkter - ikke plysjdyr som kun er til kos.

Neimen kjære, lille deg...

Er det mulig å kverulere slik som du gjør?????

Denne tråden handlet om at en persom bad om råd ang. om hun skulle gi katten melk eller ikke, ikke om ute eller innekatter. Det finnes en annen tråd om dette på forumet akkurat nå, og er du interessert i å komme med kommentarer der, kan du jammen klare å skrive i rett tråd.

Det er soleklart at en katt som ikke får rent vann, eller drikker sølevann får makk i magen, så et tips om å gi katten ormekur var jo kanskje ikke så dumt?

Jeg driter vel i hvor ofte du gir kur eller ei, det får være ditt problem.

Tydelig nyttesløst å komme med velmenende råd her inne, for dere har jo allerede gjort dere opp en mening om ting, og lager veldig sur stemning her inne som dere holder på.

Takker for meg her inne på dette forumet, så kan dere snakke så mye dritt dere vil uten at jeg gidder å bry meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kumelk er for kalver, og er ikke bra verken for mennesker eller katter. Å gi en katt en liten skvett melk nå og da gjør selvsagt ikke noe, men det bør være sjelden og i små mengder.

Tror sølevann er mindre problem for katten enn kumelk, for å være helt ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Har en rasekatt

Vi har kjøpt oss en rasekatt og hun får lett og hel kumelk uten noe problem med avføringen. Hun vil ikke ha vann etter melk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og unger vil ikke ha grovbrød hvis de kan få loff, derfor er det opp til de voksne å bestemme.

Herregud er det så vanskelig å høre på råd fra folk som har greie på disse tingene?

Du er ikke automatisk katteekspert fordi du har hatt katt i "alle år".

Det har jeg også, og jeg lærer stadig noe nytt ved å lese råd fra andre.

Fordi katta di drikker sølevann så kan du jo ikke si at det er unødvendig med friskt vann hver dag!

Katta mi spiser agurk! Det betyr ikke at jeg kan slutte å gi den kattemat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min fikk melk når jeg fikk den, men det var pga den var vant med det, så den ville ikke ha vann,men etter en kort stund, så fikk den ikke annet enn vann, så den drakk det tilslutt.

Snakka med dyrlegen om det, han sa at det beste var å ikke gi katten melk, viss den ikke gikk i vanskåla i det hele tatt, så kunne jeg gi den geitemelk, men i småmengder pga katten kunne bli overvektig av det, for det er ganske mye fett i den, jeg kunne også prøve kulturmelk eller kattemelk+ gi den våtfor, men dette var ikke noe jeg skulle gjøre lenge, jeg skulle helst få den til drikke vann, det var det beste for katten.

Men selfølgelig så tror jeg ikke hun hadde daua om hun hadde drukket melk den dag i dag, men det er nå også billigere å gi dei vann...

Nå drikker den sølevann og vannet inne blir skifta når det ser skittent ut, har hørt at katter merker selv om vannet er bra for dei å drikker eller ikke.

Så TS gi katten din vann og tørrfor du, det går helt sikkert bra, min katt var ikke mer 4 uker da jeg fikk henne, hadde ikke noe valg, hadde jeg venta lengre så hadde hun ikke levd i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kumelk er for kalver, og er ikke bra verken for mennesker eller katter. Å gi en katt en liten skvett melk nå og da gjør selvsagt ikke noe, men det bør være sjelden og i små mengder.

Helt enig!

Lurer på når folk egentlig skal forstå at kumelk er for kalver, hundemelk er for valper og hestemelk er for føll!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...