Gå til innhold

Fikk seks av ti fra svigermor... Kjerring!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Ti ting du ikke bør si til en som har spontanabortert", side2.no

1. Hva skjedde? Drakk du for mye kaffe?

Eller alkohol, eller nikotin. Eller hva annet du foretrekker (feilmessig) å dømme andre for.

2. Det var nok bare ikke meningen
Nei, sier du det. Er du synsk?

3. I din alder burde du vært klar over risikoen
Du mener kanskje at det ikke burde ha kommet som en overraskelse. Men det gjorde det. Jeg er visst en idiot som fortjente dette, fordi jeg tillot meg selv å bli så glad.

4. Er det ikke bare som å få mensen? Er det noen stor greie da?
Dette kan sammenlignes med å be noen om å bare «løpe det av seg» når de har forstuet ankelen.


5. Bare la livet gå videre, så fort som mulig

6. Ja ja, mest sannsynlig var ikke fosteret levedyktig
Så du mener dette egentlig er en velsignelse? Halleluja. Jeg trodde ikke at en velsignelse ville føles så tom og trist.

Det kan jeg ikke tenke på en gang.

7. Foreldrene dine ble vel veldig triste
Det er de sikkert, men er det ikke de som skal stille opp for meg?

8. Når du har fått det til en gang, kommer det sikkert til å skje igjen veldig raskt
Det kan ikke du love, med mindre du har evnen til å se inn i fremtiden.

9. Det var jo så tidlig
Og du tror at det derfor føles helt greit?
Hva med?: «Huff, det var trist å høre. Hvordan går det med deg? Hvordan kan jeg hjelpe?».

10. Det er veldig vanlig
Ja, det stemmer at 10-15 prosent av alle svangerskap som er bekreftet ved graviditetstest ender med spontanabort, og det er kanskje på en måte fint å vite at man ikke er alene om det som skjer. Samtidig oppleves det ikke som noe veldig «vanlig».



Anonymous poster hash: f2f66...eb7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen av de der har jeg da hørt folk som spontanaborterer si selv! Særlig nummer 2 og 6, kanskje for selvtrøst?



Anonymous poster hash: 4d216...305
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok svigermoren din egentlig prøver å trøste, men dessverre på en litt klønete måte.

Det er aldri lett å vite hva man skal si i en sånn situasjon.

Vi mistet et barn helt uventet under fødselen for noen år siden og du aner ikke hvor mange rare, klønete og klossete ting folk sa i et forsøk på å bidra med noe.

Anonymous poster hash: 698d9...ea3

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor aka hun du vil gjøre til bestemor ?



Anonymous poster hash: e4dd5...173
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å slappe av. Hun vil egentlig bare hjelpe. Noen tror de kan modifisere sorgen ved å "normalisere" det som har skjedd, mens det egentlig gjør ting sårere og mer ensomt når vi føler det blir bagatellisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en kjerring. Prøver å trøste deg! Makan!

Anonymous poster hash: bcb79...864

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal jeg sette meg til og lage en tilsvarende liste over tilsvarende dumme ting folk kan lirke av seg når noen nettopp er død?

Eller når ett barn har vært forsvunnet i flere dager?

Å si dumme, hjelpeløse ting er nemlig ganske normalt, og derfor er det mye bedre å klappe igjen, når en ikke klarer å komme med noe bedre! Men det er det ikke alle som forstår, de må høre sin egen stemme.

Anonymous poster hash: 236bc...a92

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig det var hyggelige ting å si jeg. Men det er klart, ingenting man sier i den situasjonen er riktig. Det blir jo ikke bedre uansett hva folk sier. :(

Klem til deg TS.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig det var hyggelige ting å si jeg. Men det er klart, ingenting man sier i den situasjonen er riktig. Det blir jo ikke bedre uansett hva folk sier. :(

Klem til deg TS.

Har du hatt en ufrivillig abort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høyres ut som at svigermor gjer eit tappert forsøk på å trøsta og visa medfølelse, men ikkje ser at du føler at sorga di blir bagatellisert. Sjølv om du nok har det vondt nå, prøv å la det prella av og ikkje la det påvirka forholdet mellom deg og svigermor.

Og faktisk prøvde eg å seia alle dei seks punkta til meg sjølv den tida eg sleit med habituell abort. Men det hadde nok vore noko anna om nokon andre prøvde å seia det til meg som trøst.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off ikke hat henne pga dette da. Jeg er helt sikker på at dette var et forsøk på å trøste/normalisere. Kunne funnet på å si noe av det selv. Alle har ikke opplevd alt, og det er vanskelig å vite hva som blir feil å si. Må legge til at jeg syns det var tøft av henne å snakke med deg om det. Mange hadde reagert dersom hun bare ble stille. Eller reagert med veldig tristhet slik at det liksom er henne det er synd på..

