Gå til innhold

Legesjekk for prøvere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har prøvd i fem måneder uten å lykkes. Vet at vi treffer el godt da jeg bruker el-tester. Har alldri brukt noe prevensjon og syklusene er stabile. Er det noe man kan gjøre mens man prøver og venter på at det har gått et år med prøving? Kan man ta en legesjekk hos fastlegen? For eksempel, se på hormonbalanse, ul undersøkelse av eggledere o.l.? Har lest på nettet at det er lurt for prøvere å ta en legesjekk, men hva menes med dette? Hva kan man få sjekket?



Anonymous poster hash: b9517...47b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er du? Er du godt opp i 30-årene bør du da kontakt med lege etter et halvt år. Er du ung tviler jeg på at fastlegen vil sjekke noe særlig utover en enkel GU.

Går du til en privat gynekolog vil han nok sjekke grundigere.



Anonymous poster hash: 6425f...c27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 32 år. Manne er 36. Vi prøver på vår første barn. Har brukt hoppe-av-i-svingen i flere år før dette og ble ikke gravid, men dette var ikke aktiv prøving, så regnes ikke med.

TS



Anonymous poster hash: b9517...47b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du jo fortsatt ung! :)

Det første dere bør gjøre er uansett å teste sædkvalitet, men jeg vet ikke om fastlegen hjelper dere før det har gått et år.



Anonymous poster hash: 6425f...c27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen kan ikke vurdere egglederne. De kan sjekkes ved vannscan (ultralyd med væske), røntgen med kontrast eller laparaskopi. Hormonprøver gir vanligvis lite informasjon hvis du har regelmessig mens.

På amerikanske sider vil det alltid stå at man bør ta en legesjekk før man foretar seg noe som helst;-) Det er ikke meningen at de 60000 parene som lager barn hvert år skal på noen babymakingsjekk før de setter igang, med mindre man har sykdommer eller fosterskadelige medisiner f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite en fastlege kan og vil gjøre før dere har prøvd i et år. Da vi hadde prøvd i et år, tok fastlegen blodprøver av meg for å sjekke hormonnivå, stoffskifte osv. og henviste oss til gynekolog. Vi måtte vente ca 3 mnd på time hos gynekolog, og der fikk vi sjekket sædkvaliteten til mannen og fikk tatt en innvendig ultralyd av meg. Jeg fikk påvist pco og ble satt på pergotime. Da det ikke ga resultater de neste 6 mnd, ble vi henvist til ivf. Det lyktes heldigvis.

Så om du er veldig utålmodig, ville jeg bestilt time hos en privat gynekolog. Fastlegen har ikke mulighet til å ta særlig flere tester enn standard blodprøver, og de gir ofte lite nyttig informasjon. Såvidt jeg vet, kan også en privat gynekolog henvise videre til evt. ivf, dersom dere skulle ha behov for det.



Anonymous poster hash: 10f47...bff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...