Gå til innhold

Feil kjønn på hjemmehjelper/hjemmesykepleier?


Akcent

Anbefalte innlegg

Ikke angrip meg hvis jeg sier noe feil, for jeg vet faktisk ikke hva den korrekte tittelen på yrket er, men jeg snakker her om de som reiser rundt og steller gamle mennesker og andre som av en eller annen grunn ikke er i stand til å stelle seg selv. Jeg har pleid å kalle dem hjemmesykepleiere.

Noen mennesker må ha hjelp til å dusje og vaske seg, og får derfor besøk noen ganger hver uke for å bli dusjet og vasket. Nå har jeg forstått det slik at brukerne ikke egentlig har krav på å få tilsendt en hjemmesykepleier av samme kjønn som seg selv, men hovedregelen er at det sendes en av samme kjønn så lenge det er kapasitet til det i bemanningen. Dessverre skjærer det seg noen ganger, gjerne som følge av høyt sykefravær, og da må hjemmesykepleietjenesten bare sende ut de hjemmesykepleierne de har. Dette synes jeg både er forståelig og helt innlysende.

Men så har jeg sett noen eksempler i en reportasje på TV der gamle damer har protestert fullstendig mot å bli dusjet av mannlige hjemmesykepleiere. Jeg husker spesielt en gammel dame som hadde falt og brukket armen. Hun var ganske hjelpeløs, men syntes det var alt for upassende da hun fikk tilsendt en mann. Han forklarte at de hadde for mange kvinnelige hjemmesykepleiere sykemeldt den dagen. Dette skjønte hun, men nektet likevel å bli dusjet av hjemmesykepleieren. Han kunne ikke pålegge brukeren å bli dusjet, og måtte reise igjen med uforrettet sak.

Jeg stiller meg veldig forundret over dette. Hvis jeg selv hadde vært i samme situasjon ville jeg kjempeglad for at noen faktisk gadd å ta seg bryet med å komme hjem til meg for å vaske meg, uansett om det var en mann eller en dame, og uansett om det var en offentlig ansatt, en venn, en i familien eller andre. Riktignok er jeg mann selv, men jeg klarer ikke helt å se at det skulle ha noe å si. Hvorfor oppleves dette så vanskelig for brukerne?

Jeg har også tenkt litt på de i vårt samfunn som praktiserer islam, der det er ekstra tabubelagt å vise seg naken for noen av motsatt kjønn så lenge det ikke er ens ektefelle. Men jeg antar at muslimer også må bli gamle og pleietrengende etter hvert, og jeg forestiller meg ikke at de vil få noen annen behandling av hjemmesykepleietjenesten enn ikke-muslimer. Hvordan takler denne gruppen brukerne å få besøk av hjemmesykepleiere av motsatt kjønn? Jeg har aldri hørt noen eksempler på dette fra noen som jobber i hjemmesykepleien før. Hvordan løses slike ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De eldre er jo av en litt annen tid da, da de vokste opp var det jo primert kvinnene som gjorde slik. Så jeg kan skjønne at det er uvant og ekkelt, og de står jo selvsagt fritt til å si nei om det kommer en mann.

Dette med kultur lurer jeg også litt på, men tror nok heller ikke at de blir å få noen særbehandling, utover å oppfylle ønsket så langt det lar seg gjøre da. Kjente ei som jobbet i hjemmesykepleien der beboer ville hun skulle gå med hijab inne hos ham. Det var ikke aktuelt, men hun godtok å pakke håret inn i noe annet(en hatt) for det var mer nøytralt for henne. Vaskingen var greit så lenge hun brukte hansker. Så tror det er viktig å kunne møtes litt på halvveien:)



Anonymous poster hash: 7beeb...a51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du fattet eeg i korthet hadde det vært fint. Detter av lasset halveis.

Dette fungerer faktisk slik at den som trenger hjelp til personlig stell fra hjemmesykepleien får spørreakjema og bl.a. svarer på om de ønsker mann eller kvinne ved f.eks. dusjing. Klarer ikke kontoret å sy sammen en arbeidsliste til og med de som er på jobb slik at brukerens ønske blir oppfylt, så ringer de og sier i fra. De sender ikke folk ut som må gå med uforrettet sak. Neste dag blir en bruker som ikke fikk sine tjenester utført dagen før prioritert.

Dette er ikke noe problem å lage et problem ut av.

