Gå til innhold

Er rasekatter egentlig ikke katter?


la Flaca

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å lure på hva folk tror at rasekatter egentlig er. Konkluderer med at mange ihvertfall ikke tror de er katter, slik som huskatter er. Men noe som likner katter, bare at alle instinkter er avlet bort. Veldig kjekt, siden de da ikke vil ha behov for å gå ut og være katter. Eller gjøre andre katteting som orntlige katter pleier.

"Han er en vanlig huskatt, så jeg kan ikke ha han som innekatt". Dukker opp her innimellom. Implisitt: "Rasekatter kan man med god samvittighet holde som innekatt, for det er de designet for." Jeg må innrømme at jeg får fnatt på vegne av alle de stakkars rasekattene som under-og feilvureres opp og i mente.

Er det en allmenn oppfatning at "rasehunder" for eksempel trenger mindre mosjon enn blandingshunder? Jeg bare spør. For jeg vil påstå at det skal godt gjøres å si noe generelt om aktivitetsbehovet til alle verdens hunderaser under ett liksom. Når det eneste de har felles er at de er rasehunder.

Jeg er ingen tilhenger av innekatter uansett hva slags katt det er snakk om, men å legitimere det med at rasekatter ikke er som andre katter syns jeg er helt bak mål.

Jeg er egentlig ikke ute etter å starte noen diskusjon, hadde bare behov for å komme med et hjertesukk. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er egentlig enig med deg - rasekatter er selvsagt like mye katter som huskatter. Men det er mange hunderaser som har fått sine instinkter dempet, forsterket eller ødelagt pga bevisst valg, og jeg er stygt redd for at det samme er i ferd med å skje med katter også.

Enkelte raser (husker ikke i farten hvilke) reklameres jo for med at de er "rolige" og "trives best i sofakroken". Dette er egenskaper som jeg antar avles på av oppdrettere som holder kattene som innekatter, siden det er egenskaper som passer godt for innekatter. Etter en tid vil dette føre til endring hos rasen, og den vil miste flere av de instinktene den hadde behov for når den levde et mer naturlig liv enn i sovende hos matmor i sofakroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte raser (husker ikke i farten hvilke) reklameres jo for med at de er "rolige" og "trives best i sofakroken". Dette er egenskaper som jeg antar avles på av oppdrettere som holder kattene som innekatter, siden det er egenskaper som passer godt for innekatter. Etter en tid vil dette føre til endring hos rasen, og den vil miste flere av de instinktene den hadde behov for når den levde et mer naturlig liv enn i sovende hos matmor i sofakroken.

Nei, det tror jeg ikke er tilfellet. At noen katteraser har roligere temprament (noen raser er lekene, aktive og sosiale, andre er typiske enmannskatter, og andre igjen er "pratsomme" og liker barn) og derfor kan egne seg godt som innekatter, så betyr det på ingen måte at de ikke kan være utekatter og faktisk trives godt som det. De fleste rasekatter er vel så gode jegere som huskatter. Jeg har aldri hørt om noen som avler "innekatter" faktisk, og de fleste oppdrettere jeg vet om foretrekker at kattene deres har utemuligheter hvis det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i med deg, la Flaca.

Det teiteste jeg hører er folk som ikke vil slippe ut rasekattene sine fordi de er redde for at kattene skal bli stjålet.

Jeg synes dessuten det er trist at noen opprettere ikke selger katter til folk som ikke vil ha innekatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om noen som avler "innekatter" faktisk, og de fleste oppdrettere jeg vet om foretrekker at kattene deres har utemuligheter hvis det er mulig.

Mitt inntrykk er det motsatte. De fleste oppdrettere jeg har vært borti holder kattene sine inne, og har i beste fall en luftegård, og mange nekter også å selge katter til folk som vil ha dem ute. Vanligste argumentene for å ha rasekatter inne er at de koster mer, og dermed kan bli stjålet, og at det er "farlig" for katter å være ute.

Og når kattene blir holdt inne i flere generasjoner så vil selvsagt instinkter knyttet til jakt og overlevelse bli tonet ned, i motsetning til hos katter som lever ute, og som trenger disse for å overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Slipp kattene fri! :-)
Og når kattene blir holdt inne i flere generasjoner så vil selvsagt instinkter knyttet til jakt og overlevelse bli tonet ned, i motsetning til hos katter som lever ute, og som trenger disse for å overleve.

