Gå til innhold

Er rasekatter egentlig ikke katter?


la Flaca

Anbefalte innlegg

Tja, tatt i betraktning at perser er en av de eldste katterasene, så er jeg usikker på hva du mener med at den ble til ved et uhell? At de er rolige betyr heller ikke at de ikke trives utendørs, jeg vet om et par rå jegere fra den rasen. Men skal de være utekatter så kreves det mer av eieren pga pelsstellet, så jeg mistenker at det er en grunn til at mange ikke slipper dem ut.

Innbilte meg at det var to raser som ble parret ved et uhell. Men finner ikke noen link til det, så det er mulig jeg har drømt... :sjenert: eller blander med en annen rase.

Uansett... min katt hadde ikke klart seg ute i naturen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

å herreguuuuuuuuuuuuuuuuuuuuud for noen idioter dere "dyreforkjempere er". dere burde ikke hatt dyr dere som er så i mot det at de ikke får ufoldet instinkene og at det er dyreplageri å ha dem inne.

det er sånne som dere som gjorde at jeg brukte lang tid på å kjøpe katt. slike kjipe oppdrettere med disse dumme og faktisk ikke sanne meningene dere har. rett og slett fordi flere ikke hadde annet enn å leke verdensmestere i katteoppdrett og fordi de på død og liv skal belære folk slik dere gjør.

Det er en grunn til at det er lov å ha innekatter. I såfall foreslår jeg at dere starter en kampanje i mot folk med innekatter. Møt opp oppe på stortinget og protester til krampen tar dere.

Ikke kommer dere noen vei, og hvorfor de? fordi det er kke tilfellet at det er dyreplageri.

Dere må nok en gang å ha noe å gneldre over. Og jammen meg klarer dere det ikke og.

Og i det huleste... Svar meg på en ting dere som tyter om at de har blitt avlet frem slik at de skal bli late eller hva det enn er.

Mennesket har forandret seg på mange mulig måter.

I steinaldern slo vi hverandre med kjepper og oppførte oss som rovdyr av den verste sorten. før det lignet vi på aper.

vi har med andre ord forandret oss. OG INGEN HAR AVLET OSS, og vet dere hva? DET ER DET SAMME SOM SKJER MED KATTER. Til og med huskatter. Derfor utvikler de seg og forandrer seg. Det skulle da bare mangle!!

fy faen, litt mer iq skader ikke? :murvegg::klaske::skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Titt

Her kan dere lese litt om innekatter.

Ser ut til at noen trenger det. :)

Det er ikke dyreplageri å ha en innekatt så lenge de ikke vet bedre, og ikke bli sluppet ut.

Folk som bor i byen må og få skaffe seg katter å velge å ha dem inne.

Jeg vet jo at enkelte raser er mer kjent for å tilpasse seg innemiljøet enn andre raser, men da burde man gå etter en rase som muligens vil like det, selv om det er umulig å si på forhånd, siden hver sin katt kan ha sin personlighet, til tross for rasebeskrivelsen.

Hvordan mener dere det er dyreplageri at f.eks en katt som aldri har vært ute før lider under det å være en innekatt?

Enda en side om innekatter. Der får dere med musikk på kjøpet og. Les og lær.

Det er hva de er vandt til som gjelder. Katter er jo vanedyr.

Cats can be happily kept inside all the time. Many people do so and would have it no other way. They say they have deeper and more satisfying relationships with their cats and that those cats are healthier and live longer.

Outdoor cats on the street, or even in the country, are faced every day with territorial disputes, threats from other animals, people, cars, environmental noises which cause panic, and situations which generate pure fear and stress. Indoor cats generally live longer, healthier and happier lives than outdoor cats - a fact that cannot be disputed.

