Gå til innhold

Vil det gjøre det vanskelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har akkurat begynt å prøve, så er kanskje å ta sorgene på forskudd. Men, er diverse "feil" med meg som gjør at jeg tenker vi ikke kommer til å få det til på egen hånd:

Har endometriose. Den har vært holdt under kontroll på p-piller, men etter at jeg sluttet for 5 mnd siden frykter jeg at den har fått spredd seg godt... ( Vet noen hvor lang tid det tar?)

Har også masse småblødninger, gjennom hele syklusen egentlig. Mest de to siste ukene før mens kommer. Aner ikke hvorfor, vet noen om dette kommer pga endo? Hormoner? Eller kan det rett og slett ikke være avgjørende for min fertilitet?

Jeg har ikke helt stabil syklus heller. Varierer mellom 30 - til 35 (38, men det har kun vært ved et tilfelle) Er redd jeg har hormonkluss, selv om gynekolog aldri har sagt at hun har sett sånne type cyster ved innvendig ultralyd.

Prøver å spise lavkarbo for å få litt bedre hormonbalanse. ( For fem år siden hadde jeg lett forhøyet testosteron, tenker at kutte sukker/karbo er gunstig for meg)Ellers relativt frisk og slank.

Sikkert et dumt innlegg dette, men lurer vel egentlig på om noen har hatt småblødninger uten at det har vært noe alvorlig galt? ( celleprøver er fine) Og om endo trenger å gjøre det veldig vanskelig? Og hva om jeg har både pcos OG endo - er vi litt kjørt på egen hånd da?

Skal til gyn snart, men hun kommer jo bare til å ta tester/sjekke. hadde vært fint å høre hva andre tenker om dette.



Anonymous poster hash: 66df7...8bf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo først og fremst resultatene av prøving som sier hvor lett eller vanskelig det blir, så forhåndsgjetninger har ikke så veldig stor verdi. Endo kan være et problem, spesielt hvis eggkvaliteten blir påvirket. Småblødninger kan skje ved endo, muskelknuter, polypper, hormonkluss mm. Men det er ikke sikkert at dere må prøve lenge, eller at dere trenger hjelp. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Vet du hvordan endo kan påvirke eggkvalitet? Har nemlig ikke hørt om det før, bare hørt at endoen gjør det vanskeligere å bli gravid, trodde ikke det hadde med eggkvalitet?

Vi får nok bare prøve en stund, også evt ( sannsynligvis, i mitt pessimistiske hode!) få hjelp. Men greit å vite litt hva som kan være grunner til evt problemer :)



Anonymous poster hash: 66df7...8bf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Vet du hvordan endo kan påvirke eggkvalitet? Har nemlig ikke hørt om det før, bare hørt at endoen gjør det vanskeligere å bli gravid, trodde ikke det hadde med eggkvalitet?

Vi får nok bare prøve en stund, også evt ( sannsynligvis, i mitt pessimistiske hode!) få hjelp. Men greit å vite litt hva som kan være grunner til evt problemer :)

Anonymous poster hash: 66df7...8bf

Jeg vet ikke så mye om hvordan, mulig gjennom betennelsesreaksjonen rundt endovevet? Det kan bli endo cyster på selve eggstokkene. Betennelsesreaksjonen kan også redusere betingelsene for at embryo skal feste seg. Men det er nok mange her som kan mer om det enn meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke så mye om hvordan, mulig gjennom betennelsesreaksjonen rundt endovevet? Det kan bli endo cyster på selve eggstokkene. Betennelsesreaksjonen kan også redusere betingelsene for at embryo skal feste seg. Men det er nok mange her som kan mer om det enn meg:-)

Endometriose har ingen betydning for om egget fester seg eller ikke. Det kan være vanskeligere å bli gravid med endo, men hvis egget først blir befruktet og kommer seg til livmora så står de med endo og de uten likt derfra. De med endo har heller ikke større sjans for spontan abort slik noen skriver i slike forum som dette, ikke tro alt du leser er mitt tips til deg jeg brukte 1 år og 8 mnd med førstemann som er hjemmelaget. Brukt nærmere 3 år til sammen på nr 2 så har hatt ivf nå.

Har og hadde også med førstemann store cyster og mye sammenvoksninger .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endometriose har ingen betydning for om egget fester seg eller ikke. Det kan være vanskeligere å bli gravid med endo, men hvis egget først blir befruktet og kommer seg til livmora så står de med endo og de uten likt derfra. De med endo har heller ikke større sjans for spontan abort slik noen skriver i slike forum som dette, ikke tro alt du leser er mitt tips til deg jeg brukte 1 år og 8 mnd med førstemann som er hjemmelaget. Brukt nærmere 3 år til sammen på nr 2 så har hatt ivf nå.