Anonymous poster hash: 61051...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ingen ekspert på området, men det er vel ganske vanlig blant f.eks. muslimer at familien tar var på dem, slik at dusjing er det nær familie som hjelper til med og ikke en hjemmesykepleier.

At det generelt sett er vanskelig for brukere å bli dusjet av noen av motsatt kjønn skyldes vel flere ting. For det første er man ikke lenger i stand til å ta vare på seg selv/klare seg selv, det er nok sårt. Når man så må ha hjelp til personlig hygiene er det sikkert lettere at det er noen av samme kjønn som hjelper en. Man er flau f.eks. Man er kanskje ikke vant til å vise kroppen sin til andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sykepleier så når jeg jobbet i hjemmetjenesten var jeg ansatt som pleier.

Jeg er kvinne og har dusjet både kvinner og menn, aldri fått en kommentar på det og kan ikke huske at noen i løpet av de 6 mnd jeg jobbet der tok opp at "Lise" vil dusjes av en kvinne eller "Per" vil dusjes av en mann. Vi hadde kun etniske nordmenn på listen vår, ingen muslimer.

Men har jobbet noen år med voksne multihandikappede og flertallet var muslimer. Det var kun ei hvor foreldrene sa at de ønsket at i utgangspunktet skal kun kvinner skifte bleie og dusje henne men om det var umulig så kunne selvfølgelig en mann gjøre det. Dusjing er ikke krise å utsette noen timer i en omsorgsbolig (med tanke på at det kommer andre ved vaktskifte) men bleier må byttes. Vi var ca 50-50 menn og kvinner som jobbet der og jeg kan ikke huske at en mann noen sinne skiftet på henne eller dusjet henne. Hun har ganske konservative foreldre. De andre muslimske brukerne sine foreldrene sa at begge kjønn var greit.

Men hadde en muslimsk kollega som nektet å se de kvinnene vi jobbet med nakne, som dusjing og bleieskifte. Men han var ganske lat, mye han ikke gadd å gjøre, så mistenkte at han bare løy for å slippe. Han var så lat at han fikk en advarsel fra leder, han gjorde ikke jobben sin. Da ble han rasende og sa opp.

De andre muslimske kollegene hadde ingen problemer med å skifte på og dusje motsatt kjønn.

Må innrømme at om jeg ble rullestolbruker eller noe sånt nå så hadde jeg faktisk foretrukket å vaskes av en kvinne, men helst to til stede uansett kjønn. Har opplevd overgrep. Kanskje jeg føler det annerledes når jeg blir gammel, men kanskje ikke.

Anonymous poster hash: c415d...980

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I islam er det vel uansett haram å vise seg naken for andre, til og med av samme kjønn? Jeg hørte hvertfall min lærer si det da en annen lærer foreslo dusjing sammen (begge er kvinner og det var en morsom tone altså).



Anonymous poster hash: 69515...61f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sjelden noe problem. Det er ikke så mange menn i omsorgsyrkene, og del løser seg som oftest. Man kan ikke tvinge en kvinnelig hjemmeboende eller en pasient å bli dusjet eller stelt av en mann. Jeg har også nylig opplevd det motsatte. Nemlig at en kvinnelig muslimsk Vg1 elev ikke ville verken være med å stelle eller observere stell av menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er etnisk nordmann, kvinne i tyveårene og må ha hjelp til personlig hygiene. Da jeg var frisk synes jeg det var helt ok å bruke fellesgraderobe i svømmehall eller treningssenter, men jeg kledde på meg før jeg begynte å tørke håret. Etter at jeg ble syk har kroppet forandret seg mye og jeg liker ikke å se meg i speilet, så at andre skal se meg er tøft. Det føles utrolig nedverdigende å måtte ha hjelp, det er den verste følelsen jeg noensinne har hatt. Å bli vasket i underlivet av et fremmed menneske er ikke morsomt. Hjemmesykepleierne har dårlig tid, og min erfaring er at menn oftere er mer hardhent og stressa enn kvinner. Det er ganske mange forskjellige grunner til at jeg valgte å stå over dusjen hvis det kom en mann. Er fryktelig glad for at jeg nå har BPA.

Anonymous poster hash: 85364...f88

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i Hjemmesykepleien, hos oss jobber det omtrent halvparten kvinner og menn. Veldig mange av dem igjen er også muslimer. Har aldri hørt noe om at de har reservasjoner mot å stelle noen av motsatt kjønn.

