Gå til innhold

Hundene spiser jord


Gjest Kashmir

Anbefalte innlegg

Gjest Bodillen

Den eldste hunden min har begynt å spise jord... Graver og eter - og spyr etterpå... Den minste tar etter. Skikkelig plagsomt med all denne dritten og spyingen! Greit nok at de spiser gress for å rense magen, men hvorfor denne jorden?

Noen som har peiling?

Endret av Bodillen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Har hørt om gravide som spiste jord, mener det ble funnet ut at de manglet ett eller annet mineral..?

Har ikke greie på hunder, altså, men kan det være en ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt samme problemet,det er mangel på vitaminer og mineraler.

Var til dyrlegen med dette probleme, dem fortalte meg dette...

I leire bla finner de dem de mineralene som mangler,det samme gjelder vel jord :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Den eldste hunden min har begynt å spise jord... Graver og eter - og spyr etterpå... Den minste tar etter. Skikkelig plagsomt med all denne dritten og spyingen! Greit nok at de spiser gress for å rense magen, men hvorfor denne jorden?

Noen som har peiling?

Dette er ikke uvanlig i det hele tatt. Valper og eldre hunder gjør dette for å trene opp/ få igang imunforsvaret sitt og fordøyelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Kan det være katteavføring i jorden?

Ja, det kan det sikkert, siden de som bodde her før oss hadde to katter. Hvorfor vil de evt. spise jord med katteavføring i?

jeg har hatt samme problemet,det er mangel på vitaminer og mineraler.

Var til dyrlegen med dette probleme, dem fortalte meg dette...

I leire bla finner de dem de mineralene som mangler,det samme gjelder vel jord :sol:

Fikk du beskjed om å gjøre noe spesielt med det, da? Vitamintilskudd? Bytte fòr?

Dette er ikke uvanlig i det hele tatt. Valper og eldre hunder gjør dette for å trene opp/ få igang imunforsvaret sitt og fordøyelsen :)

Trodde det holdt med gresspising, jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunder kan ofte spise avføring fra både gresspisende dyr og rovdyr. Avføring fra gresspisende dyr er som regel ikke farlig, selv om vi synes det er ekkelt. Men de bør ikke spise avføring fra katter og andre rovdyr, da det kan inneholde bakterier som kan gjøre dem syke, utfra det jeg har lest.

Men Silmarills forslag hørtes kanskje mer plausibel ut, selv om jeg ikke har hørt om den før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen

Hm... Jeg hadde vel ikke stusset så mye om det bare var valpen som åt jord - men det var den eldste som begynte, og hun er snart ti år og har aldri gjort det før... Jeg får vel høre med dyrlegen, da, tenker jeg.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08

Vet at hester spiser jord når de mangler mineraler i kosten, hvertfall... Ge de spiser som regel ikke mer enn det de trenger, heller. Sikkert noe av det samme med hund, men er kanskje litt mer "styr" når hunder gjør det :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen

Har snakket med min hundekyndige bror, som mener det kommer av for lite mineraler i fòret. Fikk med meg litt fòr som jeg skal prøve ut, så får vi se om det ikke blir bedre! :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vovsen

Tenker først og fremst på kalsiummangel. Min hund spiste ikke "rare" ting. Jeg, derimot, hadde en periode på ungdomsskolen da jeg spiste kritt på størrelse med en lighter (minst), hver dag. Pluss mel og bokhvete. Hunden tok etter. :sprettoy:

Jeg ville prøvd med naturlige midler først. Gi dem melk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personelig vil jeg tro at det er bedre å skifte for enn å begynne med melk(bare min mening,ikke meningen å virke overlegen eller bedrevitende;) )

Bodillen,får jeg spørre hvilke for du bruker?? Mine svigerforeldre har fått akurat samme problemet:/ Nå husker jeg ikke hva foret demmers hete,men dem skal vertfall prøve precept nå vet jeg... :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Personelig vil jeg tro at det er bedre å skifte for enn å begynne med melk(bare min mening,ikke meningen å virke overlegen eller bedrevitende;) )

Bodillen,får jeg spørre hvilke for du bruker?? Mine svigerforeldre har fått akurat samme problemet:/ Nå husker jeg ikke hva foret demmers hete,men dem skal vertfall prøve precept nå vet jeg... :sol:

Melk er jeg skeptisk til. Det er for kalver ;)

Den minste er fortsatt på valpefor - Royal Canin. Men det er ikke hun som spiser jord som besatt - hun gjør det bare når hun ser den eldste gjør det :ler:

Den eldste, som eter jord, får Pedigree Pal... Ja, jeg vet det er møkkafòr, men det er et av de få hun liker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...