Gå til innhold

Kan katten min parres?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

jeg lurer på en ting. jeg har en bengal, hvor foreldrene er søsken.

altså katten min er innavl. den er frisk og fin og alt sånt men jeg lurer.

kan jeg parre min katt å få en renraset bengal hvis jeg finner en annen bengal fra en annen oppdretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om de kattungene blir velskapte kommer de ikke til å bli godkjente, det er også store muligheter at det kan bli noe feil med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

ja jeg har også hørt at det kan bli noe feil med dem, men at det skulle nok mye til. det kan jo egentlig skje med alle, men det er jo så klart en større sjangse for det da ja.

oppdrettern påsto de kunne både avles videre og ha den på utstilling. :klø:

det var visst mot og sånn som ved en feil hadde parret seg, også forstår jeg ikke at han viser frem det kullet på hjemmesiden sin?

rart da, siden det ikke er en så veldig bra ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
ja jeg har også hørt at det kan bli noe feil med dem, men at det skulle nok mye til. det kan jo egentlig skje med alle, men det er jo så klart en større sjangse for det da ja.

oppdrettern påsto de kunne både avles videre og ha den på utstilling. :klø:

det var visst mot og sånn som ved en feil hadde parret seg, også forstår jeg ikke at han viser frem det kullet på hjemmesiden sin?

rart da, siden det ikke er en så veldig bra ting.

mor og sønn, ikke mot og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oppdretter Hellig Birma.

den kan avles, men står ikke høyest på listen da siden de kattungene ikke vil være helt fri for innavl.

det er sjeldent kattene lider skade av innavl.

hos bengaler, hellige birmaer, persere og sånt ser man virkelig helst at det ikke er innavl av noe slag, men det er utrolig mange rasekatter rundt omkring som er innavl. det er mye mer vanlig enn hva folk tror, og de lever jo de. masse huskatter også er jo innavl, så, så farlig som folk sier det er, er det ikke.

helsen ville jeg ikke vært derfor ikke vært mest redd for, men utstillingen ville kanskje blitt et problem hvis de får vite at katten er innavl, noe de gjør siden de vil ha stamtavlen til katten din på en utstilling.

5000 er en grei pris, for katten din er jo da fortsatt renraset, men innavl. mange hellige birmaer går jo for både 6000-7000 og 8000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oppdretter Hellig Birma

glemte å svare om bengalen. de ligger på 15 000 og oppover så vidt jeg vet.

som oppdretter selv er jeg ikke for innavl, men det har skjedd med våre katter også. vi var ærlige om saken, står fortsatt oppført under oppdrettslisten, kattene våre er på utstilling, og de kattene våre som ved en feil ble parret av søster og bror kjøpte folk de gladelig for 5 og 6000 kr. at det forekommer sykdom kan skje hos de fleste katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vimselot

Jeg ville ikke parret på innavl, men det skjer jo. Sjansen for sykdommer er større og jeg ville ikke kjøpt fra en oppretter som stambokførte et ikke-planlagt kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du skal ikke avle på katten din hvis dens foreldre er søsken. Dette er useriøs avl, og det utsetter rasen for arvelige sykdommer og svakheter. Mange har misforstått helt hva innavl gir av skader, og det fins mange eksempler på feilslått avl som gir konsekvenser for rasen. Det kan oppstå defekter som dvergvekts, misdannelser og arvelige sykdommer som først oppdages flere ledd etter den faktiske parringen. Hvis du vil det beste for rasen din, steriliserer du katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*
Nei, du skal ikke avle på katten din hvis dens foreldre er søsken. Dette er useriøs avl, og det utsetter rasen for arvelige sykdommer og svakheter. Mange har misforstått helt hva innavl gir av skader, og det fins mange eksempler på feilslått avl som gir konsekvenser for rasen. Det kan oppstå defekter som dvergvekts, misdannelser og arvelige sykdommer som først oppdages flere ledd etter den faktiske parringen. Hvis du vil det beste for rasen din, steriliserer du katten.

jeg skal ikke avle den. lurte rent hypotetisk. skal ikke ha den på utstilling heller.