Det er imidlertid ikke så uvanlig at eldre kvinner foretrekker å bli stelt av kvinner. Det etterkommes så langt det finns ressurser, og det er sjeldent av det ikke lar seg gjøre å bytte oppdrag med hverandre.

Det finns muslimske brukere, og jeg har aldri truffet en muslimsk kvinne som ikke har krevd en kvinnelig pleier. Det er nok riktig at de mottar mye hjelp fra familie, men en kvinne lar seg ikke dusje av sin sønn. Muslimene får også dusje opptil annenhver dag. Jepp! I motsetning til andre som får en pr. uke. Har også hatt brukere som ikke slipper inn hjelpere som ikke snakker samme språk.

Har aldri vært borti menn som har reservasjoner mot å bli stelt av kvinner.



Anonymous poster hash: 10cf9...1e5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I islam er det vel uansett haram å vise seg naken for andre, til og med av samme kjønn? Jeg hørte hvertfall min lærer si det da en annen lærer foreslo dusjing sammen (begge er kvinner og det var en morsom tone altså). Anonymous poster hash: 69515...61f

Ikke hvis det er for å hjelpe noen i en svakere posisjon enn deg selv, som eldre, uføre, funksjonshemmede osv. Så muslimer kan godt ha en sånn type jobb.

Anonymous poster hash: 8fd73...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er etnisk nordmann, kvinne i tyveårene og må ha hjelp til personlig hygiene. Da jeg var frisk synes jeg det var helt ok å bruke fellesgraderobe i svømmehall eller treningssenter, men jeg kledde på meg før jeg begynte å tørke håret. Etter at jeg ble syk har kroppet forandret seg mye og jeg liker ikke å se meg i speilet, så at andre skal se meg er tøft. Det føles utrolig nedverdigende å måtte ha hjelp, det er den verste følelsen jeg noensinne har hatt. Å bli vasket i underlivet av et fremmed menneske er ikke morsomt. Hjemmesykepleierne har dårlig tid, og min erfaring er at menn oftere er mer hardhent og stressa enn kvinner. Det er ganske mange forskjellige grunner til at jeg valgte å stå over dusjen hvis det kom en mann. Er fryktelig glad for at jeg nå har BPA.

Anonymous poster hash: 85364...f88

Kjenner igjen det du skriver. Mange menn foretrekker faktisk hjelp fra kvinner da det kan virke som om enkelte unge mannlige hjemmesykepleiere kan ha litt problemer med enkelte ting når det kommer til nakenhet og stell nedentil. Det samme skjer når noen trenger å få hele kroppen smurt med kremer og salver. Det er tydeligvis ikke greit å ta seg tid til å massere dette inn, men klaskes på.

Anonymous poster hash: 10cf9...1e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i Hjemmesykepleien, hos oss jobber det omtrent halvparten kvinner og menn. Veldig mange av dem igjen er også muslimer. Har aldri hørt noe om at de har reservasjoner mot å stelle noen av motsatt kjønn.

Det er imidlertid ikke så uvanlig at eldre kvinner foretrekker å bli stelt av kvinner. Det etterkommes så langt det finns ressurser, og det er sjeldent av det ikke lar seg gjøre å bytte oppdrag med hverandre.

Det finns muslimske brukere, og jeg har aldri truffet en muslimsk kvinne som ikke har krevd en kvinnelig pleier. Det er nok riktig at de mottar mye hjelp fra familie, men en kvinne lar seg ikke dusje av sin sønn. Muslimene får også dusje opptil annenhver dag. Jepp! I motsetning til andre som får en pr. uke. Har også hatt brukere som ikke slipper inn hjelpere som ikke snakker samme språk.

Har aldri vært borti menn som har reservasjoner mot å bli stelt av kvinner.

Anonymous poster hash: 10cf9...1e5

Hvordan har dere tid til det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har dere tid til det??

Da må vi være flere på jobb. Bruker vanvittig mange vikarer i den bransen :)

Anonymous poster hash: 10cf9...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde du fattet eeg i korthet hadde det vært fint. Detter av lasset halveis.

Dette fungerer faktisk slik at den som trenger hjelp til personlig stell fra hjemmesykepleien får spørreakjema og bl.a. svarer på om de ønsker mann eller kvinne ved f.eks. dusjing. Klarer ikke kontoret å sy sammen en arbeidsliste til og med de som er på jobb slik at brukerens ønske blir oppfylt, så ringer de og sier i fra. De sender ikke folk ut som må gå med uforrettet sak. Neste dag blir en bruker som ikke fikk sine tjenester utført dagen før prioritert.

