Gå til innhold

Melk eller vann til kattungen?


Gjest Gjest_Line_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Line_*

Vi har nettopp fått oss kattunge, og lurer på om den skal ha vann eller melk eller begge deler? Den er bare 9 uker, men fikk ikke mye melk av kattemoren sin de siste dagene fordi hun var så sår på puppene, så det har stått fram vann der den kom fra. Prøvde med litt melk i går og hun foretrakk det klart framfor vann. Synes jeg har hørt at katter ikke skal ha mye melk fordi de blir dårlige i magen, men kan hun få det litt i starten siden hun er såpass liten? Så gå gradvis over til bare vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du skal gi melk, så gi kattemelk (fås kjøpt i butikken). Ellers er det bra med vann og kattungefôr.

... og en skål med friskt vann skal alltid stå fremme - uansett.

Endret av Lilith
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter skal aldri ha kumelk, de får dårlig mage av det, og dette er som regel verre for kattunger en for voksne. Ønsker du å gi dem melk må du kjøpe egen kattemelk, som magen deres tåler.

Skal kattunger ha melk av ernæringsmessige årsaker bør de få en egen morsmelkerstatning for katter, men en 9 uker gammel kattunge trenger normalt ikke dette, siden det er en vanlig alder for katter å bli avvent av moren.

Endret av Eir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter dør ikke av å drikke kumelt, men om en katt ikke er vant til å drikke det, kan den bli dårlig i magen.

Jeg har hatt katter som har drukket melk hele livet uten problemer. Men det er vel like greit å vende den opp til å drikke vann allikevel da melk ikke har noe stor helsegevinst på katter såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå tror jeg katta vår er dau. :overrasket:

Den har fått skumma melk og drukket sølevann ute siden den var 7 uker gammel. Må være en illusjon at den lever da? :klø:

Katter dør ikke av å få kumelk, men de blir dårlige i magen av det. Og siden katten din går ute er det godt mulig den har dårlig mage, uten at du vil se det på avføringen dens. Sølevann kan jeg ikke se at noen har sagt at skulle være noe problem heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter liker bedre regnvann enn vann med masse klor, så det er helt naturlig at de heller drikker vann ute enn inne.

(Dessuten liker mange katter å få plassert vann på rare steder inne, langt fra matplassen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tok feil, men jeg forbinder utsagn om at det er viktig med friskt vann som at det ikke er bra for katter å drikke vann som ikke er friskt.

Men sølevann er jo friskt, fra en katts synsvinkel. Vann som ligger ute har vanligvis kommet ned fra himmelen, eller rent i løpet av det siste døgnet, og da er det friskt. At det er skittent går utover vår menneskelige definisjon av friskt, og har ingenting med hva katten trenger eller liker å gjøre.

Og selv om katten har kasse inne, vil man få noe mindre oversikt over avføringen så lenge den går ute. Det er heller ikke alle mageproblemer en katt kan få av melk som synes på avføringen. Diare/løs mage lukter man fort, men dersom katten bare får mageknip er ikke dette like lett å oppdage, men gjør like vondt for katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh..javel. Men hva da med en katt som drikker sølevann som ikke har vært byttet ut på flere måneder?

Greia er at katter ikke trenger friskt vann hver dag - så enkelt er det ;)

Hvis sølevannet er under åpen himmel, vil det være utskiftninger i det daglig. Og hvis ikke, så er det katten din som er sær, noe som ikke er helt uvanlig det heller... ;)

Uansett kan selvsagt katter drikke det de foretrekker selv utendørs, men inne bør man tilby dem friskt vann, dvs bytte vannet minimum en gang om dagen, fordi det er det de fleste katter liker best. For all del, de tåler fint å drikke gammelt vann, men grunnen til at man legger så stor vekt på dette er at en del katter nekter å drikke gammelt vann, og kan bli dehydrert, dersom man ikke passer på.

Endret av Eir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er vel ikke poenget hva katter faktisk TÅLER, og hva noen katter finner på å gjøre, men hva som er best for en kattunge :) Og da er det vel ikke noe tvil om at friskt vann fra springen er bedre enn både kumelk og sølevann :) (Og ikke minst, det er lett å få tak i, og billig!)

Endret av Bokormen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh..javel. Men hva da med en katt som drikker sølevann som ikke har vært byttet ut på flere måneder?

Greia er at katter ikke trenger friskt vann hver dag - så enkelt er det ;)

Katter er forskjellige, og som noen nevnte her kan katter finne på å drikke vann fra de underligste steder. Det er ikke farlig for katten å drikke sølevann, det har ingen her sagt. Men det er veldig viktig for katten å få i seg nok vann, det er med på å forebygge sykdom (særlig viktig i forhold til en alvorlig lidelse som tilstoppet urinrør). Hvis katten ikke liker å drikke sølevann ute må man sette fram vann fra springen.