Har og hadde også med førstemann store cyster og mye sammenvoksninger .

Jeg vet ikke så mye om hvordan, mulig gjennom betennelsesreaksjonen rundt endovevet? Det kan bli endo cyster på selve eggstokkene. Betennelsesreaksjonen kan også redusere betingelsene for at embryo skal feste seg. Men det er nok mange her som kan mer om det enn meg:-)

Jeg prøvde egentlig svare anonymbruker, men det kom til deg istedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endometriose har ingen betydning for om egget fester seg eller ikke. Det kan være vanskeligere å bli gravid med endo, men hvis egget først blir befruktet og kommer seg til livmora så står de med endo og de uten likt derfra. De med endo har heller ikke større sjans for spontan abort slik noen skriver i slike forum som dette, ikke tro alt du leser er mitt tips til deg jeg brukte 1 år og 8 mnd med førstemann som er hjemmelaget. Brukt nærmere 3 år til sammen på nr 2 så har hatt ivf nå.

Har og hadde også med førstemann store cyster og mye sammenvoksninger .

Som skrevet, jeg er ikke ekspert på dette, men det jeg trekker ut av info på nett er at det er redusert sjanse for at det fester seg selv ved ivf, og da vet man at embryo er plassert i livmorhulen. Alt som kan påvirke eggkvalitet kan redusere sjanse for at embryoet overlever til det fester seg, og betennelsesstoffer kan gi et kjemisk dårligere miljø i livmor, slik at livmoren er mindre mottagelig for festing. Derfor prøver mange betennelsesdempende når de har endometriosepasienter på ivf. Er det mye endo vil de ofte prøve å fjerne mest mulig for å dempe sykdomsbyrden før ivf også, selv om de ikke får has på det som evt ligger i egglederne og kan blokkere passasjen. Kjenner også folk som har nlitt rådet til å gi opp ivf pga endometriose og flere negative innsett. Så jeg får ikke det du sier helt til å stemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenalady

Når du tok lapraskopi sa de ikke noe om hvor endoen var? Har det selv og måtte spørre om hvor det var. Hadde ikke noe på eggstokker, men de kunne ikke svare på om det kom til å ta lang tid eller ikke. :jolie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som skrevet, jeg er ikke ekspert på dette, men det jeg trekker ut av info på nett er at det er redusert sjanse for at det fester seg selv ved ivf, og da vet man at embryo er plassert i livmorhulen. Alt som kan påvirke eggkvalitet kan redusere sjanse for at embryoet overlever til det fester seg, og betennelsesstoffer kan gi et kjemisk dårligere miljø i livmor, slik at livmoren er mindre mottagelig for festing. Derfor prøver mange betennelsesdempende når de har endometriosepasienter på ivf. Er det mye endo vil de ofte prøve å fjerne mest mulig for å dempe sykdomsbyrden før ivf også, selv om de ikke får has på det som evt ligger i egglederne og kan blokkere passasjen. Kjenner også folk som har nlitt rådet til å gi opp ivf pga endometriose og flere negative innsett. Så jeg får ikke det du sier helt til å stemme.

Ja, ei venninne av meg fikk beskjed av "IVF-legen" etter tredje mislykkede IVF, at det kjemiske miljøet i livmoren hennes gjorde det svært vanskelig for embryo å feste seg grunnet endometriose. De kjøpte allikevel ett siste forsøk til full pris (man får kun støtte til tre forsøk av det offentlige) som også gikk "rett i dass".

De adopterte et par år etter dette, og et par år etter det igjen, så ble hun faktisk gravid. Helt ut av det blå, uten noen hjelp, altså kun ved naturmetoden. Så det er fortsatt mulig, men sjansen er som skrevet over svært liten...

Anonymous poster hash: 9b1c4...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle!

Hjelpes, nå får jeg egentlig inntrykk av at endometriose vil gjøre det veldig vanskelig å bli gravid? Er det ingen her med endo som har fått det til relativt kjapt?

Jeg hadde en cyste på eggstokken..de fant ikke noe mer under lap. Da jeg gikk på ppiller- for å holde det i sjakk- hadde jeg to små på eggstokkene. Den ene forsvant(?), den andre krympet til under 0,5 cm. Var iallefall så og si borte. Aner ikke åssen det er nå da, kan jo ha kommet tilbake.

Så med endo bør man altså belage seg på å bruke lang tid? :(



Anonymous poster hash: 66df7...8bf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle!

Hjelpes, nå får jeg egentlig inntrykk av at endometriose vil gjøre det veldig vanskelig å bli gravid? Er det ingen her med endo som har fått det til relativt kjapt?

