Gå til innhold

Kan vinteren bli kaldere en normalt pga den kalde sommeren?


Gjest Mocchhaa

Anbefalte innlegg

Gjest Mocchhaa

Muligens ett dumt spørstmål, men det er jo ikke akkurat noen hemmelighet at sommeren har bestått av lave temperaturer, så da lurer jeg på om dette kan påvirke vinteren også? Eller? .. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns trenden de siste årene har vært kalde sommere og milde vintre. Så jeg tviler på det. 



Anonymous poster hash: 17a68...b6e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa

 

Syns trenden de siste årene har vært kalde sommere og milde vintre. Så jeg tviler på det. 

Anonymous poster hash: 17a68...b6e

 

 

Har det ikke heller vært mer ustabilt da? I form av ekstremvær eller hva det heter, med både varmt og kaldt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinteren (globalt) vil rammes av sommeren 2015. Men det kan like gjerne føre til at vi får en mildere, våtere, tørrere etc vinter enn normalt som noe annet. Temperaturen lokalt i Norge påvirker i liten grad vinteren i Norge.

Det er kun en ting vi vet om en kald sommer: det fører til kaldt vann ved norskekysten og i fjellvann, i fjorder og i elver, og etterlater kalde, frosne eller til og med snødekte fjell. toget er litt gått for å få opp tempen (men vi kan ennå få en flom av dimensjoner og slik kvitte oss med sneen om august blir mild og våt). Kaldt vann og kalde fjell vil si kald "baseluft" i Norge. Noe som vil si en kjølig høst.. Og muligens (om vi ikke blir reddet av varme luftstrømmer) en kald vinter.

Men vær er komplisert. Så i tillegg til desse enkle faktorene spiller været i Sør Amerika inn. Og tørken (eller regnet) i Afrika. Faktisk kan krig/fred og fattigdom være en stor faktor i vær - alt som endrer gårdsdrift Inste skala påvirker faktisk været i helt andre verdensdeler.

Anonymous poster hash: 62a49...8ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa

Vinteren (globalt) vil rammes av sommeren 2015. Men det kan like gjerne føre til at vi får en mildere, våtere, tørrere etc vinter enn normalt som noe annet. Temperaturen lokalt i Norge påvirker i liten grad vinteren i Norge.

Det er kun en ting vi vet om en kald sommer: det fører til kaldt vann ved norskekysten og i fjellvann, i fjorder og i elver, og etterlater kalde, frosne eller til og med snødekte fjell. toget er litt gått for å få opp tempen (men vi kan ennå få en flom av dimensjoner og slik kvitte oss med sneen om august blir mild og våt). Kaldt vann og kalde fjell vil si kald "baseluft" i Norge. Noe som vil si en kjølig høst.. Og muligens (om vi ikke blir reddet av varme luftstrømmer) en kald vinter.

Men vær er komplisert. Så i tillegg til desse enkle faktorene spiller været i Sør Amerika inn. Og tørken (eller regnet) i Afrika. Faktisk kan krig/fred og fattigdom være en stor faktor i vær - alt som endrer gårdsdrift Inste skala påvirker faktisk været i helt andre verdensdeler.

Anonymous poster hash: 62a49...8ca

 

Jøss, takk for inholdsrikt svar :) 

 

Tror du igrunn det kansjer er slik at vi sakte men sikkert går inn i en ny istid, og/eller (????) at det blir varmere og varmere, og om 50 år + så er det nesten ikke vinter mer..eller? 

 

Med tanke på hvordan sommeren har sett ut til nå, skulle man da hvertfall tru at vinteren blir kaldere, eller er det veldig vanskelig å forutse? Siden du nevnte den like gjerne kan være mild og våt eller tørr, hva enn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorden er alltid på vei inn i en ny istid. Dvs: den veksler mellom kalde og varme perioder. Per nuh er vi vel midt mellom, så vi snakker så vidt jeg husker flere tusen år til neste.

