Gå til innhold

I morgen kommer kattungen.


Gjest i.i. nå

Anbefalte innlegg

Gjest i.i. nå

Jeg har søkt etter noen råd og tips her til det når en kattunge kommer i hus, men fikk lyst til å spørre selv også siden jeg har mine spørsmål å stille.

Jeg har kjøpt kattedo, et sted den kan ligge på, sand, mat får jeg med fra eieren, et par leker og kloremøbel og selvfølgelig vannskåler.

er det noe jeg har glemt da?

dette skal være en innekatt, da, så å markere den i første omgang gjør jeg ikke.

det som er, er at jeg fikk beskjed om å vaksinere den om 3 uker igjen og så om ett år?

stemmer dette? at de skal ha vaksine så ofte?

Har hatt katter før, men husker ikke at jeg vaksinerte dem sånn?

hvor mange dager kan det gå før jeg lar den være alene litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Høres ut som du har det du trenger i første omgang. Hvis katten allerede er vaskinert en gang så skal man alltidd ha en påfylling ca 4 uker etter på. Deretter en gang pr. år. Mine katter er innekatter og strengt tatt sa vetrinæren at de ikke trenger vaksinasjon så sant de ikke er med andre katter. Men pga mine avog til er på pensjonat så kreves det at de vasksineres. Husk bare og ikke sette doen og maten i samme rommet. Katter liker ikke det. Jeg kjøpte en kattepute hos Ikea så min eldste likte veldig godt og ligge på.

du kan la den være alene ganske så med en da. Jeg var borte noen timer dagen etterpå. Tror ikke pusen min merka jeg var borte engang da hun hadde funnet seg til rette i sofaen :katt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vaksineprogrammet for en av de alm kattevaksinene (felovac IV):

Grunnimmunisering: 1 injeksjon mot kattepest, 2 injeksjoner med 3-4 ukers mellomrom mot rhinotrakeitt, calicivirus og Chlamydia psittaci. Første dose vanligvis ved 12 ukers alder. Ved stort smittepress ned til 6 ukers alder. Ved 1. dose før 12 ukers alder, anbefales revaksinasjon etter ca. 4 og 8 uker.

Ellers høres det ut som du har det du trenger til den nye katten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

takk for svar. :)

men jeg lurer på en ting til. hva gjør man de første dagene med tanke på doen? setter man den inn i doen og lar den være der for å snuse litt og sånt?

Og hvordan får man den til og ikke gå på bordene? vil ikke ha den oppå matbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang doen, så satte jeg kattungen oppi der jeg da, men jevne mellomrom i løpet av dagen. Han skjønte fort at det var doen, og brukte den i tillegg også som seng :ler:

Ang katt på matbordet, så er det nok ikke like enkelt, dessverre. Du må bare være konsekvent og ta han ned fra bordet og si nei med dyp, bestemt stemme hver gang du tar han på fersken. Og ellers håpe at han er av den lydhøre sorten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan får man den til og ikke gå på bordene? vil ikke ha den oppå matbordet.

Dekk på en ekstra tallerken og be den spise pent, det er det beste rådet jeg kan gi deg. :frustrert::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vimselot

Bare si høftlig bestemt nei. Vet ikke helt, men har inntrykk av at hannkatter lytter mer til menn og det motsatte ang hunnkatter.

Er dessverre allergisk, men har hatt katt før.

Hva med katte-aids, må de ikke vaksineres mot det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest puselabb

Det er lurt å ikke mase så mye på den i begynnelsen. Hvis du frakter den hjem i bur, kan det være lurt å sette buret ned på stuegulvet og bare åpne døra. Sitt rett i nærheten så den føler seg trygg, men la den få komme ut og kikke seg om i eget tempo. Hvis det er barn i huset, snakk med dem om at det er viktig at katten må få ro. Den skal ikke være mye alene de første dagene. Du ser nok fort an på katten hvor fort den finner seg til rette.

Når det gjelder å gå på bordet, løftet jeg katten bare bestemt ned hver eneste gang den prøvde seg. Etterhvert skjønte den at den ikke fikk bli der oppe, og ga opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Titt
Ang doen, så satte jeg kattungen oppi der jeg da, men jevne mellomrom i løpet av dagen. Han skjønte fort at det var doen, og brukte den i tillegg også som seng :ler:

Ang katt på matbordet, så er det nok ikke like enkelt, dessverre. Du må bare være konsekvent og ta han ned fra bordet og si nei med dyp, bestemt stemme hver gang du tar han på fersken. Og ellers håpe at han er av den lydhøre sorten :)

Det er meg som er trådstarter, bare så det er sagt.

Jeg gjør det nå nemlig, men hun har ikke vært på do siden jeg kom hjem i går med henne ved 15tiden. Er det uvanlig?

Min brukte også doen som seng i går... :lol:

Dekk på en ekstra tallerken og be den spise pent, det er det beste rådet jeg kan gi deg. :frustrert::ler:

:ler:

På matbordet går hun ikke. Hun er allerede trent ferdig der. Har ikke sett henne på benken, bordet eller neon sånne type møbler, så det er kjempe bra. :DD

Bare si høftlig bestemt nei. Vet ikke helt, men har inntrykk av at hannkatter lytter mer til menn og det motsatte ang hunnkatter.

Er dessverre allergisk, men har hatt katt før.

Hva med katte-aids, må de ikke vaksineres mot det også?

Haha, katte-aids? Aldri hørt om. :ler:

Hun lyder neiiiiiiiii, så godt er det.

Det er lurt å ikke mase så mye på den i begynnelsen. Hvis du frakter den hjem i bur, kan det være lurt å sette buret ned på stuegulvet og bare åpne døra. Sitt rett i nærheten så den føler seg trygg, men la den få komme ut og kikke seg om i eget tempo. Hvis det er barn i huset, snakk med dem om at det er viktig at katten må få ro. Den skal ikke være mye alene de første dagene. Du ser nok fort an på katten hvor fort den finner seg til rette.

Ja, det var det jeg gjorde. Lot hun gå ut av buret selv.

Hun gjemte seg under sofaen, også tok jeg henne frem etter en halvtime.

Hun er ganske trygg nå, men mjauer fortsatt litt innimellom. Savner vel alle de titalls søsknene sine sikkert?

Men hun har ikke vært på do, og jeg blir bekymra over det.

Hun vet hvor doen er i hvertfall, for jeg så hun gå oppi den, men så skvatt hun da jeg kom litt brått på og løp ut av doen igjen. :murvegg:

Hun vekket meg i natt med kos og slikking og maling, og det samme skjedde nå, så jeg måtte stå opp følte jeg. Hun var så kosen atte fy. :)

Hun spiste i hvertfall i sta.

Men hun må på do. Tror jeg? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BertilsO

Når plikten melder seg går hun nok på do.

Har hun gjort fra seg et annet sted da? Stress og forandringer kan føre til at de kan skvette fra seg utenfor kassa eller at det tar litt tid.

Så bilder av katten din i dagboken din. Veldig søt pus du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...