Gå til innhold

Hjelp, pus tok fugl! Hvordan forhindre det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kan nok være lettere å se at de hører til et sted, men faren for kvelning hvis de henger fast er noe jeg ikke vil gamble med.

 

 

Som sagt så har de fleste kattehalsbånd enten en strikk som utvider seg, - eller en klips som løsner hvis kattene setter seg fast i noe. Så kjøp et slikt halsbånd så er ikke det noe problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest chisandra

 

Katten min på nesten 1 år tok en fugl med seg hit, og hjertet mitt blør for denne fuglen! :( Begravet den i hagen, og vil ikke at pus skal fange flere fugler. 

 

Hva er det beste man kan gjøre for å forhindre dette? Han har ikke vært ute så lenge, begynte å slippe han ut for et par uker siden. 

 

Takker for tips. Vil gjerne høre hva som faktisk har funket for å unngå at katten deres har sluttet og fange fugl.

Anonymous poster hash: 776de...7cb

 

Så fint at du bryr deg om fuglene. Spesielt viktig nå i hekkesesongen.

Du får kjøpt bjellehalsbånd (det løsner hvis katten hekter seg fast) som du kan bruke på katten i hekkesesongen til fuglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruPotter

De er rovdyr og de jakter på fugler, mus og andre små dyr; det ligger i deres natur. Vi må bare la de styre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at noen katteeiere faktisk tenker på faunaen og at viltlivet er sårbart nå. Verre er det med de med holdninger som "Katter er rovdyr, de må bare styre på, ingenting man får gjort med det" Det er slike som ødelegger for seriøse katteiere (og andre dyreeiere) De ofrer ikke en tanke på at fugleunger lider en død for katten deres er så flinke til å jakte må vite.

 

Enig med Aurora M. ang. bjelle. Det er nok ikke behagelig å høre på hele dagen. Men det går an å ta forhåndsregler på når man slipper ut katten i løpet av dagen på denne tiden av året. Selv om det er ett rovdyr som trenger å utøve sine instinkter så vil ikke det si at man er fritatt for å ta ansvar for kjæledyret sitt og se til at de ikke gjør skade hos sårbart vilt. Om bare flere hadde brydd seg...



Anonymous poster hash: 379d9...b2b
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så har de fleste kattehalsbånd enten en strikk som utvider seg, - eller en klips som løsner hvis kattene setter seg fast i noe. Så kjøp et slikt halsbånd så er ikke det noe problem. 

Strikk er ikke bra i halsbånd. Kjenner til en som fikk foten inn under strikken og gikk rundt på 3 ben i flere dager før noen klarte å fange ham. Hadde et stort sår under armen, som tok lang tid å lege.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturens gang. Det er både nok fugler og katter. Ulv tar feks sau, katt tar fugl, fugl tar... osv osv. Større dyr jakter mindre dyr.. Min katt har kommet inn med 2 fugler på 2 år. Tviler på at det forstyrrer fugle bestanden noe vesentlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naturens gang. Det er både nok fugler og katter. Ulv tar feks sau, katt tar fugl, fugl tar... osv osv. Større dyr jakter mindre dyr.. Min katt har kommet inn med 2 fugler på 2 år. Tviler på at det forstyrrer fugle bestanden noe vesentlig.

 

Katter tilhører ikke norsk fauna slik ulv gjør, det blir som når mink rømmer fra oppdrettsgårder og fråtser i vilt. Naturens gang, men ikke naturlig eller ønsket i norsk fauna. Med tanke på alle kattene i Norge, hva om alle kom inn med fugler? Det forstyrrer fuglebestanden vesentlig, særlig med tanke på at fugler har fugleunger som trenger moren sin nå.

Anonymous poster hash: 379d9...b2b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir som jeg skulle sluppet ut hunden min og han tok vilt. Er det også naturens gang? Noen hunder tar også katter. Skal man bare gi blaffen i skader eget kjæledyr gjør med unnskyldning som "naturens gang"?

 

 



Anonymous poster hash: 379d9...b2b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha katten inne ,så slipper du det



Anonymous poster hash: 1f875...6be
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være lettere å se at de hører til et sted, men faren for kvelning hvis de henger fast er noe jeg ikke vil gamble med.

Så Aurora nevnte noe om bjelle og kattens hørsel, så er det også utelukket, uten at jeg har vurdert det noen gang.

 

Vi har hatt 3 katter. Alle har/hadde halsbånd med strikk. Ingen av dem satt seg fast og/eller ble kvelt/skadet av dette (viktig at halsbåndet ikke er stramt!). 2 av dem er drept av biler. Den siste har levd godt med strikkhalsbånd nå i 4 år. 