Jeg syns det kan være like ille å ha de ute (les hvorfor over). Pardon me som tydeligvis er ego fordi jeg ikke vil skrape opp katta mi fra bakken en dag. :regn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_oppdretter_*
å herreguuuuuuuuuuuuuuuuuuuuud for noen idioter dere "dyreforkjempere er". dere burde ikke hatt dyr dere som er så i mot det at de ikke får ufoldet instinkene og at det er dyreplageri å ha dem inne.

det er sånne som dere som gjorde at jeg brukte lang tid på å kjøpe katt. slike kjipe oppdrettere med disse dumme og faktisk ikke sanne meningene dere har. rett og slett fordi flere ikke hadde annet enn å leke verdensmestere i katteoppdrett og fordi de på død og liv skal belære folk slik dere gjør.

Det er en grunn til at det er lov å ha innekatter. I såfall foreslår jeg at dere starter en kampanje i mot folk med innekatter. Møt opp oppe på stortinget og protester til krampen tar dere.

Ikke kommer dere noen vei, og hvorfor de? fordi det er kke tilfellet at det er dyreplageri.

Dere må nok en gang å ha noe å gneldre over. Og jammen meg klarer dere det ikke og.

Og i det huleste... Svar meg på en ting dere som tyter om at de har blitt avlet frem slik at de skal bli late eller hva det enn er.

Mennesket har forandret seg på mange mulig måter.

I steinaldern slo vi hverandre med kjepper og oppførte oss som rovdyr av den verste sorten. før det lignet vi på aper.

vi har med andre ord forandret oss. OG INGEN HAR AVLET OSS, og vet dere hva? DET ER DET SAMME SOM SKJER MED KATTER. Til og med huskatter. Derfor utvikler de seg og forandrer seg. Det skulle da bare mangle!!

fy faen, litt mer iq skader ikke? :murvegg::klaske::skratte:

a020.gifa020.gifa020.gif Flott innlegg, og helt enig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Titt
det er sånne som dere som gjorde at jeg brukte lang tid på å kjøpe katt. slike kjipe oppdrettere med disse dumme og faktisk ikke sanne meningene dere har. rett og slett fordi flere ikke hadde annet enn å leke verdensmestere i katteoppdrett og fordi de på død og liv skal belære folk slik dere gjør.

Samme her. Utrolig mange særinger. Jeg fant meg heldigvis en mann som var oppdretter. Gud så enkelt kattekjøpet ble. han sjekka alt som sjekkes skulle, og hadde alt av papirer, men da slapp jeg fire timer med kaffenipping og oppdragelses-tips. Vi jenter er ikke like lette å hanskes med alltid. I hvertfall ikke hvis dama er dyre/katteelsker i tillegg. :ler:

Mange av dem kan være utrolig slitsomme sånn de holder på.

Det samme er jo innen hundeoppdrett.

I steinaldern slo vi hverandre med kjepper og oppførte oss som rovdyr av den verste sorten. før det lignet vi på aper.

vi har med andre ord forandret oss. OG INGEN HAR AVLET OSS, og vet dere hva? DET ER DET SAMME SOM SKJER MED KATTER. Til og med huskatter. Derfor utvikler de seg og forandrer seg. Det skulle da bare mangle!!

Det er sant.

Endret av Frøken Titt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din logikk følger Lamarck, en vitenskapsmann som levde på for noen hundre år siden.

Han mente at ervervede egenskaper ble nedarvet, det vil si at om du f.eks. trener mye, og får store muskler, så vil dine barn også få store muskler.

Min logikk følger Darwin den også. Poenget er at for katter som går ute vil det være en overvekt av gener som styrker overlevelse og jakt som går videre. Ganske enkelt ved at klumsete eller dumme katter som regel vil dø før de rekker å formere seg. Jakt er ikke lenger like nødvendig for huskatter, da de som regel får mat hjemme, men på bygda er jaktegenskaper en viktig faktor for folk som skaffer seg katt, og det blir avlet mere på hunnkatter som er dyktige jgere, enn de som ikke er det.

For innekatter vil ingen av disse egenskapene bli vektlagt, iom at katten overlever uansett, og ikke får vist hva den er god for heller. Dermed vil innkatter over tid sakke etter på disse egenskapene, i forhold til utekatter. Og som Tabris også påpeker er en del av de egenskapene rasekattavl ser etter i katter egenskaper som ofte står i motsetning til jakt og overlevelse. (Den dyktigste jegeren og den menst robuste katten her i huset feks er en sky hunnkatt som er så redd av seg at en skulle tro hun var blitt mishandlet av mennesker, og jeg tror neppe hun hadde skåret så høyt som avlsmateriale for noen som ser etter bedagelige sofakatter.)

