Gå til innhold

Se på valpekull - hva bør vi se etter?


pusla

Anbefalte innlegg

I morgen skal vi endelig ta et stort skritt på veien til vår første hund - vi skal se på et valpekull!

Siden vi ikke har hatt hund før, lurer jeg litt på hva jeg bør se etter og spørre om når vi skal møte matmor og kullet første gang. Noen med tips og erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Dere bør ikke velge den valpen som kommer sist bort til dere,denne kan bli en egenrådig liten sak:)eller spør om mor er vaksinert fått ormkurom valpene har fått ormkur,gemytt på far sykdoms historie på begge foreldre evt stamtavle HD sjekka,små raser kneleddstesta og øyelyst,hva oppdretter/eier har gjordt med valpene...sosialisering osv og ikke minst en vetrinær atest...det er sikkert mer men kommer ikke på mer i farta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Dere bør ikke velge den valpen som kommer sist bort til dere,denne kan bli en egenrådig liten sak:)eller spør om mor er vaksinert fått ormkurom valpene har fått ormkur,gemytt på far sykdoms historie på begge foreldre evt stamtavle HD sjekka,små raser kneleddstesta og øyelyst,hva oppdretter/eier har gjordt med valpene...sosialisering osv og ikke minst en vetrinær atest...det er sikkert mer men kommer ikke på mer i farta

Enig i dette, men vil legge til litt.

Hva dere skal se etter kommer jo selvsagt også på hva slags hund dere ser etter og hva den skal brukes til! Hvsi dere vil ha en stor eller kraftig representant for rasen har jeg blitt fortalt at den beste måten og "spå" at hunden blir stor/kraftig er å se om labbene er store. Vet ikke dette med sikkerhet selv, men flere oppdrettere har fortalt meg dette (riktignok noen år siden da men). Hvis dere vil ha en veldig "livat" hund eller det er jakthund dere ser etter så kan det være den som kommer bort fort, herjer litt og er frampå er den for dere. Hvis dere er mer ute etter en rolig og avslappet kosehund kan det være lurt og ta den som kommer dassende etter og legger seg til å armkroken din.

Nå er det jo veldig vanskelig å svare, siden jeg ikke vet hva slags hund dere skal se på, eller hva den skal brukes til, så en utdypning kunne hjulpet :) Uansett, så vet man jo aldri hva man får, valpekjøp er gjerne et lite sjansespill. Men det er jo halve moroa :)

Endret av Pia 30.08.08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Å til slutt vil jeg og føye til at en får som regel en hunden sånn som en vil selv,og det er lite som kommer gratis en må jobbe;)

Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør ikke velge den valpen som kommer sist bort til dere,denne kan bli en egenrådig liten sak:)

Dette er bare tull. Kanskje har den som kommer sist bort nettopp sovet, eller nettopp tisset eller annet. Det er mange myter ang dette..

Tispa vår var dobbelt så stor som broren de første fire ukene av deres liv, men hun er nå en liten representant for rasen og langt mindre enn bror sin - til tross for bjørnelabbene.

Snakk med oppdretter om deres livssituasjon, hva dere ønsker med hundeholdet osv så vil oppdretter hjelpe til med å finne den av valpene som passer best for dere. Alle papirer, vaksinasjoner, ormekurer osv må selvfølgelig være på plass. Sjekk litt på raseklubbens hjemmeside hva som er krav i henhold til undersøkelse av avlsdyr (min rase må f eks være øyelyst fri ikke senere enn et år før parring pg av disposisjon for øyesykdommer) og spør så oppdretter om dette.

Etter at dere har fått valpen i hus er det viktig å sosialisere den mest mulig de første månedene for å gjøre den trygg på verden rundt seg. Alenetrening bør påbegynnes umiddelbart dersom dere skal ha hunden hjemme alene når dere er på jobb. Enkel dressur er også lurt på begynne med raskt, spesielt hvis det er en stor og tung rase. Valpekurs er genialt.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etter hvert valgt ut noen valper og det jeg pleier å kikke mest på er hele kullet i samspill med moren. Min erfaring er at valper som er oppdratt av en "kyndig" og erfaren tispe, er mye enklere å få i hus og å starte enkel grunndressur på rett og slett fordi de er vant til "å få beskjeder" og adlyde (Ekkelt ord, men hunder må kunne forventes å gjøre det fra tid til annen :ler: ). I tillegg har tispas gemytt mye å si både m.h.p. arv og, ikke minst miljø, i valpens første leveuker.

Skal man få et skikkelig inntrykk av den enkelte valpen, må man tilbringe ganske mye tid sammen med kullet og observere dem når de leker, spiser osv. osv. Det kan si noe om valpens posison i kullet og dermed noe om hvilken "personlighet" man kan forvente.

Hvilken valp som kommer først etc. har stort sett ingen betydning, men jeg ville ikke ha kjøpt en valp som åpenbart var nervøs og menneskesky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for mange gode tips!! Endel har jeg fanget opp fra før, og endel var nytt, så dette var flott :) .

Det er et golden-kull vi skal se på, og vi er nok mest ute etter en litt rolig hund som skal holde meg med selskap når jeg er alene hjemme og som skal bli med oss på lange turer i skogen. Er også innstilt på å drive aktiviteter utover dette, men vi er altså ikke ute etter noen hund som er veldig frampå i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også se på valp om noen uker.

Men jeg kommer til å studere mora, og de andre voksne hundene, mest. Det er bare en valp i kullet, og denne rasen er helt ukjent for meg.

Deretter skal jeg vurdere om jeg skal kjøpe valpen/få meg en sånn hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...