Gå til innhold

Spørsmål om "snarveien til psykologi profesjon"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker da på bachelor i Norge+to år i Danmark... Det er jo på sett og vis snarveien - man slipper årsstudium med bare A og man slipper 5.7 i snitt fra videregående.

Men hvorfor blir ikke dette nevnt som alternativ? Er det veldig vanskelig å gjennomføre? Kreves det så gode karakterer fra bacheloren for å komme inn på de siste to årene i Danmark? Eller får man ikke godkjent?

Noen med peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den snarveien eksisterer snart ikke lengre slik den gjorde før...les mer på psykologidanmark.net. Den eneste "snarveien" som er sikker å følge som et alternativ til psykologi profesjon i Norge er å gå alle årene i Danmark, altså søke seg inn på bachelor, for da er man garantert opptak på kandidat videre. De danske universitetene er ikke lengre begeistret for norske studenter som vil inn på kandidat med norsk bachelor for så å forsvinne til Norge igjen etter endt utdannelse og praksis. Er ikke det aktuelt for deg vil jeg heller anbefale deg å satse på A'er evt forbedre vgs-karakterer. Veien via Danmark med en norsk bachelor er kronglete og risikofylt slik situasjonen er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også legge til at den danske og norske profesjonsutdanningen er litt ulike i forhold til hva de legger vekt på. Den danske utdanningen er mer psykoanalytisk rettet mens den norske er mer biologisk og empirisk rettet. Vet ikke om det har noe å si for hvilke jobber du kan ta, men det kan ha noe å si i forhold til interesser og hva du tror på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn sett ikke en snarvei. Jeg har ei venninne som har gjort dette, og hun har tatt et ekstraår for å kunne kvalifisere sin norske bachelor til den danske masteren. Ergo blir det like mange år uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn sett ikke en snarvei. Jeg har ei venninne som har gjort dette, og hun har tatt et ekstraår for å kunne kvalifisere sin norske bachelor til den danske masteren. Ergo blir det like mange år uansett.

Like mange år ja - MEN du slipper 6 i nesten alle fag fra vgs, og du slipper A i alt på årsstudiet, bare å komme inn på bacheloren (som er relativt greit) og deretter de to siste åree i Danmark, ingen snarvei - men en lettere vei.

Men dette er altså vanskelig nå fordi Danmark vil legge om opplegget? Og de krever kanskje gode bachelorresultater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å sette deg litt mere inn i opptaksrutinene på kandidatutdanningen i Danmark. Det holder ikke med gode karakterer på bachelorfagene dersom du tar bacheloren i Norge. Du må nok regne med et 1/2-1 år med supplering av fag etter endt bachelor, fordi de danske universitetene har som krav at du må ha en bachelor jamfør den danske (som forøvrig er bygd opp ulikt på de ulike universitetene). Det vil si at du neppe kommer unna med en enkel bachelor med fordypning i psykologi/i generell psykologi fra et av Norges universiteter/høyskoler. Selv ikke med en riktig fagkombinasjon etter supplering er du garantert opptak.

Endret av sirups
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler deg å sette deg litt mere inn i opptaksrutinene på kandidatutdanningen i Danmark. Det holder ikke med gode karakterer på bachelorfagene dersom du tar bacheloren i Norge. Du må nok regne med et 1/2-1 år med supplering av fag etter endt bachelor, fordi de danske universitetene har som krav at du må ha en bachelor jamfør den danske (som forøvrig er bygd opp ulikt på de ulike universitetene). Det vil si at du neppe kommer unna med en enkel bachelor med fordypning i psykologi/i generell psykologi fra et av Norges universiteter/høyskoler. Selv ikke med en riktig fagkombinasjon etter supplering er du garantert opptak.

Grusom hva folk har behov for å problematisere dette da.

Poenget er jo at man slipper å ha A i snitt fra årsstudiet og man slipper 5.8 i rent snitt fra vgs. Hvem bryr seg m man må bygge på et halvt år for å få godkjent i Danmark, her får man jo profesjonsgraden etter bare 5 år (i motsetning til Norge hvor det tar hele 6 år) så noen særlig store ulemper er det ikke. Det er og blir en enklere vei. Uansett.

Men for å komme inn på kandidatstudiet i Danmark må man ha gode karakterer på bacheloren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grusom hva folk har behov for å problematisere dette da.

Poenget er jo at man slipper å ha A i snitt fra årsstudiet og man slipper 5.8 i rent snitt fra vgs. Hvem bryr seg m man må bygge på et halvt år for å få godkjent i Danmark, her får man jo profesjonsgraden etter bare 5 år (i motsetning til Norge hvor det tar hele 6 år) så noen særlig store ulemper er det ikke. Det er og blir en enklere vei. Uansett.

Men for å komme inn på kandidatstudiet i Danmark må man ha gode karakterer på bacheloren?