Om spådommene til de pessimistiske ekspertene slår til så mister vi Golfstrømmen. Gjør vi det er hele Norges befolkning om en generasjon eller to i samme situasjon som den jevne flyktning: Hjemløs, pengeløs og uønsket. Trolig tar de feil, pessimistiske retninger i forskning bruker å bomme.

når forskere spår "våtere, tørrere, varmere og kaldere" så mener de gjerne der og da. Når det regner så flommer det over. Når det er tørt så er det så tørt at bøndene sliter. Når det er varmt er det 35 på steder der 25 er mer normalt. Så du får trolig det været du har. Bare i versjon "extra large". Vi ser det allerede. Året 2014 var tørrere enn normalen. Når det først regnet i 2014 regnet det mer enn normalen. Faktisk regner det så mye mer enn normalen nå til dags på 1-2 timer at det vi kaller "5 års flom" (og som på 70- tallet skjedde nettopp hvert 5. år) nå skjer 1-2 ganger i året. Noen steder oftere. En 10 års flom vil komme årlig. Det er vått. Selv på tørre år.

Men hvordan vinteren vil bli vet ingen. Det avhenger, har jeg forstått, av el ninjo. Som er rakkaren som gav oss slik en kald sommer (sier eksperter).

Anonymous poster hash: 62a49...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vinteren (globalt) vil rammes av sommeren 2015. Men det kan like gjerne føre til at vi får en mildere, våtere, tørrere etc vinter enn normalt som noe annet. Temperaturen lokalt i Norge påvirker i liten grad vinteren i Norge.

Det er kun en ting vi vet om en kald sommer: det fører til kaldt vann ved norskekysten og i fjellvann, i fjorder og i elver, og etterlater kalde, frosne eller til og med snødekte fjell. toget er litt gått for å få opp tempen (men vi kan ennå få en flom av dimensjoner og slik kvitte oss med sneen om august blir mild og våt). Kaldt vann og kalde fjell vil si kald "baseluft" i Norge. Noe som vil si en kjølig høst.. Og muligens (om vi ikke blir reddet av varme luftstrømmer) en kald vinter.

Men vær er komplisert. Så i tillegg til desse enkle faktorene spiller været i Sør Amerika inn. Og tørken (eller regnet) i Afrika. Faktisk kan krig/fred og fattigdom være en stor faktor i vær - alt som endrer gårdsdrift Inste skala påvirker faktisk været i helt andre verdensdeler.

Anonymous poster hash: 62a49...8ca

mao ingen har peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo lov å håpe på under -35. 



Anonymous poster hash: b9556...d0f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er jo lov å håpe på under -35. 

Anonymous poster hash: b9556...d0f

 

Brrr :fryser:  Trives du med minus 35 grader?

Jeg er glad for at jeg har nok varme klær i hus, i tilfelle det blir en ekstra kad vinter!

Anonymous poster hash: c6cb1...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brrr :fryser:  Trives du med minus 35 grader?


Jeg er glad for at jeg har nok varme klær i hus, i tilfelle det blir en ekstra kad  kald vinter!




 



Anonymous poster hash: c6cb1...332
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-35 og under er en spesiell opplevelse ja. :D



Anonymous poster hash: b9556...d0f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at folk påstår at globaloppvarming bare er bullshit og løgn, de tror jeg tar feil.

NOE har forandret seg, det er helt sikkert! om det er forurensning eller hva, det er vanskelig å si. 

For 15 år siden så var det ekstreme kalde vintre. Det var flere meter med snø, og ekstremt kaldt. Men sakte men sikkert så ble det mindre og mindre snø, noen ganger var det mildt og regnvær, noen år var det mye mindre snø enn før, men mildt og tørt. Det har vekslet litt, varm sommer = iskald vinter med mye snø og lite regn. Mild sommer = mild/kald vinter med lite snø og mye regn. 

 

Snøen har absolutt minsket med årene, og vintrene er ofte milde og regnfulle. 