Det er derfor man sier at det er viktig å sette fram friskt vann hver dag til katter.

Er katten syk ser man det.

Vår nåværende katt som drikker mange uker gammelt sølevann samt melk, lever i beste velgående over 10 år gammel. Vår forrige katt ble 15 - drakk det samme og døde fordi den ble påkjørt av en bil 15 år gammel.

Det er ofte ikke så enkelt at man ser hvis katten har ubehag. De kan jo ikke snakke. Katter kan nemlig ha ubehag uten å være direkte syke, akkurat slik vi mennesker kan ha det. Jeg ble hele oppveksten tvunget til å drikke ett glass melk hver dag siden mine foreldre trodde det var sunt. Først i voksen alder skjønte jeg at melken var årsak til at jeg alltid hadde hatt vondt i magen. For det er jo langt fra naturlig for verken katter eller mennesker å drikke melk fra industrilandbruket vi har i dag. Kuene har jo bla mer hormoner enn det som er naturlig. Faktisk et særnordisk fenomen å skulle drikke så mye melk for mennesker. I Asia bla er det mye mer vanlig med laktoseintoleranse, så der får de kalsium via andre kilder (forøvrig et paradoks at vi i Norge som drikker så mye melk ligger på topp når det gjelder benskjørhet...)

...

Det er utrolig mye hysteri rundt kattehold :)

Og veldig så mye kverulering fra din side...

Du har jo ikke svart på det TS har svart på en gang.

Jeg skal svare på det TS har spurt om:

For det første har desverre kattungen blirr tatt fra mora for tidlig, de skal være minst 12 uker. Men dette handler ikke så mye om at de skal ha melk av mora, men om generell oppdragelse. En kattunge på 9 uker er fullt i stand til å spise på egen hånd. Jeg vil fraråde å gi særlig mye melk til en kattunge, det beste er å gi kattungemat fra dyrebutikk/veterinær. Hvis man gir mye melk vil kattungen kanskje drikke seg mett på det i stedet for å spise kattungematen. Og melka man får kjøpt i dagligvarebutikken er ikke fullkost (dvs inneholder alle de nødvendige næringsstoffene). Litt melk kan man imidlertid gi kun for kosens skyld hvis kattungen er veldig glad i det. Men kun litt, akkurat som man begrenser annen mat som ikke er fullkost. Melk man kan kjøpe er det som heter kattemelk, laktoseredusert melk eller geitemelk (som også har lavere laktosenivå). Det som heter kattemelk i dagligvarebutikken er forøvrig bare vanlig laktoseredusert melk, det er ikke det samme som morsmelkerstatning som man gir til kattunger som ikke har mor. Det kan man få kjøpt hos veterinær/dyrebutik.

Oppsummert er mitt råd å gi kattungemat fra dyrebutikk, og begrense inntaket av melk. Ev gi laktoseredusert melk som kos. Så da håper jeg at jeg svarte på spm til TS! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kall det hva du vil, men å si at man skal kjøpe spesiell kattemelk i dyrebutikker samt skifte ut vann hver dag er bare tull, men noen behov skal vel bransjen kanskje skape for å få best mulig økonomisk gevinst.

Jeg skjønner fortsatt ikke helt hvor du vil med innleggene dine?

Det er ingen som tjener penger på at man gir katten friskt vann hver dag (snarere tvert imot, siden det bruker av fellesressurser). Fokus må være at katten drikker nok vann, siden det er viktig for helsetilstanden til katten. Mine katter drikker mer vann når vannet er fylt på, aller helst vil de ha vannet rennende i springen. Derfor lar jeg dem få det. Hvis katten din helst vil drikke av sølepytter så er det helt OK, ingen sier noe på det!!

Og ang kattemelk: ingen har gitt råd om å kjøpe kattemelk i dyrebutikk, det gjelder hvis man må kjøpe morsmelkerstaning for katter som har mistet mora si og enda ikke kan spise selv enda. Når det gjelder å kjøpe laktoseredusert melk synes jeg ikke dette er så snobberi, siden katten med stor sannsynlighet har laktoseintoleranse. Da får de vondt i magen, uten at de nødvendigvis blir så syke. Men de får et ubehag (ja, jeg får selv vondt i magen av melk uten at jeg blir dødssyk, men foretrekker å slippe å få vondt i magen hvis jeg kan slippe det). Man får kjøpt literskartonger med laktoreredusert melk fra Tine, men å kjøpe inn så stor kartong med melk til en katt gjør at mmelka blir gammel før den er brukt opp. derfor er whiskas sin løsning med små kartonger med laktoseredusert melk en god løsning (det som kalles "kattemelk"). For meg er det altså mer økonomisk å kjøpe små kartonger av kattemelk eller små kartonger av geitemelk. Nå skal det sies at jeg sjelden kjøper kattemlk også, siden kattene mine er mer glad i andre godsaker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...