Snakker du ikke om å ta hele bachelorgraden i Norge? Da må du jo likevell ha A på årsstudiet.

For å komme inn på en kandidatutdannelse i DK skal man ha en bachelor som kan sidestilles med en dansk.

Hvis du bare søker litt kan du finne kravene for opptak selv, men her har du noen:

Aalborg:

Udvælgelse til optag sker på baggrund af følgende:

■Motivation for optagelse på kandidatuddannelsen ved Aalborg Universitet, herunder mål med kandidatuddannelsen

■Kendskab til kandidatuddannelsen ved Aalborg Universitet

■Generelt standpunkt/opnåede karakterer i den adgangsgivende uddannelse, herunder i bachelorprojektet

■Sprogkundskaber i engelsk.

Køben:

Adgangsgivende er en dansk bacheloruddannelse i psykologi.

[...]

•Ansøgerens motivation for optagelse på kandidatuddannelsen ved Københavns Universitet, herunder ansøgerens mål med kandidatuddannelsen

•Kendskab til kandidatuddannelsen ved Københavns Universitet

•Generelt standpunkt i den adgangsgivende uddannelse, herunder bachelorprojektet

•Sprogkundskaber i engelsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grusom hva folk har behov for å problematisere dette da.

Poenget er jo at man slipper å ha A i snitt fra årsstudiet og man slipper 5.8 i rent snitt fra vgs. Hvem bryr seg m man må bygge på et halvt år for å få godkjent i Danmark, her får man jo profesjonsgraden etter bare 5 år (i motsetning til Norge hvor det tar hele 6 år) så noen særlig store ulemper er det ikke. Det er og blir en enklere vei. Uansett.

Men for å komme inn på kandidatstudiet i Danmark må man ha gode karakterer på bacheloren?

Det handler ikke om å problematisere, men å gi deg et realistisk bilde av hvilket alternativ dette egentlig er snakk om:) JA, man slipper A i snitt fra årsstudiet, og man slipper høyt snitt fra VGS. Jeg kjenner mange som har gått dette løpet, gjør det selv, og vet også om mange som har avsluttet det underveis og noen som har kommet inn i Danmark. Så jeg vet hva jeg prater om. Ser ut som om du fremdeles tror at dette er løsbart på 5-5 1/2 år og at du tror du får norsk tittel som psykolog etter disse årene? Vel, sånn er det ikke, dessverre. Detaljene oppdager du nok når du setter deg litt mer inn i dette. F.eks: SAFH har bestemt at norske studenter med kandidat fra Danmark må gjennomføre 2 år med praksis før de kan søke autorisasjon. Et av problemet er også at det er svært begrenset med plasser for utenlandske studenter på kandidatutdannelsen nå etter de nye reglene som inntrer ved høsten 2011. En vet ikke helt hvilke konsekvenser det får en gang, men høye karakterkrav blir nokså sannsynlig en av effektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om å problematisere, men å gi deg et realistisk bilde av hvilket alternativ dette egentlig er snakk om:) JA, man slipper A i snitt fra årsstudiet, og man slipper høyt snitt fra VGS. Jeg kjenner mange som har gått dette løpet, gjør det selv, og vet også om mange som har avsluttet det underveis og noen som har kommet inn i Danmark. Så jeg vet hva jeg prater om. Ser ut som om du fremdeles tror at dette er løsbart på 5-5 1/2 år og at du tror du får norsk tittel som psykolog etter disse årene? Vel, sånn er det ikke, dessverre. Detaljene oppdager du nok når du setter deg litt mer inn i dette. F.eks: SAFH har bestemt at norske studenter med kandidat fra Danmark må gjennomføre 2 år med praksis før de kan søke autorisasjon. Et av problemet er også at det er svært begrenset med plasser for utenlandske studenter på kandidatutdannelsen nå etter de nye reglene som inntrer ved høsten 2011. En vet ikke helt hvilke konsekvenser det får en gang, men høye karakterkrav blir nokså sannsynlig en av effektene.

Gjelder dette alle kandidatutdannelser, eller psykologi spesifikt?

Studerer du i DK? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette alle kandidatutdannelser, eller psykologi spesifikt?

Studerer du i DK? :)

Jeg snakker bare om kandidat i psykologi ja. Og nei, jeg studerer ikke i DK foreløpig, må ferdigstille min norske bachelor først:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker bare om kandidat i psykologi ja. Og nei, jeg studerer ikke i DK foreløpig, må ferdigstille min norske bachelor først:)

Ah, begynte bare å lure litt her.. Har aldri hørt noe om begrensede plasser på kandidat, men så studerer jeg ikke psykologi heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, begynte bare å lure litt her.. Har aldri hørt noe om begrensede plasser på kandidat, men så studerer jeg ikke psykologi heller. :)

Flere og flere danske studier innfører adgangsbegrensninger på kandidatnivå nå, for det er rett og slett ikke nok penger til å ha det åpent lenger. Men det slår jo ut like ille for alle, det er ikke generelt rettet mot utlendinger, slik som det tydeligvis er på psykologi (og medisin?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakker du ikke om å ta hele bachelorgraden i Norge? Da må du jo likevell ha A på årsstudiet.