men det viktigste er jo at min katt får det bra. for kjøper jeg den så, vil jeg unngå mest mulig turer til dyrlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg ville hørt med raseklubben, ikke bare én oppdretter eller "synsere". Innen rasekaninavl er det for eksempel vanlig og lovlig med kontrollert innavl - det anbefales ikke å innavle i mange generasjoner, men "fordelen" ved begrenset innavl er at man får "samlet" og rendyrket enkelte gode egenskaper. Kaniner tåler innavl godt - de innavler endel i vill tilstand også pga levemåten (familiekolonier), og har få arvelige sykdommer (en fordel er jo også at arvelig sykdom oppdages lettere ved innavl fordi recessive gener avsløres), mens andre mange andre dyr er mer følsomme ovenfor innavl. Forøvrig er innavl i kort tid (et par generasjoner) mye brukt i husdyravl for å få mer homogent/forutsigbart avkom med ønskelige egenskaper.

Dessuten kan det ikke anbefales å innavle uten å sette seg godt inn i hva man faktisk gjør, ha klare avlsmål, og helst planlegge avlen flere generasjoner framover. Ukontrollert innavl tjener jo ingen nytte - hvis man ikke avler bevisst på gode egenskaper vil man heller ikke få fram "bedre" dyr, mens de generelle ulempene ved innavl (mindre størrelse, dårligere fruktbarhet, opphopning av sykdomsgener) stort sett alltid dukker opp etter noen generasjoner.

Men bengalkatter - er det ikke begrenset hvor mange generasjoner man avler på disse uten å "fylle på" med leopardkatt? I såfall vil jeg tro innavl ikke er spesielt risikofylt, ettersom man henter inn helt andre gener relativt ofte. Uansett - hør med raseklubben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo avlsrådene i de forskjellige raseforbundene som i all hovedsak er skyld i at mange av dagen rasehunder og rasekatter sliter med masse arvelige sykdommer og andre defekter..... Så jeg vet ikke om å høre med dem er det beste da.

Det har vel etterhvert begynt å gå opp for enkelte innenfor disse miljøene også at de linjene de har avlet på ikke har vært særlig hensiktsmessige mht helse, så det er håp i sikte.

Skal du høre med noen, så kontakt noen utenfor de aktuelle miljøene, de kan gi deg nøytral og saklig informasjon om hva innavl betyr for en populasjon. Feks en som jobber med genetikk og avl på feks gamle NLH (det heter vel Universitetet for Miljø og Biovitenskap nå) eller et av de andre universitetene i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er jo avlsrådene i de forskjellige raseforbundene som i all hovedsak er skyld i at mange av dagen rasehunder og rasekatter sliter med masse arvelige sykdommer og andre defekter..... Så jeg vet ikke om å høre med dem er det beste da.

Det er lurt med tanke på å få bekreftet om dyret man har er utstillingsbart og har godkjent stamtavle, og om man har "lov" innenfor rasestandarden til å avle videre på et slikt dyr. Kan ikke se for meg at det er andre det er spesielt mye lurere å høre med akkurat med hensyn på dette.

Det er svært sjelden farlig med innavl over én eller få generasjoner, med mindre individene allerede er nært beslektet pga "liten genpool" innen rasen - og selvsagt hvis man vet at det forekommer de samme arvelige sykdommene i hver av familiegrenene, men som nevnt henter i man hvert fall hos bengalen inn helt ubeslektede dyr (leopardkatt) etter et antall generasjoner, noe som gjør utavlen større.

Hør selvsagt gjerne med genetikere også, men jeg tror knapt det finnes husdyrgenetikere som kategorisk anbefaler utavl, og mener innavl er helt tabu. Man er så godt som avhengig av begge deler i husdyravlen, det er bare å sette seg inn i bruk av linjeavl, f eks, eller telle opp antall okser på Store Re (man bruker få handyr sammenliknet med hundyr, noe som gjør at maaange dyr er beslektet på farssiden). Derfra til å si at innavl uten videre er helt ok og noe man bare kan sette igang med, er selvsagt ikke forsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har stamtavle 1 på katten kan du i utgangspunktet avle på den dersom den avlsgodkjennes. Men jeg ville ikke gjort det siden den er et resultat av søskenparring. Jeg syns man skal ha litt respekt for rasens ve og vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Forrige gjest
Hvis du har stamtavle 1 på katten kan du i utgangspunktet avle på den dersom den avlsgodkjennes. Men jeg ville ikke gjort det siden den er et resultat av søskenparring. Jeg syns man skal ha litt respekt for rasens ve og vel.