Ser flere her trekker frem en rasekatt de kjenner som er god til å jakte, men dette er likevel snakk om unntak. Og alle katter som ligger i verdensklasse når det gjelder å fange mus er av en eller annen grunn tabby-mønstrete huskatter, så de har tydeligvis bedre forutsetninger for å jakte enn andre katter.

Endret av Eir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fra en oppdretter

:klaske: Dette er noe av det mest tragiske jeg har lest. Man bør kanskje søke seg til fakta før en kommer med noe fasit svar ihvertfall.

Disse kunne sikkert være fine for dere å lese på :

http://www.petheaven.dk/~mette_2/katte/art.../indekatte1.htm

http://www.petheaven.dk/~mette_2/katte/art...r/indekatte.htm

Der går også an å være med å debattere her inne :

http://www.instantbulletin.com/forum/viewt...orum=kattoteket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å herreguuuuuuuuuuuuuuuuuuuuud for noen idioter dere "dyreforkjempere er". dere burde ikke hatt dyr dere som er så i mot det at de ikke får ufoldet instinkene og at det er dyreplageri å ha dem inne.

det er sånne som dere som gjorde at jeg brukte lang tid på å kjøpe katt. slike kjipe oppdrettere med disse dumme og faktisk ikke sanne meningene dere har. rett og slett fordi flere ikke hadde annet enn å leke verdensmestere i katteoppdrett og fordi de på død og liv skal belære folk slik dere gjør.

Det er en grunn til at det er lov å ha innekatter. I såfall foreslår jeg at dere starter en kampanje i mot folk med innekatter. Møt opp oppe på stortinget og protester til krampen tar dere.

Ikke kommer dere noen vei, og hvorfor de? fordi det er kke tilfellet at det er dyreplageri.

Dere må nok en gang å ha noe å gneldre over. Og jammen meg klarer dere det ikke og.

Og i det huleste... Svar meg på en ting dere som tyter om at de har blitt avlet frem slik at de skal bli late eller hva det enn er.

Mennesket har forandret seg på mange mulig måter.

I steinaldern slo vi hverandre med kjepper og oppførte oss som rovdyr av den verste sorten. før det lignet vi på aper.

vi har med andre ord forandret oss. OG INGEN HAR AVLET OSS, og vet dere hva? DET ER DET SAMME SOM SKJER MED KATTER. Til og med huskatter. Derfor utvikler de seg og forandrer seg. Det skulle da bare mangle!!

fy faen, litt mer iq skader ikke? :murvegg::klaske::skratte:

:fnise:

Jeg er sikker på at alle pro-innekatterne her er kjempefornøyd med å få en så veltalende og intelligent talsmann. :tommelsmil:

Syns forresten det var gøy å se at det er kommet så mange innlegg. For jeg er egentlig lei innekatt diskusjonene selv, men når det dukker opp så mange kommentarer om rasekatter så greier jeg ikke å holde kjeft.

Og for å kommentere siste taler så stemmer det sikkert at all verdens tamkatter utvikler seg i en retning der de blir enda gladere i sofaen, og mindre lysten på jakt. Men vi er ikke der !

Og at noe ikke er forbudt vil ikke si at det er riktig. Er det forresten Norge som setter standarden på hva som er god moral, eller andre land også? I mange andre land selges hunder og katter fra små bur i dyrebutikken, der de sitter på utstilling uten mulighet til sosialisering etc. Det må jo være riktig det da, siden det faktisk er tillatt? Og når man tenker på det må det jo være helt ok å holde bikkja inne 24/7, for det er ikke straffbart i Norge det. Den kan jo fint bæsje i ei kasse, og kanskje springe litt på ei tredemølle innimellom?

Dyresex er heller ikke straffbart i Norge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Titt
Og for å kommentere siste taler så stemmer det sikkert at all verdens tamkatter utvikler seg i en retning der de blir enda gladere i sofaen, og mindre lysten på jakt. Men vi er ikke der !