Det er trist å høre at du måtte oppleve dette. Hvilken uke var det? Neste gang bør du unngå å si det til noen før etter uke12, og du har sett at alt er i orden på ul. Det er det de fleste gjør for å slippe slike samtaler som du nå har opplevd.

Anonymous poster hash: 9892b...4e8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. På meg virker det som om svigermor prøver å trøste. Kjeft får man hvis man ikke sier noe også - feil skal det visst være åkkesom.

2. Hva vet du om svigermors egne erfaring med spontanaborter? Det kan hende hun har vært gjennom flere selv, og sier det hun følte trøstet henne i hennes situasjon.

Selv om du sliter, prøv å vise forståelse for at det var trist for hun som skulle bli bestemor også.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent litt, er du sur fordi du fikk 6 av 10 kommentarer fra en artikkel? Var du sur på henne før du leste artikkelen?



Anonymous poster hash: 7937f...682
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK så var hun klønete i sin kommunikasjon, men er hun en kjærring for det?

Kanskje er hun dårlig på slike samtaler. Det er mange uten at det er noe galt med det. Men jeg synes faktisk hun skal ha ros for å ikke ha tiet i hjel det som er skjedd, for det ville ha vært naturlig for mange.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermoren din forsøker å trøste deg og normalisere situasjonen. Hvert femte svangerskap eller litt mer ender i en spontanabort.

Har mistet selv i uke 9 -10 og sa minst 4-5 av disse tingene selv, samt tenkte at livet måtte gå raskt videre. Ble forøvrig gravid måneden etter. Venninner av meg som har mistet, har også sagt flere av disse og lignende fraser selv.

Det føles ille, men jeg har en viss lit til at kroppen ordner opp i ting. Tenker på alle de jeg kjenner som har opplevd dødfødsler, at babyen måtte opereres, mens den var i mors mage og likevel døde før fødsel, vært nødt til å ta senabort på grunn av medisinske årsaker som gjorde fosteret ikke levedyktige osv og er glad at jeg ikke har opplevd noe slikt.

Anonymous poster hash: b7640...e36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt en ufrivillig abort?

Det har egentlig ikke du noe med. Poenget er at det er slike ting som er vanlige å si, uten at man mener noe vondt med det. Akkurat som mange sier feil ting etter et dødsfall. Eller, ikke feil ting, men det føles sånn. Tror nok svigermor bare ville trøste.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skal jeg sette meg til og lage en tilsvarende liste over tilsvarende dumme ting folk kan lirke av seg når noen nettopp er død?

Eller når ett barn har vært forsvunnet i flere dager?

Å si dumme, hjelpeløse ting er nemlig ganske normalt, og derfor er det mye bedre å klappe igjen, når en ikke klarer å komme med noe bedre! Men det er det ikke alle som forstår, de må høre sin egen stemme.

Anonymous poster hash: 236bc...a92

Uansett hva sorgen skulle være utslag av, så synes i hvert fall jeg det er verre om folk trekker seg unna i frykt for å si noe dumt, enn det at de faktisk annerkjenner at det har skjedd noe i livet ditt.

Klønete formuleringer til tross - det er jo et forsøk på å trøste. Tipper hun er lei seg hun også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har egentlig ikke du noe med. Poenget er at det er slike ting som er vanlige å si, uten at man mener noe vondt med det. Akkurat som mange sier feil ting etter et dødsfall. Eller, ikke feil ting, men det føles sånn. Tror nok svigermor bare ville trøste.

Har ikke noe med det nei, men lurte siden du syntes kommentarene var hyggelige. De er like hyggelige som om broren din omkom i en bilulykke for 2 uker siden, og de rundt deg vil trøste deg med at det var nok en mening med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bedreom folk ikke sier noe i det hele tatt og kanskje unngår kontakt.



Anonymous poster hash: fb83d...a65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe med det nei, men lurte siden du syntes kommentarene var hyggelige. De er like hyggelige som om broren din omkom i en bilulykke for 2 uker siden, og de rundt deg vil trøste deg med at det var nok en mening med det.

Jeg mener fortsatt at det er ting som er ment hyggelige, selvom det ikke er hyggelig å høre de.

Kanskje du kan gi meg et eksempel på noe som ER hyggelig å høre etter et dødsfall/ spontanabort?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...