Gå til innhold

Noen som har erfaring med Basenji, vet om gode og seriøse oppdrettere i Norge, Sverige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med Basenji, vet om seriøse og gode oppdrettere i Norge eller Sverige og som vil dele erfaring, tips og råd når det gjelder oppdragelse og det å eie en hund av denne rasen, hvordan det har gått. Utfordringer ved denne rasen, og hva som er positivt. Vet det er en hund som er glad i spor og jakt, har mye energi og kan være litt rampete i oppveksten , pluss at den ikke kan bjeffe. Vi har en hannhund sv stor rase fra før som krever en del og har mye energi, så en Basenji er vi egentlig litt nysgjerrige på. Vi skal skaffe oss hund etterhvert når det passer og den andre hunden er vokst fra valpealderen, blitt ca. 2 +. Noen med erfaringer?

Anonymous poster hash: b68fd...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke Basenji, men en annen primitiv hund, og vil si at de er for spesielt interesserte. Urhunder har mye jakt i seg, blir sjeldent gode på innkalling, er utsatt for sepersjonsangst og er ofte skeptiske med fremmede, både mennesker og hunder. Selv om det finnes linjer hvor dette er avlet ned må du alltid være forberedt på at din valp kan bli en skikkelig særing, og være innstillt på å tilpasse deg dette. Er du feks forberedt på å ha en hund du ikke kan reise fra uten at den ødelegger huset, en hund som aldri kan være løs med andre hunder eller som du må passe på at ikke havner i en situasjon hvor den biter folk som håndterer den feil? Disse hundene bør også brukes i en eller annen aktivitet som tilfredsstille jakten i dem.



Anonymous poster hash: a0c64...c91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Basenji, men en annen primitiv hund, og vil si at de er for spesielt interesserte. Urhunder har mye jakt i seg, blir sjeldent gode på innkalling, er utsatt for sepersjonsangst og er ofte skeptiske med fremmede, både mennesker og hunder. Selv om det finnes linjer hvor dette er avlet ned må du alltid være forberedt på at din valp kan bli en skikkelig særing, og være innstillt på å tilpasse deg dette. Er du feks forberedt på å ha en hund du ikke kan reise fra uten at den ødelegger huset, en hund som aldri kan være løs med andre hunder eller som du må passe på at ikke havner i en situasjon hvor den biter folk som håndterer den feil? Disse hundene bør også brukes i en eller annen aktivitet som tilfredsstille jakten i dem.

Anonymous poster hash: a0c64...c91

Ts

Takk for et godt svar. Dette må jeg tenke på. Vi har hatt hund før som hadde separasjonsangst, og det var ikke lett. Så det er noe jeg ikke ønsker. Men den hunden hadde vært hos et slemt hjem før den kom til oss, og knyttet nære bånd til oss. Hunden vi har nå er en del stri og har en del jakt instinkt, og kan være opp og ned når det gjelder innkalling og annen lydighet. Han har vi jobbet mye med, og han har blitt flink. Han er flink til å være hjemme alene, men kan ule litt når vi drar. Vi er innstilt på å jobbe mye med den nye hunden, og kommer til å lese om rasen før vi bestemmer oss. Men vi er mye ute i skogen, så den kommer til å bli brukt mye til spor og annen aktivitet. Vi ønsker oss en hund som kan være mye aktiv, men vi vil ha en hund som ikke er like stor som den vi har nå. Derfor har vi fått interesse for basenji. Det finnes sikkert andre aktuelle hunderaser også, som vi vil vurdere først.

Anonymous poster hash: b68fd...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kingwanas.com er en flink, norsk oppdretter som har mye god informasjon om rasen på nettsiden sin. Hun har blant annet skrevet om rasen i Hundesport (Norsk Kennelklubb sitt blad), og det ligger en link til artikkelen der inne.

 

Jeg ville også dratt på noen utstillinger og møtt rasen, dersom du ikke har gjort det allerede. Det er ingen hast, siden basenjier bare har løpetid 1 gang i året, og alle har på høsten. Altså blir så og si alle valpene født i desember/januar.

 

Det er en rase for spesielt interesserte, men min erfaring med de jeg har møtt er at de er hunder de også. En basenji oppdras ikke med "nei" og "fy," og absolutt ikke med bruk av fysisk makt. De er veldig opptatt av mat, så klikkertrening og motivering er veien å gå.

 

Når det gjelder jakt så har jo dere erfaring med dette fra før, men alt det andre negative som ble nevnt over her om urhunder er noe man kan risikere med alle raser. Spesielt selskapshunder sliter gjerne med separasjonsangst, og mange hunder kan ikke være løse på grunn av jakt eller at de ikke går overens med andre hunder. En normal basenji som ikke er syk vil ikke bite dersom den blir behandlet bra.

 

Men jeg har ikke rasen selv, har bare lest mye og kjenner noen individer. Ønsker meg en selv, og dersom jeg en dag ender opp med en, så kommer jeg til å bekymre meg mest for matstjeling og at de er kjent for å være utbryterkonger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...