For å komme inn på en kandidatutdannelse i DK skal man ha en bachelor som kan sidestilles med en dansk.

Nei, man trenger ikke A på årsstudiet, ettersom man kan søke seg direkte inn på bachelor i psykologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om å problematisere, men å gi deg et realistisk bilde av hvilket alternativ dette egentlig er snakk om:) JA, man slipper A i snitt fra årsstudiet, og man slipper høyt snitt fra VGS. Jeg kjenner mange som har gått dette løpet, gjør det selv, og vet også om mange som har avsluttet det underveis og noen som har kommet inn i Danmark. Så jeg vet hva jeg prater om. Ser ut som om du fremdeles tror at dette er løsbart på 5-5 1/2 år og at du tror du får norsk tittel som psykolog etter disse årene? Vel, sånn er det ikke, dessverre. Detaljene oppdager du nok når du setter deg litt mer inn i dette. F.eks: SAFH har bestemt at norske studenter med kandidat fra Danmark må gjennomføre 2 år med praksis før de kan søke autorisasjon. Et av problemet er også at det er svært begrenset med plasser for utenlandske studenter på kandidatutdannelsen nå etter de nye reglene som inntrer ved høsten 2011. En vet ikke helt hvilke konsekvenser det får en gang, men høye karakterkrav blir nokså sannsynlig en av effektene.

Joda jeg skjønner dette, men fortsatt fremstår jo dette som et lettere alternativ. Så det blir da 5 og 1/2 år med studie, og deretter to år med praksis? 7og et halvt år er da ikke det verste, halvannet år mer enn de som studerer i Norge, men så mye mer er det ikke å betale for å såpass mye enklere vei.

Forstår og at det er høye krav til gode resultater fra bacheloren for å komme inn, men tross alt, er man psykologiintressert så er det lettere å gjøre det godt der enn på årsstudiet hvor det nesten ikke er psykologi i den forstand og mest historikk og statistikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om du fremdeles tror at dette er løsbart på 5-5 1/2 år og at du tror du får norsk tittel som psykolog etter disse årene? Vel, sånn er det ikke, dessverre. Detaljene oppdager du nok når du setter deg litt mer inn i dette. F.eks: SAFH har bestemt at norske studenter med kandidat fra Danmark må gjennomføre 2 år med praksis før de kan søke autorisasjon.

Det er riktig som det blir påpekt her mht til kravet om 2 år med praksis før man kan søke om Norsk autorisasjon, men i tillegg skal det nevnes at man også i Danmark skal jobbe 2 år i praksis får man kan søke om Dansk autorisasjon dersom man tar utdannelsen i Danmark bare for å påpeke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bare hopper inn med et spørsmål her, har nemlig tenkt til å gå samme veien selv.

Jeg vet at de snevrer inn antallet utenlandske studenter som får studere i DK fra 1.sept. 2011. Men det betyr vel bare at det blir mer konkurranse, ikke at det blir umulig? Hvis man har en ganske lik bachelor som den danske, har gode karakterer og i tillegg har et godt motivasjonsbrev, så burde det vel være mulig for en norsk student å komme inn i DK? :)

Er så mange som sier det er umulig, så blir litt usikker.. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare hopper inn med et spørsmål her, har nemlig tenkt til å gå samme veien selv.

Jeg vet at de snevrer inn antallet utenlandske studenter som får studere i DK fra 1.sept. 2011. Men det betyr vel bare at det blir mer konkurranse, ikke at det blir umulig? Hvis man har en ganske lik bachelor som den danske, har gode karakterer og i tillegg har et godt motivasjonsbrev, så burde det vel være mulig for en norsk student å komme inn i DK? :)

Er så mange som sier det er umulig, så blir litt usikker.. :S

Jeg tror det er en veldig vanskelig vei å gå.. Nå vet jeg ikke hvor stor kvoten for utenlandske studenter blir neste år, men jeg vet at det for medisin er (ca.) 20 plasser for andre skandinavere og maange hundre søkende.

Men selvfølgelig, har du toppkarakterer og et knakende godt motivasjonsbrev, vil du nok ha gode sjangser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal også nevnes at de som har en dansk bachelor automatisk kommer inn på kandidatutdannelsen. Så da skal det være flere plasser på kandidat enn det er på bachelor (som jeg tviler på at det er(?)), eller så skal noen slutte for at andre danske/utenlandinger skal få plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...