Gå til innhold

Hvorfor får dere barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå provoserer jeg kanskje, men som frivillig barnløs opplever jeg ofte at dem som enten har eller vil ha barn ikke forstår meg, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke forstår dere heller.

Først og fremst må kvinner gå gravide, risikere ryggproblemer, halsbrann, bekkenløsninger, forstoppelse og ting som verre er gjennom graviditeten. Deretter er det fødsel hvor man både risikere å revne eller klippes. Flere timer med smerter for deretter å trykke et stort barn ut.

Så er det tiden etterpå med sviing å tisse, kanskje problemer med å holde på urin, nattevåk og såre brystvorter. Kanskje man har like fin kropp som før, eller så sitter man med en kropp man ikke kjenner igjen og ikke kan fordra.

Haugevis av penger blir brukt på barnet, babyutstyr, klær, barnehage +++ Barnet vokser, utgiftene øker, barnet trenger ditt og datt. Man er sjåfør, kokk, leksehjelp, tjener og psykolog.

Du vet aldri hva slags problemer barnet vil få. Kanskje barnet blir mobbet, blir psykisk syk eller roter seg borti stoff.

Du går konstant i bekymring for om barnet ditt har det bra.

Jeg klarer bare ikke å se gleden med å få barn. Alt det fører meg seg av tid, penger, belastninger, ansvar og bekymringer.

Anonymous poster hash: fb68a...f54

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner meg igjen i tankene dine ts.

Jeg trenger mye egentid, og tror at jeg vile følt meg fanget med barn. Tror og det kan ødelegge forholdet man har til sin kjæreste, da det bare blir plikter og planlegging rundt alt, fremfor tid sammen som kjærester.



Anonymous poster hash: 4cbac...c2e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må heller ikke glemme å spørre foreldre om de tror de kommer til å angre på valget de tar ;) For så å snike inn på en veldig arrogant måte at du personlig vet 100% at de kommer til å angre på valget de tar med å bli foreldre, basert på dine egne følelser så klart, slik mange foreldre ofte gjør med de som velger å ikke få barn.

Men sarkasme til alvor.

Jeg tror ikke nødvendigvis en må forstå valget andre tar vedrørende dette. Jeg kommer i likhet med deg ts aldri til å forstå at folk ønsker å bli foreldre, at noen mener det er meningen med livet. På samme måte som jeg ikke klarer å forstå og sette meg inn i livene til de som mener Jesus eller Allah er den eneste meningen i livet.

Men jeg respekter vi er ulike og ønsker ulike ting i livene, og selv om jeg ikke ser noe glede i å bli mor selv respekterer jeg at andre gjør det.

Det gjør meg ikke så mye selv at foreldre sier de ikke kan forstå ønsket mitt om å forbli barnfri, at de derimot prøver desperat å selge tanken på "en skokk med unger" nedover hode mitt, er respektløs og nedlatende ovenfor mitt liv er noe annet.

For selv om jeg ikke klarer å forstå et menneske som er strake motsetning til meg selv så går det helt greit så lenge en forstår at vi er ulike og det ikke gjør meg bedre enn deg som er forelder, eller at du som forelder har noe mer fasit svar på hvordan mitt liv bør leves enn meg, eller omvendt.

Jeg tror kanskje (uten at jeg vet) at viss en ønsker noe så er en også villig til å ofre noe.

Ta meg f.eks, jeg er villig til å ta abort nå hadde jeg blitt gravid, jeg er villig til å bli fortalt at jeg er umoden, egoistisk, usikker, selvsentrert, ukvinnelig, kald, fæl osv av andre helt fremmede fordi jeg er barnfri.

Jeg hadde vært villig til å sterilisere meg om typen ikke alt hadde gjort det. Gi meg ryggproblemer og halsbrann, gi meg såre brystvorter for den sagt skyld så lenge jeg slipper å få barn. Viss det hadde vært kompremisset jeg måtte tatt for å få leve livet mitt uten barn så er det ikke tvil om at jeg hadde tatt det med på kjøpet for å få leve livet mitt uten unger. Jeg stiller meg villig til det meste i livet for å IKKE få barn. På samme måte tror jeg det er med de som ønsker seg barn, en ser ikke alltid alle hindringene fordi ønsket er så sterkt, eller fordi når en er blitt mor/far så føles det så rett for det menneske.