Dette er ikke noe problem å lage et problem ut av.Anonymous poster hash: 61051...4ca

Det der kan jeg si med en gang at ikke stemmer, på noen hjemmesykepleier f.eks i hovedstaden. At menn på kveldsvakt har måttet gå med uforurettet sak fordi etnisk norske kvinnelige brukere ikke vil ha mannlig pleier har skjedd ved flere anledninger pga tidspress og underbemanning og dette var eneste alternativ, eller blitt avvist per tlf. At man prioriterer at brukeren får det kjønnet på pleier den vil ha er klart, men det er ikke alltid det er mulig i praksis.

Anonymous poster hash: 48a8a...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der kan jeg si med en gang at ikke stemmer, på noen hjemmesykepleier f.eks i hovedstaden. At menn på kveldsvakt har måttet gå med uforurettet sak fordi etnisk norske kvinnelige brukere ikke vil ha mannlig pleier har skjedd ved flere anledninger pga tidspress og underbemanning og dette var eneste alternativ, eller blitt avvist per tlf. At man prioriterer at brukeren får det kjønnet på pleier den vil ha er klart, men det er ikke alltid det er mulig i praksis.

Anonymous poster hash: 48a8a...093

Det stemmer! :) Men nå dusjes det vanligvis ikke på kveldstid. Og de som ikke klarer å stelle seg selv for kvelden, trenger mest av alt ny bleie og har vel på en måte gitt slipp på blygselen.

På dagtid er det flere som motsetter seg hjelp av motsatt kjønn.

Anonymous poster hash: 10cf9...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer! :) Men nå dusjes det vanligvis ikke på kveldstid. Og de som ikke klarer å stelle seg selv for kvelden, trenger mest av alt ny bleie og har vel på en måte gitt slipp på blygselen. På dagtid er det flere som motsetter seg hjelp av motsatt kjønn. Anonymous poster hash: 10cf9...1e5

Det stemmer at det ikke dusjes på kvelden, men det finnes brukere som trenger mye hjelp uansett på kveldstid, uavhengig om bleie er involvert eller ikke. Og nei, det er ikke alle som har gitt slipp på blygselen selv om det er kveldsstell hver kveld. :)

Men klart har også møtt kvinnelige brukere som har vendt seg til mannlig pleiere og som var veldig skeptiske og ukomfortable til dem i begynnelsen.

Anonymous poster hash: 48a8a...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da må vi være flere på jobb. Bruker vanvittig mange vikarer i den bransen :)

Anonymous poster hash: 10cf9...1e5

Hva hvis f.eks en norsk dame søker om å få dusje annenhver dag, får hun vedtak på det? Eller er det bare muslimer som får slike vedtak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis f.eks en norsk dame søker om å få dusje annenhver dag, får hun vedtak på det? Eller er det bare muslimer som får slike vedtak?

Tror nok at muslimene står i særstilling her, pga. religion. De andre får bare én dusj i uka, men mindre det er medisinsk begrunnet.

Anonymous poster hash: 10cf9...1e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange eldre, spesielt kvinner, er ikke komfortable med å bli vasket og stelt av menn, da de nok kun har blitt sett nakne av legen som hjalp til å føde dem, samt mannen de valgte å gifte seg med senere i livet. Har selv hatt pasienter som har sagt at de ikke vil ha menn der, (etnisk norske, i mine tilfeller) men vi har ikke nok folk og må desverre si at vi trenger to på stell, og han er den som er ledig. Etterpå har jeg blitt fortalt av pasient at det gikk greit med han likevel, men vi merker jo at de foretrekker kvinner. Også de mannlige pasientene, rett og slett fordi stell og pleie er nok sett som et kvinneyrke for dem, kanskje det minner om kjønnsroller de er vant med.



Anonymous poster hash: fb171...b03
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere alle som har svart. Jeg ser at dere har svart saklig og tatt spørsmålet seriøst. Det setter jeg pris på.