Et annet poeng er også at parringen virker å ha skjedd ved et uhell, dvs uten planlegging og avlsmål. Sånn sett er det ikke spesielt lurt å avle videre på "uhell", da man liksom ikke har noe mål og mening med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*

jeg har snakket med klubben.

de visste hvem oppdretter var, de sjekket om hunnkatten og hannkatten. altså fedrene til katten jeg skal ha, og kullet.

ingenting i veien med kattene i det hele tatt. fortsatt friske og fine bengaler som også kunne avles på, men hvis jeg da velger å få et kull, noe jeg ikke skal, så må hun avles på noen ganger før det ikke blir avl i det hele tatt, derfor kan man ikke ta full pris for dem for kattungene i det første kullet.

takk for svar alle. jeg ble litt klokere av svarene deres og klubben sitt svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel klinkende likegyldig hva avlsrådet sier, når det er dem som har lagd reglene for avl som praktiseres i dag. Hvis man kikker næremere på stammer med mye innavl vil man se en overrepresentasjon av sykdommer som er lite forekommende i andre linjer av samme rase.

Ang avl på storfe, som de driver med på Store Re, så er det alltid satt en stjerne på avlsplanen ved de kyrne som er i fare for å bli inseminert med nært beslektede individer, og det advares spesielt mot halvsøskenparring. Mange gamle storferaser har problemer med div genetiske og arvelige defekter sfa altfor liten genpool. Så søskenparring skal man ikke bedrive, det er altfor risikabelt. Noen arter praktiserer far/datter parring eller bestefar/barnebarnparring i bestemte linjer. Høns og kalkuner avles slik, og da får man som regel en dårlig 1.generasjon etterfulgt av en veldig god 2.generasjon.

Men, jeg syns det virker fullstendig uansvarlig å gi noen lov til å avle på en søskenparret katt, hvis vedkommende var bevist på utviklingen av denne rasen ville de anbefalt at alle slike avkom ble kastrert/sterilisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan parre katten din forutsatt at det er en utparring- dvs. parret med en ubeslektet katt, så sant katten din står oppført med stambok1.(Avlsklasse)

Men det ville jeg ikke begitt meg ut på så lenge du ikke med 100% vet hva du gjør.

Endret av spezitas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan parre katten din forutsatt at det er en utparring- dvs. parret med en ubeslektet katt, så sant katten din står oppført med stambok1.(Avlsklasse)

Det er jo selvfølgelig ingen som kan nekte deg å parre katten din. Men det er uheldig å bruke katter hvis foreldre er søsken i avl, avkom etter en slik parring kan godt være friske og fine katter, men det er fullstendig uhensiksmessig å drive med slik avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengali
Det er jo selvfølgelig ingen som kan nekte deg å parre katten din. Men det er uheldig å bruke katter hvis foreldre er søsken i avl, avkom etter en slik parring kan godt være friske og fine katter, men det er fullstendig uhensiksmessig å drive med slik avl.

joda, men utrolig nok så bedriver MANGE folk med oppdrett av rasekatter innavl og linjeavl. det er helt vanlig. for alt man vet kan man sitte med en kjempe flott rasekatt som er unnavl eller linjeavl men selvfølgelig forteller ikke alle oppdrettere om sånt. de trikser og mikser litt bare, og oppgir en annen katt som moren for eksempel.

det er mye å se. alt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, men utrolig nok så bedriver MANGE folk med oppdrett av rasekatter innavl og linjeavl. det er helt vanlig. for alt man vet kan man sitte med en kjempe flott rasekatt som er unnavl eller linjeavl men selvfølgelig forteller ikke alle oppdrettere om sånt. de trikser og mikser litt bare, og oppgir en annen katt som moren for eksempel.

det er mye å se. alt for mye.

Kjøper man en rasekatt er det vel vanlig å ta en titt på ungene og moren, og helst faren på forhånd? Er det virkelig så enkelt å jukse med stamtavlen og hvem som er opphav til katten?

Jaja, det var litt på siden av temaet. Det kommer ihvertfall an på rasen hvor mange % innavlsgrad som tolereres. Men å avle på en katt som er resultatet at søskenparring er for drøyt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...