Slik er det vel med mange ting, det som gir oss en ultimat glede er verdt noen offer underveis, om det er å bli mor eller å ikke bli mor, om det er å nå toppen på Mont Everest, eller gå på ski til sydpolen så er ofrene en tar "ubetydelig" i forhold til det en subjektivt føler en får igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en fordi det bare ble slik, barnet er velkomment, prioritert og elsket.

Skal ikke ha flere en en, ( har en halvbror,så har søsken ) liker ikke samfunnsutvikling og ønsker ikke mer ansvar enn det jeg har nå.



Anonymous poster hash: ab91b...0f0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det miljøfiendtlig. Verden trenger ikke flere mennesker.



Anonymous poster hash: 34cea...ece
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Også er det miljøfiendtlig. Verden trenger ikke flere mennesker. Anonymous poster hash: 34cea...ece

Verden trenger flere SMARTE mennesker. Problemet er at det er generelt de dumme som formerer seg mest...

Anonymous poster hash: 5c639...9e3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden trenger flere SMARTE mennesker. Problemet er at det er generelt de dumme som formerer seg mest...

Anonymous poster hash: 5c639...9e3

Nei. Verden trenger færre mennesker, punktum. Det er nå heller ikke så enkelt som "dumhet" og "smarthet", eller at smarte personer får smarte barn og dumme personer får dumme barn.

Anonymous poster hash: 34cea...ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svangerskapet er bare en veldig liten del av det å være forelder, og også noe man kan slippe hvis man absolutt ikke vil. Så for meg blir det merkelig å si at man ikke vil ha barn pga at man må gå gravid først.

Dessuten tenker jeg ofte at det å ha barn er ganske irrasjonelt, de bråker, roter, våkner om natten, må skiftes bleie på, tar alle pengene dine og sørger for at de 15 neste ferieturene går til et barnevennlig sted du ellers ikke ville reist til. Men: det er faktisk helt greit! Det kan ikke forklares med ord, og man kan ikke skjønne det før man har opplevd det, men det er en type kjærlighet som overgår alt. Jeg klarte heller ikke å forestille meg helt hvordan det skulle bli før jeg fikk barn selv, da så jeg også mye på de negative sidene ved å få barn og lurte på om det var verdt det. Og det er det, for sønnen min er den kuleste og morsomste personen jeg vet om :)

Anonymous poster hash: 692ad...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit at folk ikke ønsker å få barn. Det er en gigantisk avgjørelse som ikke skal tas lett på, og det er virkelig noe man må få bestemme selv uten at andre skal se ned på deg av den grunn.

Men for meg var det rett å få barn. Jeg vil skape en familie med han jeg elsker aller høyest i verden. Med barn får vi et prosjekt sammen, noen å elske og gi omsorg for. Også er det denne kjærligheten som nærmest får det til å bruse i blodet mitt. Tenker hver dag at jeg er så utrolig heldig som får være mamma til det vakre lille barnet mitt og jeg gleder meg til å se henne vokse opp og ta del i alle nye ting hun lærer om seg selv og verden. Også er det så fint med alle hverdagene hvor vi kan le og kose sammen og vi kan føle at vi, vi hører sammen. For meg gir det en helt spesiell ekstra dimensjon i livet som jeg ikke ville vært foruten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo spørre mye det samme om hvorfor folk skaffer seg kjæledyr? Mye ansvar, bekymringer, sorger, tid, og kommerlighet med dem også.

Men som med kjæledyr er det også mye glede, latter, kjærlighet og kos med unger. Så får hver enkelt vurdere om de positive sidene veier opp for de negative. Jeg har kommet frem til ja, både når jeg skaffet meg unger og når jeg skaffet meg bikkje.



Anonymous poster hash: e2bff...722
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjesp, nei, du provoserer ikke ;) du lurer på hvorfor folk får barn. Du ser ingen mening med å få barn.

Da kan jeg spørre: hvorfor drikker folk øl? Hvorfor spiser folk middag? Hvorfor har folk sex? Hvorfor kjøper folk seg leilighet eller hus? Hvorfor tar folk bussen? Hvorfor inviterer folk til fest? Hvorfor grer folk håret? Hvorfor pusser folk tenna? Hvorfor velger noen å bli sykepleiere? Eller rørleggere?

Hvorfor??? Du lurer egentlig ikke på det, ikke sant? Du tror at ditt liv er den eneste måten å leve på. Tro meg, man kunne sagt mangt om de som velger å være barnløse, men hvorfor skal man det?

Ditt liv, ditt valg.

Anonymous poster hash: c3930...a93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjesp, nei, du provoserer ikke ;) du lurer på hvorfor folk får barn. Du ser ingen mening med å få barn.