Det tror jeg. Vi er på god vei i allefall.

Og at noe ikke er forbudt vil ikke si at det er riktig. Er det forresten Norge som setter standarden på hva som er god moral, eller andre land også? I mange andre land selges hunder og katter fra små bur i dyrebutikken, der de sitter på utstilling uten mulighet til sosialisering etc. Det må jo være riktig det da, siden det faktisk er tillatt? Og når man tenker på det må det jo være helt ok å holde bikkja inne 24/7, for det er ikke straffbart i Norge det. Den kan jo fint bæsje i ei kasse, og kanskje springe litt på ei tredemølle innimellom?

Dyresex er heller ikke straffbart i Norge ;)

Syns det blir litt søkt å sammenligne en hund og en katt, da.

De er jo ganske forskjellige, men når det er sagt har mange av de med små-hund-dilla hundene sine inne 24/7, faktisk.

Ikke at jeg mener det er rett. Jeg har lite peiling på hunder, men antar at det ville blitt en større ståhei i en debatt om det enn om katter.

Tror nok politiet o.l hadde blandet seg inn hvis de fikk nyss i noe sånt. Du så jo hva de gjorde når det på IKEA skjedde.

Ikke at vi i Norge er best på dyreversnpolitikk. Vi kunne nok vært bedre, men fortsatt tror jeg ikke det er skadelig å ha en katt inne så lenge man venner den til det. Forutsatt at man ikke tar den med ut innimellom "for gøy" ved å la den tusle rundt i hagen i bånde eller lignende. :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Oppdretter_*

la Flaca,kjære deg og sikkert mange andre også.

Jeg er selv oppdretter,og jeg har hatt etterspørsel av kattunger jeg har oppdrettet til mange land utenfor Norge også. Men der er mange jeg sier nei til,fordi det passer ikke min katte filosofi. Når jeg selger kattunger til oppdrett,så er det viktigst for meg at dem blir behandlet godt og som familiemedlemmer. Jeg skygger unna kjempestore oppdrett der dem blir brukt nærmest som en kattunge fabrikk.

Dårlig oppdretterhold kan man kansje kalle det,og det finnes blandt enkelte i Skandinavia og hvilket som helst land/verdensdel ellers og.

Men man skal huske på å ikke skjære alle over en kam.

Hadde ikke jeg startet som oppdretter,så hadde jeg valgt innekatter uansett rasekatt eller huskatt. Om katten ikke er vandt med utelivet,så trives omtrent alle kattene godt som innekatter. Men der er både rasekatter og huskatter som trives best med litt mer luft under vingene enn bare kose seg inne.

Disse kattene må så klart få en utemulighet. Men etter å ha mistet så utrolig mange kjære gode puser av påkjørsler i årenes løp,så hadde jeg aldri i livet skaffet meg flere puser,dersom jeg ikke hadde kunnet ha dem innendørs.Og jeg behandler alle mine likt,huskatt eller rasekatt.

Det som også er fint med å ha innekatter,er at en blir kjent med dem på en helt annen måte,en kan følge med i deres helse,dem blir skjærmet for mange utesykdommer.

Og det siste om at enkelte blir solgt i dyrebutikker,dessverre skjer sånt,men det er INGEN i min omgangskrets blandt utenlandske oppdretter venner som ville tillatt at sine kattunger ble solgt slik. Syns ikke en skal blande inn hva som gjøres i andre land,konsentrer dere om hva som skjer i Norge.

En annen ting er at folk må slutte å sammenligne hund og katt.

Det er 2 helt ulike arter.

Skal en oppdretter eller en vanlig kattungespekulant få kjøpe katt av meg,så blir det kun som innekatt.

Jeg selger heller ikke kattunge til noen som kun har tenkt å ha en katt.

Jeg sier ikke dem ikke skal få lov å snuse utendørs,men da skal dem være ute under oppsyn.

Her settes ikke kravet innekatt fordi dem koster flere tusen kroner,men fordi der er så mange farer som lurer der ute,ikke minst slemme mennesker,rovdyr og trafikken.