 

For meg er det viktig at halsbåndet sier noe om at katten har et hjem, og at det er mer sjanse for å bli varslet dersom noe skulle skje. 

Anonymous poster hash: b6210...ed4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min er en formidabel fuglejeger. Dessverre. Jeg kan ikke ha flere hundre (!) fugler på samvittigheten pr år, derfor bruker vi bjeller ( han må ha to, ellers funker det ikke). Jeg vet at det er en slitsom lyd for katten, men det er verre for fuglene som blis spist levende, lekt med osv. Og kattens velvære er ikke mer viktig enn andre dyrs velvære (og liv), selv om jeg er glad i ham.

Ift sikkerhet så er det fordeler og ulemper med halsbånd: ja, katten kan sette seg fast. Men vi har halsbånd med refleks og navn + telefonnummer. Så han syns godt og hvis noen finner ham skadet så vil de lett få tak i oss. Så summa sumarum tror jeg at halsbånd med bjeller er en god løsning.

Anonymous poster hash: 1fd8b...683

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

 

Takk for alle svar. Jeg er fullstendig klar over at katter er rovdyr, men jeg skaffet meg vitterlig ikke katt for at han skal slakte halve fuglbestanden i mitt område, drapsmaskin eller ei.

 

I dag tok jeg forehåndsregler ved at jeg ikke slapp han ut før i 12-tiden, og han har vært inne siden 7-8. Ikke noe fugl i dag, og jeg skal prøve dette (som Aurora M.) skrev tidligere i tråden fremover. Om dét ikke hjelper, så anskaffer jeg meg halsbånd. 

 

Igjen, takk for svar. Det er veldig fint å høre at folk bryr seg :) 



Anonymous poster hash: 776de...7cb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, få deg en liv!

??

 

Ja, det er jo fryktelig å bry seg om andre sitt liv, ikke bare sitt eget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter tilhører ikke norsk fauna slik ulv gjør, det blir som når mink rømmer fra oppdrettsgårder og fråtser i vilt. Naturens gang, men ikke naturlig eller ønsket i norsk fauna. Med tanke på alle kattene i Norge, hva om alle kom inn med fugler? Det forstyrrer fuglebestanden vesentlig, særlig med tanke på at fugler har fugleunger som trenger moren sin nå.

Anonymous poster hash: 379d9...b2b

Ettersom folk har hatt de som kjæledyr I flere tusen år har de blitt en del av naturen nå. La naturen gå sin gang

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

TS her.

 

Takk for alle svar. Jeg er fullstendig klar over at katter er rovdyr, men jeg skaffet meg vitterlig ikke katt for at han skal slakte halve fuglbestanden i mitt område, drapsmaskin eller ei.

 

I dag tok jeg forehåndsregler ved at jeg ikke slapp han ut før i 12-tiden, og han har vært inne siden 7-8. Ikke noe fugl i dag, og jeg skal prøve dette (som Aurora M.) skrev tidligere i tråden fremover. Om dét ikke hjelper, så anskaffer jeg meg halsbånd. 

 

Igjen, takk for svar. Det er veldig fint å høre at folk bryr seg :)

Anonymous poster hash: 776de...7cb

 

 

La stakkars fuglen få leve? Det er ikke synd på deg for at katta fanger fugl! Og selv om hun ikke nødvendigvis viser deg hvor "flink" hun har vært, og hvor stolt hun er over byttet sitt, - så kan hun fange fugl andre steder uten å ta de med seg hjem. Hun kan like godt lære at det ikke er lov hjemme, men at det er lov andre steder. Jeg kjenner katter som er ute bortimot to døgn, ingen aner vel hvor mange fugler de kan ha spist i løpet av den tiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ettersom folk har hatt de som kjæledyr I flere tusen år har de blitt en del av naturen nå. La naturen gå sin gang

 

 

Hunder har også blitt holdt som jjæledyr i maaaaange år. I følge din logikk er det vel greit at hunder løper løse rundt, og dreper rådyr og sau også? Ikke?

Anonymous poster hash: 1480b...78d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder har også blitt holdt som jjæledyr i maaaaange år. I følge din logikk er det vel greit at hunder løper løse rundt, og dreper rådyr og sau også? Ikke?

Anonymous poster hash: 1480b...78d

Ja. Fordi det er jo såååå vanlig å la hundene løpe løs

:sarkasme:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Fordi det er jo såååå vanlig å la hundene løpe løs

:sarkasme:

 

Jaa?? Hunden kan jo stikke av om den ser et rådyr selv om eieren går 10 meter bak.

Anonymous poster hash: 1480b...78d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa?? Hunden kan jo stikke av om den ser et rådyr selv om eieren går 10 meter bak.

Anonymous poster hash: 1480b...78d

Derfor har man noe kalt "båndtvang". Your argument is invalid

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...