Da kan jeg spørre: hvorfor drikker folk øl? Hvorfor spiser folk middag? Hvorfor har folk sex? Hvorfor kjøper folk seg leilighet eller hus? Hvorfor tar folk bussen? Hvorfor inviterer folk til fest? Hvorfor grer folk håret? Hvorfor pusser folk tenna? Hvorfor velger noen å bli sykepleiere? Eller rørleggere?

Hvorfor??? Du lurer egentlig ikke på det, ikke sant? Du tror at ditt liv er den eneste måten å leve på. Tro meg, man kunne sagt mangt om de som velger å være barnløse, men hvorfor skal man det?

Ditt liv, ditt valg. Anonymous poster hash:

c3930...a93

Og noen lot seg vist provosere likevel.

Anonymous poster hash: 54dbb...bde

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og noen lot seg vist provosere likevel.Anonymous poster hash: 54dbb...bde

Noen, ikke meg. Hadde jeg latt meg provosert, hadde det kommer en rekke personangrep, men jeg bryr meg ikke... Folk gjør det de selv vil! Vil de ikke ha barn, så fint, flere bhgplasser til oss andre :P som sagt, folk må få ta de valgene de selv ønsker i sitt eget liv. La barnløse være barnløse hvis det er det de ønsker.

Anonymous poster hash: c3930...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit at folk ikke ønsker å få barn. Det er en gigantisk avgjørelse som ikke skal tas lett på, og det er virkelig noe man må få bestemme selv uten at andre skal se ned på deg av den grunn.

Men for meg var det rett å få barn. Jeg vil skape en familie med han jeg elsker aller høyest i verden. Med barn får vi et prosjekt sammen, noen å elske og gi omsorg for. Også er det denne kjærligheten som nærmest får det til å bruse i blodet mitt.

Dette er noe av det jeg ikke forstår. I et forhold så har man jo noen å elske og gi omsorg til - hverandre. Og den kjærligheten får jo også blodet til å bruse.

Anonymous poster hash: c628b...e67

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe av det jeg ikke forstår. I et forhold så har man jo noen å elske og gi omsorg til - hverandre. Og den kjærligheten får jo også blodet til å bruse. Anonymous poster hash: c628b...e67

Ikke for alle, du vet, kjærligheten mellom kone og mann er en annen enn den mellom foreldre og barn. Det blir en annen dimensjon av kjærlighet, noe kun foreldre forstår.

Anonymous poster hash: c3930...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke barn, men har lyst på. Og for å være helt ærlig, så har jeg ikke et svar på det. Jeg vil bare ha barn; har alltid hatt lyst på barn. Det er ikke en spesiell årsak til at jeg har det ønsket; det bare... er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Ønsket om barn var der, vi er veldig glad i litt liv rundt oss, og etter vi ble foreldre har kjærlighet fått ett nytt begrep. Jeg respekterer de som ikke ønsker barn, uten å stille spørsmål til det. I min verden får man ikke barn fordi man må, men fordi man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med å forstå valget om å få barn. Jeg ønsker det bare ikke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå provoserer jeg kanskje, men som frivillig barnløs opplever jeg ofte at dem som enten har eller vil ha barn ikke forstår meg, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke forstår dere heller.

Først og fremst må kvinner gå gravide, risikere ryggproblemer, halsbrann, bekkenløsninger, forstoppelse og ting som verre er gjennom graviditeten. Deretter er det fødsel hvor man både risikere å revne eller klippes. Flere timer med smerter for deretter å trykke et stort barn ut.

Så er det tiden etterpå med sviing å tisse, kanskje problemer med å holde på urin, nattevåk og såre brystvorter. Kanskje man har like fin kropp som før, eller så sitter man med en kropp man ikke kjenner igjen og ikke kan fordra.

Haugevis av penger blir brukt på barnet, babyutstyr, klær, barnehage +++ Barnet vokser, utgiftene øker, barnet trenger ditt og datt. Man er sjåfør, kokk, leksehjelp, tjener og psykolog.

Du vet aldri hva slags problemer barnet vil få. Kanskje barnet blir mobbet, blir psykisk syk eller roter seg borti stoff.

Du går konstant i bekymring for om barnet ditt har det bra.

Jeg klarer bare ikke å se gleden med å få barn. Alt det fører meg seg av tid, penger, belastninger, ansvar og bekymringer.

Anonymous poster hash: fb68a...f54

Synd dine foreldre ønsket seg barn. Tenk alt det slitet du har påført dem.

Anonymous poster hash: 067d3...ebc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...