Ja,det er egoistisk å holde innekatt,men det er egoistisk i det hele tatt å ta til en katt,ellet annet som kjæledyr,selv om det får ferdes inn og ut som det vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da klinkenes tull at persere ikke har jaktinstinkt. Mine persere er "flat" og har ikke problemer med å verken fange mus eller fugl. Spiser all slags mat også. Men de er inne og ute som de vil på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest su querida
Outdoor cats on the street, or even in the country, are faced every day with territorial disputes, threats from other animals, people, cars, environmental noises which cause panic, and situations which generate pure fear and stress. Indoor cats generally live longer, healthier and happier lives than outdoor cats - a fact that cannot be disputed.

Ja, uff. Jeg lurer på hvordan katter klarte å overleve i naturen før vi begynte å ha de som kjæledyr. Jeg er litt on the fence når det kommer til innekatter men sitatet over får det omtrent å virke som at katter ble funnet opp på et labratorium et sted spesielt for mennesker og ikke har hørt hjemme i naturen i alle år. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis vil en innekatter gjennomsnittelig leve lenger enn katter som går ute. Jeg vil tro at vi mennesker også har større sjanse for å leve lenge om vi kun går ut under oppsyn (da i bånd eller i bur), kun spiser mat som er ernæringsmessig riktig og blir aktivisert av apparater daglig. Jeg synes likevel ikke det rettferdiggjør en slik kunstig livsstil i det hele tatt, hverken for mennesker eller dyr. Et gullbur er og blir et bur.

Hver gang du setter deg i en bil så øker du faren for å dø den dagen. Eksos, bakterier fra andre mennesker - alt øker også sjansen for at du kan bli syk. Har du barn i barnehagen er det en god sjanse for at omgangssyken og forkjølelsen tar et par runder i heimen. Skal du da mure deg inne? Nekte barnet og deg selv og gå ut? Barnet ditt kan skade seg om det faller ned fra et tre - skal det dermed aldri få lov til å klatre? Hva med sykling, leking, løping osv.

Nå skal man ikke sammenligne mennesker og dyr, men sammenligningen går her på at både mennesker og katter har naturgitte behov som jeg mener det er viktig at de får dekket. Noe av det mest grunnleggende for alle levende vesener - enten det er mennesker, katter, hunder eller noe annet - er det å kunne gå fritt ute.

Mange argumenterer med at de bor på et sted hvor det er så høy trafikk at sannsynligheten for at katten hadde blitt påkjørt er veldig stor. Jeg synes det er toppen av egoisme å skaffe seg innekatt under slike forhold. Så lenge vi eier en katt, så lever den under kunstige forhold, og alle katteeiere tilpasser katten til seg selv til en viss grad.

Men det bør være en grense for hvor kunstig vi lager livet til katten, og hvor mye vil tilpasser katten til våre ønsker fremfor at vi tilpasser oss etter kattens behov. For meg er innekatter langt over den grensen og langt over i menneskets egoisme.

Jeg vil mye heller ha en katt som blir påkjørt når den er fem år gammel og har levd hele livet sitt med å gå ut og inn som den vil, enn en ti år gammel innekatt. Livskvalitet fremfor kvantitet. Ett gullbur er og blir et bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da klinkenes tull at persere ikke har jaktinstinkt. Mine persere er "flat" og har ikke problemer med å verken fange mus eller fugl. Spiser all slags mat også. Men de er inne og ute som de vil på dagtid.

Då får vei vel bare konkludere med at persere er forskjellige da. For jeg vil si det er klinkende tull at min perser kan jakte. Snedig uttrykk forresten :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la Flaca,kjære deg og sikkert mange andre også.

Hadde ikke jeg startet som oppdretter,så hadde jeg valgt innekatter uansett rasekatt eller huskatt. Om katten ikke er vandt med utelivet,så trives omtrent alle kattene godt som innekatter. ...

.