Jeg tror ikke du vet så mye om evolusjonsteori.

Din logikk følger Lamarck, en vitenskapsmann som levde på for noen hundre år siden.

Han mente at ervervede egenskaper ble nedarvet, det vil si at om du f.eks. trener mye, og får store muskler, så vil dine barn også få store muskler.

I dag vet vi at dette ikke er riktig, vi vet at våre egenskaper ligger i DNA og at det vi gjør i livet vårt ikke endrer dette.

Det vi også vet er at evolusjon følger Darwinistiske regler,

Derfor skal mye mer enn "flere generasjoner" til for å avle bort instinkter som sitter så dypt i et dyr som jaktinstinktet gjør.

Skal man avle det bort må man bevisst velge ut de dårligste jegerne og bruke de som avlsdyr, i mange generasjoner, og det er altså ikke slik avl av rasekatter utføres.

De som hardnakket påstår at deres rase ikke passer ute, har vel egentlig ikke sett rasen sin «i action» ute i så stor grad, vil jeg tro.

Som oppdretter er forøvrig mitt inntrykk at dette med utekatter blir mer og mer akseptert også i rasekattverden.

Det er fortsatt en lang vei å gå, men jeg er likevel positiv til at holdningene kan endres over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_snippa_*

Hva har oppdrettere med om de som kjøper katten ønsker å ha den som utekatt eller ikke, det er vel de som betaler for katten som bestemmer det. Jeg hadde ikke klart å ha en innekatt, hadde hatt dårlig samvittighet når jeg bevegde meg ute og katten måtte være inne. Katten min syns det er så gøy at jeg er ute sammen med den og kan leke gjemsel med den, og jakte på hverandre. Stort sett foretrekker den å farte rundt på egenhånd men av og til vil den ha selskap og moro med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har oppdrettere med om de som kjøper katten ønsker å ha den som utekatt eller ikke, det er vel de som betaler for katten som bestemmer det.

Som oppdretter føler man en veldig kjærlighet (og eierskap) til de kattungene man setter til verden. Derfor blir det lett til at man gjerne vil diktere hvordan nye eiere skal behandle katten ... Det er nok ikke vondt ment, selv om det kan virke noe ekstremt.

Selv har jeg løst dette ved å være ganske kresen på hvem jeg selger katt til. Og når jeg har vært litt streng i salgsprosessen, blir det veldig enkelt å stole på at hver eier gjør det beste for sin katt og jeg blander meg ikke bort i deres affærer (men kommer selvsagt med råd når de vil ha det).

Når det er sagt så har man som oppdretter ingen juridiske rettigheter over kattene man har solgt, selv ikke om man har spesifisert i kontrakten at den f.eks. ikke skal være ute.

Et par rettssaker i Sverige angående begrensninger i kontrakter har vist at fra lovverkets side har eieren full bestemmelsesrett over katten,

Begunnelsen har vært at når man betaler så mye for en «vare», så skal man ha full bestemmelsesrett over den selv.

Når det er sagt, synes jeg ikke at man skal kjøpe katt av noen som vil gi slike begrensninger, for så å bevisst bryte de.

Da er det bedre å finne en oppdretter som synes det er flott at du vil gi katten et uteliv.

Jeg lar alle mine katter gå fritt ut og inn, og synes at alle katter burde få velge selv hva de vil. Men jeg ville aldri kjøpt katt av noen som ville at jeg skulle ha de inne. Jeg synes man bør respektere andres mening, uansett hvor uenig man er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest i.i akkurat nå.

Jeg tror at en katt, er en katt, men at de kan bli lært opp fra barnsben av til og ikke skjønne hva som er utenfor husets fire vegger.

Jeg er enig i at folk selvfølgelig skal få velge fritt om kattene skal gå ute eller inne, men det er jo faktisk tilfelle at rasekatter blir stjålet. Er det så rart man blir redd for dem da?

- Hvorfor er det det dummeste argumentet gjenglemt sykkelås? Det lurer jeg litt på. :klø:

Selv har jeg en rasekatt som er inne hele tiden.

Jeg kan ikke, og vil ikke ha hun ute her jeg bor, og hun har det helt fint.

