Gå til innhold

hund til sverige


Gjest gjest- silje

Anbefalte innlegg

Gjest gjest- silje

Hei, vi skal overta en hund og i løpet av sommeren skal vi

til Sverige med hunden. Men hva trengs? Jeg vet at vi trenger å gi ormekur før vi drar inn og før vi drar tilbake til Norge, så det er greit. Men hunden har ikke pass og vi reiser til Sverige i løpet av sommeren. Så da er der vetten som fikser alt? Eller må vi forhåndsbestille hos mattilsynet pass/heøseattest ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må til veterinæren å få pass til hunden, få alt av vaksiner oppdatert og notert inn i passet, pass på rabies vaksinen er tatt.

Så må dere ta en ormekur minst 48 timer før og ikke lengre enn 3 dager skulle jeg mene. Det samme må dere gjøre når dere drar fra sverige, altså ta en ormekur hos veterinær minst 48 timer før dere drar tilbake til norge.

 

Akkurat tidspunkt husker jeg ikke, så ville dobbeltsjekke på mattilsynets sider hvor mange dager før dere må ta ormekuren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jeg i Sverige og reiser ganske ofte til Norge med hund.

Pass ordner vet. Her skal minst siste vaksinasjon føres inn.

Du trenger INGEN ormekur på vei inn til Sverige. Når du skal hjem må hunden ha ormekur (mot dvergbendelorm) og stempel i passet hos veterinær i Sverige MINST 24 timer før du krysser grensa til Norge. Dette stempelet er gyldig i 5 døgn. Så det vil si; skal du være mindre enn 5 døgn i Sverige lønner det seg faktisk å få veterinær i Norge å gi ormekur og stemple passet før dere reiser til Sverige. Så er det bare å kjøre tilbake når dere skal hjem uten å tenke på det :)

 

Det er DYRT å få stempel i passet i Sverige, de fleste tar 200,- sek og da må du kjøpe ormekur selv på Apoteket.



Anonymous poster hash: 3e9b3...1f1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...