Jeg hadde en cyste på eggstokken..de fant ikke noe mer under lap. Da jeg gikk på ppiller- for å holde det i sjakk- hadde jeg to små på eggstokkene. Den ene forsvant(?), den andre krympet til under 0,5 cm. Var iallefall så og si borte. Aner ikke åssen det er nå da, kan jo ha kommet tilbake.

Så med endo bør man altså belage seg på å bruke lang tid? :(

Anonymous poster hash: 66df7...8bf

Det er individuelt, ikke alle får problemer. På ivf-forumene ser man selvsagt bare dem som sliter. Det gjør du ikke før det er bevist;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for beroligende ord :) Jeg mener jeg leste et sted at de aller fleste med endo fik det til på naturlig måte,(og at mange som får det til relativt kjapt kan ha endo - uten at de vet det.) At endo egentlig er ganske vanlig, men bare kjent ifht barnløshet.

satser på det går bra :)



Anonymous poster hash: 66df7...8bf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som skrevet, jeg er ikke ekspert på dette, men det jeg trekker ut av info på nett er at det er redusert sjanse for at det fester seg selv ved ivf, og da vet man at embryo er plassert i livmorhulen. Alt som kan påvirke eggkvalitet kan redusere sjanse for at embryoet overlever til det fester seg, og betennelsesstoffer kan gi et kjemisk dårligere miljø i livmor, slik at livmoren er mindre mottagelig for festing. Derfor prøver mange betennelsesdempende når de har endometriosepasienter på ivf. Er det mye endo vil de ofte prøve å fjerne mest mulig for å dempe sykdomsbyrden før ivf også, selv om de ikke får has på det som evt ligger i egglederne og kan blokkere passasjen. Kjenner også folk som har nlitt rådet til å gi opp ivf pga endometriose og flere negative innsett. Så jeg får ikke det du sier helt til å stemme.

Da er det jo rart at seksjonsoverleger ved sykehuset sier at endoen ikke er av betydning for om det fester seg, MEN som mange leger sier så vet man ikke nok om dette dessverre. Jeg håper uansett at alle som gjennomgår ivf lykkes og får barnet de ønsker seg . Jeg har forvøvrig fått beskjed om ikke å fjerne mine store cyster Pga da kan fort noe av eggstokkene gå med og da står man enda svakere. Jeg tror eggkvaliteten er det viktigste for om man lykkes eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for beroligende ord :) Jeg mener jeg leste et sted at de aller fleste med endo fik det til på naturlig måte,(og at mange som får det til relativt kjapt kan ha endo - uten at de vet det.) At endo egentlig er ganske vanlig, men bare kjent ifht barnløshet.satser på det går bra :)Anonymous poster hash: 66df7...8bf

Jeg er med i en lukket gruppe på Facebook for de med endometriose og der har mange blitt gravide helt naturlig uten problemer. Andre igjen har brukt lang tid og noen må ha ivf. De aller fleste der har barn så tror ikke du skal være så bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo rart at seksjonsoverleger ved sykehuset sier at endoen ikke er av betydning for om det fester seg, MEN som mange leger sier så vet man ikke nok om dette dessverre. Jeg håper uansett at alle som gjennomgår ivf lykkes og får barnet de ønsker seg . Jeg har forvøvrig fått beskjed om ikke å fjerne mine store cyster Pga da kan fort noe av eggstokkene gå med og da står man enda svakere. Jeg tror eggkvaliteten er det viktigste for om man lykkes eller ikke.

Ifølge uptodate.com hadde jeg forstått det riktig, men kanskje dine seksjonsleger konkluderer annerledes enn de store databasene. Klinikken min trikser ekstra på endopasientene ved ivf, så de bryr seg nok også om festeforholdene. Men de fleste med endo kan ha vellykket prøving og svangerskap på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge uptodate.com hadde jeg forstått det riktig, men kanskje dine seksjonsleger konkluderer annerledes enn de store databasene. Klinikken min trikser ekstra på endopasientene ved ivf, så de bryr seg nok også om festeforholdene. Men de fleste med endo kan ha vellykket prøving og svangerskap på egenhånd.

offentlig eller privat du går da? Og har du endometriose selv? Der jeg går er det lutinus som gjelder for p bedre festeforholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

offentlig eller privat du går da? Og har du endometriose selv? Der jeg går er det lutinus som gjelder for p bedre festeforholdet.

Jeg er privat, men har ikke endosymptomer og har ikke vært utredet for det. Pco som er problemet her. Lutinus er progesteronstøtte og sikrer nok hormoner til å bygge og opprettholde slimhinnen, men den gjør jo ikke noe med evt immunologiske konsekvenser. Tror det er litt eksperimentelt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...