Kjære oppdretter. Burfugler, kaniner og smådyr som går i bur vet heller ikke hva de går glipp av, og all ære til dem som greier å legge samvittigheten til side og trumfer gjennom et slikt dyrehold til gode for sine egne interesser, utelukkende. Det vil aldri være til en katts beste å holdes innestengt hele livet, uansett hva man kan forsøke å innbille seg.

Men etter å ha mistet så utrolig mange kjære gode puser av påkjørsler i årenes løp,så hadde jeg aldri i livet skaffet meg flere puser,dersom jeg ikke hadde kunnet ha dem innendørs.Og jeg behandler alle mine likt,huskatt eller rasekatt.

I rest my case. Dersom du ikke tåler muligheten for at katten din kan bli påkjørt etc. og ikke kan gi den friheten på grunn av det, så bør du ikke ha katt. Da lar du følelsene dine gå utover dyrets livskvalitet. Bor man i et område der katten ikke kan holdes ute uten at det er overhengende fare for påkjørsel bør man holde seg til andre kjæledyr.

Det som også er fint med å ha innekatter,er at en blir kjent med dem på en helt annen måte,en kan følge med i deres helse,dem blir skjærmet for mange utesykdommer.

Jeg tror du vet like godt som meg at forskjellen på en innekatt og en utekatt er at innekatten sitter og kjeder vettet av seg og er ensom hele arbeidsdagen, mens utekatten har muligheten til å renne ute og gjøre som den lyster når matmor er borte.

Og dersom du mener at utekatteiere ikke "følger med i helsa" til katten så skjønner jeg at du snakker om noe helt annet enn meg. En utekatt er ikke en halvvill katt som går for lut og kaldt vann, uten oppfølging og uten å knytte bånd til familien sin!

Min er aldri ute om natta, han kommer hjem når han hører bilen i oppkjørslen. Når jeg er hjemme er han stort sett hjemme (og jeg er mye hjemme pga små barn), med unntak av turer ut for å fange mus som han kommer og spiser under flygelet. Han lever et drømmeliv som aldri kan sammenliknes med tilværelsen til en innekatt.

Og det siste om at enkelte blir solgt i dyrebutikker,dessverre skjer sånt,men det er INGEN i min omgangskrets blandt utenlandske oppdretter venner som ville tillatt at sine kattunger ble solgt slik. Syns ikke en skal blande inn hva som gjøres i andre land,konsentrer dere om hva som skjer i Norge.

En annen ting er at folk må slutte å sammenligne hund og katt.

Det er 2 helt ulike arter.

Jeg svarte en gjest som gjorde et nummer ut av at det ikke er forbudt med innekatthold i Norge, derfor er det ikke nødvendig å tenke selv. Hvis man tenker på hvor mange land som tillater foreks. salg av dyr over disk så er det kanskje ikke alltid så smart å hvile seg på lovverket. ;)

Og det å sammenlikne hund og katt, og andre dyr kan være veldig lurt fordi det kan hjelpe en til å tenke "outside the box". Det er drøssevis av selvfølgeligheter knyttet til ulike dyreslag. Kaniner holder vi 24/7 i 50x80cm bur. Det er helt greit? Fordi det er sånn vi gjør det? De er ofte større enn katter, de er intelligente og har et stort behov for fysisk og psykisk utfoldelse. De er territorielle og har en enorm iver etter å renne rundt og markere et stort revir flere ganger om dagen. Hvis man syns det er greit å holde dem i bur fordi det er sånn vi holder kaniner her i Norge, så go ahead. Jeg foretrekker å bruke hodet.

Jeg sier ikke dem ikke skal få lov å snuse utendørs,men da skal dem være ute under oppsyn.

Smart, og nok et tegn på at du vet hva du driver med. Gi katta en jevnlig smak på friheten, så den virkelig vet hva den går glipp av. :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk la Flaca for et flott innlegg!!!

Jeg er uten tvil fullstendig enig med deg.

Har nå sittet her og irritert meg grønn over katte-eiere som ikke klarer å innrømme for seg seg at det ikke er naturlig for en katt å leve livet innendørs. Og ikke klarer å se at en utekatt får utfoldet seg på en naturlig måte som en innekatt aldri får oppleve.