Jeg har aldri hørt om noen som avler opp innekatter da, det var da merkelig. De har instinkter innekatter også, men blir som sagt, lært opp til et liv inne, og blir derfor litt late og bedagelige, men så lenge man passer på å leke med dem, ha klorebrett (flere), klatrastativ, og oppmerksomhet er de fornøyd. Og mat så klart. Verre er det faktisk ikke å holde en katt. Det er ikke en Puma det er snakk om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at en katt, er en katt, men at de kan bli lært opp fra barnsben av til og ikke skjønne hva som er utenfor husets fire vegger.

Jada, man kan "lære"/tvinge en katt til å være inne, men katter har da instinker. Katter er ikke dumme dyr.

(...) men det er jo faktisk tilfelle at rasekatter blir stjålet. Er det så rart man blir redd for dem da?

- Hvorfor er det det dummeste argumentet gjenglemt sykkelås? Det lurer jeg litt på. :klø:

Hvor mange rasekatter blir stjålet i Norge årlig? Jeg antar at dette ikke er et veldig utbredt fenomen. For meg blir det et hysterisk argument - et argument som alene tyder på at man ikke vil kattens beste, at man kun tenker på sine egne følelser. Selvsagt kan man være redd for at ting skal skje med katten når den er ute, men jeg mener i hvert fall at katten bedrer livskvaliteten sin mange, mange prosent med å få lov til å være ute på egenhånd (selvfølgelig der uteområdene tillater det. Er det motorvei på begge sider av huset, bør man kanskje tenke seg om to ganger før man skaffer seg katt.) At man skal gå rundt å engste seg for at katten kan bli stjålet - og bruke det som et argument for at katten ikke får lov til å være ute, blir totalt fjernt og jeg vil si egoistisk.

Flere katter dør i trafikken, flere katter dør av kreft, flere katter dør av fallskader fra balkonger, flere katter dør av dyremishandling, flere katter dør etter angrep av rovdyr - enn katter som forsvinner pga tyveri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange rasekatter blir stjålet i Norge årlig? Jeg antar at dette ikke er et veldig utbredt fenomen. For meg blir det et hysterisk argument - et argument som alene tyder på at man ikke vil kattens beste, at man kun tenker på sine egne følelser.

Veldig enig med deg.

Jeg har «vanket» i rasekattmiljøet i mange år, og har bare hørt om 2 tilfeller der katt har blitt stjålet i Norge.

Det ene var et biltyveri der katten tilfeldigvis satt i bur baki, og det andre var en oppdretter som stjal kattunge fra sitt oppdrett tilbake fordi hun mente eierne mishandlet den.

Det med at katteierne tenker mer på egne følelser enn kattens, tror jeg er veldig riktig, For mange blir katten mer enn et dyr, og da klarer ikke folk lenger å tenke rasjonelt og klart. Ofte tillegger de katten sin de mest søkte følelser og tankesett.

Jeg elsker katter, men prøver å være veldig klare på at de faktisk er dyr og behandler de deretter. Katter fortjener å bli behandlet som katter, ikke som et menneskelignende vesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet helt klart at det er mange opdrettere som har det i montrakten at kattene deres ikke skal være ute.

Vet dere, det syns jeg nesten er på grensen til dyreplageri. Det blir omtrent som at dere som mennesker ikke skulle få lov til å gå ut eller ha sex.....

Innekattene jeg kjenner sitter i vinduskarmen apatiske og er helt ville i blikket og angriper folk som kommer på besøk fordi de er understimulerte til tross for at eierne har klatrestativ og leker med dem.

Jeg tror ikke det er bra for katter å leve i fangenskap på den måten.

Hvem er det disse menneskene tenker på i disse forholdene? Er det katten, eller klarer de å inrømme at det ere seg selv de setter først? Frykten for at noe skal skje.

Jeg må si at jeg som har katt ser på min katt som like mye verdt som hvilken som helst raseatt. Følelsesmessig verdt altså, ikke økonomisk. Det er nok her det hele sitter... Den økonomiske biten.

Det er frivillig å kjøpe katter som er av ren rase. Da får man behandle dyrene som det de er også. Rovdyr som elsker å kjenne marken under føttene, og danse rundt med en spurv i munnen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innekattene jeg kjenner sitter i vinduskarmen apatiske og er helt ville i blikket og angriper folk som kommer på besøk fordi de er understimulerte til tross for at eierne har klatrestativ og leker med dem.

apatiske og ville i blikket?

de er mao sløve OG oppvakte? :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er med alle raser, men jeg har ihvertfall en perser. Det er jo ingen naturlig rase, den ble til ved en feiltagelse. Disse kattene er ikke skapt for å klare seg ute i naturen, og de har dermed ikke de samme instinktene som "vanlige" katter har. De har såpass flatt ansikt at å fange noe som helst er så og si umulig. Ihvertfall for min katt. Han synes det er stas å løpe etter fluer, men noe større enn det har han ingen interesse for. Om sommeren liker han seg godt ute, men han holder seg stort sett helt inntil husveggen. Om vinteren vil han ikke ut uansett.

