Gå til innhold

oransje katt


Adonia

Anbefalte innlegg

jeg har selv en oransje hannkatt, og det var en som sa til meg en gang at hunnkatter ikke kan ha oransje pelsfarge, dvs alle katter med oransje farge må være hannkatter.

synes selv det høres rart ut, men så kom jeg på at jeg egentlig aldri har sett en hunnkatt med den fargen!

så: noen som kan avbekrefte/bekrefte?

;) hva man ikke lurer på når man kjeder seg en søndag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri hørt om, forresten ei jeg kjenner hadde ei hunnkatt som var oransje så tror det må være myte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en "oransje" hankatt.. Når jeg tenker meg om så kan jeg ikke komme på at jeg har vært borte i noen hunkatter som er den fargen.

Men padder tror jeg så og si alltid er hunkatter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes padder som er hannkatt men de er sterile. har aldri sett røde hunnkatter selv så de er nok sjeldne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint ha oransje hannkatter, men de aller fleste "skilpaddefargede" katter er hunnkatter eller sterile hannkatter. Skilpaddefarget er de som er rød-og-svart (eller grå-og-oransje) spettet i hverandre, enten som flekker eller ispettet. Noen har også hvite områder, og heter da skilpaddefarget-og-hvit.

Her er et eksempel --> http://home.no.net/ihammers/pictures/spuselus.jpg

Edit: Ser nå at jeg misforsto spørsmålet. Jo, det finnes røde hunnkatter. ;)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint ha oransje hannkatter, men de aller fleste "skilpaddefargede" katter er hunnkatter eller sterile hannkatter. Skilpaddefarget er de som er rød-og-svart (eller grå-og-oransje) spettet i hverandre, enten som flekker eller ispettet. Noen har også hvite områder, og heter da skilpaddefarget-og-hvit.

Her er et eksempel --> http://home.no.net/ihammers/pictures/spuselus.jpg

Edit: Ser nå at jeg misforsto spørsmålet. Jo, det finnes røde hunnkatter. ;)

Men pusen var fin da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg skal prøve å forklare dette på en enkel måte.

fenomenet kalles kjønnsbundet arv, dvs når genet ligger på kjønnskromosomet. Kvinner har to x-kromosomer, mens menn har ett x- og ett y-kromosom. Det som avgjør hvilket kjønn vi får er om sædcellen fra far inneholder et x- eller et y-kromosom. (det finnes unntak fra dette, men det går jeg ikke inn på her. Feks finnes det kvinner med y-kromosom).

Siden rødt er en recesiv egenskap vil en hunn som jo har to x-kromosomer ikke bli rød med kun ett rødt gen. Hun blir skilpadde hvis hun på det andre x-kromosomet har enten et grått eller svart gen.

For hannene derimot vil det rød genet føre til rød når det kun er ett rødt gen, dette fordi hannene kun har ett x-kromosom. Det røde genet kan ikke opptre i tospannhos hannene, siden det bare finnes ett x-kromosom, og derfor slår det røde genet ut uansett selv om det er recessivt.

For å oppsummere:

Hunnkatter:

ett rødt gen i kombinasjon med svart/grått -> skilpadde

to røde gener-> rød hunnkatt

hannkatter:

ett rødt gen->gir rød hannkatt uansett. Skilpaddefargete hannkatter finnes i teorien ikke (de har i såfall en genfeil), siden hannene blir helt røde med kun ett rødt gen.

Så røde hunnkatter finnes altså, men det skal mer til: faren må være rød og mor må være enten skilpadde eller rød. En rød hunnkatt vil dessuten alltid få røde hannkatter, siden hannkattene får x-kromosomet fra mor, og en rød hunnkatt har rødt gen på begge x-kromosomene.

Nå skal det sies at genetikk er mer komplisert enn denne enkle framstillingen her, og det faktum at det faktisk har eksistert skilpaddehannkatter viser jo det. I tillegg til at det jo finnes så mange ulike nyanser og mønstre av de ulike fargene.

Var det en grei oppklaring dette her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beekeeper

Jeg har en oransje guttekatt som er hvit på haletippen og føttene :hjerte:

Når jeg var mindre hadde en venninne av meg en oransje hunnkatt, og hun var ikke steril eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjest: fin forklaring ja! men så har jeg hatt mye biologi så jeg klarer å følge med i svingene når det er snakk om arv! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene hunnkatten vår er rød, hvit og grå. Vi fikk den som guttepus men fant fort ut at det var ei jente, dyrlegen fortalte også at hannkatter aldri har 3 farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargen rød har ingenting med kjønn å gjøre. Det finnes like mange røde jenter som det finnes gutter. Så vedkommende roter sikkert med det som er blitt nevnt før her. Skilpadder, de er alltid jenter fordi genet for skilpaddefarge sitter på X-kromosomet, og det ikke finnes noe tilsvarende gen på Y-kromosomet.

Ellers er det ingen farger som har overvekt av ett kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...