Ang lenge på livet til katten så ville jeg nok heller hatt utekatten min i tre år og vite at han var lykkelig der han raste rundt på plenen og fløy opp i trærne, enn å ha en innekatt i tyve år som ikke visste hva den gikk glipp av.

Jeg tviler ikke på at innekattene er lykkelige, men jeg tror ikke det gjelder alle. Jeg tror uansett at en utekatt er lykkeligere enn en innekatt, men det kan man aldri vite. Selv om det sto i et innlegg her at innekatter levde et lykkeligere liv. Hvorfor det?

Det er ikke naturlig for en katt å leve kun innendørs. Det skjønner dere vel? Og for hvem sitt beste er det at kattene holdes inne? Man kan forsvare det så mye man vil med at det er tryggere osv. Men det mest naturlige er at kattene får være ute når de vil det.

Hvordan hadde dere sett på at tigrene i dyrehagen aldri hadde fått kommet ut i frisk luft?

Eller om dere selv hadde blitt stengt inne som barn og ikke hadde vært ute?

Det er ingen menneskerett å holde katter. Dermed burde man ikke kjøpe katt om man ikke bor i et område der katten kan være ute.

Det sto tidligere her i alle fall at, "skal ikke de som bor i by få kunne ha katt de da?"... noe i den duren.

Man skaffer da seg ikke inneku om man bor i by heller?

Katten min er utekatt, og lever livets glade dager :)

Han er ved god helse. Får vaksinene sine, han er kastrert og merket. Han får jevnlig ormekur. Det beste foret han kan få, har kasse inne om han ikke skulle orke å gå ut. Og han ligger for det meste inne om natta fordi han er laaaaaat :)

Han elsker å være ute også, særlig om sommeren. Mens om vinteren kan han fort være inne et par dager om han syns det blir for kaldt.

Jeg tror ikke denne katten hadde vært lykkelig som innekatt om vi aldri hadde gitt han muligheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:fnise:

Jeg er sikker på at alle pro-innekatterne her er kjempefornøyd med å få en så veltalende og intelligent talsmann. :tommelsmil:

har jeg sagt jeg har katt? Iq en gang til takk. :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Titt
Ja, uff. Jeg lurer på hvordan katter klarte å overleve i naturen før vi begynte å ha de som kjæledyr. Jeg er litt on the fence når det kommer til innekatter men sitatet over får det omtrent å virke som at katter ble funnet opp på et labratorium et sted spesielt for mennesker og ikke har hørt hjemme i naturen i alle år. :roll:

Les de andre linkene som har blitt gitt ut om innekatter her da. Da burde du få en bedre forståelse for det.

Endret av Frøken Titt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med la Flaca (flott innlegg, forresten!) om dette med at noe er tillatt i følge lovgivning ikke automatisk gjør det dyrevennlig. Vil tro at dyreforsøk, pelsdyrdrift og burhøner er de beste eksempler på nettopp dette!

Som hun nevnte, smågangere, kaniner og fugler er tillatt å ha i små bur, men jeg anser alt det like mye som dyreplageri som gjør jeg innekatter.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_snippa_*
Som oppdretter føler man en veldig kjærlighet (og eierskap) til de kattungene man setter til verden. Derfor blir det lett til at man gjerne vil diktere hvordan nye eiere skal behandle katten ... Det er nok ikke vondt ment, selv om det kan virke noe ekstremt.

Selv har jeg løst dette ved å være ganske kresen på hvem jeg selger katt til. Og når jeg har vært litt streng i salgsprosessen, blir det veldig enkelt å stole på at hver eier gjør det beste for sin katt og jeg blander meg ikke bort i deres affærer (men kommer selvsagt med råd når de vil ha det).

Ja, det kan jeg godt forstå. Hvis jeg skulle gi bort kattunger så hadde jeg ansvar for at de havnet i et godt hjem hvor de ble tatt vare på. Og jeg hadde nok også vært streng i gi bort prosessen, selv om min katt er huskatt og pris ikke er aktuelt.

Nå er min katt sterilisert da, så jeg slipper egentlig å tenke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...