Nå er han kastrert, så vet ikke hvordan det var med forplantningsinstinktene hans, men jaktinstinkt har han ihvertfall ikke. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet ikke hvordan det er med alle raser, men jeg har ihvertfall en perser. Det er jo ingen naturlig rase, den ble til ved en feiltagelse. Disse kattene er ikke skapt for å klare seg ute i naturen, og de har dermed ikke de samme instinktene som "vanlige" katter har. De har såpass flatt ansikt at å fange noe som helst er så og si umulig. Ihvertfall for min katt. Han synes det er stas å løpe etter fluer, men noe større enn det har han ingen interesse for. Om sommeren liker han seg godt ute, men han holder seg stort sett helt inntil husveggen. Om vinteren vil han ikke ut uansett.

Nå er han kastrert, så vet ikke hvordan det var med forplantningsinstinktene hans, men jaktinstinkt har han ihvertfall ikke. :ler:

Tja, tatt i betraktning at perser er en av de eldste katterasene, så er jeg usikker på hva du mener med at den ble til ved et uhell? At de er rolige betyr heller ikke at de ikke trives utendørs, jeg vet om et par rå jegere fra den rasen. Men skal de være utekatter så kreves det mer av eieren pga pelsstellet, så jeg mistenker at det er en grunn til at mange ikke slipper dem ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mente at ervervede egenskaper ble nedarvet, det vil si at om du f.eks. trener mye, og får store muskler, så vil dine barn også få store muskler.

Det er vel heller snakk om at oppdrettere avler på individer som er rolige, sosiale og kjælne. Dermed blir ikke egenskaper som har med jakt å gjøre så lagt vekt på som andre egenskaper, og de blir dermed - i beste fall - ikke styrket. I verste fall blir de katter med andre egenskaper enn de som hadde overlevd i naturen blir avlet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, man kan "lære"/tvinge en katt til å være inne, men katter har da instinker. Katter er ikke dumme dyr.

Hvor mange rasekatter blir stjålet i Norge årlig? Jeg antar at dette ikke er et veldig utbredt fenomen. For meg blir det et hysterisk argument - et argument som alene tyder på at man ikke vil kattens beste, at man kun tenker på sine egne følelser. Selvsagt kan man være redd for at ting skal skje med katten når den er ute, men jeg mener i hvert fall at katten bedrer livskvaliteten sin mange, mange prosent med å få lov til å være ute på egenhånd (selvfølgelig der uteområdene tillater det. Er det motorvei på begge sider av huset, bør man kanskje tenke seg om to ganger før man skaffer seg katt.) At man skal gå rundt å engste seg for at katten kan bli stjålet - og bruke det som et argument for at katten ikke får lov til å være ute, blir totalt fjernt og jeg vil si egoistisk.

Flere katter dør i trafikken, flere katter dør av kreft, flere katter dør av fallskader fra balkonger, flere katter dør av dyremishandling, flere katter dør etter angrep av rovdyr - enn katter som forsvinner pga tyveri.

Jeg er veldig, veldig enig med deg her, Gjenglemt sykkellås. Veldig bra innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

apatiske og ville i blikket?

de er mao sløve OG oppvakte? :hoho:

Ja, hahaha, det går faktisk an å være apatisk når man sitter i vinduskarmen, for så å være vill i blikket og angripe folk...

Virkelig konstruktivt innlegg. Og du har vel sikkert ikke et syn på saken engang?

Når det gjelder innekatter så mener jeg ikke at alle innekatter har det forferdelig. Det er mange som har et kjempedeilig liv. Men hvorfor hindre dem fra å utfolde seg fritt når de er skapt for det? Jeg syns ikke det er nok å argumentere med at her jeg bor kan man ikke ha katten ute. Kjøper man seg katt må man bo slik at man kan ha katt.

Man kjøper seg ikke hest og har i oppgangen i blokka heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...