I fjor hadde vi maks to uker med snø på bakken, det snødde, men snøen forsvant like fort som den kom. For bare 7 år siden hadde vi snøstorm fra en annen verden! Du så ikke dine egne føtter en gang, det var klin umulig å gå ut og det var så mye snø jeg hadde ikke sett maken til. Men, det var her i kanskje 6 uker maks, før regnet kom og alt ble til is og slaps.
I fjor var det ikke kaldt i det hele tatt, jeg kunne fint gå ut i t-skjorte, men det regnet noe til de grader! 

Hvis det fortsetter slik så får ikke mine barn oppleve en hvit vinter, kanskje 1-2 vintre med et par dager med slaps og våt snø. Mine barnebarn kan glemme å i det hele tatt få kjenne på snøen med sine egne hender. 

 

Vinter er favoritt årstiden min. Den dagen jeg får barn så skal jeg flytte etter snøen. Kommer ikke til å forlate byen jeg bor i, elsker byen her. 

Men, jeg kommer til å skaffe meg ei hytte der hvor det er så mye snø som overhode mulig. En jul uten snø er ikke jul for meg. Får null julestemning om det ikke er hvitt på bakken. 



Anonymous poster hash: ca007...4d6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

-35 og under er en spesiell opplevelse ja. :D

Anonymous poster hash: b9556...d0f

 

Takk for svar! Kan du fortelle om hvordan det oppleves? Går du på ski i slike temperaturer?

Anonymous poster hash: c6cb1...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dårris

Bedre med kaldt og tørt vær enn mildt, blåsete og vått spør du meg. Kan godt være -25 så lenge det er snø og ikke blåser. Så håper på en kald og snørik vinter i år! Forrige vinter var sørgelige greier, ihvertfall der jeg bor. Rå, fuktig, blåsete og ekkel. Fysj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa

Bedre med kaldt og tørt vær enn mildt, blåsete og vått spør du meg. Kan godt være -25 så lenge det er snø og ikke blåser. Så håper på en kald og snørik vinter i år! Forrige vinter var sørgelige greier, ihvertfall der jeg bor. Rå, fuktig, blåsete og ekkel. Fysj!

 

Jeg har også alltid håpet på det, i alle år, inntil nå. Nå vil jeg ha masse, masse regn og helst ikke snø! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns trenden de siste årene har vært kalde sommere og milde vintre. Så jeg tviler på det.

Anonymous poster hash: 17a68...b6e

Ifjor var det opp til 35 grader, der jeg bodde hvert fall. Nå er det Max 18-20..

Anonymous poster hash: 46f00...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 4 uker senere...

Husk på at det er forskjell på vær og klima da.

Været er vanskelig å forutse - klimaet derimot (som er været over laaaaaaang tid) vet vi ganske mye om! Og ja, det blir varmere, grådig varmere. Om en mannsalder er isbreene i Norge borte!

Departementet legger fram de nyeste klimarapportene i september - følg med!



Anonymous poster hash: 3f4a3...403
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Joda, forskerne har det. Men ikke du.

Nei, ingen har peiling. Hadde man visst noe forutsigbart i forhold til relasjonen klima og vær, hadde det vært mye enklere å argumentere for å dempe global oppvarming.

Det er liten tvil om at den enorme sprikende mellom prognose og virkelighet, er ett av de viktigste årsakene til at vi nærmest står i stampe på klimabevissthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen har peiling. Hadde man visst noe forutsigbart i forhold til relasjonen klima og vær, hadde det vært mye enklere å argumentere for å dempe global oppvarming.

 

Man vet mye forutsigbart. Langsiktige trender er enklere å forutse enn kortsiktige svingninger:

 

 

Det er veldig enkelt å argumentere for å "dempe global oppvarming". At vitenskapshatere ikke gidder å høre på er noe annet.

 

Det er liten tvil om at den enorme sprikende mellom prognose og virkelighet, er ett av de viktigste årsakene til at vi nærmest står i stampe på klimabevissthet.

 

Det er ikke noe enormt sprik mellom prognose og virkelighet. Du er virkelig kunnskapsløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...