Jeg er etnisk nordmann, kvinne i tyveårene og må ha hjelp til personlig hygiene. Da jeg var frisk synes jeg det var helt ok å bruke fellesgraderobe i svømmehall eller treningssenter, men jeg kledde på meg før jeg begynte å tørke håret. Etter at jeg ble syk har kroppet forandret seg mye og jeg liker ikke å se meg i speilet, så at andre skal se meg er tøft. Det føles utrolig nedverdigende å måtte ha hjelp, det er den verste følelsen jeg noensinne har hatt. Å bli vasket i underlivet av et fremmed menneske er ikke morsomt. Hjemmesykepleierne har dårlig tid, og min erfaring er at menn oftere er mer hardhent og stressa enn kvinner. Det er ganske mange forskjellige grunner til at jeg valgte å stå over dusjen hvis det kom en mann. Er fryktelig glad for at jeg nå har BPA.

Anonymous poster hash: 85364...f88

Takk for et veldig godt og lærerikt svar, jeg forstår din frustrasjon godt.

Hvis man ser bort fra personlig assistent, har du noen forslag til hva pleierne kan gjøre for at det skal føles bedre å få hjelp? Eller er det eventuelt noe annet som kan gjøres for å redusere ubehaget?

Jeg jobber i Hjemmesykepleien, hos oss jobber det omtrent halvparten kvinner og menn. Veldig mange av dem igjen er også muslimer. Har aldri hørt noe om at de har reservasjoner mot å stelle noen av motsatt kjønn.

Det er imidlertid ikke så uvanlig at eldre kvinner foretrekker å bli stelt av kvinner. Det etterkommes så langt det finns ressurser, og det er sjeldent av det ikke lar seg gjøre å bytte oppdrag med hverandre.

Det finns muslimske brukere, og jeg har aldri truffet en muslimsk kvinne som ikke har krevd en kvinnelig pleier. Det er nok riktig at de mottar mye hjelp fra familie, men en kvinne lar seg ikke dusje av sin sønn. Muslimene får også dusje opptil annenhver dag. Jepp! I motsetning til andre som får en pr. uke. Har også hatt brukere som ikke slipper inn hjelpere som ikke snakker samme språk.

Har aldri vært borti menn som har reservasjoner mot å bli stelt av kvinner.



Anonymous poster hash: 10cf9...1e5

Dette var veldig overraskende! Jeg hadde aldri trodd at folk ble forskjellsbehandlet ut fra sin trosretning. Er dette helt akseptabelt, da? Praktiseres dette likt over hele Norge, tror du?

Det der kan jeg si med en gang at ikke stemmer, på noen hjemmesykepleier f.eks i hovedstaden. At menn på kveldsvakt har måttet gå med uforurettet sak fordi etnisk norske kvinnelige brukere ikke vil ha mannlig pleier har skjedd ved flere anledninger pga tidspress og underbemanning og dette var eneste alternativ, eller blitt avvist per tlf. At man prioriterer at brukeren får det kjønnet på pleier den vil ha er klart, men det er ikke alltid det er mulig i praksis.

Anonymous poster hash: 48a8a...093

Jeg kan godt tenke meg at det vil være ulik praksis rundt omkring i landet på dette området, og at problemstillingen kanskje er større i de områdene av landet der det bor flest brukere. Og jeg vil si meg uenig i at jeg skaper et fiktivt problem i denne tråden. Jeg mistenker at dette er en utfordring mange steder i landet hver dag.

Mange eldre, spesielt kvinner, er ikke komfortable med å bli vasket og stelt av menn, da de nok kun har blitt sett nakne av legen som hjalp til å føde dem, samt mannen de valgte å gifte seg med senere i livet. Har selv hatt pasienter som har sagt at de ikke vil ha menn der, (etnisk norske, i mine tilfeller) men vi har ikke nok folk og må desverre si at vi trenger to på stell, og han er den som er ledig. Etterpå har jeg blitt fortalt av pasient at det gikk greit med han likevel, men vi merker jo at de foretrekker kvinner. Også de mannlige pasientene, rett og slett fordi stell og pleie er nok sett som et kvinneyrke for dem, kanskje det minner om kjønnsroller de er vant med.



Anonymous poster hash: fb171...b03

Veldig godt poeng det der. Det var kanskje ikke så mange mannlige pleiere i Norge for 80-100 år siden. Men det er interessant at pasienten sier at det likevel gikk greit med den mannlige pleieren etterpå. Dette forteller meg at brukeren kanskje ikke egentlig er redd for å bli sett naken av en mann, men at det handler mer om en ny og uvant situasjon, som brukerne ikke tar inn over seg at de må venne seg til...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...