Gå til innhold

Hvor høye blir samer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har med kulde å gjøre, er man lav og tettbygd er man bedre rustet til å tåle en streng vinter. I tillegg så er nordmenn verdens høyeste folkeslag.

Anonymous poster hash: f7436...164

Feil. Nederlendere er verdens høyeste folkeslag. Nordmenn er på tredjeplass eller noe

Anonymous poster hash: 95a68...b1b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har med kulde å gjøre, er man lav og tettbygd er man bedre rustet til å tåle en streng vinter. I tillegg så er nordmenn verdens høyeste folkeslag.

Anonymous poster hash: f7436...164

Så asiatere og middelhavsmenn er små og tettbygde for å kunne tåle de strenge somrene da lizzom?

Rasistene koser seg i jula, ser jeg.

Anonymous poster hash: 99624...a40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så asiatere og middelhavsmenn er små og tettbygde for å kunne tåle de strenge somrene da lizzom?

Rasistene koser seg i jula, ser jeg.

Anonymous poster hash: 99624...a40

Med forbehold om at det er meg du mener, hvorfor mener du at jeg er rasistisk?

http://www.klikk.no/foreldre/helse/article717353.ece

Anonymous poster hash: f7436...164

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært noen ganger i løpet av året i Finnmark. Jeg er så overrasket over høyden. Alle menn var mye lavere en meg, jeg er 183 og kvinne. Hva kvinnene er i høyde vet jeg ikke, men tror ikke det er mange over 160. Det andre er at det virker som om det er liten variasjon i høyden.

Anonymous poster hash: e11d0...41d

De er vel rundt 170cm igjennonsnitt de mannfolkene, og damerne er15cm kortere, men du kan finne en og annen kjempen også ja.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok heller nordiske folk som er høye av vekst. Samer er små pga gener og kosthold.

Anonymous poster hash: 0bfec...782

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. Nederlendere er verdens høyeste folkeslag. Nordmenn er på tredjeplass eller noe Anonymous poster hash: 95a68...b1b

Nordmenn var Europas høyeste folkeslag inntil 1980. Da stagnerte gjennomsnittshøyden uten av man egentlig vet hvorfor. Det stemmer at nederlendere er høyest i dag, både kvinner og menn.

Anonymous poster hash: 0bfec...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært noen ganger i løpet av året i Finnmark. Jeg er så overrasket over høyden. Alle menn var mye lavere en meg, jeg er 183 og kvinne. Hva kvinnene er i høyde vet jeg ikke, men tror ikke det er mange over 160. Det andre er at det virker som om det er liten variasjon i høyden.

Anonymous poster hash: e11d0...41d

Folk i nord-norge har alltid vært lavere enn i resten av landet.

Samer har et annet genetisk opphav enn vanlige nordmenn,det kan også ha noe å si for at de er lave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føres ikke slik statistikk over etniske grupper her til lands. Det man imidlertid fører statistikk på er høyden til norske rekrutter på sesjon, og der er det statistikk fordelt på fylke. Finnmarkingene har alltid vært lavest. Rekrutter fra Troms er nest lavest og de fra Nordland tredje lavest, så det er et nordnorsk hattrick i lav snitthøyde. De høyeste rekruttene i landet kommer fra Agder. Men forskjellene er ganske små utover de tre nordligste fylkene, og særlig Finnmark skiller seg ut.

Så er selvsagt ikke finnmarking og same synonymt, de fleste i Finnmark er ikke samer, og det finnes samer andre steder. Likevel er det nå det fylket i Norge med den klart største andelen samer, og også det klart laveste fylket, i hvert fall blant menn (og jeg kan ikke se for meg at det plutselig skulle vært annerledes blant kvinner). Nå er det ikke veldig mange centimeter som skiller uansett, men avstanden i gjennomsnittshøyde fra høyeste til 16. høyeste fylke er mye mindre enn avstanden fra 16. høyeste fylke til finnmarkingene. Litt interessant er det, på et rent fun fact-nivå.

Anonymous poster hash: fc58a...619

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spør du?

Anonymous poster hash: e6503...e2b

Hvorfor spør du?

Anonymous poster hash: e6503...e2b

Hvorfor spør du?

Anonymous poster hash: f4026...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor spør du?

Anonymous poster hash: f4026...4d0

Så det holder. Hvem spør, og om hva?

Hvorfor lever du ikke ditt eget liv? Hils Mette. Collegegenseren din er her.

Anonymous poster hash: f4026...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en same som er 1.92 m høy, jeg er gift en med en egd, han er 1.74 m høy.

Når det gjelder innavl som er nevnt tidligere i tråden, kan du dokumentere det?

Samer er et folk som vandret/vandrer over store geografiske områder og det er lite gifte med nær slekt sånn som lengre sør i landet.

Det som fascinerer meg med samene er at de er den folkegruppen i Norge som stod lengst imot tvangskristningen som har pågått i dette landet! Det ble brukt 600 år på å frastjele dem sin tro! Er det ikke fantastisk, jeg skulle ønske jeg hadde litt samegener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som fascinerer meg med samene er at de er den folkegruppen i Norge som stod lengst imot tvangskristningen som har pågått i dette landet!

Har vel en viss sammenheng med at innsatsen for å få dem kristnet var nokså begrenset inntil relativt nylig, historisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man trenger sol og varme for å vokse

Hilsen finnmarking, 154 cm

Anonymous poster hash: 9b8a7...775

Sol har dere jo plenty av, bare du er ute i riktig årstid.

Anonymous poster hash: 2d2f8...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har vel en viss sammenheng med at innsatsen for å få dem kristnet var nokså begrenset inntil relativt nylig, historisk sett.

Den gamle shamanismen står sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like høye som Beecher i Oz da han knuste glasset i cella si.

Endret av Synapomorphy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er samene lavere?

Júlíusson tror det er genene i nord som avgjør.

- At de er så mye lavere i nord, skyldes nok samegenene, sier han.

Men hvorfor er egentlig samene lavere? Bore i SSB skriver at: «En teori er at det skyldes biologiske faktorer. Mennesker som lever i spesielt kalde klima, som inuittene i Canada, har ofte gjennomgående vært lavere av vekst. Jo mer overflate et dyr eller menneske har, jo mer varme og energi mister det. For et menneske i et slikt område er det derfor gunstig å være relativt kompakt og liten».

Om det stemmer eller ikke, det aner jeg ikke. Men det virker å vær en ganske så logisk forklaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...